Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
Raadplaatje door Keska
10 September 2025, 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel  (gelezen 2095 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Gepost op: 21 April 2012, 17:40:34 »
Gelezen in de PZC van vandaag

De NMBS (Belgische Spoorwegen) heeft de haalbaarheid van passagiersvervoer op de bestaande goederenlijn 204 tussen Gent en Zelzate inmiddels onderzocht. Daaruit blijkt dat een dergelijke verbinding rendabel is.
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen vindt dat de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone moet aanhaken bij de eventuele uitwerking van de plannen. Het oplossen van de vervoersproblemen is immers één van de speerpunten van het project Grenzeloze Kanaalzone. Daarom pleit Lonink ook voor het doortrekken van de huidige goederenspoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. "En uiteindelijk zou zo'n reizigerstrein tot in Terneuzen moeten rijden." Het onderzoek heeft uitgewezen dat met de inzet van passagierstreinen dagelijks 10.000 auto's (woon-werkverkeer) van de weg kunnen worden gehaald. Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2012, 17:43:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2012, 17:59:37 »
Strak plan.
En dan de Kusttram via Cadzand en Breskens ook doortrekken naar Terneuzen, dan krijg je een sluitend spoornet voor Zeeuws-Vlaanderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2012, 21:11:40 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2012, 21:47:04 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2012, 22:38:53 »
Goed plan maar dan wel geexploiteerd door de NMBS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2012, 12:20:07 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Klopt, tot ongeveer 1948 lag er een heel net stoomtramlijnen.
Bovendien een elektrische tram van Sluis naar Knokke.
Ook kon je tot 1 september 1939 rechstreeks van Knokke naar Breskens, elektrisch tot Retranchement en vandaar met een SBM stoomloc naar Breskens.
Er zijn voor de oorlog ook plannen geweest om de Kusttram van Knokke via Retranchement door te trekken tot Breskens.
Na de oorlog is er nog een "propaganda rit" geweest met een elektrische kusttram getrokken door stoomlocs van Terneuzen dwars door Zeeuws-Vlaanderen naar de kust.
Aan de andere kant van België was er trouwens een plan om de lijn naar Duinkerken te verlengen. Daar wordt nu weer over gesproken.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2012, 12:26:57 »
Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Er was ook een spoorlijn van Gent naar Terneuzen. Twee onafhankelijke spoorwegbedrijven die later fuseerden en tenslotte door de NMBS werden overgenomen.

De tramlijnen bestonden overigens voornamelijk voor het vervoer van bieten (peeën) naar de suikerfabrieken.

Dirk

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2012, 13:39:51 »
Citaat
Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
Zouden die aantallen niet meer gebaseerd zijn op vrome wensen dan op realiteit?
Vergelijk even andere stations met ongeveer 12.000 passagiers:
- Hoorn (71.000 inwoners)
- Schiedam (76.000 inwoners)
- Roosendaal (77.000 inwoners)
En dan wereldstad Terneuzen met wel 25.000 inwoners. En met een achterland van een paar boerderijen die per OV misschien wel een paar keer per dag zijn te bereiken.

Ik vraag me af waar die 12.000 passagiers vandaan moeten komen.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2012, 19:16:22 »
De wens is hier inderdaad de moeder van de gedachte, ik geloof nooit dat de 12000pendelaars die dagelijks richting Gent gaan namelijk allemaal uit terneuzen komen, ook vanuit Breskens pendelen mensen naar Gent en dus moeten die eerst met de auto naar Terneuzen en dan op de trein? dacht het dus niet.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/