Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 136263 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Plankendam
« Gepost op: 05 April 2012, 17:07:15 »
Een nieuwe lente, een nieuwe baan....
Een baan met nivo
Een baan met meerdere nivo's....
Waarom bouwen we in nederland eigenlijk altijd banen op 1, hooguit 2 nivo's?
Als je in nivo's denkt kun je 25 meter rijlengte kwijt op amper 6m²!

Plankendam is een oud hanzestadje aan deboorden van de rivier de Zwatel, in het Oosten des Lands.
Internationale (goederen)treinen denderen regelmatig voorbij, op weg naar duitsland en Zwitserland.
Nederlandse stoptreinen en intercities maken hier kop.
Verder wordt in Plankendam in de zomer de autoslaaptrein samengesteld.
Lokwissels hebben nog steeds plaats in Plankendam.
Ook is er een museumdepot gevestigd, een overblijfsel uit de tijd dat stoomloks hier wisselden.

Schaal: h0.
Rails van piko.
Totale ruimte: 2,85mX2,10m

Baanplan:

Dit hele circus komt straks op de overloop. maar omdat de ruimte daar beperkt is, wordt het een modulebaan.
de rode lijnen geven descheiding tussen de delen weer.
de stukken links- en rechtsonder passen in het midden
Het deel middenonder schuift vervolgens ook in.
Plaatje:


Nu is de oppervlakte: 2,85mX1,50m

Onder het station bevindt zich een schaduwstation met 5 opstelsporen en 1 passeerspoor (nivo 0)
Dan dus station Plankendam (nivo 1)
Via een omloop (nivo 2) achter decoulissen van Plankendambereiken wehet duitse Kleinburg im Preisergau (nivo 3), ca 20 cm boven de plaat van Plankendam.
Dan wordt Zwitserland bereikt (nivo 4) waarna de hoofdlijn in een schaduwstation komt (nivo 5)
Boven dit schaduwstation komt een bergspoortje met tandrad(nivo 6).

En dit alles op een oppervlak van 2,85mX2,10m.

Slechts 2 problemen:
- het kost een hoop geld
- hoe ga ik dit in vredesnaam praktisch, en werkbaar uitvoeren

we zullen zien.
Eerst maar eens het schaduwstation.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2012, 17:13:15 »
Hendrik Jan, ziet er spectaculair uit die plannen van je. Maar waarom zit Zwitserland nou boven Nederland?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2012, 17:28:50 »
Heel simpel:
plaatsgebrek.

Ik kan niet in de lengte, dus moet ik in de hoogte.
En "as it net kin sa as it mot,mot it mar sa as it kin" (ik hoop maar dat ik geen friezen beledig met mijn krukkige spelling van de Tweede Rijkstaal)

Er stond ooit een artikel in de Model Railroader: een baan in 3 niveaus. Steeds met ongeveer 30 cm ertussen. Via spoorspiralen en hellingen was alles aan elkaar geknoopt.
Dit was voor mij de inspiratie om mijn oude baan te slopen en ook zoiets te plannen, al wordt mijn baan een stuk kleiner. Zij hadden een hele garage ter beschikking. In 3 lagen; 100 meter rijlengte, iets in die orde van grootte.

Ik kom op ca 25 meter rijlengte. Gegeven de gebruikte oppervlakte vind ik dat wel lollig :).
Als ik tijd heb kom ik met meer plaatjes. en hopelijk binnenkort de eerste foto's.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2012, 17:30:13 »
Ik vind het een erg mooi plan (y)
Blijf ik zeker volgen ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Plankendam
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2012, 18:09:36 »
als alles aan elkaar verbonden is, ben ik bang dat je op deze ruimte 1 grote klimspiraal krijgt met scenery, en er geen spoor waterpas zal lopen.
het is een keuze, je moet er van houden  :), maar je hebt in ieder geval geen last van de kunst van het weglaten  ;D
Ben benieuwd wat het wordt
Mvg Marty,

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2012, 18:26:06 »
De stations komen waterpas te liggen.
Wel zo handig.

en wat dat weglaten betreft.....
Daar ben ik inderdaad niet zo goed in...
Hoewel ik toch ècht geen plaats meer kon vinden voor:
-Zeehaven met containerterminal
-vliegveld
-kermis
-Rangeerterrein met heuvel.


De grootste uitdaging wordt eerst om het schaduwstation toegankelijk te houden middels luiken.
En om de modules op meerdere niveau's te koppelen zonder ontsporen.


Wordt vervolgd
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Plankendam
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2012, 19:53:00 »
Prachtig plan in zo'n kleine ruimte. Ken het geworstel en gestoei met baanplan. Ga dit volgen! Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Plankendam
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2012, 20:19:18 »
Mooi zo je station een iets schuin, de locloods maakt je rechtse hoek
af. Je hebt het ook lekker simpel gehouden qua wissels.

vrgr Steef
Mvh Steef

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2012, 20:01:20 »
Even een plaatje.

Als je "in de ring" zit, met je rug naar het station van Plankendam, dan moet het er ongeveer zó uitzien:



Op het onderste nivo stijgt de lijn (van rechts naar links) richting Plankendam (NL).
Rechtsonder gaat het richting schaduwstation. Er rijdt net een 1600 die kant op.
Rechts verdwijnt de lijn vanuit Plankendam in de coulisse, loopt achterlangs richting Kleinburg im Preisergau(D)
We zien deze omloop linksachter het baanwachtershuisje weer verder stijgen.
Rechtsmidden is de uitloop van Kleinburg. Via een black box  wisselen we van scène en van rijrichting. In de Black Box kruisen de sporen zodat de trein in zwitserland links rijdt ipv rechts.
De baan stijgt over een stenen boogbrug à la Gotthard. We zien de TEE rijden, de E103 duikt een keertunnel in en komt er dadelijk op het hoogste nivo uit, om via de Bietschtalbrug (BLS) door station Blausee-Mitholz te lopen. Hierna verdwijnt dehoofdlijn rechtsboven in het bovenste schaduwstation.
Verder takt er nog een berglijntje af, een tandradbaantje. Groene Karel staat al onder stoom.

Nu maar eens een plaatje knutselen van deandere kant.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Plankendam
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2012, 21:15:35 »
Hmmmm, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Mooi plan voor internationale treinen (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2012, 21:26:10 »
Ter verduidelijking nog een plaatje>


Van boven naar beneden zien we:

bovenste schaduwstation met rechts een keerlus, zal ooit schuilgaan onder een bergscène met tandradspoor. Het begin van dit spoor is links te zien. het betreft de bekende spoorlijn over de Zwitserse Jenesaispas, die Franstalig met Duitstalig CH verbindt.

Stukje Duitsland: Kleinburg im Preisergau. Hier wordt net de Rollende Landstraße samengesteld. Het hoofdspoor verdwijnt onder het stadje in een tunnel en daalt achter de coulisse af richting NL.

Nederland: Plankendam. Op spoor 2 staat een koploper...kop te maken. Op het museumdepot neemt een Oude Dame water...

Schaduwstation. De ICE 3 komt juist aan.


Rechtsboven Plankendam bevindt zich een klimspiraal om hoogte te winnen voor het Zwitserse gedeelte. Ik weet nog niet of ik deze spiraal in het zicht hou, of achter een coulisse of black box verstop.

Deze schets sluit precies aan op het vorige aanzicht: hij bevindt zich er tegenover.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Plankendam
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2012, 21:36:22 »
Dat wordt wel iets heel aparts...

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2012, 21:51:37 »
Dit lijkt me echt geweldig worden zo (y)
Ik hoop echt dat alles in de kamer past en dat je snel met de bouw kan beginnen  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2012, 20:04:08 »
Hier gaat het gebeuren.
De overloop:

Uitgebroken berging maakt plaats voor een baan.
Grondplaten voor schaduwstation en vrije baan richting Plankendam:

Dat is dus in opgeborgen toestand.

Nu de boel op zijn plaats schuiven (het lijkt wel Tangram, jaja, jong in de seventies)

De beide kleine modules van 40x60cm vormen de nieuwe hoeken. Het smalle middendeel schuift ertussen.

En er blijft nog nèt voldoende ruimte op de overloop om alle kamers te bereiken.
Wel op de lijn blijven letten.

Nu maar eens nadenken over de constructie. Ik heb al wat ideeën.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Plankendam
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2012, 20:05:48 »
FF denken in welke hoek van Kampen ze nog zulke planken overloopjes hebben ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery