Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Mening over beschilderde voertuigen in het spoorwegmuseum  (gelezen 10601 keer)

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Mening over beschilderde voertuigen in het spoorwegmuseum
« Reactie #45 Gepost op: 20 March 2012, 21:45:58 »
Hallo Kunstliefhebbers.
Erg is het wanneer mensen de zaak vernielen. Dit kan ook door de onvermijdelijke klieder partijen van alles wat sommige subculturen nog graffiti durven noemen. Tags en dergelijke uitingen vervuilen, maakt ranzig, zoals reeds opgemerkt.
Echter, een subcultuur, zoals de HIP HOP, is vaak wel verantwoordelijk of de basis voor min of meer geaccepteerde cultuur.
Een goed voorbeeld zijn de New York Subways, maar ook die van Berlijn. Er zijn erg mooie boeken over verschenen, met juist de kunst op dit rijdend materieel als uitgangspunt.
In beide een uiting van onvrede over de maatschappij dan wel leefomgeving. Aanraders!!!
Titels:
Subway Art - Martha Cooper & Henry Chalfant (UK 1984)  
Spray City - Graffiti in Berlin - Henkel-Domentat-Westhoff (Akademie der Künste) Schwarzkopf Verlag.
Een ieder zijn mening over treinen en kunst. Maar wat in een museum gebeurd heeft in zoverre een visie, dat het een beeld geeft van verleden of toekomst. Een heden in het verleden en ga zo maar door.
Een Rembrandt past namelijk ook niet naast een trein, maar toch erg Nederlands erfgoed.

Groet, Robert Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 20 March 2012, 21:46:54 »
Ik vind het wel leuk hoor! Origineel totaal niet, aangezien tegenwoordig alles al hip is als je er een delfts blauw motiefje overheen plakt, dus voor een kunstenaar vind ik het een totaal gebrek aan inspiratie, maar goed, da's een ander verhaal.

De betreffende kunstenaar is daar al vrij lang geleden mee begonnen en is daarmee één van de aanstichters van die Delfsblauwe ellende. Er staat al vrij lang een dergelijke kleine schildering op de muur van het Centraal Museum. Overduidelijk een Delfsblauw motiefje, maar bij goed bekijken met een nogal onverwacht onderwerp. Heel mooi vind ik het niet, maar de kunstenaar kon intertijd geen gebrek aan originaliteit worden verweten. Wat mij betreft verzint hij eens wat nieuws, maar goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #47 Gepost op: 20 March 2012, 21:53:50 »
Ik vind een Rembrandt ietsiepietsie mooier dan die ransige sh*t die overgewaaid is uit Amerika.
Dat daar serieuse boeken aan gewijd zijn is te bezopen voor woorden.
Het verheerlijken van een misdrijf??!!

gr Ed.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 March 2012, 21:54:36 »
Precies, het is leuk gecombineerd, d.w.z de delfts blauwe look met nieuwe afbeeldingen of op moderne dingen afgebeeld, maar origineel is het al lang niet meer. Tsja, aan de andere kant, het genereert inkomsten voor hem en waarschijnlijk zelfs subsidies, dus wie is er nu gek zullen we maar zeggen ;D Anyway fleurt die roestige hippel er wel van op ;)
Spoor 0 adept

Sander

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 20 March 2012, 21:55:16 »
Het heeft ook niet mijn smaak en ik vind het afbreuk van het materieel gezien de kleuren en historie. Toch denk ik dat, in eerder genoemde reacties ook al aangegeven, dit moet kunnen om meer bezoekers te trekken, terug schilderen kan altijd nog.

Gezien het feit dat die Hippels ook in Twente actief waren pleit ik dan nog wel voor een rooie met het Twentse Ros erop!!!

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 20 March 2012, 21:56:30 »
Hallo Kunstliefhebbers.
Erg is het wanneer mensen de zaak vernielen. Dit kan ook door de onvermijdelijke klieder partijen van alles wat sommige subculturen nog graffiti durven noemen. Tags en dergelijke uitingen vervuilen, maakt ranzig, zoals reeds opgemerkt.
Echter, een subcultuur, zoals de HIP HOP, is vaak wel verantwoordelijk of de basis voor min of meer geaccepteerde cultuur.
Een goed voorbeeld zijn de New York Subways, maar ook die van Berlijn. Er zijn erg mooie boeken over verschenen, met juist de kunst op dit rijdend materieel als uitgangspunt.
In beide een uiting van onvrede over de maatschappij dan wel leefomgeving. Aanraders!!!
De reden van deze **kuch** kunstuiting is dan toch wel iets anders, als wat er nu in het NSM gebeurd is. Bovendien wordt dat vaak ook nog eens illegaal gedaan, met daarbij de nodige schade aan materieel wordt aangebracht. Op de Kijfhoek zijn onlangs een paar lokkies van HUSA ondergespoten ( het resultaat gezien door een collega), en daarbij ook nog ééns op een auto van een werknemer. Leuke manier om zo je onvrede te uiten.... >:(

Ik heb ooit eens een documentaire bij TV-West gezien hierover waarbij men een aantal van die "kunstenaars" volgden, en wat was de reden waarop men dit deed? "Ze hebben toch geld genoeg..."
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 22:04:31 door nederduitsemeester. Reden: grammatika vautje »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #51 Gepost op: 20 March 2012, 22:01:37 »
Zo beroerd ziet die kunstwerkhippel er toch niet uit. Ook al vind ik delfsblauwetegeltjes niet om aan te zien, of misschien wel juist daardoor, staat het juist zo leuk op die lok (en ook op de zo verfoeide stadshaard hier in't dorp). En om eerlijk te zijn ziet het er beter uit dan al die speelgoed- en pillenkleurtjes op de huidige locs. Om nog maar te zwijgen over appeltjesgroen.
tot zover deze azijnlozing
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #52 Gepost op: 20 March 2012, 22:11:35 »
Ik veroordeel ten alle tijden vandalisme, want dat is jouw voorbeeld duidelijk het geval. Een feit is dat het een maatschappij verbeeld.
Men uit zich zo, helaas ook op museumstukken.
Het is echter wel zo dat graffiti een kunstvorm is die onlosmakelijk verbonden is met het spoorbedrijf.
Als dit de reden is voor het museum, het op een bepaalde manier, middels een kunstenaar te laten zien, vind ik dat goed.

Groet, Robert Jan

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #53 Gepost op: 20 March 2012, 22:23:20 »
Hallo Kunstliefhebbers.

Voor mij is die knoeibende op de loc's geen kunst hoor, en liefhebbers van het initiatief zie ik hier ook niet in rijen van 10 opgesteld staan.. ;D
Maar de graffiti waar je aan refereert vind ik vernieling met volkomen gebrek aan respect voor andermans eigendommen door werkschuw tuig wat met plo-sjaals om van een ander sloopt wat ze zelf van hun uitkering ook niet kunnen betalen... en dan het stelselmatig bekladden van objecten die van 'niemand' zijn zoals treinen en overheidsgebouwen want de "rijke heren" hebben er toch geen pijn van.. vraag me niet om daar respect voor te tonen.
RETROBAHN A.G.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 20 March 2012, 22:28:28 »
Helemaal mee eens Bessel! En als je ze tegenkomt afrossen die handel! Tuig van de richel is het...
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2012, 22:31:25 »
Maar de graffiti waar je aan refereert vind ik vernieling met volkomen gebrek aan respect voor andermans eigendommen door werkschuw tuig wat met plo-sjaals om van een ander sloopt wat ze zelf van hun uitkering ook niet kunnen betalen... en dan het stelselmatig bekladden van objecten die van 'niemand' zijn zoals treinen en overheidsgebouwen want de "rijke heren" hebben er toch geen pijn van.. vraag me niet om daar respect voor te tonen.

Goed, dat is een leuke verzameling vooroordelen bij elkaar. Hebben ze echt allemaal dat soort sjaals om? Hebben ze allemaal een uitkering? Denken ze in termen van 'rijke heren'? Kom op zeg.

En nee, ik kom niet uit die hoek, ik keur niet alles goed wat sommige 'artiesten' kladderen, maar het gebeurt regelmatig dat ik toch bewonderend kan kijken naar een mooi gezette piece. Grafitti is, wat mij betreft, wel degelijk een kunstvorm.

Eelco

(die op de middelbare school ook met een dergelijke sjaal rond liep)

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2012, 22:31:50 »
Robert Jan,

Grafiti is ten alle tijden vandalisme.
ik weet dat veel mensen het hier niet met mij eens zijn
en ieder zijn mening,maar grafiti is vandalisme en een misdaad dus......
 Ik denk dat ik maar eens naar het MSN moet gaan,dan kan ik hem op heterdaad betrappen. >:( ;D

gr Ed.

edit:Ha Eelco ik kom jouw altijd tegen als het over grafiti gaat ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 20 March 2012, 22:33:15 »
Goed, dat is een leuke verzameling vooroordelen bij elkaar. Hebben ze echt allemaal dat soort sjaals om? Hebben ze allemaal een uitkering? Denken ze in termen van 'rijke heren'? Kom op zeg.

En nee, ik kom niet uit die hoek, ik keur niet alles goed wat sommige 'artiesten' kladderen, maar het gebeurt regelmatig dat ik toch bewonderend kan kijken naar een mooi gezette piece. Grafitti is, wat mij betreft, wel degelijk een kunstvorm.

Eelco

(die op de middelbare school ook met een dergelijke sjaal rond liep)

Kijk dat bedoel ik, het tuig van de richel reageert hier zelf al :P ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #58 Gepost op: 20 March 2012, 22:35:05 »
Pas op hoor, of ik verf je beminde Blauwe Brabander rood met witte stippen.... (net als de schoenen die ik toen droeg...  ;D )

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 20 March 2012, 22:35:56 »
En ik jouw, jouw, nou, dus... ;D
Spoor 0 adept