BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: GerardvV op 19 maart 2012, 00:17:48

Titel: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 19 maart 2012, 00:17:48
In het begin was het woest en ledig dus werd er besloten dat er electrische trams gebouwd moesten worden.
Omdat de woonplaats in de buurt van Den Haag is moesten dat dus Haagsche trams worden omdat daar altijd veeeeeel mooiere electrische trams hadden gereden als elders. :P Bovendien waren er mooie herinneringen aan de ritten in de buitenlijners naar Delft toen ik klein was.
Dus maar begonnen met een witmetalen BEC bouwpakketje en om het niet al te gemakkelijk te maken maar een St. Louis PCC gekocht. Hier zou vast wel een wagen van de 1000 serie van te maken zijn. het moest er een worden in afleveringstoestand.
De zaag erin en alle niet kloppende zaken verwijderd.
Met stukken zijwand die over waren van de verbouw van een Lima hondekop de juiste raamindeling gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/830905_149_26a_HTM_1000_aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/830905_149_26a_HTM_1000_aanbouw.jpg)
Boven zie je de nog originele zijwand liggen en onder al de gedeeltelijk gemodificeerde. Het maken van de bovenlichten in het witmetaal was trouwens nog een beste klus met steeds vollopende vijlen en zo.
Daarna de bovenzijde van de kopwand afgezaagd en deze een spitsere vorm gegeven. De Haagse PCC's hebben een veel spitsere vorm dan hun amerikaanse voorbeeld. Vervolgens de nieuwe kopraamstijlen gemaakt uit styreen. Eveneens de achterzijde aangepast. Wonder boven wonder zaten de middendeuren precies op de goede plaats.
Ook de bestemmings filmlast aangemaakt en op het dak de nodige zaken voor een trolley verwijderd en ventilatiekasten en lijnfilmlkast aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/831100_151_24a_HTM_1000_aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/831100_151_24a_HTM_1000_aanbouw.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/831100_151_25a_HTM_1000_aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/831100_151_25a_HTM_1000_aanbouw.jpg)
Daarna de raamstijltjes aangebracht in de grote zijramen om de zakramen te imiteren.

De hele handel netjes in elkaar gesoldeerd (behalve het styreen natuurlijk). Voordeel van solderen is ook nog dat je met wat meer soldeer mooi de vorm kan vullen en dus heel weinig plamuur nodig hebt.
Dat solderen was best nog lastig, witmetaal heeft een erg laag smeltpunt en van witmetaalsoldeer had ik destijds nog niet gehoord. Dus gewoon heel kort de 400C bout erop en met gewoon soldeer de zaak inelkaar zetten. Je leert op die manier wel heel goed kort en precies solderen. Wat heb ik het nu dan makkelijk met low-melt soldeer en een instelbaar soldeerstation (y).
Toen alles naar mijn zin in elkaar zat de zaak in de primer en geschuurd enz. enz. en in  de lak gezet. Uit doorzichtig verpakkingsmateriaal de ruiten uitgesneden en ingelijmd. Daarna met decals de juiste cijfercombinatie gemaakt en met de trekpen de andere opschriften. Lijn en richtingfilms leverde destijds Schoenmaker op fotopapier dus dat was een makkie om die op hun plaats achter glas te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2200a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2200a_1.jpg)
Dakzijschotten uit styreen gemaakt en van een Sommerfeld stroomafnemer een BBC stroomafnemer geimiteerd met verenstaal 0,5. De ruitenwissers van 0,3 mm gebogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0438a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0438a.jpg)
Op de draaistellen M1 moeren gelijmd om de grote moeren op het eerste type PCC draaistellen te imiteren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2194a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2194a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2208a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2208a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 19 maart 2012, 00:38:30
PCC 1000 goed gelukt. Huisjes zijn ook gaaf. Heb inmiddels via Google Maps, Haagse huisjes op de kop getikt.

Gaat lukken!
Niek
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Afgelopen op 19 maart 2012, 06:59:52
Gerard, als ex Hagenees kan ik dit natuurlijk alleen maar mooi vinden. Trouwens, ik herinner me het model met die dubbele groene strepen niet, ken alleen die met de groene band rondom. Die groene strepen zijn eigenlijk, durf het bijna niet te zeggen, het enige wat ik niet zo fraai vind aan dit pracht model - kan je deze niet beter strak printen op decalfolie en aanbrengen? Enkele jaren geleden in Engeland de oude HTM 1147 gezien, die reed als lijn 1 naar Delft en toen ik vertelde dat ik daar als kind mee naar school ging mocht ik plaats nemen op de bestuurdersstoel - heel erg leuk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Nederduitsemeester op 19 maart 2012, 08:56:43
Jeugdherinneringen komen bovendrijven als ik dit zie 8), met m'n opa en oma naar bijvoorbeeld Madurodam.
En dat Den Haag de mooiste electrische trams heeft gehad met ik het helemaal mee eens ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Pauldg op 19 maart 2012, 10:00:04
Het is wel behoorlijk goed gelukt. Het is altijd schipperen met het vernederlandsen van Amerikaanse PCC's of ze nu van Bowser, Bachmann of van Corgi zijn. Ik wist overigens niet dat BEC ook een bouwpakket van een Amerikaanse PCC had.

Probleem is vaak dat onze serie 1000 van het laatst ontwikkelde PCC model is afgeleid. Ze lijken nog het meest op de 1700 serie die in Pittsburgh heeft rondgereden. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
(http://liquala.com/pittsburgh-railways-463.jpg)

Model-PCC's zijn vaak afgeleid van oudere series. Logisch, want die zijn getalsmatig veel groter. Het maakt het ombouwen voor ons wel lastiger.

mvg, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Besselspoor op 19 maart 2012, 10:45:02
De 1e indruk is toch helemaal niet verkeerd van de haagse tram... tot welk jaar hebben deze zo'n beetje gereden? Ik kan me als kind wel gele trams (en rode bussen) herinneren (jaja, ook geboren in Den Haag) maar of het deze series waren weet ik niet meer precies.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 19 maart 2012, 11:53:02
De serie is diverse malen gerenoveerd  en de laatste 1000 met het kenmerkende uiterlijk is rond 1983 afgevoerd.
De 1001 en 1002 zijn na een verbouwing er uit gaan zien als 1100/1300 en hebben het uitgehouden tot ongeveer 1992.
De dubbele groene strepen zijn tot eind vijftiger jaren gebruikt en na een kleine verbouwing vervangen door de groene band rondom. Bij mij zijn ze met de hand opgeschilderd en inderdaad minder strak, zou het nu ook met decals doen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: tjaplap op 19 maart 2012, 12:48:20
Gerard,

Zou het resultaat niet veel strakker worden als je het met de airbrush zou doen ipv met decals.... ???
Dan zou het geweldig mooie bouwsel wat je hebt gemaakt volgens mij nog  mooier worden (y)

Gr. Erwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 25 maart 2012, 23:29:28
Na de 1000 was het tijd om, net al in het echt, aan een 1100 te beginnen. Weer voor een BEC kit gekozen. Aan het witmetalen bouwpakket kon nog wel het een en ander verbeterd en aangevuld worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820620_36_58a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/820620_36_58a.jpg)
Alle witmetalen gietdelen moeten worden gericht zodat echt alles op elkaar past, dan aan de binnezijde solderen en eventuele naden aan de buitenzijde laten vollopen. Als dan de grove lijnen in elkaar zitten kan je met detailleren beginnen en het aanpassen aan het gewenste nummer. Aan de 100en is in de loop van de jaren nogal wat veranderd en veranderingen werden niet aan alle exemplaren van de serie doorgevoerd. Hierdoor ontstonden toch een hoop onderlinge kleine verschillen tussen de wagens, sommige op afstand herkenbaar.
De houders voor de dakreclames aangebracht, evenals antennes, touwgeleiders voor het panto-touw, raamspijlen aangebracht enz.
uiteindelijk was het ongeschilderde model klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820704_133_09b_HTM_1135_tijdens_bouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/820704_133_09b_HTM_1135_tijdens_bouw.jpg)

koppeling erop en geschilderd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_1135_deurz_front_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_1135_deurz_front_a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2192a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2192a.jpg)

Nadat het model klaar was hoog op een kast gezet, buiten het bereik van kinderen maar niet buiten het bereik van een stofdoek. Het model was na aanraking met de vloer enigzins van vorm veranderd dus het bouwen kon grotendeels weer opnieuw beginnen. Het richten van de witmetalen onderdelen was een nog grotere klus als de eerste keer, dat bleek trouwens achteraf een goede oefening geweest.
Foto's van het geschilderde model zijn trouwens van na de herbouw dus het is allemaal goed gekomen.

Geëmailleerde reclameborden gemaakt van foto's die recht van de zijkant zijn gemaakt en op maat werden afgedrukt. Ook de dakreclame is zo gemaakt. In het analoge fototijdperk had je een formule met brandpuntafstand van de lens waarmee je op de juiste afstand een foto maakte en die op het juiste formaat liet afdrukken. Werkte best goed.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Hans Reints op 26 maart 2012, 10:16:26
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2449_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2449_1.jpg)
Mooi he.......

(ps. heb je bericht ontvangen, kom hier later op terug)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Pauldg op 26 maart 2012, 10:26:25
Mooi gedaan hoor. Van een BEC kit valt best een behoorlijke 1100 te bouwen. Alleen die primitieve aandrijving, die mogen ze van mij er uit helemaal laten.

@Sobat, dat lijkt op een BEC kit met nieuwe geetste zijwanden van een 1001 1002. Komt dat bij Harry Kaffa vandaan?

mvg, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Hans Reints op 26 maart 2012, 10:27:44
Ik zal het eens navragen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 26 maart 2012, 11:41:34
Ooh wat mooi, 1001-1002 staat ook nog op mijn lijstje om te maken. Is dat de module Conradkade/Weimarstraat?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Hans Reints op 26 maart 2012, 12:36:58
Ja
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Afgelopen op 26 maart 2012, 13:31:56
Tjonge, jonge, jonge - het moet niet gekker worden. Hebben ze bij de HTM toch echt mooiere trems dan bij de RET, zal eens kijken of Simon daar wat aan kan doen.  JAAPIEJOO !!!

Zonder gekheid, ik moest even kijken of je nu een foto van het grote voorbeeld op de site had gezet of het model. Wat is dit fraai - beetje jaloers.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Hans Reints op 27 maart 2012, 09:51:59
@Sobat, dat lijkt op een BEC kit met nieuwe geetste zijwanden van een 1001 1002. Komt dat bij Harry Kaffa vandaan?
mvg, Paul

IK heb het even nagevraagd bij Thom Raven, eigenaar van het model; "Het model is van messing en daarmee is de vraag wie hem heeft gebouwd ook beantwoord: de heer H.Kaffa ! Ik kreeg onlangs ook een idee om verder te gaan met de PCC op basis van een transparante gegoten basiskap met daaromheen een “gevel” gelijmd. Vanwege alle rondingen is het de vraag waar een snijlijn moet komen om de vorm te kunnen volgen en het antwoord is: onder de ramen. Trouwens is Harry met een zekere Paul ??  [achternaam even kwijt] al geruime tijd bezig om de PCC serie te bouwen op basis van een traditionele gietkap met messing deuren en een kaffa-aandrijving.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Pauldg op 27 maart 2012, 10:06:55
Ik zou gelijk de stap zetten naar het 3D printen. Voor dit soort modellen, die werkelijk krom staan van de rondingen, is het printproces echt ideaal. Alleen dat tekenwerk. Wie biedt zich aan? Vingers graag!  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 27 maart 2012, 12:32:11
met een zekere Paul ??  [achternaam even kwijt]

Paul Roos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: martijn v m op 27 maart 2012, 14:24:03
is het niet Paul Sassen? (skiptram)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 27 maart 2012, 14:46:57
nee
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 27 maart 2012, 16:49:47
Zie onderstaande foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4171_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4171_2.jpg)

Deze BEC-PCC is een door mij gesoldeerde en gespoten 1100 van de HTM

De foto hieronder toont een koppelstel 1100 van de Hespedamse Tramweg Maatschappij.
Dit stel is opnieuw gespoten en de ruiten in de deuren zijn naar de werkelijkheid aangepast, ze waren te laag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2978_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2978_6.jpg)

zie : www.hespedam.nl

Hartelijke groet,
Niek
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Simplex op 27 maart 2012, 18:17:02
Stik! Dacht dat de onderste foto de Rijswijkseweg was, tot
ik hem aanklikte zag ik pas dat het je achtergrond is....  :o

vrgr Steef
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 27 maart 2012, 19:53:21
Deze zijn ook wel leuk!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002b_sneeuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002b_sneeuw.jpg)
De Zwitser in de sneeuw.

Of deze,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0017a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0017a.jpg)

Lijn 14 tijdens een omleiding i.v.m de Burgemeester Dag ::)

@Steef, nu kun je je niet vergissen, is het oude centrum van Hespedam. ;D

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Simplex op 27 maart 2012, 20:54:05
 ;D

vrgr Steef
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Afgelopen op 27 maart 2012, 21:21:38
Kijk eens op:   www.tramway.co.uk    hier kan je de oude HTM 1147 terug vinden. Het nummer was makkelijk te onthouden als je even aan een lekker luchtje dacht, de foto van jouw 1157 deed me hier weer even aan denken. Die foto zou ook zo maar in dit museum genomen kunnen zijn, toen ze bezig waren hem op te knappen. Trouwens best een vreemde belevenis, met een oude Haagse tram door het engelse landschap rijden, maar daarom niet minder leuk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 01 mei 2012, 23:22:06
Na de twee PCC de smaak van het trams bouwen te pakken gekregen. Het leuke was dat aan de witmetaal bouwpakketjes nog een persoonlijke noot was toe kon voegen. Je kan ze zoveel detailleren als je zelf wildt.
Er waren nu twee wat modernere trams dus een klassiekere zou wel leuk staan.
Gelukkig bood BEC ook een Haagsche Ombouwer aan en die is maar aangeschaft.
Wanneer je de kit zo uit de doos in elkaar zet is dit bouwsetje verbazend kaal dus van allerlei plastic verpakkingsmateriaal met de juiste dikte strips gesneden (van Evergreen of Slaters styreen strips had ik nog niet gehoord, wellicht waren die hier toen nog niet eens op de markt)
Na uitgebreid bestuderen van foto’s en documentatie, iets wat bij elke project hoort, Ombouwer 28 gekozen om te bouwen.
Na het ontbramen en alle gietdelen passend maken de delen aan elkaar gesoldeerd.
Zo veel mogelijk van de inrichting op zijn plaats gezet en aan één zijde de deuren uitgezaagd en in de open stand gezet. In Den Haag werd meestal met open deuren gereden aan de instapzijde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/830220_139_22a_HTM_28_tijdens_bouw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/830220_139_22a_HTM_28_tijdens_bouw_1.jpg)
Door deze keuze moest ook het balkon geheel worden ingericht.
Ook alle strips voor de zijpanelen op maat gemaakt en gewoon met snellijm op het witmetaal geplakt. Daarna het spul in de grondlak en verder geplamuurd waarna alles gespoten is, cremegeel natuurlijk eerst en daarna het Haagse groen/grijs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225960094_5e07c0f125_z.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225960094_5e07c0f125_z.jpg)

Hierna het dak erop gesoldeerd en alle onderdelen op het dak gesoldeerd. De geleiders van het beugeltouw zijn van restjes witmetaal gemaakt en alles wat niet geheel pas was met soldeer opgevuld en in vorm gevijld en geschuurd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225959782_442fe6a269_z.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225959782_442fe6a269_z.jpg)

In de lijncijferkast een gat gemaakt ter grootte van de lijncijferfilm. Het lijncijfer op maat geknipt, het glas voor het lijncijfer op maat geknipt en beide in het gat geplakt. Daarna de achterzijde van de lijncijferkast met plamuur  weer dicht, in vorm gemaakt en in kleur gezet. Ook de richtingfilmkast is op deze manier gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225960394_235726563f_z.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3225960394_235726563f_z.jpg)

De stroomafnemer is weer een verbouwde Sommerfeld, het bovenraam uit staaldraad zo gebogen dat dit een beetje op het juiste type lijkt, de dwarsverbindingen zijn ingesoldeerd.
De kleuren van de deuren heb ik bereikt door ze eerst gewoon mee te spuiten in het crème. Daarna met verdunde bruine verf her en der vlekken op de deuren gemaakt om de donkere plekken in het hout te suggereren, hierna is de deur in een paar lagen kleurvernis gezet, net als een echt houten deur.  :), om een beetje de teakkleur te benaderen.
De ramen zijn stuk voor stuk op maat uitgesneden en met secondenlijm vastgezet, tegenwoordig zou ik dit met KristalKlear doen. De handgrepen bij de deuren zijn van messingdraad die net zo als de deuren behandeld zijn en aan de boven- en onderzijde bronskleurig is gemaakt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 01 mei 2012, 23:43:27
Zeker mooi die lijnfilmkast (de rest ook hoor  :D) .
Een hoop werk  die ramen , maar het ziet er toch wel strak uit  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 19 mei 2012, 23:20:27
Na de 28 moest er natuurlijk een ahw komen. Hiervoor is het type 900 gekozen op de éénassige draaistellen. De opbouw is in feite hetzelfde gegaan als bij de 28. Inplaats van motorinbouw was hier het juist functioneren van de éénassige de uitdaging, vooral het uitlijnen hiervan in combinatie met de bekerkoppelingen. De bekerkoppelingen werkend gemaakt een  pen in de beker te solderen en deze te door te boren en hier een pin in te steken. Ook bij deze wagen een open- en een dichte zijde te maken. Net als het bij het voorbeeld  is de lijnfilmachtergrond rood zodat dit meteen het sluitlicht was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/830510_142_25a_HTM_914_aanbouw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/830510_142_25a_HTM_914_aanbouw_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_zij_deur_open_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_zij_deur_open_a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_zij_deur_dicht_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_zij_deur_dicht_a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_achter_28_open_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_achter_28_open_a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_achter_deur_open_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig_HTM_914_achter_deur_open_a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Sven op 20 mei 2012, 14:10:49
Mooi hoor!  (y)

In het begin heb je het over het vollopen van de vijlen met witmetaal. Hoe krijg je dat spul er weer uit? Ik heb het met een stalen borstel geprobeerd, maar dat lukt niet echt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 20 mei 2012, 20:11:40
Met de kop van een messingplaatje diagonaal tegen de kaprichting van de vijl in gaan en het witmetaal wipt makkelijk tussen de gekapte tanden uit. Oude LTS truc.
Zo dus;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0449a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0449a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 02 november 2012, 23:54:19
Nu we het toch over messing hebben... Witmetaal is wel erg makkelijk en dus maar begonnen met een messing kit. Gelukkig kwam Philotrain toen uit met een kit van een buitenlijner, de favoriete tram van mij.
De kit is volgens gebruiksaanwijzing gebouwd en natuurlijk gesoldeerd, gewoon met de bout.
Gelukkig zijn (waren) er aan Philotrainmodellen genoeg verbeteringen mogelijk. Zo zijn de draaistellen, die er wel erg vlak uitzagen, opgewerkt, knipperlichten aangebracht en natuurlijk de lijnfilmkast van bestemming en glas voorzien. De deuren zijn aan één kant geopend weergegeven zoals er op de lijn mee werd gereden, dus bestuurdersbalkondeur half open gevouwen, middeninstap open en achterdeur open. Ook op de balkons moest daardoor e.e.a. worden weergegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2204b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2204b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0448a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0448a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Afgelopen op 03 november 2012, 00:16:00
Deze foto's zorgden ervoor dat mijn moeder met een mooi verhaal kwam.  :-*  Als kind koppelde ze samen met een vriendin de aanhanger los van de motorwagen bij het eindpunt van de tram op station Laan van Nieuw Oost Einde in Voorburg / Den Haag. Natuurlijk als de bestuurder en de conducteur aan de koffie zaten.  :-\  Bij vertrek reed dan de motorwagen met bestuurder weg en bleef de aanhanger met conducteur staan, die moest dan weer terug om de aanhanger op te halen. ;D  Mijn moeder en haar vriendin lagen achter de struiken in een deuk en nu weet ik ook van wie ik het heb, dat kattekwaad uithalen in mijn jeugd.  ::)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Bello op 03 november 2012, 05:09:28
Gerard

Wat ontzettend mooi en sfeervol, heb je nog meer foto's?

Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Floris Dilz op 03 november 2012, 11:20:03
erg leuk ding zo met die open deuren. Zo'n detail geeft zoveel meer leven en geloofwaardigheid aan zo'n bakkie!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 03 november 2012, 14:10:32
Prachtige tram, zeer realistisch, ondeugende moeder, maar wel leuk! ;D

Niek
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 03 november 2012, 20:28:30
Twee plaatjes van de HTM buitenlijner 53 tijdens de bouw, de open en dichte zijde;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/880619_187_02a_HTM_53_aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/880619_187_02a_HTM_53_aanbouw.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/880619_187_03a_HTM_53_aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/880619_187_03a_HTM_53_aanbouw.jpg)

Bestuurderskant;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400_116_30a_HTM_53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400_116_30a_HTM_53.jpg)

En nog een paar statieplaatjes;
Deuren open;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0445a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0445a.jpg)

Deuren dicht;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0441a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0441a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2177b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2177b.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 03 november 2012, 21:42:42
Wanneer er een buitenlijnmotorwagen is moet natuurlijk ook een salonwagen komen. Zogezegd zogedaan. Philo kit salonwagen gekocht en hetzelfde opgebouwd als de motorwagen, dus open en gesloten zijde. En natuurlijk her en der wat verbeterd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0450a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0450a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0459a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0459a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0458a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0458a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0455a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0455a.jpg)

En het spulletje bij elkaar op het straatdiorama in aanbouw;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400_116_23a_HTM_53119.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400_116_23a_HTM_53119.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: eric den boer op 03 november 2012, 23:11:33
hier mag je mij nou midden in de nacht voor wakker maken....ijsselijk gaaf zeg (y) (y) (y) (y) (y) (y)



eric
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Afgelopen op 03 november 2012, 23:15:28
Mijn hele jeugd komt hier weer voorbij, trams van de HTM waarmee ik naar school ging en de bekende Haagse huizenblokken waar ik later als taxi chauffeur nogal eens langs reed. Je zou bijna terug naar Den Haag gaan, maar ja, van die mooie trams hebben ze er niet meer. Echt prachtig, ik zit met kippenvel naar je foto's te kijken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Sven op 03 november 2012, 23:19:49
Wat Eric zegt. (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 04 november 2012, 00:14:24
Mag ik u allen hartelijk danken?.......hartelijk dank. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 27 januari 2015, 00:07:58
Nadat het bouwen in messing met de buitenlijner en salonwagen mij best bevallen was moesten er natuurlijk ook stadswagens komen, uiteraard HTM.
Ook hier maar met de vroege HTM wagens begonnen, er moest ook een compleet stelletje komen dus motorwagen en achterwagen.
Het bouwen zelf en de aanvullingen/verbeteringen op de messingkits was mij nu wel bekend en de uitdaging zou dus in het afwerken/schilderen moeten gaan zitten.
Hiervoor gespaard voor een Philo HTM 250er en na bestudering van documentatie gekozen voor het nummer 267 in de afleveringstoestand. Hier was wat betreft het schilderen en belijning het meeste werk aan dus de meeste uitdaging.
Van de bouw heb ik maar weinig foto’s en dan ook nog maar een paar verkleurde negatieven uit 1984.
(https://farm9.staticflickr.com/8670/16372453402_8252494386_z.jpg) (https://flic.kr/p/qWM6Zm)840311 152-08a (https://flic.kr/p/qWM6Zm) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

(https://farm8.staticflickr.com/7327/16187122059_7df593d543_z.jpg) (https://flic.kr/p/qEpern)840311 152-09a (https://flic.kr/p/qEpern) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

Ook hier weer gekozen voor het ‘open deur’ principe dus in de rijrichting de trottoirzijde met open deuren rijden als dat mogelijk was. Net als bij de buitenlijner moet er dus aan de deuren gevouwen worden en de valhekjes voor de open deuren geplaatst worden. Je kan dan ook de stangen op de balkons plaatsen
Achter de ruiten dienden de ruitbeveiliging (messing staafjes) geplaatst te worden en dit zo aangebracht dat hiervoor de ruiten uit doorzichtig styreen konden worden geplaatst. Deze messingstangen ook voor de binnenruiten geplaatst.


Na het spuiten, eerst geel, is de teaklaag nagebootst door eerst verdund bruin over het geel te smeren zodat een vlekkerig gevlamde laag ontstond. Hierover is gewone beits in teakkleur gekwast om de glanzende geverniste laag na te bootsen. Ook de binnenzijde is op deze manier teak gekleurd.   
(https://farm8.staticflickr.com/7326/16373419625_b69aa44ab3_z.jpg) (https://flic.kr/p/qWS4dn)dig (https://flic.kr/p/qWS4dn) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

De jugendstil belijning was toendertijd (en wellicht nu nog) te hoog gegrepen dus heb ik deze met een trekpen vereenvoudigd nagebootst met rode inkt. De rode nummers zijn de standaard HTM nummers zoals ze destijds bij Schoenmaker (tegen betaling) te krijgen waren en deze heb ik met de trekpen stip voor stip ingekleurd, wat uiteindelijk niet eens zo’n erg karwei was. De klapborden en routeplanken met de hand beschreven.
(https://farm8.staticflickr.com/7450/16375362432_f443b0a7a8_z.jpg) (https://flic.kr/p/qX31K3)dig HTM 26 (https://flic.kr/p/qX31K3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

Van messingdraad een wisselijzer gebogen.
(https://farm8.staticflickr.com/7314/16376280015_b830604185_z.jpg) (https://flic.kr/p/qX7Hvr)050400 115-37a (https://flic.kr/p/qX7Hvr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

Tot slot nog een keer de 267 met het volgende projectje.
(https://farm9.staticflickr.com/8639/16190424227_f50fda9e5e_z.jpg) (https://flic.kr/p/qEGa4i)050400 115-31b (https://flic.kr/p/qEGa4i) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 27 januari 2015, 10:52:41
Hallo GerardvV !!

Das genieten, erg mooi gemaakt!
Ook de huisjes zijn om van te smullen!

Niek
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 27 januari 2015, 17:23:39
Mooi hoor !!  (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: RobK op 27 januari 2015, 17:54:01
Top! Zeer sfeervol, de foto's zijn gewoon rechttoe, rechtaan, en toch moet ik telkens kijken of het 'echt' is of model. De trams en de achtergrond kloppen perfect en geven echt het Haagse beeld van vroegâh.

En het rijden met open deuren is echt een eye-opener; dat maakt de modellen extra overtuigend, vind ik. Zo'n foto van het Buitenlijner-middenbalkon met de deuren open is nauwelijks van echt te onderscheiden.  Is het geen bezwaar voor je dat het daardoor in de (model-)praktijk éénrichtingwagens worden, Gerard?

Ik blijf dit draadje zeker volgen (tramliefhebbers hebben toch al de neiging om een draadje te volgen, maar dat terzijde).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Paul Roos op 27 januari 2015, 18:58:37
Ziet er goed uit.

Mooie sleepbeugel ook.

Groet,
Paul.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 27 januari 2015, 19:50:14
Kijk Paul , in 2012 hadden we het hier al over je  ;D

Trouwens is Harry met een zekere Paul ??  [achternaam even kwijt] al geruime tijd bezig om de PCC serie te bouwen op basis van een traditionele gietkap met messing deuren en een kaffa-aandrijving.

Paul Roos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Paul Roos op 27 januari 2015, 20:14:10
Krijg nou niks,
Ik ben berucht :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 27 januari 2015, 21:05:17
 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 27 januari 2015, 23:10:44
Is het geen bezwaar voor je dat het daardoor in de (model-)praktijk éénrichtingwagens worden, Gerard?
Nee, als er maar genoeg linker- en rechterbogen in je baan zitten. Net als bij loks met vaste samenstelling rijtuigen, staat ook altijd dezelfde stuurstand voor.

@Paul;
Sleepbeugel is geloof ik een standaard Philotrain product (geweest).

Blij dat ik iedereen hier blij me maak. ;D
Nu weer plaatjes van de volgende opzoeken...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 30 januari 2015, 22:20:10
Bij een 250er hoort natuurlijk ook een open bijwagen.
Gelukkig maakte Philotrain ook een kit van de serie 550.
Opbouw en solderen ging eigenlijk hetzelfde als de 250 met uitzondering van de wielstellen waarvan de wielen van de assen moesten worden getrokken om de assen op de lagers te krijgen.

(https://farm8.staticflickr.com/7427/16404131492_b1d817e924_z.jpg) (https://flic.kr/p/qZzsMj)841229 159-22a (https://flic.kr/p/qZzsMj) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

(https://farm8.staticflickr.com/7430/16218844219_890ca0dce3_z.jpg) (https://flic.kr/p/qHcPka)850500 162-20a (https://flic.kr/p/qHcPka) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

Gespoten en lijnen getrokken zoals ook bij de 267 is gedaan.

De 553 achter de 267
(https://farm9.staticflickr.com/8592/16217702770_3a0db91632_z.jpg) (https://flic.kr/p/qH6Y21)dig HTM 553 (https://flic.kr/p/qH6Y21) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

De instapzijde van de 553
(https://farm8.staticflickr.com/7339/16217469168_2b15f8b204_z.jpg) (https://flic.kr/p/qH5Lzo)dig HTM 553 (https://flic.kr/p/qH5Lzo) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

De niet-instapzijde van de 553
(https://farm9.staticflickr.com/8607/15785061903_68aa1f3912_z.jpg) (https://flic.kr/p/q3SyXH)dig HTM 553 (https://flic.kr/p/q3SyXH) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

De bankjes wat dichterbij
(https://farm8.staticflickr.com/7367/16217703290_f8bd026930_z.jpg) (https://flic.kr/p/qH6YaY)dig HTM 553 (https://flic.kr/p/qH6YaY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr

Ook hier was de volledige jugendstilbelijning helaas wat te veel gevraagd. Toch is dit wagentje een van de leukste kitjes die ik gebouwd heb en zeker de favoriet van van mijn vrouw.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: ronald1956 op 30 januari 2015, 23:59:28
Mooi aanhang wagentje hoor .

En wat dat laatste betreft : dat is toch ook heel belangrijk . :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 06 februari 2021, 17:15:47
Precies vier jaar geleden kwam het kitje van een HTM 1300 van Wekra bij mij binnen.
Na de bouw van het mat’36 is dit een leuk tussendoortje.
Omdat domweg het kitje in elkaar zetten toch niet gaat bevredigen ben ik maar eens gaan kijken of her en der nog wat aanvullingen kunnen worden aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890468118_e63968ea2b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1Xb7)1300 Wekra binnen (https://flic.kr/p/2kx1Xb7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Begonnen is met het schuren van de kap. Dat is bij een geprint model toch wel een dingetje.
De printsporen blijven licht zichtbaar en hopelijk zijn deze na het aflakken niet al te zichtbaar.
Het interieur van de PCC is rudimentair aangegeven en de vloer ligt in verband met de aandrijving wat aan de hoge kant.
Om het interieur aan de binnenzijde wat diepte te geven heb ik alle stastangen aangebracht naast de stoelen.
Toen de stastangen er in zaten zijn ook meteen maar de scheidingswandjes met de apparatenkasten bij de deuren aangebracht en ook de glazen tochtwanden geplaatst.
Tevens is  grofweg de stempelautomaat aangegeven.
Wanneer straks de interieurverlichting is aangebracht is dit hopelijk wat beter zichtbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890438368_3832871c24_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1Nkb)IMGP7175a (https://flic.kr/p/2kx1Nkb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De hele handel en het chassis is eerst zwart gespoten en de tredebakken zijn daarna grijs gemaakt. Op de hoeken van de treden zijn de alustrips aangegeven met aluverf.
Om het motortje mogelijk een beetje uitloop te geven is van messing een vliegwieltje gedraaid.
Aan één zijde van het motortje is daar voldoende ruimte voor. Het vliegwieltje is op de motoras geperst.
(https://live.staticflickr.com/65535/50891151951_1052463ba6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx5ssk)IMGP7180a (https://flic.kr/p/2kx5ssk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij de voorste wielen van het voorste draaistel zijn de rubber spatlappen geïmiteerd met behulp van dun styreenplaat en hiervoor is een ophanging aan het draaistel gemaakt.
De draaistellen zijn grijs geschilderd en de rubberflappen zwart.
Later als de tram compleet is wordt er nog vervuiling aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50891267852_00a9b62f76_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx63UC)IMGP7184a (https://flic.kr/p/2kx63UC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Het chassis en interieur is nu, op de elektronica na, klaar.
De lichtstrip is alvast op maat gemaakt en wanneer de decoder en aanvullend besteld materiaal binnen is kan de bedrading en de led’s voor kop- en sluitlampen worden aangebracht.
In het chassis is hier voldoende ruimte voor vrij gelaten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50890451268_c512d40bf5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kx1SaA)IMGP7186a (https://flic.kr/p/2kx1SaA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 06 februari 2021, 17:16:48
De laatste dagen doorgegaan met het bekabelen van de tram. Er is een Lokpilot micro aangeschaft en ingebouwd onder het interieur, daar is plaats zat.
De led voor de koplamp is aangebracht, de achterlichten zitten er op en er is een lichtstrip voor de  binnenverlichting is aangebracht.
Met een restje lichtstrip uitde rommeldoos is ook de deurverlichting, die in de echte PCC aangaat wanneer de voordeuren worden geopend, aangebracht.
Alles gemapt zodat de deurlampen, wanneer de binnenverlichting brand, aangaan als de PCC stopt.
De lichtstrip is aangebracht tussen de stastangen.
Bij de trappen bij de dubbele deuren zijn de scheidingsstangen aangebracht.
Onder het chassis is voor de voortruck het valrooster aangebracht. De plaats voor de klapbeugel, die voor het valrooster zit, moet nog bepaald worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909550026_a0f382d8af_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyGKyw)IMGP7210a (https://flic.kr/p/2kyGKyw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De kap is in de eerste laklaag gezet, dit nadat de uitsparingen voor de lijn- en nummerfilms zijn open gevijld in de filmkasten. In deze gaten komen later de lijn- en richtingfilms, achter doorzichtig styreen, dat geeft net wat meer diepte.
(https://live.staticflickr.com/65535/50908855583_da90fbe8de_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyDc8n)IMGP7191a (https://flic.kr/p/2kyDc8n) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Op de kap zijn de richtingaanwijzers, de luidsprekerkasten naast de deuren en de meebewegende achteruitkijkspiegel op de voordeur aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909684307_6904890761_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyHrtH)IMGP7216aa (https://flic.kr/p/2kyHrtH) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om een idee te krijgen hoe alles past even de kap op het chassis geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/50909684267_976d1ced01_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kyHrt2)IMGP7215a (https://flic.kr/p/2kyHrt2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 15 februari 2021, 19:20:04
Vandaag heb ik zowel aan de HTM 1317 als aan de NS 2205 gebouwd.
Bij de HTM 1317 zijn alle opschriften geplaatst en de reclames aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50937134382_e8629bc729_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB98qS)IMGP7263a (https://flic.kr/p/2kB98qS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

In de uitgevijlde lijnnummer- en richtingfilmkasten zijn lichtgeleiders aangebracht, benieuwd of je uiteindelijk iets van de verlichting van de lijnfilms ziet.
Daarna zijn de lijnfilmnummers en de richtingfilm van foto’s uitgeknipt, de fotolaag van het afdrukpapier gepulkt en op de lichtgeleiders aangebracht.
Toen dat gedaan was het glas in de richting- en lijnfilmkasten aangebracht zodat er in ieder geval wat diepte in de kasten te zien is.
(https://live.staticflickr.com/65535/50937140517_a257cdc16e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB9afD)IMGP7270a (https://flic.kr/p/2kB9afD) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Hierna begonnen met al het glaswerk in de kap te zetten, dat is nu klaar maar alleen foto van de blinde kant en nog geen foto van de deurzijde.
(https://live.staticflickr.com/65535/50936358858_958624264e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kB59TL)IMGP7271a (https://flic.kr/p/2kB59TL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Al met al een hoop werk dat niet echt opschoot, ook door de droogtijden. Gelukkig was er nog wel wat te doen aan de NS 2205 met sneeuwschuiver.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 15 februari 2021, 19:20:29
@Michiel; Siliconenslang als cardan zat in de kit.
@Joke; deze is wel gaaf geworden, eerste tram met decoder, meteen maar wat grappen ingebakken.

De laatste zaken zijn aan de tram gedaan; De beglazing is afgemaakt. In de voorgesneden beglazing zijn de lijsten voor de schuiframen al aangebracht en de ramen zijn mooi op maat. De ramen hoefden alleen maar op hun plaats te worden gedrukt en konden makkelijk met Kristal Klear worden vastgezet.
De frontruiten lieten een kleine spleet open tussen beide ruiten maar dat is niet erg, een passend stukje blankgetrokken schelledraad op de spleet en het lijkt net de originele alu raamlijst.
In de rommelkist had ik nog twee verschillende ruitenwissers liggen (Frie en G&S) dus 0,5mm gaatjes in de kop geboord en de ruitenwissers daar in vast gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366713_1342980019_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrSZ)IMGP7340a (https://flic.kr/p/2kBXrSZ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

In de achterlichten 0.5mm lichtgeleider gedaan. Er zijn lensjes op de kop gesmolten en de bovenste zijn aan de binnenzijde oranje geschilderd. Daarna zwarte verf over het oranje om te voorkomen dat ze oplichten als de ledjes voor de onderste achterlichten aan gaan. De onderste lichtgeleiders aangetipt met doorschijnende gele verf om het rood van de achterlampled’s niet te heftig rood te laten zijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/50947064516_399257a3fc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC22j5)IMGP7319a (https://flic.kr/p/2kC22j5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij het testen en instellen van de decoder blijkt de led boven de betaaltafel, die aangaat als de tram stopt (in het echt als de voordeuren open gaan), te fel omdat deze direct naar beneden schijnt dus ook deze led omgedraaid en naar het plafond laten schijnen om een meer gedempte en egalere verlichting te krijgen.
De binnenverlichting schijnt de lichtgeleiders achter de lijnnummer- en richtingfilms goed aan en deze lijn- en richtingfilms zijn in het donker goed verlicht.
Kop- en achtervelichting, binnenverlichting en betaaltafel/voordeurverlichting zijn apart schakelbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366628_eaa4d9cb4b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrRw)IMGP7308a (https://flic.kr/p/2kBXrRw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/50947168637_dfa8567d82_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC2ygg)IMGP7326a (https://flic.kr/p/2kC2ygg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De stroomafnemer wordt in hoogte begrensd door een stukje staaldraad 0,3mm als beugeltouw.
(https://live.staticflickr.com/65535/50947064606_f9e1ac1d4e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kC22kC)IMGP7317a (https://flic.kr/p/2kC22kC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De Scharfenbergkoppelingen waren met de holle en bolle kant verkeerd om geprint, daarom de elektrische contactendoos aan de bovenzijde eraf gesneden en aan de onderzijde geplakt. Meteen aan beide zijden een kabel gemonteerd, staat dat ook weer goed.
Midden op beide zijkanten van de rijtuigkast twee ronde verdikkingen aangebracht, geen idee waar deze voor zijn maar ze zitten op elke PCC. Ook de kasten voor de twee luidsprekers bij voor- en achterinstapdeur aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366643_b2ebc8ffec_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrRM)IMGP7300a (https://flic.kr/p/2kBXrRM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De hele zaak in elkaar gezet en alles werkt nog ook.

Al met al een leuk kitje met genoeg mogelijkheden om zelf verbeteringen/verfijningen aan te brengen die van eigen waarnemingen komen en waarbij de eigen tramplaatjes goed bij geholpen hebben.
Leuk om te weten is dat de HTM 1317 altijd een bel van een Rotterdammertje (Parkwagen) heeft gehad en dus altijd Rotterdamse herrie in Den Haag maakte.
(https://live.staticflickr.com/65535/50946366893_500883c058_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kBXrW6)IMGP7329a (https://flic.kr/p/2kBXrW6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: martijn v m op 16 februari 2021, 12:01:19
nice   (y)

nu nog de geetste inleg voor de wielen bij SKIPtram bestellen er op zetten zodat het echte PCC wielen zijn ;D

groeten Martijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Eegtrain op 16 februari 2021, 13:45:35
Erg mooi gedaan dit !! (y)
Groeten Eegtrain
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Sven op 16 februari 2021, 18:46:29
Schitterend!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Met een sik op 16 februari 2021, 21:01:57
heel fraai (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 16 februari 2021, 22:42:05
Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: spoorzeven op 17 februari 2021, 12:29:42
Ben onder de indruk, Gerard (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: eemstede op 17 februari 2021, 14:32:42
Ja, heel mooi. Vooral de (licht-)details.

Gr. Frank.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: RobK op 17 februari 2021, 21:37:20
Die duisternisfoto van de deurloze zijde (IMGP7326a) is echt verbluffend! Complimenten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 17 februari 2021, 22:23:39
 ;D, allen dank, het was een leuk projectje.
De PCC wielafdekking is inmiddels besteld.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: martijn v m op 23 februari 2021, 12:18:26
Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.

Maakt het wel af ja.

Vooral omdat het zo in het zicht zit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 23 februari 2021, 21:33:22
Naar aanleiding van diverse opmerkingen bij Skiptram geëtste zijkanten van de PCCwielen aangeschaft, dit na uitgebreid contact met Paul Sassen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50973415551_b9c11cf324_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5yg)IMGP7406a (https://flic.kr/p/2kEm5yg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.
Ook werd aangeven dat de assen, maar ook de midden verhoging van de wielen iets moeten worden ingekort omdat anders de as-isolatie wordt overbrugd, met sluiting als gevolg.
Door Paul worden de wielzijkanten iets uitgedraaid door het wiel in een schoteltang op te spannen, dat betekend dat het wiel van de as moet worden gehaald en er weer goed op moet worden teruggezet, een beetje omslachtig en m.i. onnodig.
Door mij is een bus gedraaid waarin het hele wielstel, met de wielflens glijdend over de lengte, in past. Op deze manier zit het wielstel altijd centrisch en niet slingerend in de bus. Het wielstel wordt geborgd door drie boutjes die door de wand van de bus steken en dus ook de draaikrachten overbrengen van de bus op het wielstel.
(https://live.staticflickr.com/65535/50973415156_fa2300e367_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5rs)IMGP7407a (https://flic.kr/p/2kEm5rs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Aan de andere zijde van de bus zit een dunne wand met gat waar de wieldiameter passend in valt en zo het wielstel opsluit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726638_b1225f7491_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxLs)IMGP7408a (https://flic.kr/p/2kEhxLs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Op deze wijze is de kamer van de wielflens in het wiel een paar tienden uitgedraaid zodat de geëtste PCC wielzijkanten binnen de looprand van het wiel vallen en is ook de as ingekort zodat deze onder het wieloppervlak valt.
Dit kan in één busopspanning aan beide zijden worden gedaan door de bus in de drieklauwbekken om te draaien. Het hele wielstel kan dus, voor behandeling van beide wielen van het wielstel, in de bus opgespannen blijven. (https://live.staticflickr.com/65535/50973415001_ee13d837d8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEm5oM)IMGP7413a (https://flic.kr/p/2kEm5oM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Zo zijn alle vier de wielstellen behandeld en zijn daarna de PCC wielzijkanten op zijn plaats gelijmd met snellijm. Natuurlijk is daarna het geheel op sluiting doorgemeten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726178_bb5757857f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxCw)IMGP7415a (https://flic.kr/p/2kEhxCw) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De wielen zijn vervuild en op hun plaats gezet. Weer een leuke PCC verbetering aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/50972726053_9a0fae0654_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kEhxAn)IMGP7417a (https://flic.kr/p/2kEhxAn) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 08 maart 2021, 21:18:08
Op de site van Skiptram (http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:PANTOGRAFEN:HTM_panto%27s) zag ik mooie panto’s zoals ze gebruikt werden/worden op HTM trams.
Omdat ook ik een aantal HTM trams in model heb waarvan de panto’s altijd de modderschuit op de vlag zijn heb ik twee SSWa panto’s voor mijn buitenlijner besteld.
Toen deze panto’s binnenkwamen was ik blij verrast over de fraaie filigrane uitvoering, dat zou mooi staan op de tram. En ook wat grootte stonden deze natuurlijker als de verbouwde Sommerfelds die ooit bij de kit waren bijgeleverd.
Nu is zelfs op de allermooiste vertaling van het origineel in een model wel iets aan te merken, zo ook hier.
In het bovenkwadrant van de panto miste ik de bovenste dwarsverbinding en in overleg met Skiptram bleek het mogelijk deze dwarsverbinding tussen de zijsteunen te bevestigen.
Dat bevestigen heb ik gedaan door een stukje rond messing 0,5mm precies op lengte af te knippen en deze dan klemvast tussen de zijsteunen te zetten. Een klein drupje vloeimiddel op de verbinding en een schilfertje soldeer erbij. Dan net de vlam eroverheen tot het soldeerschilfertje smelt en tussen de verbinding vloeit. Net genoeg warmte en de zaak zit vast.
Hier een foto van de aangepaste panto.
(https://live.staticflickr.com/65535/51016539807_6415d06581_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJa6TV)IMGP7520a (https://flic.kr/p/2kJa6TV) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

En van boven;
(https://live.staticflickr.com/65535/51016446286_c1deb53c93_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJ9C6u)IMGP7539a (https://flic.kr/p/2kJ9C6u) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Hieronder een aantal foto’s van de HTM buitenlijner 53, soms met Salonwagen 119 onderweg.
(https://live.staticflickr.com/65535/51015746708_13423707ea_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJ638N)IMGP7526a (https://flic.kr/p/2kJ638N) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51016619521_efd7202956_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJavAi)IMGP7537a (https://flic.kr/p/2kJavAi) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51016540062_862c63f890_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJa6Yj)IMGP7545a (https://flic.kr/p/2kJa6Yj) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51016554321_3d52326038_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kJabda)IMGP7528b (https://flic.kr/p/2kJabda) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: hrp op 08 maart 2021, 21:20:14
Schittetend! :)
R.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: skiptram op 09 maart 2021, 10:55:20
Gerard,
Inderdaad erg mooi die aanvulling op de panto's.( ik heb daar op mijn site ook naar jou toe verwezen).
Wat me verder opvalt is de rijkelijk gemodificeerde schortplaten en versmald gebouwd die het model een hele mooie uitstraling geven.
Groet van Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Dwergsein op 09 maart 2021, 11:27:54
Paul, welk onderdeel bedoel je met "schortplaten"
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: skiptram op 09 maart 2021, 12:43:11
Misschien is het woord schortplaat hier niet zo goed gekozen en is draaistelzijkant beter. Hier wat foto's met wat ik bedoel voor de dyslectici ( waaronder ik).
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/923/7h9a0r.jpg) (https://imageshack.com/i/pn7h9a0rj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/924/Eycg38.jpg) (https://imageshack.com/i/poEycg38j)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/923/1ksEis.jpg) (https://imageshack.com/i/pn1ksEisj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/924/obaBbL.jpg) (https://imageshack.com/i/poobaBbLj)

Met groet van Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: hrp op 09 maart 2021, 14:40:02
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.
Google gaf andere tramse invullingen voor schortplaat, maar daar kon ik in relatie tot deze buitenlijner niet mee uit de voeten.
Wellicht is draaistelgeraamte een benaming, vond ik op site m.b.t. NS hondekoppen.
R.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Dwergsein op 09 maart 2021, 15:09:10
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.

Nou, dan was je waarschijnlijk de enige.
Een schortplaat is compleet wat anders.
Draaistelgeraamte is ook een vreemd woord, zoiets heet een draaistelframe. Wat Paul laat zien zijn de zijkanten van het draaistelframe.
De zijkanten van Gerard zijn met stip de mooiste.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 09 maart 2021, 15:22:07
Allen dank, ik ben ook blij met het resultaat maar moet nog zoeken naar veren met een kleinere diameter voor de panto's.
De Philotrain draaistellen vond ik wat kaal en heb ik naar aanleiding van 60er jarenfoto's wat opgeleukt met latoenmessing in verschillende dikten en delen van de etsfret.
De geklonken rand om het draaistel, de aspotbegrenzers, de steunen onder de langsbladveer en de baanruimerplanken zijn allemaal op de Philo draaistelzijkanten gesoldeerd.
De HTM heeft vanaf de aanschaf van de buitenliners nogal wat geëxpirimenteerd met verschillende draaistellen  en indeling van de draaistelen door de aanvankelijk onrustige loop van de draaistellen. De uitvoering van mij dateert uit de late jaren 50.
Het was, toen ik de mw. bouwde in 1988, nogal een gepuzzel  welke uiterlijke kenmerken bij mw 53 horen.

De opmerking van Paul over 'versmald gebouwd' begrijp ik dan weer niet. Paul kan je omschrijven wat je daarmee bedoeld?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: janw op 09 maart 2021, 16:42:08
@ Gerard en @Paul,

Geweldig fraai inderdaad, om zeer trots op te zijn!
-- ook al was de eerdere toestand met de vorige stroomafnemer die Gerard liet zien ook al niet mis, wat mij betreft...
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Sven op 10 maart 2021, 09:31:01
maar moet nog zoeken naar veren met een kleinere diameter voor de panto's.
Als je daar een adresje voor hebt, dan hoor ik het graag. Wil ook graag een adresje weten waar je veertjes kan bestellen in verschillende kleine maten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: skiptram op 10 maart 2021, 10:53:39
Gerard,
Citaat
De opmerking van Paul over 'versmald gebouwd' begrijp ik dan weer niet. Paul kan je omschrijven wat je daarmee bedoeld?
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/924/8ZgXq9.jpg) (https://imageshack.com/i/po8ZgXq9j)
Het bovenste draaistel standaard en het onderste versmald gebouwd waarbij duidelijk te zien is dat hier de"schortplaten" binnen de kap liggen.
Groet van Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: Dwergsein op 10 maart 2021, 13:38:15
Duidelijk, Paul.
Dus een smaller draaistelframe.
Dat is optisch inderdaad erg fraai aan het model van Gerard.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
Bericht door: GerardvV op 10 maart 2021, 19:37:55
O ja, nu je het zegt.
Ik heb destijds inderdaad de verbindingen tussen de draaistelzijkanten ingekort omdat ik vond dat deze  te ver van de wielen afstonden.
Allang weer vergeten dat ik dat had gedaan, 1988 is ook al zo ver weg  ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/53-onderzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/53-onderzijde.jpg)