Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 23:18:16
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 23:17:03
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 23:00:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 56424 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #225 Gepost op: 24 April 2012, 12:46:13 »
Door mij al verschillende keren aangehaald, en nu spreekt hij zelf:
Van Vollenhoven: beveiliging spoor is casinospel

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #226 Gepost op: 24 April 2012, 13:08:22 »
Ik heb gelezen dat de SLT een wissel heeft open gereden .

Als dat in de animatie niet het geval is geweest. Dan zijn artikel en animatie in tegenspraak. 

Ga er maar van uit dat de animatie niet helemaal correct was; het openrijden van wissels is helaas niet helemaal te voorkomen.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #227 Gepost op: 24 April 2012, 13:25:29 »
via deze link kan je informatie ophalen over voorlopige rapporten van prorail en ILT

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/04/23/nadere-informatie-spoorongeval-amsterdam-van-21-april-2012-rapportage-prorail-en-ilt.html

versalg prorail is inclusief afbeelding van de situatie  (y)

groet stefan ;)
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 19:14:10 door nscargo2008 »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #228 Gepost op: 24 April 2012, 14:27:01 »
Volgens mij is het hoog tijd om dat 19e eeuwse systeem van seinpalen-langs-de-baan es te vervangen door een systeem waarbij een machinist te allen tijde in z'n cabine kan zien wat z'n rijweg is en wat de positie is van de treinen in zijn omgeving en hun rijweg.

Dergelijk Europees systeem, ECTS = in de maak. Indien ik me niet vergis wordt er op bepaalde lijnen te Zwitserland met een dergelijk (of afgeleide) systeem gereden.
Sinds kort, rijdt men ook in België op een kort traject met dit systeem:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1402809/2012/03/02/NMBS-test-Europees-veiligheidssysteem-dat-trein-die-rood-sein-negeert-doet-remmen.dhtml

http://www.infrabel.be/nl/pers/brussel-leuven-eerste-klassieke-spoorlijn-belgie-uitgerust-met-etcs
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 14:31:53 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #229 Gepost op: 24 April 2012, 15:53:03 »

 


Het ATB-systeem volgt de seinbeelden. Bij een geel sein (met of zonder cijfer) wisselt de toegestane snelheid naar de snelheid waar naar toe afgeremd moet worden. De machinist moet remmen als zijn snelheid hoger is dan de ATB toestaat. Doet hij dat niet, dan wordt de trein stil gezet. Als de toegestane snelheid 40 km/h is, dan moet de machinist ook gaan kwiteren: hij moet met de dodemansknop laten blijken dat hij alert is. Een remming naar een stoptonend is helaas in het ATB-systeem niet uit te voeren: de treinapparatuur beschikt niet over de juiste plaats van de trein en al helemaal niet over de bloklengte. De machinist is er daarom voor verantwoordelijk dat de trein op de juiste plek (dat kan dus een perron zijn!) stopt.



Kwiteren bestaat niet meer, muv museummaterieel. Het huidige materieel heeft allemaal een intimiderende dodeman. Eens in de zoveel seconden verplicht loslaten en weer indrukken. Ongeacht de snelheid.

Aha... yep, lees het daar ook duidelijk.

Maar dan rijst de vraag: How about met de flankbeveiliging waarmee wisselstraten en overloopwissels in het bijzonder mee zijn uitgerust ??

Grtzz,

Karst
Da's een kwestie van een wissel openrijden, dan kom je in de rijweg van een ander terecht.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 16:02:44 door Thom »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #230 Gepost op: 24 April 2012, 16:07:11 »
Volgens mij is het hoog tijd om dat 19e eeuwse systeem van seinpalen-langs-de-baan es te vervangen door een systeem waarbij een machinist te allen tijde in z'n cabine kan zien wat z'n rijweg is en wat de positie is van de treinen in zijn omgeving en hun rijweg.
Het is geen 19de eeuws systeem*, maar een 20ste eeuws systeem**... Maar dat is Induzi/PZB-90 in principe ook en dat systeem is bovendien nog ouder ook.

Ik vind het overigens wel heel frapant altijd dat als er binnen het ene verkeerssysteem minder dan één dode per jaar valt, er zware en zeer dure maatregelen worden verlangt, t/m kamervragen aan toe, als dat dan gebeurd. Terwijl we ook een verkeerssysteem hebben waarin in 2010 alleen al gemiddeld 1,7 doden per dag vielen en dat haalt de voorpagina niet eens en niemand die roept dat het eigenlijk schandalig is dat daar niets aan gedaan wordt met technische maatregelen die enig hout snijden.
Groetjes,
Emiel

* 19de eeuw: 1800 t/m 1899
* 20ste eeuw: 1900 t/m 1999

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #231 Gepost op: 24 April 2012, 16:11:24 »
Heerlijk deze discussies.

Een machinist rijd door een rood sein, en de beveiliging krijgt de schuld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #232 Gepost op: 24 April 2012, 16:14:36 »
Het heeft niets met schuld te maken, maar met de vraag hoe het nog veiliger kan en of we dat willen betalen. Vanuit het oogpunt van veiligheid kun je er maar beter rekening mee houden dat mensen zo nu en dan een fout maken en eventueel de systemen daarop aanpassen.

Verder denk ik dat Gert heel goed weet wat de negentiende eeuw is en ik weet toch heel zeker dat er toen ook al seinpalen langs de baan stonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #233 Gepost op: 24 April 2012, 16:26:31 »
(woord vooraf: dit is een flauwe opmerking)
....een intimiderende dodeman. ....
Geen wonder dattie niet gebruikt wordt, men loopt ervoor weg. :P

Je bedoeld een intermitterende dodemansknop.
Jeroen

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #234 Gepost op: 24 April 2012, 16:31:41 »
24 uur rapportage..

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/04/23/24-uurs-rapportage-prorail.html

met toch een belangrijke vraag voor het vervolgonderzoek er ingesteld!

bladzijde 10/12;
"c. Is de machinist van de SLT onwel geworden voorafgaand aan de botsing? Zo ja, heeft
de dodeman-functie van de trein gewerkt?"


Iedereen gaat er maar vanuit dat sein 'gemist' is door mcn door onoplettendheid maar ze kan ook onwel zijn geweest én dan duren 50/60 seconden lang hoor voordat de dodeman ingrijpt met bij de snelheid van 40km/h.!!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #235 Gepost op: 24 April 2012, 16:42:29 »
Wat ik dan even niet kan rijmen met eerdere berichten dat er een leerling en leraar op de bok zouden zitten?  ???

Oh puntje 4.5 uit dat rapport: Imagoschade (Jeroen-nee-hoofdschuddend).
Jeroen

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #236 Gepost op: 24 April 2012, 16:44:39 »
Goed lezen JJHS (overige informatie) die reden de Virm IC uit Den helder.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 16:47:40 door rene w. »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #237 Gepost op: 24 April 2012, 16:56:02 »
Heerlijk deze discussies.

Een machinist rijd door een rood sein, en de beveiliging krijgt de schuld.

Groeten Arjen
Daarvoor is er beveiliging, voor die gevallen dat iemand een rood sein passeert. Na het het ongeval in Harmelen vond men het verstandig om ATB in te voeren. Nu gebeurt er ondanks ATB toch een ernstig ongeluk. Dan heeft de beveiliging niet gewerkt op de manier waarvoor hij in opzet bedoeld was. Er wordt vervolgens uitgezocht waarom dat zo was. Het is duidelijk: de beveiliging vertoont een gat, waardoor dit ongeval heeft kunnen gebeuren. Mij is duidelijk geworden dat het gat dusdanig ernstig is dat het nog erger kan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #238 Gepost op: 24 April 2012, 17:13:50 »
Dan heeft de beveiliging niet gewerkt op de manier waarvoor hij in opzet bedoeld was.

Ik haal deze quote even naar boven omdat dit een foute aanname is.
ATB EG grijpt pas in boven de 40 km/h, zo is het systeem ook ontworpen.
Dat jij dit niet vind kunnen, is mijn inziens jouw mening, maar heeft niets met de onveiligheid van dit systeem te maken.

De keuze om pas vanaf de 40 km/h in te grijpen is vanuit de toenmalige techniek genomen.
De laatste jaren is er bij 1600 seinen ATB-Vv aangebracht om ook onder de 40 km een ingreep te hebben. De reden hiervoor is al eerder in het verhaal voorgekomen.
Als alle seinen van ATB-vv voorzien moeten worden, zal de politiek met geld over de brug moeten komen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #239 Gepost op: 24 April 2012, 17:36:30 »
En dat is dus het gat, bedoeld als feature en zo heeft het misschien vroeger ook gewerkt maar het in het tegenwoordige treinverkeer blijkt het als een bug te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 17:39:22 door MR »