Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: Wat is handiger, digitaal of Analoog?  (gelezen 16898 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #75 Gepost op: 07 April 2012, 18:51:33 »
......................Pfff gadver, ik lijk Wesley wel  :P

Gelukkig niet...... ;D ;)

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 07 April 2012, 18:54:45 »
Denken jullie nu echt, dat dit voor de 12 jarige een begrijpelijk verhaal is. Ik niet.

Bernhard

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #77 Gepost op: 07 April 2012, 18:57:12 »
Ik leer ook nog af en toe dingen van een 12 jarige. Die hebben soms betere ideeën dan de ouwetjes. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #78 Gepost op: 07 April 2012, 18:57:36 »
Hallo allemaal,

Lees hier half mee dus doe ik ook even een duit in het zakje: Waarom niet het beste van beiden? Neem mijn baan: Was tot afgelopen winter analoog en ik wilde niets van digitaal weten. Totdat de eerste digitale geluidloc werd aangeschaft: de Artitec 3700. Eerst kocht ik een tweedehands (nieuw) Fleischmann Multimaus om "wat te proberen". Binnen een week was ik om: mijn baan moest digitaal. Omdat het een modulebaan is waarmee ik aan tentoonstellingen deelneem was een complete ombouw midden in het seizoen niet handig.
Dus: ik rijd digitaal maar mijn wissels, seinen en brug gaan gewoon analoog, dus met een aparte voeding. En ook ik gebruik twee tableautjes waar ik de seinen en wissels mee bedien. Lekker overzichtelijk. En het werkt als een tierelier. Wel heb ik een tweede complete Multimaus gekocht, zodat ik twee rijregelaars ter beschikking heb. (net als in de analoge situatie)

En ik doe het ook op de manier zoals Huub beschrijft: de rijrichting de baan op is mijn "vooruit" en niet voorkant loc is "vooruit". Hier in Koblenz met Ronald Halma even mee zitten stoeien, maar ben toch op mijn manier terug gekomen. Verder kan ik alleen maar zeggen dat het digitaal gebeuren een waardevolle aanvulling op het speelplezier kan zijn. Om een voorbeeld te geven: mijn baan is rangeren en niets anders. Eerder gebruikte ik veel stroomloze secties om alles zo uitgebreid mogelijk te kunnen gebruiken. Dacht ik. Maar een stroomloze sectie is niet meer te gebruiken als er al een loc op staat. Het is een ware verrijking als ik nu "bezet spoor" met een rangeerdeel een spoor op rijd waar al een loc staat! Nú pas ben ik erachter dat dit pas écht de sporen gebruiken is. En ook mijn companen die steeds mee gaan vinden het geweldig, hoewel er voor hun "niets" aan de bediening van de baan op zoch veranderd is. Alleen de schakelaars voor de stroomlozr secties zijn niet meer in gebruik; om vergissingen te voorkomen heb ik alle nog wel in gebruik zijnde schakelaars van een rood kapje voorzien. Staat nog flitsend ook.

En Ronald kan het beamen: We hebben veel meer lol met Braggels Baenke en de eerste tentoonstelling kwam ze storingsvrij door!

Grt,

Ger.

:o oops de starter van dit draadje is 12... anyway, jij modelspoort, dus ik hoop dat je er iets aan hebt. ;D
« Laatst bewerkt op: 07 April 2012, 18:59:42 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 07 April 2012, 19:03:13 »
Denken jullie nu echt, dat dit voor de 12 jarige een begrijpelijk verhaal is. Ik niet.

Wel, laten we dan even naar haar vragen kijken:

1. "Wat is handiger, analoog of digitaal?" Als je begint, maakt het niet uit. Als je uit gaat breiden, is digitaal vaak gemakkelijker.

2. "Is digitaal moeilijk?" Nee.

't Is net als de eerste advertenties van Apple voor de Macintosh: "Voor deze computer hoef je geen programmeertaal te leren!" Hetzelfde met digitaal: je hoeft geen protocollen en dergelijke te begrijpen om een stel draadjes op je baan aan te sluiten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

wvdm

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 08 April 2012, 10:01:00 »
Nog maar een keer.
Hoe kan je als 12 jarige een keze maken, als er maar een eenzijdig advies gegeven wordt?
Analoge startsets zijn goedkoper.
Oude tweede handse treinen kunnen gewoon analoog direct rijden.
Nieuwe locomotieven kunnen direct op de rails gezet worden en rijden.
Automatisering is goed mogelijk.
Oke, je kan minder, maar daarvoor is het goedkoper.

Digitaal is duurder, maar er zijn meer mogelijkheden.
Bij oude locomotieven moet soms de motor vervangen worden, die digitaal beter te regelen is.

Voor analoog koop je vijf locomotieven tegen vier digital met decoders.

Is analoog moeilijk? Nee.

Groetjes
Wil

henk

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 08 April 2012, 10:19:35 »
Alle antwoorden die nu komen, pro en contra's zijn eigen meningen en geen feiten gericht op de vragenstelster.......................Pfff gadver, ik lijk Wesley wel  :P

Je lijkt eerder een politicus.  ;D
Er is niet zoveel mis met meningen op basis van eigen ervaringen. Juist als erbij wordt vertelt waar een mening vandaan komt, heb je er als vragensteller veel aan en kun je meningen goed vergelijken om te bezien wat voor je eigen wensen van belang is. Het wordt lastig als een mening niet is gebaseerd op kennis van zaken.

Wat wil een twaalfjarige? Ik denk zoiets als Ger. Uiteindelijk een wat uitgebreidere baan op een paar vierkante meter waarop hij met een paar treinen met de hand kan rijden.
Analoog kan dat door een extra trafo aan te schaffen en dan de baan met schakelaars onder te verdelen.
Digitaal kan dat door de centrale op de baan aan te sluiten en dat is het dan. Zou ik een tweede regelaar aanschaffen, zodat je twee treinen tegelijk en onafhankelijk van elkaar kan besturen. Meer rijdende treinen kan je zonder automatisering toch niet in de gaten houden.

Mijn uiteindelijke mening na 30 jaar analoog en digitaal rijden? Zoiets is uiteindelijk een paar tientjes duurder vanwege de locdecoders, maar is handiger bij de aanleg en levert meer spelplezier op.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2012, 10:25:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #82 Gepost op: 08 April 2012, 10:28:38 »
Denk dat een 12 jarige opgegroeid in een digitale maatschappij er meer sjoegem van heeft dan menigeen hier denkt.
Blijf er ook bij dat digitaal op een baan zonder poespas (automatisering) handiger is om meerdere treinen te laten rijden..
En de rijrichting eenvoudiger bij analoog, 't is maar wat je gewend bent...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 08 April 2012, 10:31:44 »
Oke, je kan minder, maar daarvoor is het goedkoper.

Maar daar ging de vraag niet over. De vraag ging specifiek over wat handiger was en of digitaal moeilijk was. Ik ga er vanuit dat een twaalfjarige prima in staat is de juiste vragen te stellen en zelf die afweging kan maken wat betreft het budget.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #84 Gepost op: 08 April 2012, 10:37:39 »
Afwegingen maken m.b.t. budget heeft weinig met leeftijd te maken. Veel volwassenen blijken dat ook niet goed te kunnen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #85 Gepost op: 08 April 2012, 12:54:02 »

Hoe kan je als 12 jarige een keze maken, als er maar een eenzijdig advies gegeven wordt?

Wil, leer nou eens duidelijk lezen! Dat wordt helemaal niet gezegd, dat is wat JIJ er van maakt >:(

En ik doe het ook op de manier zoals Huub beschrijft: de rijrichting de baan op is mijn "vooruit" en niet voorkant loc is "vooruit". Hier in Koblenz met Ronald Halma even mee zitten stoeien, maar ben toch op mijn manier terug gekomen.

Zeker weten ;) Uiteindelijk moet je het doen zoals jij het graag wilt. Het is jou baan. Maar dat "probleem" op dat moment maakte precies duidelijk wat uiteindelijk het verschil is tussen analoog en digitaal :)

En Ronald kan het beamen: We hebben veel meer lol met Braggels Baenke en de eerste tentoonstelling kwam ze storingsvrij door!

Helemaal waar. Ik heb naast mij alleen maar kirrende en gillende mannekes gehoord..... ;D ;) Zonder dollen, Ger; je weet als pure analoogrijder nu precies de voordelen (en niet de voorOORdelen, Wil!) van digitaal. En daar gaat het om.

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 08 April 2012, 13:46:19 »
Hoi, muizemijn.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst is een gezegde.
Wie digitaal gaat rijden heeft ook de toekomst.

Kijk maar naar allerlei elektrische apparaten, alles begint digitaal te worden.
Modeltreinem blijven hierbij echt niet achter.
Over 10 tot 15 jaar, of eerder zelfs, is alles digitaal en moet je voor een analoge baan naar het "museeum"', hetzelfde wat nu geldt voor de oude blikken treinen van vroeger, sporadisch zie je ze nog.
Mijn mening, ga lekker digitaal rijden, ik begin er zelf einde van dit jaar, na 36 jaar analoog, ook aan. (y) ;D

mvg,
vrijbuiter55.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #87 Gepost op: 08 April 2012, 14:49:45 »
Zal deze doorgewinterde analoogrijder ook eens een duit in het zakje doen?
Wat ik hier ga vertellen heb ik al vaker gezegd, maar herhaling kan geen kwaad.

Mijn belangrijkste reden om analoog te blijven is dat je bij analoog, en dan 2-rail gelijkstroom, baangericht werkt. Dus, er staat ergens een trein, en die wil ik naar rechts laten gaan. Dan draai ik de regelaar naar rechts, en hij doet wat ik wil.
Bij digitaal moet je eerst weten wat de voorkant van de trein/loc is, en je moet weten hoe hij heet, of wat zijn adres is.
Dat zijn complicaties die niet in mijn besturingsfilosofie passen. Analoog 2-rail gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.

Desondanks raad ik een beginner aan om digitaal te gaan rijden. Reden: je werkt met voorgebakken systemen waarbij je geen verstand hoeft te hebben van de interne werking. Gewoon doen wat in de handleiding staat en gaan met die banaan. (die handleiding moet je dan wel eerst lezen natuurlijk).

Wie een uitdaging ziet in elektro(nica) kan nog kiezen. Bij analoog zijn er allerlei mogelijkheden om de besturing en beveiliging te regelen. Maar ook bij digitaal valt er nog veel te knutselen, zoals het zelf bouwen van boosters, wisseldecoders en bezetmelders, om maar een paar voorbeleden te noemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #88 Gepost op: 08 April 2012, 15:05:22 »
Citaat
Dus, er staat ergens een trein, en die wil ik naar rechts laten gaan. Dan draai ik de regelaar naar rechts, en hij doet wat ik wil.
Bij digitaal moet je eerst weten wat de voorkant van de trein/loc is, en je moet weten hoe hij heet, of wat zijn adres is.
Dat zijn complicaties die niet in mijn besturingsfilosofie passen. Analoog 2-rail gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.

Vraag me af wat er anders is bij digitaal, heb niet zoveel moeite om de voorkant van de trein te bepalen, en rijd ie analoog in een standaard baanplaan zoals in Nederland veel wordt toegepast aan de achterzijde van de cirkel niet naar links ??
Kan het verkeerd zien.. ???

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #89 Gepost op: 08 April 2012, 15:19:50 »
Hier sluit ik me bij aan. Geldt alleen als je baan recht is, dus van links naar rechts (vise versa) gaat. Elke andere vorm kom je vanzelf je "ongelijk" tegen. Maar al lezende gaat het hier echt niet over. Voor elk tegen (of nu analoog of digitaal) kun je zo, zonder enige moeite een tegen-antwoord vinden. Persoonlijke voorkeuren spelen de boventoon hier, niet een advies voor een jongedame (of is het jongeman?). Als ik haar (of hem) was zou ik na het lezen van dergelijke discussies (??) wel twee keer nadenken of ik wel wil "treinen". Hier maken we de jeugd (die de toekomst heeft, niet wij) het onnodig lastig, zo niet onmogelijk om een keuze te maken.

Digitaal is de toekomst, kies je voor de toekomst dan ga je voor......  Analoog mag dan in eerste instantie eenvoudiger en goedkoper lijken uiteindelijk wordt het ingelopen door digitale systemen (misschien niet de huidigen, dan wel de toekomstige).  En wat betreft de "goedkope" tweede(derde - tiende)hands loc's op de diverse beurzen... Vaak passen ze in je portemonee maar is de prijs omgekeerd evenredig met de ergernis over het rijgedrag. Leuke knutselitems maar verder...

Succes met het bedenken van "tegen-antwoorden" (y) Deze zullen vast wel komen  ;D

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....