Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:37:08
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 18:32:28
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 18:30:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 17:40:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
Pfarrerwinkel bahn door mass am see
Vandaag om 16:48:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
Vandaag om 16:15:48
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 15:47:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 139220 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #45 Gepost op: 30 May 2012, 21:54:18 »
Yep.


En boven die spiraal komt nog een schaduwstation.
En dààr boven komt nog een stukkie Schweiz im Winter.

De spiraal wordt dus opgehangen aan het schaduwstation erboven.
Zie voorin dit draadje voor een schetsje.

"Out of the Box" noemen ze dat.
Nu maar hopen dat ik niet "out of my mind" raak.
Want het is een behoorlijke puzzel allemaal.

Maar tot nu toe gaat alles goed.
Er ligt dan ook nog geen meter spoor ;D

Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #46 Gepost op: 31 May 2012, 21:10:41 »
Jawel, ook vandaag nog wat geprutst.

De eerste pictogrammen zijn vandaag opgehangen.


We zien de verwijzing naar
-spoor 12, politie, autoslaaptrein en fietsenstalling
-stationshal, stadsbussen en taxi's
-spoor 11, restauratie,WC en wachtruimte

Nu al die andere bordjes nog.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bastian

  • 15*
  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re:Plankendam
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2012, 21:11:47 »
mooie borden hendrik jan!  (y)

GR. Bastian

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #48 Gepost op: 01 June 2012, 13:44:05 »
Omdat voor mij nog weekend is, had ik vanochtend even tijd.
Morgen moet ik weer aan het werk. De zorg slaapt nooit.

Affijn, ik had U allen nog CTA-bakken beloofd.

Op spoor 3 vertrekt dadelijk de autoslaaptrein naar Avignon, maar dat hadden we natuurlijk al gelezen.


Ook de aanwijzing naar de tunnel is aangebracht. Die boer die net de tunnel uitklimt is veel te vroeg. De eerstvolgende trein op spoor 2 is de ICE naar Basel.


Op spoor 1 komt dadelijk de trein uit Maastricht binnen, welke doorgaat als intercity met een deel voor Groningen en een deel voor Leeuwarden. Daarna vertrekt op spoor 11 het sufferdje naar Zwolle.


Een verstild hoekje van het station. Alle klokken staan op Fallertijd; 16.54:41
En op de CTA van spoor 12 kunnen we nog net de onheilspellende mededeling lezen: "Let op omroepbericht".

Eerder in dit draadje kon je lezen dat alle bordjeswerden gemaakt met paint, uitgaande van zelf gemaakte foto's voor de maten (een stoeptegel meet 30cm...)
De rest van debakken werd vormgegeven met styreen. De bakken werden met superlijm aan nietjes geplakt, en vervolgens vastgeprutst aan het station.

Op de foto's kun je nog net zien dat het nietjes zijn, in het echt valt dit niet op.

Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 01 June 2012, 15:16:59 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #49 Gepost op: 01 June 2012, 14:39:47 »
Mooi resultaat  (y) (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #50 Gepost op: 11 June 2012, 21:09:06 »
Hallo, volgerts

De afgelopen dagen maar eens wat draden getrokken.
Omdat ze op de foto niet zo goed uitkomen heb ik ze met rood wat aangezet:


We zien een ringleiding met aftakkingen.
Omdat ik de hele zaak verplaatsbaar wil houden, kan het deel op deze foto in 4 stukken.
Er moet dus in elke modulebak een aftakking van de ringleiding naar de sporen op alle niveau's.

Dat geldt dan weer niet voor de schaduwstations, die krijgen elk 1 aansluiting, vanwege de elektronika.

In detail zie je het volgende:


Dit is een aftakking van de ringleiding. In totaal 4 draden, 2 voor de treinen, 2 voor de rest.
De treinen rijden straks op digitale prik via de rode draad. De rest (wissels, lampjes etc) draait op wisselstroom via de blauwe draad.
Ik heb luidsprekersnoer van 2,5mm² gebruikt voor al deze "hoofdaders". Is wel duur, maar dan heb je ook wat.
De kroonsteentjes dienen voorlopig om kortsluiting te vermijden.

Nu nog de grondplaten van Plankendam demontabel monteren (...) en dan kan ik eindelijk eens wat spoor spijkeren.
Wie weet, misschien nog voor de zomer. :-\

Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Plankendam
« Reactie #51 Gepost op: 11 June 2012, 21:19:13 »
Die CTA bakken zien er mooi uit :)  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #52 Gepost op: 11 June 2012, 21:32:57 »
Dank je, ik ben er zelf ook erg blij mee. 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Plankendam
« Reactie #53 Gepost op: 11 June 2012, 21:34:14 »
Leuk idee!  (y)

Ik blijf dit draadje volgen!

grtz,

Niels

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Plankendam
« Reactie #54 Gepost op: 11 June 2012, 22:28:33 »
WOW wat een baanplan!
belooft een indrukwekkend stukje werk te worden, ik ga je volgen ;D
succes met bouwen!
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #55 Gepost op: 14 June 2012, 21:15:55 »
Gisteravond was er natuurlijk geen "Bal" op de TV (gniffel)

Ik zag het volgende draadje, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg708469.html#msg708469 dacht: dat kan ik misschien ook,

En ineens vielen er allemaal stoeptegels uit mijn printer:


Om mijn station nog verderop te leuken. Nu kon ik mijn kitbash verder aanpassen.
Het origineel, Bonn Hbf had een soort betonnen perrons, zag er niet erg Nederlands uit.
Maar met Paint, dik grijs papier en een printer kwam ik tot het volgende:


Het eilandperron is recht-toe-recht-aan.
Het eerste perron is wat meer passen en meten (en een keer verkeerd gaan, uithuilen en opnieuw beginnen)

De gaatjes zijn voor de zuilen van de kap.

Verder moeten we natuurlijk rekening houden met de visueel gehandicapte reiziger. Dat gaat uitstekend met een groot stickervel, een printer, een lineaal en een scherp mesje:


Dan moet de stippellijn langs de rand nog worden gelegd met halve tegels:


De tegels in positie, totaalplaatje:

(Lang leve de keukentafel)

Detail:


Nog een detail: rubbertegels voor de hoofdingang, noppentegels bij kruisingen, streeptegels waar Ray Charles  rechtdoor gaat.

Nu kan ik de perrons weer verder inrichten: reizigers, personeel, banken, vertrekstaten.

Zal dus wel weer vervolgd worden ;D
Leve de komkommertijd.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Plankendam
« Reactie #56 Gepost op: 14 June 2012, 21:17:27 »
 (y)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Plankendam
« Reactie #57 Gepost op: 14 June 2012, 21:40:59 »
Mooi gemaakt!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Plankendam
« Reactie #58 Gepost op: 14 June 2012, 21:49:20 »
Zeer prachtig weer (y)

lutje

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
    • Hevalu
Re:Plankendam
« Reactie #59 Gepost op: 14 June 2012, 22:02:25 »
Mooi gemaakt Hendirk Jan.  (y)

Volgens mij zijn ze net zo breed als bij mij 14 tegels van 4mm is 56 mm
Ik vond dat de onderdoorgang wat te kort op de perronkant komt, als ik het zo zie is dat bij jou ook het geval of niet ?
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new