Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 13:57:58
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
Vandaag om 13:54:01
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door RhB-Mikey
Vandaag om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams  (gelezen 33494 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #60 Gepost op: 16 February 2021, 22:42:05 »
Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5643
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #61 Gepost op: 17 February 2021, 12:29:42 »
Ben onder de indruk, Gerard (y)
Groet, Frank

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #62 Gepost op: 17 February 2021, 14:32:42 »
Ja, heel mooi. Vooral de (licht-)details.

Gr. Frank.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #63 Gepost op: 17 February 2021, 21:37:20 »
Die duisternisfoto van de deurloze zijde (IMGP7326a) is echt verbluffend! Complimenten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #64 Gepost op: 17 February 2021, 22:23:39 »
 ;D, allen dank, het was een leuk projectje.
De PCC wielafdekking is inmiddels besteld.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #65 Gepost op: 23 February 2021, 12:18:26 »
Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.

Maakt het wel af ja.

Vooral omdat het zo in het zicht zit.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #66 Gepost op: 23 February 2021, 21:33:22 »
Naar aanleiding van diverse opmerkingen bij Skiptram geëtste zijkanten van de PCCwielen aangeschaft, dit na uitgebreid contact met Paul Sassen.
IMGP7406a by G. van Vliet, on Flickr

Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.
Ook werd aangeven dat de assen, maar ook de midden verhoging van de wielen iets moeten worden ingekort omdat anders de as-isolatie wordt overbrugd, met sluiting als gevolg.
Door Paul worden de wielzijkanten iets uitgedraaid door het wiel in een schoteltang op te spannen, dat betekend dat het wiel van de as moet worden gehaald en er weer goed op moet worden teruggezet, een beetje omslachtig en m.i. onnodig.
Door mij is een bus gedraaid waarin het hele wielstel, met de wielflens glijdend over de lengte, in past. Op deze manier zit het wielstel altijd centrisch en niet slingerend in de bus. Het wielstel wordt geborgd door drie boutjes die door de wand van de bus steken en dus ook de draaikrachten overbrengen van de bus op het wielstel.
IMGP7407a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de andere zijde van de bus zit een dunne wand met gat waar de wieldiameter passend in valt en zo het wielstel opsluit.
IMGP7408a by G. van Vliet, on Flickr

Op deze wijze is de kamer van de wielflens in het wiel een paar tienden uitgedraaid zodat de geëtste PCC wielzijkanten binnen de looprand van het wiel vallen en is ook de as ingekort zodat deze onder het wieloppervlak valt.
Dit kan in één busopspanning aan beide zijden worden gedaan door de bus in de drieklauwbekken om te draaien. Het hele wielstel kan dus, voor behandeling van beide wielen van het wielstel, in de bus opgespannen blijven. IMGP7413a by G. van Vliet, on Flickr

Zo zijn alle vier de wielstellen behandeld en zijn daarna de PCC wielzijkanten op zijn plaats gelijmd met snellijm. Natuurlijk is daarna het geheel op sluiting doorgemeten.
IMGP7415a by G. van Vliet, on Flickr

De wielen zijn vervuild en op hun plaats gezet. Weer een leuke PCC verbetering aangebracht.
IMGP7417a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #67 Gepost op: 08 March 2021, 21:18:08 »
Op de site van Skiptram zag ik mooie panto’s zoals ze gebruikt werden/worden op HTM trams.
Omdat ook ik een aantal HTM trams in model heb waarvan de panto’s altijd de modderschuit op de vlag zijn heb ik twee SSWa panto’s voor mijn buitenlijner besteld.
Toen deze panto’s binnenkwamen was ik blij verrast over de fraaie filigrane uitvoering, dat zou mooi staan op de tram. En ook wat grootte stonden deze natuurlijker als de verbouwde Sommerfelds die ooit bij de kit waren bijgeleverd.
Nu is zelfs op de allermooiste vertaling van het origineel in een model wel iets aan te merken, zo ook hier.
In het bovenkwadrant van de panto miste ik de bovenste dwarsverbinding en in overleg met Skiptram bleek het mogelijk deze dwarsverbinding tussen de zijsteunen te bevestigen.
Dat bevestigen heb ik gedaan door een stukje rond messing 0,5mm precies op lengte af te knippen en deze dan klemvast tussen de zijsteunen te zetten. Een klein drupje vloeimiddel op de verbinding en een schilfertje soldeer erbij. Dan net de vlam eroverheen tot het soldeerschilfertje smelt en tussen de verbinding vloeit. Net genoeg warmte en de zaak zit vast.
Hier een foto van de aangepaste panto.
IMGP7520a by G. van Vliet, on Flickr

En van boven;
IMGP7539a by G. van Vliet, on Flickr

Hieronder een aantal foto’s van de HTM buitenlijner 53, soms met Salonwagen 119 onderweg.
IMGP7526a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7537a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7545a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7528b by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #68 Gepost op: 08 March 2021, 21:20:14 »
Schittetend! :)
R.
Groet,
      Ronald

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
    • skiptram
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #69 Gepost op: 09 March 2021, 10:55:20 »
Gerard,
Inderdaad erg mooi die aanvulling op de panto's.( ik heb daar op mijn site ook naar jou toe verwezen).
Wat me verder opvalt is de rijkelijk gemodificeerde schortplaten en versmald gebouwd die het model een hele mooie uitstraling geven.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #70 Gepost op: 09 March 2021, 11:27:54 »
Paul, welk onderdeel bedoel je met "schortplaten"
« Laatst bewerkt op: 09 March 2021, 11:37:22 door Dwergsein »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
    • skiptram
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #71 Gepost op: 09 March 2021, 12:43:11 »
Misschien is het woord schortplaat hier niet zo goed gekozen en is draaistelzijkant beter. Hier wat foto's met wat ik bedoel voor de dyslectici ( waaronder ik).





Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #72 Gepost op: 09 March 2021, 14:40:02 »
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.
Google gaf andere tramse invullingen voor schortplaat, maar daar kon ik in relatie tot deze buitenlijner niet mee uit de voeten.
Wellicht is draaistelgeraamte een benaming, vond ik op site m.b.t. NS hondekoppen.
R.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2021, 14:47:52 door HRP »
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #73 Gepost op: 09 March 2021, 15:09:10 »
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.

Nou, dan was je waarschijnlijk de enige.
Een schortplaat is compleet wat anders.
Draaistelgeraamte is ook een vreemd woord, zoiets heet een draaistelframe. Wat Paul laat zien zijn de zijkanten van het draaistelframe.
De zijkanten van Gerard zijn met stip de mooiste.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2021, 15:25:35 door Dwergsein »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #74 Gepost op: 09 March 2021, 15:22:07 »
Allen dank, ik ben ook blij met het resultaat maar moet nog zoeken naar veren met een kleinere diameter voor de panto's.
De Philotrain draaistellen vond ik wat kaal en heb ik naar aanleiding van 60er jarenfoto's wat opgeleukt met latoenmessing in verschillende dikten en delen van de etsfret.
De geklonken rand om het draaistel, de aspotbegrenzers, de steunen onder de langsbladveer en de baanruimerplanken zijn allemaal op de Philo draaistelzijkanten gesoldeerd.
De HTM heeft vanaf de aanschaf van de buitenliners nogal wat geëxpirimenteerd met verschillende draaistellen  en indeling van de draaistelen door de aanvankelijk onrustige loop van de draaistellen. De uitvoering van mij dateert uit de late jaren 50.
Het was, toen ik de mw. bouwde in 1988, nogal een gepuzzel  welke uiterlijke kenmerken bij mw 53 horen.

De opmerking van Paul over 'versmald gebouwd' begrijp ik dan weer niet. Paul kan je omschrijven wat je daarmee bedoeld?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde