Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 136473 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #75 Gepost op: 24 June 2012, 21:04:49 »
Ja, hoe kom ik bij het schaduwstation, als daar nog 3 lagen boven zitten?

Pal boven het schaduwstation ligt straks het emplacement van Plankendam.
Dit hele emplacement kan in 4 delen opgetild worden en elektrisch ontkoppeld, dankzij kroonsteenkioppelingen.
(Waarover later meer)

Het volgende nivo is de hoogtewinnende "omloop", maar die zit zo'n 30 cm boen, en 10cm 1achter schaduwstation en Plankendam.
Dat bijt elkaar dus niet.

Tenminste. tot nu toe ;D

Vandaag kabels getrokken, maar nu te gaar om nog een verslagje te plaatsen.

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #76 Gepost op: 26 June 2012, 21:35:53 »
Veel gebeurd, de afgelopen dagen, en niet alles positief.... :(

Allereerst:
Alle sporen in het schaduwstation zijn geplaatst. :)
Alle wissels ook. :D
Kijk maar:


Alle kabels zijn getrokken. ;D

En toen werd de schakelkast aangesloten op het schaduwstation...
En bleek er een dijk van een KORTSLUITING op te treden :o
Kastje opengemaakt en inderdaad, er gaat iets mis hier met de voeding. De digitale spanning(voor de treinen) en de wisselspanning (voor de wissels) ontmoeten elkaar.
Binnenkort maar eens de maker van het kastje mailen.

Meer goed nieuws:
de eerste sporen richting Plankendam zijn gelegd.
En daarbij gaat het spoor van de ene naar de andere module.

O ja: U bevindt zich hier:

Op het kaartje staat linksonder een modulebak aangegeven.

En in het echie ziet dat er zó uit:


De modules worden mechanisch gekoppeld met scharnieren en losse pennen (zie eerder).
Electrisch worden de bakken gekoppeld met koppelbare kroonsteentjes:


Klik

En vast!

Tenslotte nog maar een brugje geslagen, het ging zo lekker vandaag.

Op de kaart:



En in machinistenperspectief:


Een goed besteed "weekeinde", dacht ik. De komende dagen maar weer eens aan het werk (ook leuk, gelukkig)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #77 Gepost op: 26 June 2012, 21:41:30 »
(y) vind ik leuk (y)
Op z'n facebooks

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re:Plankendam
« Reactie #78 Gepost op: 26 June 2012, 21:45:10 »
Netjes zeg en wat heb je alles netjes in elkaar gezet!
Ga vooral zo door en dank je voor de leuke update. (y) (y)

Groetjes,

Antal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Plankendam
« Reactie #79 Gepost op: 26 June 2012, 22:14:33 »
2 woorden: erg KNAP! (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Plankendam
« Reactie #80 Gepost op: 27 June 2012, 19:16:15 »
Wat een heerlijke draad blijft dit toch, prachtig werk en allerlei praktische oplossingen.  (y) (y) (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #81 Gepost op: 28 June 2012, 21:06:38 »
Dat genoegen is dan wederzijds, Rinus!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #82 Gepost op: 28 June 2012, 21:25:47 »
-Persbericht-

Vanavond werd de ICE gesignaleerd in de omgeving van Plankendam.
Het bleek om een serie testritten te gaan.
Reed onlangs een ICE3 proef op de Hanzelijn, vanavond was het de beurt aan de Schaduwlijn bij Plankendam.
Deze Schaduwlijn verbindt het oostelijk gelegen Plankendam met de rest van Nederland.

Helaas verliepen de testritten "suboptimaal. Bij het verlaten van de Schaduwtunnel traden diversekeren ontsporingen op.

Het rechtse draaistel staat naast de rails.
Spoortechnici wijten de oorzaak aan de starre koppeling van de Piko-ICE. Deze koppeling lijkt vooral problemen te geven indien een vlak spoor te snelovergaat in een helling. Het draaistel kan dan loskomen van de rails.
Waarvan acte.

De technici besloten tot een noodmaatregel: het onderstoppen van het spoor met ijslollies (het was tenslotte erg warm vandaag!) Dit moest leiden tot een geleidelijker overgang van de baan.
Eerste resultaten waren bemoedigend:


Een definitieve oplossing zal nog enige tijd vergen.

Verder was ook de EETC-testtrein weer in actie vandaag. Deze was voor de gelegenheid uitgebreid met een restauratierijtuig, de Allegro. Het ijs in de restauratie is momenteel uitverkocht, het bier is hard op weg ;D


Inmiddels is de rust weergekeerd op de Schaduwlijn, en staan de testtreinen op het afstelspoor.


Het is nog onduidelijk, wat het klassieke Rheingold-rijtuig op het afstelterrein doet.
Misschien heeft die dekoelkast nog vol ;D

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #83 Gepost op: 29 June 2012, 12:18:38 »
 (y) zeer leuke post! ;D
ontsporende aan elkaar gekoppelde treinen.. dat verhaal ken ik.. ik had het bij mijn baan ook met een lima treinstel..
aanpassen en er weer overheen, en weer, en weer.. tot het weer goed is ;D
gelukkig wist je de oorzaak snel te achterhalen :)
ziet er goed uit allemaal ;D
keep on the good work (y)
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #84 Gepost op: 04 July 2012, 21:00:54 »
Vandaag weer verder met het testen van het schaduwstation.

De besturing is lijkt op orde.
Contact gezocht met de Modellbahnwerkstatt, omdat ik steeds kortsluiting kreeg. Dit bleek veroorzaakt door de combinatie van keerlusmodule en schaduwstationbesturing :-\

Apart...

Affijn, het kastje werkt.

Vervolgens begon heel Plankendam naar smeltend plastic te stinken.
Er bleek een wisselmotor van Piko gloeiend heet te worden!

Dit zou niet mogen gebeuren, die dingen hebben eindafschakeling.
Maar het gebeurde dus wel.
Iemand ervaring hiermee?

De groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #85 Gepost op: 05 July 2012, 13:18:10 »
Nieuw of 2e hands? Ik heb namelijk mijn fleischmanwissels open gehaald en dat eruit gehaald omdat ik geen goed contact had en de wissel het anders niet deed(extra draden erin gesoldeerd)
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #86 Gepost op: 05 July 2012, 19:45:19 »
Nieuw.
Dus da's wel een beetje vreemd.
Misschien net dat ene exemplaar dat ik had opengemaakt, omdat ik een voedingsdraad had stuk getrokken.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met Piko-wisselmotoren.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #87 Gepost op: 09 July 2012, 17:29:05 »
Laatste nieuws....
Nog steeds problemen in de Schaduwtunnel
Plankendam (van onze verslaggever)
De beruchte Schaduwtunnel kan wegens beveiligingsproblemen nog steeds niet worden gebruikt. Volgens een woordvoerder van Prutsrail (het bedrijf dat de railinfrastructuur verzorgt rondom Plankendam) zijn de problemen inmiddels zo groot, dat men overweegt om de beveiliging in de Schaduwtunnel geheel opnieuw aan te leggen. "De centrale geeft nu de meest vreemde storingen. Waarschijnlijk heeft een van onze eigen medewerkers de centrale verklooid. Het Zwartepieten kan beginnen!". Een andere, anonieme, medewerkervan Prutsrail, zei ons, dat Prutsrail zich waarschijnlijk niet aan de gebruiksaanwijzing gehouden heeft. Al met al loopt het hele project hierdoor behoorlijk vertraging op.

Draaischijf operationeel
Plankendam (van onze verslaggever)
De draaischijf van het Museumdepot Plankendam is sinds vandaag operationeel. Om 14.35 maakte de schijf zijn eerste rondje:
 
We zien hier de schijf, een afdankertje uit de Kamper kringloopwinkel (€15,-) zijn eerste rondje maken.

De bediening voor de schijf vond een bijzonder onderkomen.
Hier een wijdere blik op het tractieterrein:

Rechtsachter zien we de watertoren. Ditzelfde type is ook te vinden in het duitse Bielefeld, maar in Plankendam is de restauratie inmiddels succesvol afgesloten, met dank aan vele vrijwilligers.


Tot zover de Pers.
Nu effe serieus. Ik krijg een behoorlijke sik van die schaduwstationbediening. Waarschijnlijk heb ik em gemold. Dus daarvoor ga ik iets anders verzinnen.
Vandaag dus maar de zinnen verzet met het aansluiten van de draaischijf.
En waar laat je nou de knop van de draaischijf?
Juist: waar niemand hem ziet:


Onder de watertoren dus.


En zó kun je de schijf bedienen.
De knop was duurder dan de schijf, trouwens.

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #88 Gepost op: 16 July 2012, 16:38:48 »
De Schaduwtunnel schreeuwt om beveiliging. Ik ga de boel niet aansturen via PC of grote centrale. De schaduwstationbeveiliging wordt dus iets conventioneels met een aantal relais.
We gaan dit zelf in elkaar bakken. En dan moet het gewoon werken:
FIRE AND FORGET!

De relais moeten schakelen op 16v (AC of, via een brugje DC) en moeten 4 wisselaars hebben.
Voor elk spoor 1 relais, en dan nog wat extra's  in het inrijspoor.

Nu heeft Viessmann wel iets bruikbaars, maar met ruim €20,- per relais vind ik dat erg begrotelijk. Bij Conrad zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wie weet waar ik deze relais kan vinden?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Plankendam
« Reactie #89 Gepost op: 16 July 2012, 16:52:19 »
Lekker draadje, Hendrik Jan! En erg herkenbaar ook :P
De instelling "Fire and forget" spreekt me wel aan ;D
Al zou ik er aan toe willen voegen: Can't forget? Fire again! Maar ga dan qua kaliber een maatje groter.
Wat die relais betreft, al eens in een elektronica-zaak rondgevraagd? Hier in de stad is zo'n zaak waar ze weten dat ik de ballen verstand van stroom en volten heb, maar als ik uit leg wat ik wil bereiken, gaan ze met z'n allen meedenken! Echt service!

Veel plezier nog!
Jan