Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Aansluitschema wisselstraat  (gelezen 15159 keer)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Aansluitschema wisselstraat
« Gepost op: 20 maart 2012, 22:05:07 »
Hallo,

Ik heb onlangs met succes mijn eerste wisselschakeling gemaakt, met dank aan dit draadje,
op basis van dit schema, afgekeken van o.a. p.heinst en jajo, waarvoor dank!


Enige aanpassing was dat de twee leds vervangen waren door twee parallel geschakelde groen/rode DuoLEDs. Daarmee werd dit geschakeld:

W1 = Wisselaandrijving 1 (ROCO aandrijving, met eindafschakeling)
L1 = DuoLED 1
L2 = DuoLED 2
D1 = Drukknop 1
D2 = Drukknop 2
Door een van beide Drukknoppen werd het wissel omgezet, en versprongen de DuoLEDs van kleur. Werkt prima, en naar volle tevredenheid.


Nu wil ik echter een stapje verder, en een wisselstraat schakelen, volgens volgende opstelling:

De bedoeling is dus dat als op Drukknop 3 gedrukt wordt, dat wissel 1 afbuigend gaat, wissel 2 rechtuit, DuoLED 1 en 2 roodgezet worden, en DuoLED 3 groen wordt. Zoals hierboven afgebeeld. Ik kom er echter niet helemaal / helemaal niet uit :(
Kan iemand hier assistentie verlenen aan deze beginnend prutser?
Hulp wordt zeer gewardeerd!

Bij voorbaat dank,
Harm

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2012, 22:30:12 »
Beste Harm,

De simpelste oplossing is volgens mij deze:



[Let op: het schema van wissel 2 staat bovenaan] De rode en zwarte schakelaars zijn hier elk twee keer getekend, maar zijn in werkelijk elk één dubbelpolige (in plaats van enkelpolige) schakelaar. Neem even aan dat spanning op spoel 1 betekent dat het wissel naar rechts omloopt en spanning op spoel 2 naar links. Druk je op de rode schakelaar dan worden beide wissels naar rechts gestuurd. Druk je op de zwarte schakelaar dan loopt wissel 1 naar rechts en wissel 2 naar links. Druk je op de groene schakelaar dan loopt wissel 1 naar links om en blijft wissel 2 in de laatst gestuurde stand liggen.

Groeten,
Peter

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2012, 22:40:33 »
Beste Harm,

Ik zag nu pas dat de LED's ook nog een bepaalde kleur moeten gaan tonen. Dat is mijn schema niet goed meegenomen. Het gaat mis als wissel 1 links ligt. De LED's van wissel 2 zouden dan allebei rood moeten zijn, maar in mijn schema is de LED van de laatst gestuurde stand groen. Je kunt dit oplossen door een relais toe te passen, maar dat gaat je wellicht de pet al te boven. De simpelste oplossing is de LED's niet meer te gebruiken om de "rijweg" aan te duiden, maar de wisselstand. , dus dichter bij de punt van het wissel.

Groeten,
Peter

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 17:14:51 »
Hoi Peter,

Iets dergelijks had ik inderdaad ook bedacht. De LEDjes die de wisselstand aanduiden direct bij het wissel plaatsen is inderdaad eenvoudiger.

Ik zou het echter veel eleganter, gebruiksvriendelijker, en dus ergonomischer vinden om de LEDjes de rijweg aan te laten duiden, en deze rijweg middels één puls te activeren. Ik vroeg me af of dit mogelijk was zonder uitgebreide relaisschakelingen. Er moeten op dit forum vast wel leden aanwezig zijn die indeze veel slimmer zijn dan ik.

Ik ben er nog steeds op aan het broeden, wellicht dan toch maar via relaistjes . . .

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2012, 22:54:24 »
Hmmmm, het is dus niet mogelijk dit zonder relais schakeling uit te voeren.

Dan zal ik er toch maar aan moeten geloven en het JaJo schema gaan toepassen:


http://modeltreinbaan.nl/?p=5439

Een probleemje, het bescreven relais (Conrad 5036 89-89) is voorlopig niet voorradig. Als alternatief had ik Conrad 503686 - 89 voor ogen.  Voor zover ik kan nagaan is het enige verschil de interne spoelweerstand van 139 Ohm in plaats van de 800 Ohm uit bovenstaande schema van Jajo.
Dientengevolge zal ik voor dezelfde 18 V spanningsbron een andere voorschakelwesrstand nodig heben ipv 680 Ohm. Ik dacht zelf zo'n 500 Ohm (uitgaande van 4 Volt over het relais) als voorschakelweerstand, kan iemand dit bevestigen?

Bedankt,
Harm

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 09:18:13 »
Knap ‘irri’ is dat van Conrad dat ze dat type nu ook al niet meer voorradig hebben! De voorschakelweerstand moet iets hoger zijn bij gebruik van dat relais. Bijvoorbeeld 1K Ohm.
Nog een oplossing: Ik heb nog een paar relais' liggen, maar als je er veel nodig hebt wil ik ze zaterdag a.s. in Houten wel even voor je kopen bij "Treinenelektronica" en dan naar je toesturen.
PB me in dit geval maar even je adres, het aantal en eventueel benodigde weerstanden.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 09:36:38 »
Toch moet het zonder relais ook kunnen.
In feite heb je een uit elkaar getrokken driewegwissel.
Klaas Zondervan heeft daarvan op zijn site een schakeling staan (tekening 1a) om een driewegwissel te sturen incl. terugmelding.
Stuur de daar getekende leds vervolgens niet rechtstreeks aan maar zet daar een transistor.
Gebruik de transistor als schakelaar: open gestuurd brandt de groen led, gesperd de rode. Aannemende dat het een duo-led met drie pootjes is en niet een die afhankelijk van de polariteit rood of groen toont.
Ik ben bijzonder onhandig met paint, dus ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel. Anders probeer ik in de loop van de dag wel iets te tekenen.

Huub

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Greetings,salutations,groetjes,

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 15:25:34 »
Beste Harm,

Wat jouw situatie complex maakt, is de wens om van alle drie mogelijke rijwegen met de tweekleuren-LED's te signaleren welke rijweg er gekozen is. De bovenbeschreven oplossingen voldoen daar allemaal niet aan: alleen de stand van het wissel wordt gesignaleerd, niet de rijweg. Je zou het jezelf al veel makkelijker maken als je alleen de ingelegde rijweg en de stand van de wissels zou signaleren - net als vroeger op NX-toestellen in het echte bedrijf ook het geval was.

Groeten,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2012, 16:38:03 »


Kan wel. Met toevoeging van extra leds kan ook nog een derde rijweg aangegeven worden. Heb daar nu even geen foto van maar is zeer goed mogelijk. Te meer omdat er extra aansluitingen aan zo'n relais zitten.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2012, 21:03:15 »
Hallo Harm,

Met wat voor wissels werk je? Heb je de puntstukken gepolariseerd? Zo ja, dan kun je zonder extra relais de rijweg weergeven met behulp van je duoleds.
In tekst: Je laat de stroom van het puntstuk terugkomen naar je bedieningspaneel, en zet de leds (met voorschakelweerstand) tussen het puntstuk en de juiste spoorstaaf.
Als mijn verhaal niet helemaal duidelijk is kan later vanavond wel proberen een schema te tekenen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2012, 22:06:46 »
Zo, even wat huiswerk meegekregen! Ik han nu het een en ander even rustig gaan bestuderen.

@Jaap
Bedankt voor je aanbod. In eerste instantie wil ik een straat van twee of drie wissels achter elkaar schakelen. Als ik dat werkend gekregen heb, dan komen wellicht andere emplacementen in aanmerking. Vooralsnog zal dat een cascade van maximaal drie wissels zijn.
Bijdeweg, ik denk dat ik zelf zaterdag ook in Houten zal zijn, dan zal ik die stand van treinenelektronica de nodige aandacht geven.

@hubertus
Bedankt voor de link. Het lijkt me op het eerste gezicht vrij gecompliceerd, maar je bent nooit te oud om te leren, daar ga ik even in duiken!
Ik gebruik inderdaad de drie-pootjes-duoLEDjes.
Als je iets zou kunnen tekenen zou ik je bijzonder erkentelijk zijn! Desnoods gewoon op papier en inscannen of foto van maken. Gaat om het principe.

@Bellejt
Idemdito, ziet er gecompliceerd uit, maar is in de basis denk ik niet zo moeilijk. Lijkt me wel lastig om mijn gewenste signalering met duoLEDjes voor elkaar te krijgen.

Groetjes,
Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2012, 22:57:36 »
Om een en ander baantechnisch te verduidelijken, het gaat dus om dit gedeelte van het baanplan.




Er wordt in principe op dit deel van de baan alleen rechtsom gereden(met de klok mee).
Met de vier drukknoppen dienen drie wissels bediend te worden, waarbij vier duoLEDs, direct rechts van iedere drukknop, het actieve spoor aanduidt. Twee extra ledjes zijn optioneel, om het visuele effect van de gekozen rijweg te versterken.

Groetjes,
Harm

PS Het volledige (voorlopoge) baanplan is in mijn bouwdraadje te zien.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2012, 23:52:36 »
@hubertus
Na bestudering ben ik erg gecharmeerd van die schakeling van Klaas:

Het leek in eerste instantie erg ingewikkeld, maar zit bij nadere bestudering toch verbuffend eenvoudig in elkaar. Het is ook eenvoudig uitbreidbaar voor langere wisselstraten met extra wissels.
Ik wil proberen deze te bouwen. Ik neem aan dat BC557 transistors geschikt zijn voor deze schakeling?

Ik begrijp alleen nog niet hoe ik de transistor als wisselschakelaar moet toepassen om mijn duoLEDs [drie pootjes] aan te sturen zoals je schreef: open gestuurd brandt de groene led, gesperd de rode. Als je dat nader zou kunnen toelichten, eventueel met een schets/tekening zou dat zeer behulpzaam zijn!

Bedankt,
Harm

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Aansluitschema wisselstraat
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2012, 08:42:11 »
Sorry, ik was je vergeten.

Wat ik bedoel is zo iets:


Dit komt dus in de plaats van de huidige weerstand en led. Als de transistor geleidt, brandt de groene led, anders de rode.
Misschien moet in serie met de rode nog een diode geplaatst worden om te voorkomen dat die blijft branden, maar dat weet ik niet meer zeker. En ik kan ook nooit onthouden of voor de transistor in dit geval nu wel of geen voorschakelweerstand moet. Vast wel iemand die dat zo weet.
Ik ben geen techneut, dus misschien dat iemand die dat wel is dit een ontzettend slechte oplossing vindt.  ;D
Maar volgens dit principe heb ik in het verleden mijn seintjes aangestuurd en het heeft altijd gewerkt, al sta ik altijd open voor andere oplossingen.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de duoled een gezamenlijke min heeft.

Huub