Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: Edinburgh Haymarket  (gelezen 15291 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Edinburgh Haymarket
« Gepost op: 25 March 2012, 17:45:12 »
Al een jaar of twee loop ik te spelen met het idee voor een Schotse baan. Er zijn veel baanplannen getekend, maar de bouw is nog niet van de grond gekomen. Voor de Dioramawedstrijd Eurospoor 2011 heb ik de North British Distillery uit Edinburgh nagebouwd en toen ik daar research voor aan het doen was, was ik eigenlijk heel erg gecharmeerd van de omgeving.

Ik heb de omgeving vorig jaar al eens in WinTrack gezet en heb lang lopen dubben aan welke kant ik ga beginnen.



De North British Distillery ligt aan het blauwe lijntje uit de bovenste helft. De groene sporen gaan naar Haymarket Station, dat helemaal rechts op de onderste groene sporen ligt. Het blauwe deel helemaal onderaan is het kolendepot van de Caledonian Railways. Dat gaat helaas thuis niet passen.

Ik ga beginnen met het station. Vandaag heb ik de eerste schetsen gemaakt aan de hand van foto's om de maten te bepalen en na te denken over hoe ik het kan fresen of plotten.

Het station heeft aan de voorkant twee verdiepingen:


(Bron: Railbrit.co.uk)

Aan de achterkant zijn er overigens 3 verdiepingen. Helaas geen foto's meer van de originele situatie, maar een recente plaat van Google Maps gecaptured (voldoende bronvermelding?)



Waarom voor twee en achter drie verdiepingen? Haymarket Station ligt tegen de Caledonian Crescent aan en vanaf Haymarket lopen liepen er twee sporen door een tunnel naar het centrum, Princess Street.



(Bron: Railbrit.co.uk)

In overview ziet het er dan zo uit:



Een eerste schets



Vanavond eens wat rekenwerk doen en de eerste lijnen uitzetten in Autocad.

Gisteren op de Beneluxspoor Gebruikersdag heb ik kennis gemaakt met Johan Moors en zijn freeswerk. Dat zag er prac htig uit in lagen. Dat wil ik hier ook proberen.

Vraagje aan Johan... Hoe zou jij dit aanpakken qua lagen en vlakken? Ik denk de raamomlijsting apart er op plakken?
Hier nog iets meer detail om de diepte verschillen te zien:



(Bron: Railbrit.co.uk)
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 08:59:39 door Johan Vermij. Reden: Bronvermelding toegevoegd »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2012, 17:52:02 »
Aan het entousiasme in je verhaal gisteren vermoede ik al dat het
geen eenvoudig plan zou worden. Ik ben ook benieuwd naar het bouwen.
Alleen stoom zei je... echt geen heel klein dieseltje???

vrgr Steef
Mvh Steef

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2012, 18:49:42 »
Zoiets?


(Bron Railbrit.co.uk)

Nee, dat komt er bij mij niet in  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2012, 18:50:32 »
Is ook geen klein dieseltje.... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2012, 19:20:28 »



Maar wat moet dit voorstellen? Is dit een tunnel die buiten gebruik is en die afgeschermd is?

Zomaar een vraag.

Martijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2012, 19:45:08 »
Zou dit siteje nog goed zijn voor je?

;D
Jeroen

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2012, 20:33:59 »
@Jeroen De Railbrit site is natuurlijk een onmisbare bron van inspiratie voor iedereen die Engels tuft.

@Martijn Die tunnel is de noordelijke van de 2 tunnels richting centrum. Zoals de reeds genoemde Railbrit site omschrijft:

Citaat
Haymarket North tunnel, mostly used by services on the Forth Bridge line, is currently closed at weekends to allow installation of overhead wires which the South tunnel has had for nearly 20 years. On Saturdays at least this means local services from Fife are terminating at Haymarket and there are some alterations to other services. This view is taken from Platform 1 at Haymarket looking towards Waverley. Not sure what the curtain is for; do the workers put on a show at the end of the day?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2012, 21:21:52 »
Even op een klaarliggende modulebak snel met wat multiplex de contouren van het station uitgezet.



In real life lopen de sporen licht gebogen, maar die kromming haal ik er voor mijn modulebaan uit. Dat wordt zo'n 8 meter rechtdoor tuffen. Hier even 2 x 2 sporen neergelegd tussen de perrons. En de muren even grof neergezet. Tegen het einde van de module komt de twee tunnels, bij de lineaal het station.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2012, 22:11:43 »
Goed te zien dat je begonnen bent, ben erg benieuwd en blijf dit draadje volgen.
BTW, kun je wat meer vertellen over dat freeswerk, is dat in styreen?

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2012, 23:58:21 »
Rob,

Voor het Diorama van de North British Distillery heb ik alle gebouwen in Autocad gezet en met een lasercutter laten uitprinten door Lion Lasers. Het materiaal en de mogelijkheden hadden hun voor en nadelen, dus nu wil ik eens een andere methode proberen. Met de Laser was styreen te lastig vanwege de temperatuur en hebben we voor een hardere kunststof gekozen.

Met dit gebouw zal er meer reliëf in moeten komen. Meerdere lagen, dus tijd om een andere methode te proberen. Volg het draadje en je komt vanzelf meer te weten ;)

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2012, 15:28:42 »
Met een beetje Googelen komt je tegenwoordig vaak verder dan met een stukje huisvlijt. Zo kwam ik op de site van de Koninklijke Commissie voor Oudheidkundig en Historische Monomenten van Schotland (RCAHMS) een prachtige schets tegen.

Met een beetje passen en meten deze op 1:100 gezet en de maten genomen.



(Bron: RCAHMS)

Hiermee kunnen we wel uit de voeten om e.e.a. na te tekenen in Autocad.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2012, 15:34:09 »
Heb je toevallig ook gezien of dat dit zgn standaard stations waren? Deze lijkt verdacht veel op dat van Burntisland. Net over de brug rechts af :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2012, 15:35:52 »
Ja, met de beruchte floating railway :)

Wel standaard, maar niet in bouwpakketje 1:148 voor zover ik weet.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2012, 15:44:51 »
En de Forth railway bridge dan?
Ook in 1:148? ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #14 Gepost op: 27 March 2012, 15:49:49 »
Eerst maar een het Glenfinnan viaduct voor mijn diodramaatje
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery