Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 09:32:40
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:30:48
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door Bert55
Vandaag om 08:54:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Loki
Vandaag om 08:49:34
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 18054 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re:Kruiswissel
« Reactie #30 Gepost op: 18 September 2012, 13:08:15 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations
Blijkbaar niet, want bijvoorbeeld bij de verbouwing van station Arnhem zijn alle kruiswissels verdwenen, net als de hele Engelsmannen trouwens. Bij het laatste verbindingsspoor van het rechterspoor naar de sporen richting Nijmegen, net voor de afsplitsing, ligt nog een halve Engelsman. Zal wel te maken hebben met de berichten dat de sporenplannen eenvoudiger moeten worden (minder wissels ed). Ben wel benieuwd hoe het sporenplan van Utrecht gaat worden, daar heb je ook nog stukken van 3 sporen naast elkaar, met 2 kruiswissels naast elkaar, dus gebruik makend van twee driewegwissels. Mooie uitdaging voor iemand?

ik dacht van Lima.
Ik kan me een advertentie in modelbouwbladen van Lima herinneren met inderdaad kruiswissels bestaande uit meerdere losse delen.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 13:10:50 door Quinzeedied »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Kruiswissel
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2012, 18:16:56 »
Dat heeft denk ik te maken met het schakelen van de puntstukken. Om deze goed te kunnen schakelen moeten bij kruisen alleen de gebruikte wissels gebogen liggen, de anderen recht.
Als je dus bijvoorbeeld eerst van linksonder naar rechtsboven rijdt en daarna van linksboven naar rechtsonder, dan moet je dus 4 wissels omleggen.

Ah okay... thanks, Peter.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kruiswissel
« Reactie #32 Gepost op: 18 September 2012, 20:41:27 »
Nee, die bedoel ik niet. Voor zover ik me kan herinneren waren het 4 delen, het middenstuk met de kruising en 2 stukjes doorgaand spoor, en 4 voorkanten van wissels.
Klopt, waren inderdaad van Lima. Het railsysteem had een bijzondere geometrie qua opdeling in stukken rail. Volgens mij waren de wissels anders gedeeld dan normaal, met een puntstuk apart of zoiets. Volgens mij was de grote HCCM baan opgebouwd met Lima rails en daar zat zeker één kruiswissel in. Coos Jabaaij, ook aktief op dit forum kan hier vast meer over vertellen.
In mijn herinnering heeft/had ook Peco een kruiswissel, maar dan in N code 55 en ik dacht Cassadio ook in H0. Maar volgens mij is het goed mogelijk van elk railmateriaal een kruiswissel te maken door de verbindingen op een andere plek te maken dan het standaard wissel. Wat wel handig is, is als het railmateriaal dan ook een kruising heeft in een 2 keer zo grote hoek, als de hoek van de wissels.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jakop

  • Gast
Re:Kruiswissel
« Reactie #33 Gepost op: 18 September 2012, 22:31:04 »
Kan je ook een kruiswissel maken van Marklin K-rails? en word deze wissel nog gebruikt op de nieuwe aangelegde sporen? Je ziet ze vaak op stations

Ik moet je voor deze vraag verwijzen naar de buren waar Menno een werkelijk fantastische Hosenträger van K-rail heeft gebouwd. Niet zomaar 4 wissels en een kruispunt, maar zodanig in elkaar geschoven dat de geometrie heel dicht bij de werkelijkheid komt.

Ik kon er niets mee in m'n baanplan, maar heb 'm wel onthouden voor later (nu dus)  ;)

Groet,

Jakop

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:Kruiswissel
« Reactie #34 Gepost op: 23 September 2012, 10:45:13 »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re:Kruiswissel
« Reactie #35 Gepost op: 21 November 2012, 13:56:54 »
Roco, dacht ik.
Jaren '80. Maar daarbij zat alles aan alles vast.
Hendrik Jan

T 'is maar wat je verstaat onder alles aan elkaar vast.
Je kunt aan de linkerkant de lichtbaan zien van de plek waar de raillasjes zitten
Hij was er in voor 1990 twee uitvoeringen, messing en nikkelzilver.


In Wintrack is dit ding nog steeds aan te klikken (onder een ander artikelnummer)


Shinohara heeft ze ook gemaakt, trouwens, en er zijn meer merken. Kijk ook eens bij www.g-weller.de over  hoe je ze zelf kunt maken ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail