Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 44860 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #75 Gepost op: 04 September 2008, 17:20:10 »
Ik bedoelde mijn reactie op de opmerking van OLDO, dus het gaat dan over Tillig Elite.
Maarten

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #76 Gepost op: 04 September 2008, 17:53:03 »
Allereerst heb ik een vel papier voorzien van x- en Y-assen en daarbij de 62 mm hartafstand van beide sporen getekend. Daarna heb die Jouef zooi maar eens aan flarden gezaagd zodat er een boog + tegenboog van 445 mm op hartafstand van 62 mm ontstond. Passend op de tekening bleek er een railstukje van 4 bielsen van elke klein gebogen rail (445-16,5/2) en een stukje van 1 biels van de buitenrail af te moeten. Omdat zo'n wissel bestaat uit rails met een straal van 445-16,5/2 die aansluit op een tegenboog met een straal van 445+16,5/2 bestaan de railstukjes in het midden van de kruising zelf de facto uit stukjes van ca 20 mm met de kleinere straal. Reken zelf maar uit wat voor afwijking er tov een recht stukje inzit.
Ik heb er verder vanaf gezien om strijkrails aan te brengen, maar heb wel een werkende links-rechts overgang bestemd voor de vuilnisbak.
Wat mij betreft komt het er op neer dat de hele discussie een non-issue is.
Geeft me die maten van die Piko wissels maar even op dan controleer ik de hele uitvoering met cad: lengte rechte deel, boogstraal en lengte bocht.
Overigens bleek dat de 3 Lima wissels en de kruising die ik daarvan had een
perfecte combinatie te  geven voor zo'n wissel. Bij bepaalde merken zijn de onderdelen dus wat makkelijker.
Mvrgr
Koopmans

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #77 Gepost op: 04 September 2008, 18:14:25 »
@Koopmans

Nou, daar komt ie dan:

Straal: 908.8 mm
Hoek van afbuigende spoor: 15 gr.
Lengte rechtdoorgaande spoor: 231 mm

Ik ben heel benieuwd.

Groet, Ruurd

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #78 Gepost op: 04 September 2008, 19:17:25 »
Op zich lijkt mij het afzagen van een deel van de boog het probleem niet. Oké, het aantal graden wordt minder, waardoor de kruising van de fabrikant niet meer past. Maar als je dan zelf een kruising construeert tussen de vier wissels, dan moet het mijn inziens 'gemakkelijk' voor elkaar te krijgen zijn.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #79 Gepost op: 04 September 2008, 21:37:19 »
Citaat
mijn inziens 'gemakkelijk' voor elkaar te krijgen zijn

Gevoelsmatig denk ik dat je je daar op verkijkt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #80 Gepost op: 04 September 2008, 22:52:07 »
Nou net gedaan vandaag, valt wel mee.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 23:07:05 door Sander Lageveen. Reden: onnodig quoten van bovenstaand bericht, quote verwijderd. »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #81 Gepost op: 04 September 2008, 23:04:29 »
@Koopmans

Nou, daar komt ie dan:

Straal: 908.8 mm
Hoek van afbuigende spoor: 15 gr.
Lengte rechtdoorgaande spoor: 231 mm

Ik ben heel benieuwd.

Groet, Ruurd

Ik heb eea in cad zitten, afhankelijk van waar je kijkt is de hoek een graad of 2 minder. Met een puntstuk van 30 graden zit je net de railbreedte mis bij de
aansluitingen. Ik heb even zitten kijken naar kruisingen van 27 graden, dat zou ongeveer goed zijn, het meest dichtbij is Marklin K met 22 en nog wat.
(Die zou je overigens kunnen gebruiken als je de wissels in lengterichting verder uit elkaar legt.)
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets niet ergens bestaat want de leveranciers hebben alle wisselhoeken van 10 tot 18 graden.
Er zijn dus nog 2 opties, helemaal zelf maken uit de restjes van de afgezaagde delen van de wissels, of, wellicht mooier, die kruising van 30 graden helemaal ontdoen van de railstukjes, de gebogen stukjes van de wissels terugplaatsen, de strijkrails wat aanpassen en de puntstukjes met een zaagsnede een hoekverkleining geven.
Mvrgr
Koopmans

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #82 Gepost op: 05 September 2008, 00:00:45 »
IK ben er al vanuit gegaan, dat de wissels wat verder uit elkaar moeten liggen, omwille van het feit dat de wisselhoek kleiner wordt.
Simpel met de stelling van Pythagoras is al na te gaan, dat de schuine zijde van de nieuwe driehoek langer wordt. Hoe lang precies heb ik nog niet berekend. Ik kom er wel uit.

Bedankt voor je moeite.

Groet,
Ruurd.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #83 Gepost op: 05 September 2008, 06:38:08 »
Ook dat blijkt geen oplossing want een hoek van 11,25 graad blijkt ongeveer te beginnen in het hart van het puntstuk, een kwart van de cirkelboog minder.
De enige resterende oplossing is dan de straal van de boog zodanig wijzigen dat er eerder een hoek van 15 graden, of later een van 11,25, ontstaat. Vanaf het puntstuk de mat zodanig inzagen dat een overgangsboog met een kleinere of grotere straal is te maken.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 12:24:37 door t.koopmans. Reden: aangevuld voor 2 kruisingsopties »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #84 Gepost op: 05 September 2008, 14:32:35 »
Stel nu:

Ik zaag van 4 wissels vanaf het het puntstuk de afbuigende rails af en vervang deze door rechte rails....wat dan?

Wat heeft dat voor consequenties?

Goed, je hebt berekend dat als ik de ronde rails weghaal, ik ongeveer in het hart van het puntstuk een nieuwe boog zou moeten beginnen, mag dat ook 5 mm verder zijn? Akkoord, dan krijg ik een afwijking, 'n knikje dus. Maar zou die fataal kunnen zijn? Dus kunnen leiden tot ontsporingen?
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 14:42:29 door Ruurd Benthem »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #85 Gepost op: 05 September 2008, 15:42:56 »
We hadden al geconstateerd dat de afbuigende rails met rechte stukken vaak
al een kant en klare oplossing boden. Als je dus kans ziet om de bogen te verwijderen en te vervangen door een rechte stukjes kun je die met een standaard kruising combineren. Je huidige boog beslaat een 15 graden cirkelsegment en om een 22,5 graden kruising (marklin(?),hornby, peco) te gebruiken moet die op 11,25 graden worden afgekort. Dat is overigens precies 1/4 van de boog eraf. Hoe dat uitkomt met puntstuk/strijkrail kan ik niet beoordelen want ik heb alleen de theoretische geometrie, maar ik schat dat je hoogstens fracties van graden fout komt te zitten ipv meerdere graden. Door het gebruik van zo'n volledige kruising met extra stukjes wordt eea bijzonder robuust.
Overigens weet ik niet of Marklin K wel te combineren is met een twee rail uitvoering, de puntstukken in de kruising moeten wel correct gepolariseerd zijn/worden.
In ieder geval lijkt zo de oplossing bereikt.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 16:32:59 door t.koopmans »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #86 Gepost op: 05 September 2008, 16:50:02 »






Dit is het dubbelkruiswissel van LimaRossi. Code 83. Heb dit op Ebay (Duitsland) gevonden samen met een paar enkele overlopen en een viertal normale wissels. Niet zo'n lange tijd na het faillissement.
Hoogst aardig spul. De lengte lijkt me wat kort met 470mm (ik schat dat een variant in 1:1 een meter of 60/70 doet?
Hart op hart afstand is 52mm en dat oogt toch wel zeer fraai!
Misschien eens een vriendelijk berichtje aan de heren Hornby wagen..?

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #87 Gepost op: 05 September 2008, 17:17:39 »
Als je dus kans ziet om de bogen te verwijderen en te vervangen door een rechte stukjes

Dat vervangen door rechte stukje kan ik nog steeds niet volgen. Er is helemaal geen ruimte voor rechte stukjes. Zie de foto's die Sander heeft geplaatst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #88 Gepost op: 05 September 2008, 17:45:55 »
Die foto's zijn van een ander merk, de discussie gaat over lange 15 graden Piko wissels waarvan de afgaande bogen uiteraard apart van bielsmat zijn voorzien. Die bogen kunnen uiteraard gedeeltelijk worden weggehaald.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 02:55:41 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #89 Gepost op: 05 September 2008, 17:54:42 »
Ho ho, Klaas....

In de Piko-rails....
De set van Sander is 9,8 mm te smal....... :( :(
De limaset meet h.o.h. slechts 52 mm en Piko 61,8.


@ Koopmans:

Het zou dus betekenen, dat bijv. met een K-kruising en evt. licht vijlen een kruiswissel geconstrueerd zou kunnen worden.
De Mä kruising is slechts 0,2 mm te laag, de Hornby o,4. Piko-A is nl. code 100 en dus 2,5 mm,  Mä railhoogte is 2,3 mm, Hornby is code 83, Het is met verlooplasjes van 2,1->2,5 mm wellicht te ondervangen.

Alle drie wederom mijn dank voor het meedenken...

Groet, Ruurd