Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:27:09
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:07:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams  (gelezen 31246 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #30 Gepost op: 02 November 2012, 23:54:19 »
Nu we het toch over messing hebben... Witmetaal is wel erg makkelijk en dus maar begonnen met een messing kit. Gelukkig kwam Philotrain toen uit met een kit van een buitenlijner, de favoriete tram van mij.
De kit is volgens gebruiksaanwijzing gebouwd en natuurlijk gesoldeerd, gewoon met de bout.
Gelukkig zijn (waren) er aan Philotrainmodellen genoeg verbeteringen mogelijk. Zo zijn de draaistellen, die er wel erg vlak uitzagen, opgewerkt, knipperlichten aangebracht en natuurlijk de lijnfilmkast van bestemming en glas voorzien. De deuren zijn aan één kant geopend weergegeven zoals er op de lijn mee werd gereden, dus bestuurdersbalkondeur half open gevouwen, middeninstap open en achterdeur open. Ook op de balkons moest daardoor e.e.a. worden weergegeven.



Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #31 Gepost op: 03 November 2012, 00:16:00 »
Deze foto's zorgden ervoor dat mijn moeder met een mooi verhaal kwam.  :-*  Als kind koppelde ze samen met een vriendin de aanhanger los van de motorwagen bij het eindpunt van de tram op station Laan van Nieuw Oost Einde in Voorburg / Den Haag. Natuurlijk als de bestuurder en de conducteur aan de koffie zaten.  :-\  Bij vertrek reed dan de motorwagen met bestuurder weg en bleef de aanhanger met conducteur staan, die moest dan weer terug om de aanhanger op te halen. ;D  Mijn moeder en haar vriendin lagen achter de struiken in een deuk en nu weet ik ook van wie ik het heb, dat kattekwaad uithalen in mijn jeugd.  ::)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #32 Gepost op: 03 November 2012, 05:09:28 »
Gerard

Wat ontzettend mooi en sfeervol, heb je nog meer foto's?

Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #33 Gepost op: 03 November 2012, 11:20:03 »
erg leuk ding zo met die open deuren. Zo'n detail geeft zoveel meer leven en geloofwaardigheid aan zo'n bakkie!

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #34 Gepost op: 03 November 2012, 14:10:32 »
Prachtige tram, zeer realistisch, ondeugende moeder, maar wel leuk! ;D

Niek

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #35 Gepost op: 03 November 2012, 20:28:30 »
Twee plaatjes van de HTM buitenlijner 53 tijdens de bouw, de open en dichte zijde;





Bestuurderskant;



En nog een paar statieplaatjes;
Deuren open;


Deuren dicht;


Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #36 Gepost op: 03 November 2012, 21:42:42 »
Wanneer er een buitenlijnmotorwagen is moet natuurlijk ook een salonwagen komen. Zogezegd zogedaan. Philo kit salonwagen gekocht en hetzelfde opgebouwd als de motorwagen, dus open en gesloten zijde. En natuurlijk her en der wat verbeterd.









En het spulletje bij elkaar op het straatdiorama in aanbouw;
« Laatst bewerkt op: 03 November 2012, 21:52:20 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #37 Gepost op: 03 November 2012, 23:11:33 »
hier mag je mij nou midden in de nacht voor wakker maken....ijsselijk gaaf zeg (y) (y) (y) (y) (y) (y)



eric

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #38 Gepost op: 03 November 2012, 23:15:28 »
Mijn hele jeugd komt hier weer voorbij, trams van de HTM waarmee ik naar school ging en de bekende Haagse huizenblokken waar ik later als taxi chauffeur nogal eens langs reed. Je zou bijna terug naar Den Haag gaan, maar ja, van die mooie trams hebben ze er niet meer. Echt prachtig, ik zit met kippenvel naar je foto's te kijken.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #39 Gepost op: 03 November 2012, 23:19:49 »
Wat Eric zegt. (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #40 Gepost op: 04 November 2012, 00:14:24 »
Mag ik u allen hartelijk danken?.......hartelijk dank. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #41 Gepost op: 27 January 2015, 00:07:58 »
Nadat het bouwen in messing met de buitenlijner en salonwagen mij best bevallen was moesten er natuurlijk ook stadswagens komen, uiteraard HTM.
Ook hier maar met de vroege HTM wagens begonnen, er moest ook een compleet stelletje komen dus motorwagen en achterwagen.
Het bouwen zelf en de aanvullingen/verbeteringen op de messingkits was mij nu wel bekend en de uitdaging zou dus in het afwerken/schilderen moeten gaan zitten.
Hiervoor gespaard voor een Philo HTM 250er en na bestudering van documentatie gekozen voor het nummer 267 in de afleveringstoestand. Hier was wat betreft het schilderen en belijning het meeste werk aan dus de meeste uitdaging.
Van de bouw heb ik maar weinig foto’s en dan ook nog maar een paar verkleurde negatieven uit 1984.
840311 152-08a by G. van Vliet, on Flickr

840311 152-09a by G. van Vliet, on Flickr

Ook hier weer gekozen voor het ‘open deur’ principe dus in de rijrichting de trottoirzijde met open deuren rijden als dat mogelijk was. Net als bij de buitenlijner moet er dus aan de deuren gevouwen worden en de valhekjes voor de open deuren geplaatst worden. Je kan dan ook de stangen op de balkons plaatsen
Achter de ruiten dienden de ruitbeveiliging (messing staafjes) geplaatst te worden en dit zo aangebracht dat hiervoor de ruiten uit doorzichtig styreen konden worden geplaatst. Deze messingstangen ook voor de binnenruiten geplaatst.


Na het spuiten, eerst geel, is de teaklaag nagebootst door eerst verdund bruin over het geel te smeren zodat een vlekkerig gevlamde laag ontstond. Hierover is gewone beits in teakkleur gekwast om de glanzende geverniste laag na te bootsen. Ook de binnenzijde is op deze manier teak gekleurd.   
dig by G. van Vliet, on Flickr

De jugendstil belijning was toendertijd (en wellicht nu nog) te hoog gegrepen dus heb ik deze met een trekpen vereenvoudigd nagebootst met rode inkt. De rode nummers zijn de standaard HTM nummers zoals ze destijds bij Schoenmaker (tegen betaling) te krijgen waren en deze heb ik met de trekpen stip voor stip ingekleurd, wat uiteindelijk niet eens zo’n erg karwei was. De klapborden en routeplanken met de hand beschreven.
dig HTM 26 by G. van Vliet, on Flickr

Van messingdraad een wisselijzer gebogen.
050400 115-37a by G. van Vliet, on Flickr

Tot slot nog een keer de 267 met het volgende projectje.
050400 115-31b by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #42 Gepost op: 27 January 2015, 10:52:41 »
Hallo GerardvV !!

Das genieten, erg mooi gemaakt!
Ook de huisjes zijn om van te smullen!

Niek

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #43 Gepost op: 27 January 2015, 17:23:39 »
Mooi hoor !!  (y) (y)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #44 Gepost op: 27 January 2015, 17:54:01 »
Top! Zeer sfeervol, de foto's zijn gewoon rechttoe, rechtaan, en toch moet ik telkens kijken of het 'echt' is of model. De trams en de achtergrond kloppen perfect en geven echt het Haagse beeld van vroegâh.

En het rijden met open deuren is echt een eye-opener; dat maakt de modellen extra overtuigend, vind ik. Zo'n foto van het Buitenlijner-middenbalkon met de deuren open is nauwelijks van echt te onderscheiden.  Is het geen bezwaar voor je dat het daardoor in de (model-)praktijk éénrichtingwagens worden, Gerard?

Ik blijf dit draadje zeker volgen (tramliefhebbers hebben toch al de neiging om een draadje te volgen, maar dat terzijde).