Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Hans Reints
Vandaag om 14:44:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:42:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q  (gelezen 17794 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #45 Gepost op: 17 april 2013, 21:54:27 »
Zo, eindelijk tijd gehad om de lessen autocad tijdens de laatste Beneluxspordag in Wommelgem in de praktijk te brengen, nogmaals bedankt J.Moors  :)
Wanden voor de B-bak getekend en uitgelaserd.
De zaak ligt klaar om te beginnen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2013, 23:48:05 »
Al heel lang niet meer gewerkt aan de ombouw.
In de tussentijd nieuwe zijkanten gelaserd omdat de vorige net niet goed waren. Ook al vast nieuwe luchtroosters geplaatst, handrails onder de cabineramen weggehaald, gaatjes voor de nieuwe handrails van 0,3 mm verenstaaldraad gemaakt en natuurlijk de 'naad' opgevuld.
Eerste zijkant met de plan F raampjes met de zaagfrees uit de Piko kap gehaald en de nieuwe wand, deze keer uit doorzichtig acryl, in op zijn plaats gelijmd door kleine hoeveelheden di-chloor met de injectienaald tussen de naad laten lopen.
Nu goed laten uitdampen voordat de andere zijde wordt gedaan.



Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #47 Gepost op: 24 oktober 2013, 10:21:08 »
Dit wordt wel een groot project zo, Gerard!
Het lijkt onderhand wel een Lima-verbouwing  ;D

Waarom doorzichtig acryl eigenlijk?

Jakop

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #48 Gepost op: 24 oktober 2013, 13:54:21 »
Acryl 1 mm doorzichtig heb ik toevallig op mijn werk liggen en bovendien kan ik dat heel goed gebruiken om de raamglazen te snijden.
Wit of anderkleurig acryl zou ook goed zijn maar de 1mm variant is daar wat moeilijker van te krijgen. Acryl snijdt op de laser bereglad en zonder bramen.
De ramen van de ABDk-bak zijn hier ook van gemaakt, griezelig helder ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #49 Gepost op: 04 januari 2014, 00:25:30 »
De kerstvakantie maar eens gebruikt om het al erg lang lopende project van de Piko Hondekop 2 maf te maken. Het laatste wat gedaan is was de nieuwe zijwanden met de raamgaten voor de schuifraampjes plaatsen.
Nu de op plan Q horende dakverstevigingen maken.
Net als bij de ABDk-bak worden deze gemaakt van schelledraad waarvan de isolatie is verwijderd.

Eerst worden in het dak gaten geboord waar de dakverstevigingen eindigen (let op dat bij elke ventilatoropening de verstevigingsribbel eindigt en erna weer verder gaat). In de gaten wordt het strakgetrokken schelledraad vastgezet.

Om mooie rechte draden te krijgen wordt de draad vastgezet in de bankschroef en met een tang uitgetrokken, niet te ver uittrekken natuurlijk anders breekt de draad. Dan voorzichtig neerleggen en op lengte afknippen.


Omdat de Piko inrichting nogal kaal is en de hondekoppen, net als alle andere klassieke treinstellen van de NS, banken met ‘oren’ hadden moeten deze oren ook nagemaakt worden op de banken. Omdat ik geen Mastica Plan E banken meer had zijn hiervoor met de gatenponstang rondjes uit dun kunststof (zoals bijvoorbeeld in de verpakking van nieuwe overhemden zit) uitgeponst.

Deze ponsrondjes door de helft gesneden en tegen de zijkanten van de rugleuningen geplakt.

Zelfs voor het schilderen zien de banken er al wat beter uit.

Zo eerst maar weer eens pitten en morgen verder.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #50 Gepost op: 04 januari 2014, 00:34:48 »
Wat een monnikenwerk Gerard. Wel erg mooi (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #51 Gepost op: 04 januari 2014, 10:31:28 »
En nu maar hopen dat die banken nu wel willen luisteren  :P

Ziet er gelijk al een stuk herkenbaarder uit  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #52 Gepost op: 05 januari 2014, 00:08:01 »
Daarna de hele inrichting van kleur voorzien, bankenframes zilver met zwarte handenleggers en stukjes draad in de banken gezet om de bagagereksteunen te imiteren. Meteen de hele bak maar vol gezet met chinezen, in het voorbijrijden zie je toch geen verschil tussen de Digichinezen of mooie Preisers (als de trein stilstaat wel)

De bak gespoten, van opschriften voorzien en de raamstijlen van FRIE gemonteerd.

De ramen van de stuurstand uitgesneden zodat ze gelijk met de wand liggen en nieuwe grotere zijraampjes gemaakt voor de cabine.
Van hardgetrokken staaldraad de handrails bij de cabinedeuren, de handrails op de neus en de ruitenwissers gemaakt.
Verlichting van digirails ingebouwd en alle bedrading onder de vloer gelegd.
In de draaistellen stroomafnemers gemaakt. In de originele Piko koppelingen worden een aantal pennen niet gebruikt en deze koppeling omgebouwd voor de railspanning zodat op alle assen spanning wordt opgenomen en ook de spanning voor de binnenverlichting van de ene naar de andere bak wordt doorgegeven.
In de ABDk bak een decoder voor de motor, kop- en sluitlichten gezet, kan ook rangeerlicht tonen. In de Bk bak een functiedecoder voor de binnenverlichting, kop- en sluitlichten en rangeerlicht geplaatst.
Daarna kon de zaak weer in elkaar gezet worden en op de baan worden gezet.




Met frontlichten;

Hm, had hem wel even af moeten stoffen.
Grote frontseinen uitgeboord, lichtgeleiders ingekort en rondjes uit de ponstang (ja, die van de bankoren) als frontlenzen ingezet, daarvoor weer de lensringen van FRIE gemonteerd.

Rangeerlicht;


En sluitlichten;

Een kleine lichtlekkage bij de ramen, valt alleen in het donker op en vanuit het normale vogelstandpunt dan ook niet.

Binnenverlichting;




Al met al een leuk projectje wat iets te lang heeft geduurd door tijdgebrek.
De Piko toont zonder naad en met een goed cabinezijraam een stuk beter en hoeft wat vorm betreft zeker niet onder te doen voor de Lima’s.
Na het wegwerken van de naad en het vergroten van de cabine zijramen kloppen de verhoudingen van de neus ineens wel.


Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #53 Gepost op: 05 januari 2014, 05:25:05 »
Erg mooi, ik ga meneer Frie ook maar eens vragen naar deze ramen. Er is volgens mij geen enkel asbest stel met de oudere ramen overgebleven. Het museum tweetje en de 766 hebben beiden de schuifraampjes. Ik wil graag het museum tweetje en de 766 maken in intercity kleuren. Eén Piko blijft min of meer origineel als geel met reclame banen en ouderwetsche draairaampjes. Maar wel gepimpt natuurlijk :) Dit draadje moet ik onthouden :D

Mvg,

Robert

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • NS TP Va (1996)
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #54 Gepost op: 05 januari 2014, 09:57:34 »
Erruuug mooi gedaan ! :o 

Hoop nog een keer dat ze worden uitgebracht die Plan Q's...
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #55 Gepost op: 05 januari 2014, 11:33:05 »
Gaaf hoor!  (y) ik hoop dat de vertegenwoordiger van Piko meeleest en markt voor een nieuwe variant ziet. Laat maar komen!  :D

Grt,
Niels

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #56 Gepost op: 05 januari 2014, 17:04:58 »
Tjee, een verschil van dag en nacht. Dat zouden er meer moeten doen.

@Biesje, ga je het museum tweetje ook overspuiten in lichtgevend interplanetaire komkommergroen?  ;D
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #57 Gepost op: 05 januari 2014, 22:23:53 »
Neen, mijn 1:87 spoorwegmuseum probeert wel de juiste kleuren aan te houden, dus blauwe biezen op de 1122, 1202 met bies op juiste hoogte en zo. Als ik ouder materieel aanschaf heb ik gewoon het liefst nummers die nog bestaan. Dan heb je altijd het excuus om ze in te zetten op een later tijdperk baan als museumrit :P

Mvg,

Robert