Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57

Auteur Topic: baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)  (gelezen 2258 keer)

Juust

• Offline Offline
baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Gepost op: 13 April 2012, 22:09:28 »
Ik heb vandaag een schets gemaakt van mijn baan plan. Het is de bedoeling dat de baan digitaal wordt en gelijkstroom. Ik wil in een periode 1950 t/m 1970 rijden , zodat ik stoom , diesel en elektrisch kan rijden. Het rijdende spul wat ik verzamelt heb , is Duits en Nederlands. Maar die Benelux hondenkop vind ik ook wel erg mooi. Misschien later ,als ik Belgische Euro's heb.  ;D

Boven zien jullie de hoofdbaan met depot (rood) en regiobaan (blauw). Je ziet ook een stukje groen. Rond het depot gaat de baan twee keer rond , anders is de trein wel erg snel weer terug op het station. Op de afbeelding er onder kan je dat zien , net als het schaduw station. Als digibeet  :-\ weet ik niet zoveel over kortsluiting . Daarom heb ik vluchtig deze schets gemaakt. Ik weet wel dat ik een keerlus module moet aansluiten op de draaischijf. Maar hoe het moet met de aansluiting , depot op hoofdbaan.  ???
groetjes Juust

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2012, 23:33:40 »
Ik zou je aanraden om het plan een keer op schaal te tekenen.
Nu gaan de meeste bogen wel erg scherp de hoek om, en ook het station lijkt me wat kort.
Teken het nog eens met realistische boogstralen, en dan zul je waarschijnlijk zien dat veel dingen niet gaan passen, ondanks het feit dat je een vrij grote kamer hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juust

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2012, 11:02:31 »
Als digibeet  Undecided weet ik niet zoveel over kortsluiting . Daarom heb ik vluchtig deze schets gemaakt. Ik weet wel dat ik een keerlus module moet aansluiten op de draaischijf. Maar hoe het moet met de aansluiting , depot op hoofdbaan.  Huh? 

Zoals in mijn inleiding heb geschreven (zie citaat) heb ik deze schets gemaakt omdat ik digibeet ben. Ik had van de week een stukje baan getekend om antwoord te krijgen op mijn vraag. Maar om de vraag te kunnen beantwoorden werd er gevraagd om de hele baan te tekenen.
Het hoofdstation met perrons van 1.5 meter en het depot hebben al eens gestaan. Maar ik wilde het toch anders . De bogen die ik gebruik zijn niet kleinen dan R3.
Ik heb een aantal keren een baan ontworpen. Maar ben het nooit eens met het ontwerp. Daarom ben ik de baan die ik nu geschetst heb, in schaal aan het tekenen. Gewoon met potlood en een Roco teken mal 1:10 . Op dit formaat is het erg lastig om het weer te verkleinen naar een A4tje. Vandaar dat de verhoudingen op de schets niet kloppen.
vriendelijke groeten Juust Vente

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2012, 11:14:26 »
Okee, laten we ons dan eerst richten op eventuele kortsluitproblemen. Die zitten er zeker in, maar voordat er een oplossing kan komen heb ik nog een vraag over het sporenplan.
Je laat twee tekeningen zien. Zijn dat allebei delen van het sporenplan, en hoe zitten die dan aan elkaar? Of laat het tweede plaatje een alternatief zien?

Een simpele manier om vast te stellen of er kortsluitproblemen in een sporenplan zitten: Laat (in gedachten) een trein over het plan rijden. Start op een handig punt, b.v. in het station. Als het mogelijk is om op hetzelfde punt terug te komen, maar dan met de neus van de trein in de andere richting, dan zit er een kortsluiting in.
Vervolgens is het de kunst om vast te stellen waar het probleem zit, en dan is het nog de kunst om uit te zoeken wat de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2012, 11:24:18 »
deze keer ben ik het niet eens met Klaas zijn volgorde :)
Ik zou toch eerst het plan tekeningen met realistische maten.
Het kan zijn dan dat je hier en daar wat om gaat gooien om iets wel passend of naar de zin te maken, en dan kan het zo maar zijn dat er keerlusproblemen oplossen, of juist erbij komen, zodat het hele opzoek werk van Klaas weer opnieuw kan beginnen.
Elke keer als jij de veranderingen van Klaas in je schets verwerkt weet je nog steeds niet of dat ook de lay out gaat worden, dus grote kans dat jullie beide extra , onnodig en later blijkt onhaalbaar werk
Mvg Marty,

Juust

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2012, 13:43:15 »
Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik op schaal moet tekenen om een eventueel kortsluiting probleem te signaleren en een oplossing te geven. De eventuele problemen blijven het zelfde , ook al zijn de verhoudingen anders. Naar mijn idee.
 Het groene gedeelte (schaduw station) zit onder het hoofdstation. Dit wordt bereikt door een spiraal die rond het depot gaat.
Juust

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2012, 13:57:22 »
Jouw baanplan is niets meer dan een hondebot. Dus daar waar de lijnen samenkomen (dus in het station) daar zal kortsluiting onstaan.
Onderstaande tekening is een zeer versimpelde weergave. De zwarte streepjes geven isolatiepunten aan.

(misschien mis ik er nog een aantal)
« Laatst bewerkt op: 14 April 2012, 13:59:31 door J J H S »
Jeroen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2012, 17:48:39 »
deze keer ben ik het niet eens met Klaas zijn volgorde :)
Ik voel met je mee. ;)
Maar ik had de volgorde omgegooid omdat Juust eerst het kortsluitprobleem wil oplossen.
Het voordeel van eerst op schaal tekenen is dat je er achter komt dat sommige dingen gewoon niet passen, en dat je kan zien waar voldoende lengte is voor een keerlussectie.
Maar goed, als we het andersom doen heb je kans dat dit draadje lekker lang duurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2012, 19:41:19 »
Juust, de reden om eerst een plan op maat maakt en dan pas naar de stroom gaat kijken is simpel:
Als je een huis ontwerpt, teken je eerst het huis, waar de kamers komen, aantal verdiepingen en eventueel de bestemmingen van de kamers
Daarna ga je pas de leidingen en schakelplan tekenen.
Eerst je elektriciteit regelen, en dan eens gaan denken hoe je huis eruit gaat zien, is gewoon wat lastiger :)

de schets is goed, maar om het electrische deel moet je je pas later zorgen maken, aangezien er voor alles toch wel een oplossing is.
Voor ruimte  is niet altijd een oplossing, en dan is soms de enige oplossing een rigoureuze verandering in je sporenplan, waardoor je gehele elektrische plan het putje in kan.
Mvg Marty,

Juust

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2012, 21:51:12 »
Oké . Ik zal een betere schets maken. Een betere schets ??? Ja , sorrie.  :-[ Ik heb nou éénmaal een tekenmal van Roco met de schaal 1 :10 een tekening van 65cm x 41 cm past niet in mijn scanner. Misschien hebben jullie andere opties om het op een A4-tje te krijgen. Ik hoor dat graag.  :)
prettige avond, Juust