Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)  (gelezen 2263 keer)

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Gepost op: 13 April 2012, 22:09:28 »
Ik heb vandaag een schets gemaakt van mijn baan plan. Het is de bedoeling dat de baan digitaal wordt en gelijkstroom. Ik wil in een periode 1950 t/m 1970 rijden , zodat ik stoom , diesel en elektrisch kan rijden. Het rijdende spul wat ik verzamelt heb , is Duits en Nederlands. Maar die Benelux hondenkop vind ik ook wel erg mooi. Misschien later ,als ik Belgische Euro's heb.  ;D




Boven zien jullie de hoofdbaan met depot (rood) en regiobaan (blauw). Je ziet ook een stukje groen. Rond het depot gaat de baan twee keer rond , anders is de trein wel erg snel weer terug op het station. Op de afbeelding er onder kan je dat zien , net als het schaduw station. Als digibeet  :-\ weet ik niet zoveel over kortsluiting . Daarom heb ik vluchtig deze schets gemaakt. Ik weet wel dat ik een keerlus module moet aansluiten op de draaischijf. Maar hoe het moet met de aansluiting , depot op hoofdbaan.  ???
groetjes Juust

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2012, 23:33:40 »
Ik zou je aanraden om het plan een keer op schaal te tekenen.
Nu gaan de meeste bogen wel erg scherp de hoek om, en ook het station lijkt me wat kort.
Teken het nog eens met realistische boogstralen, en dan zul je waarschijnlijk zien dat veel dingen niet gaan passen, ondanks het feit dat je een vrij grote kamer hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2012, 11:02:31 »
Als digibeet  Undecided weet ik niet zoveel over kortsluiting . Daarom heb ik vluchtig deze schets gemaakt. Ik weet wel dat ik een keerlus module moet aansluiten op de draaischijf. Maar hoe het moet met de aansluiting , depot op hoofdbaan.  Huh? 

Zoals in mijn inleiding heb geschreven (zie citaat) heb ik deze schets gemaakt omdat ik digibeet ben. Ik had van de week een stukje baan getekend om antwoord te krijgen op mijn vraag. Maar om de vraag te kunnen beantwoorden werd er gevraagd om de hele baan te tekenen.
Het hoofdstation met perrons van 1.5 meter en het depot hebben al eens gestaan. Maar ik wilde het toch anders . De bogen die ik gebruik zijn niet kleinen dan R3.
Ik heb een aantal keren een baan ontworpen. Maar ben het nooit eens met het ontwerp. Daarom ben ik de baan die ik nu geschetst heb, in schaal aan het tekenen. Gewoon met potlood en een Roco teken mal 1:10 . Op dit formaat is het erg lastig om het weer te verkleinen naar een A4tje. Vandaar dat de verhoudingen op de schets niet kloppen.
vriendelijke groeten Juust Vente

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2012, 11:14:26 »
Okee, laten we ons dan eerst richten op eventuele kortsluitproblemen. Die zitten er zeker in, maar voordat er een oplossing kan komen heb ik nog een vraag over het sporenplan.
Je laat twee tekeningen zien. Zijn dat allebei delen van het sporenplan, en hoe zitten die dan aan elkaar? Of laat het tweede plaatje een alternatief zien?

Een simpele manier om vast te stellen of er kortsluitproblemen in een sporenplan zitten: Laat (in gedachten) een trein over het plan rijden. Start op een handig punt, b.v. in het station. Als het mogelijk is om op hetzelfde punt terug te komen, maar dan met de neus van de trein in de andere richting, dan zit er een kortsluiting in.
Vervolgens is het de kunst om vast te stellen waar het probleem zit, en dan is het nog de kunst om uit te zoeken wat de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2012, 11:24:18 »
deze keer ben ik het niet eens met Klaas zijn volgorde :)
Ik zou toch eerst het plan tekeningen met realistische maten.
Het kan zijn dan dat je hier en daar wat om gaat gooien om iets wel passend of naar de zin te maken, en dan kan het zo maar zijn dat er keerlusproblemen oplossen, of juist erbij komen, zodat het hele opzoek werk van Klaas weer opnieuw kan beginnen.
Elke keer als jij de veranderingen van Klaas in je schets verwerkt weet je nog steeds niet of dat ook de lay out gaat worden, dus grote kans dat jullie beide extra , onnodig en later blijkt onhaalbaar werk
Mvg Marty,

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2012, 13:43:15 »
Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik op schaal moet tekenen om een eventueel kortsluiting probleem te signaleren en een oplossing te geven. De eventuele problemen blijven het zelfde , ook al zijn de verhoudingen anders. Naar mijn idee.
 Het groene gedeelte (schaduw station) zit onder het hoofdstation. Dit wordt bereikt door een spiraal die rond het depot gaat.
Juust

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2012, 13:57:22 »
Jouw baanplan is niets meer dan een hondebot. Dus daar waar de lijnen samenkomen (dus in het station) daar zal kortsluiting onstaan.
Onderstaande tekening is een zeer versimpelde weergave. De zwarte streepjes geven isolatiepunten aan.



(misschien mis ik er nog een aantal)
« Laatst bewerkt op: 14 April 2012, 13:59:31 door J J H S »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2012, 17:48:39 »
deze keer ben ik het niet eens met Klaas zijn volgorde :)
Ik voel met je mee. ;)
Maar ik had de volgorde omgegooid omdat Juust eerst het kortsluitprobleem wil oplossen.
Het voordeel van eerst op schaal tekenen is dat je er achter komt dat sommige dingen gewoon niet passen, en dat je kan zien waar voldoende lengte is voor een keerlussectie.
Maar goed, als we het andersom doen heb je kans dat dit draadje lekker lang duurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2012, 19:41:19 »
Juust, de reden om eerst een plan op maat maakt en dan pas naar de stroom gaat kijken is simpel:
Als je een huis ontwerpt, teken je eerst het huis, waar de kamers komen, aantal verdiepingen en eventueel de bestemmingen van de kamers
Daarna ga je pas de leidingen en schakelplan tekenen.
Eerst je elektriciteit regelen, en dan eens gaan denken hoe je huis eruit gaat zien, is gewoon wat lastiger :)

de schets is goed, maar om het electrische deel moet je je pas later zorgen maken, aangezien er voor alles toch wel een oplossing is.
Voor ruimte  is niet altijd een oplossing, en dan is soms de enige oplossing een rigoureuze verandering in je sporenplan, waardoor je gehele elektrische plan het putje in kan.
Mvg Marty,

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:baanplan Raasoord (6.5x4.5 HO)
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2012, 21:51:12 »
Oké . Ik zal een betere schets maken. Een betere schets ??? Ja , sorrie.  :-[ Ik heb nou éénmaal een tekenmal van Roco met de schaal 1 :10 een tekening van 65cm x 41 cm past niet in mijn scanner. Misschien hebben jullie andere opties om het op een A4-tje te krijgen. Ik hoor dat graag.  :)
prettige avond, Juust