Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 367069 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #915 Gepost op: 28 december 2021, 09:10:36 »
Gdm Wim,

Wat voor brander gebruik jij?

Gr Arnout

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #916 Gepost op: 30 december 2021, 15:58:16 »
Hallo,

Ik heb verschillende brandertjes in gebruik.
De linkse butaan brander heb ik van de Praxis, ook de (aansteek-)gasfles. De brander kun je, ingeval je beide handen nodig heb om iets op zijn plek te houden, als een mondschilder met je mond vasthouden. Lekker kort.



De rechtse brander met gasflesjes van CFH komen van HBM (:Buitelaar in Waddinxveen). Dit is een brander die werkt op een butaan propaan menggas, voor een hetere vlam.
Deze gebruik ik als ik wat moet zilversolderen.
De brandertjes kosten niet veel, tussen de €10,- en €20,- dacht ik en ze stoken vrij goed, zonder plotselinge steekvlammen.
Als je veel stookt komt er uit het aansteekgas wel eens een vette verontreiniging mee, zo dat je brander er mee kapt. De brander kun je dan vrij ver demonteren, zodat hij goed schoon te maken is.

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2022, 21:38:50 door WimM. Reden: verbeterd »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #917 Gepost op: 30 december 2021, 16:45:48 »
Hoi Wim,

Ik heb zelf een grote en klein ( pen model ) van Proxxon.
Maar ben altijd nieuwsgierig wat anderen doen.

Gr Arnout

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #918 Gepost op: 05 januari 2022, 14:23:17 »
Verder met de bouw-foto's.
Het buigen van de huiven. Ik begin eerst met de knik bovenin de zijwanden van de motorhuiven, links en rechts. De knik onder de bovenroosters.



Als dat gedaan is ziet het er als volgt uit: De buitenkant van de huif naar boven.



Dan gaat het echte buigen van de huiven beginnen. Van het buigen van het voorste deel heb ik geen foto's, maar dat is met de in de bouwbeschrijving aangegeven hulpplaat niet zo moeilijk.
Inklemmen op de juiste positie en dan omduwen als hier onder ook wordt gedaan met de andere buigingen.



Bij het inklemmen maak ik gebruik van een vast punt zoals in mijn geval een bankschroef en verder naast de buigmal, steunmaterialen zoals hout, aluminium hoeklijntjes en lijmklemmen.



Zorg dat alles goed ingeklemd is, dan werk dat makkelijker en zuiver. Bij de onderste foto is dat niet helemaal goed. Let ook op dat smalle strookjes goed meet  om gaan om de goede vorm te krijgen.



Als de vorm erin zit dan kan de voorplaat van de huif met de hand omgezet worden. Gelijkmatig en evenwichtig buigen. Dat gaat makkelijk met de buiggroeven. Even koud passen met cabine op frame.
Overigens, zie je de handgreepjes boven de cabinedeuren?



Als alle punten goed bij elkaar komen en de naden goed sluiten kun je nu een eerste soldeerverbinding leggen. Nog niet aan de voet plaat vast solderen. Aan de binnenzijde een goed verbinding maken moet ook nog. Dus nog niet aan de voetplaat solderen.



Van af hier moet je, na het verbinding maken, deze naden zo solderen dat nooit de gehele naad vloeibaar wordt want dan kunnen de delen weer van hun plaats springen. Dus voorzichtig te werk gaan, niet te snel. Of plaatselijk koelen. Voordat er soldeer in komt is het de bedoeling dat je de buitenste hoekpuntjes van de 3 verschillende zijdes tegen elkaar tikt met een hamertje. Zie op de foto hoe mooi deze puntjes aan één sluiten.



Dan plamuren met soldeer.



Ook aan de binnenzijde goed afwerken met soldeer zodat je een betrouwbare verbinding krijgt. Bij twijfel kun je er ook een tripje tegen aan solderen, maar ik heb dat nog nooit gedaan en het is altijd goed gegaan.



Dan komt het afwerken. Mooi afwerken bespaart je later, vóór het spuiten, een heleboel werk.



Vierkante gaatjes voor sluitseinhouders, welke ingeëtst zijn, open maken.



En sluitsein houders aanbrengen.

Ik stop er weer ff mee. Volgende keer verder met de sluitlicht standaards.
Wim
 

 

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 01:57:54 door WimM. Reden: Aangevuld »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #919 Gepost op: 05 januari 2022, 15:41:54 »
Wim, bedankt weer voor de duidelijke foto's en heldere uitleg  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #920 Gepost op: 07 januari 2022, 22:53:44 »
Dank je wel Peter.
Ik ga weer verder. De sluitlichtsteunen kunnen op de huiven. Je vind de delen in de kleinere 0,25 plaat NS643-4, met bijschrift "ss". Buigen zoals op de foto te  zien is.



Daarna insteken in de daarvoor bedoelde uitsparingen en aan de binnenzijde vastzetten. De schuine zijde naar buiten toe en goed vastsolderen. De sluitlichten steken uit en krijgen soms stevige optaters.



Op de sommige foto's zijn de frontseinen ook al op hun plaats te zien. Let op bij montage dat de gaatjes in deze gietdelen vooraf, eerst worden doorgeboord. Daarna de reflectors zo monteren dat de gaatjes bovenin zitten bij aanbrengen. Dan zitten de 3 pikkies op buitenring ook op de juiste positie; in het midden en onderin.



De uitlaten en de luchthoorns kunnen ook al worden aangebracht. De uitlaten hebben op de zijkant een merktekentje, een ingevijlt kerfje, zie rode punt.



Dit is de zijde die naar de cabine is gericht. Dan staat hij netjes rechtop op het schuine bovenvlak van de huif.



Dus aan de kant waar het motorluik zich bevindt. Daarna de luchthoorns er op.



Help hem een beetje zijn kop niet te laten hangen. Sommigen zetten nog een luchtleiding op de hoorn. Op foto's is te zien dat deze niet in het midden zit, maar een klein beetje naar links in de  kijkrichting vanaf de cabine.
De 12 geëtste deurhandels kunnen op de zijkanten van de motorhuiven aangebracht worden, evenals de ingeklapte klimijzers.



Op de foto hierboven kun je onderin ook de gaten t.b.v. de accukist onderscheiden (de buiten-accukist op de voetplaat bij de NS2000 serie). Van binnenuit in de zijkant van de motorhuif aangebracht.
Ik zet de klimijzers eerst rechtop de zijwanden. Daarna buig ik ze in vorm, zie foto.



Voordat de huiven tegen de cabine aangebracht worden, moet eerst het interieur in de cabine ingebracht worden, nadat het is samengesteld. Hieronder de etsplaat van het interieur.



Zo ziet het samengestelde interieur van de cabine er uit vóór de inbouw.



Ik heb per ongeluk de mantel van de schakelwals binnenste buiten rondgebogen zodat de onderste handel naar rechts wijst, terwijl hij naar achteren moet wijzen, zie foto's grootspoor..





En zo van onderen af.



Het grote gat in de vloer is i.v.m. het bouwen wel makkelijk, maar later kan het beter dicht gemaakt worden met een los plaatje. Zeker als je ook nog een verlichting je cabine maakt.
Tot zover weer. Wordt vervolgd. Wim

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2022, 23:20:50 door WimM. Reden: Aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #921 Gepost op: 12 januari 2022, 02:10:30 »
Hallo,
Even het vervolg onderbreken voor iets anders.
Als je aan de verlichting in de seinen bezig ben kan het soms zijn dat ledjes sneuvelen, omdat ze tegen de massa van de lamphuizen aankomen, sluiting maken.
Heel hun omgeving is immers messing. Het kan ook zijn dat de lakdraadjes afbreken op de soldeer bij de leds.
Om dat te voorkomen doe ik het volgende. Ik vang daarbij twee vliegen in één klap:

Ik controleer eerst of de ledjes branden. Dan lijm ik ledjes met superlijm tegen een klein stukje plexiglas of in het geval van de sluitlichtjes, tegen de  lensjes.
Als dat vast zit duw de draadjes, als dat nog niet zo is, een beetje in de gewenste richting.
Daarna doe ik extra superlijmlijm op de draadjes en de led, zodat deze niet meer los komen van de led of sluiting veroorzaken.
Ik zet ze er dus helemaal vol in. Zie foto's.









Daarna, vóór het inbrengen in het messing, weer controleren of ze dit overleeft hebben. Daarna na iedere verdere stap van inbouw steeds controleren op functioneren.
Duidelijk? Wel een zenuwenwerk, maar alles went.
Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #922 Gepost op: 13 januari 2022, 20:50:46 »
Hallo,
Weer verder met de samenbouw.
Veel details zijn al aangebracht op de huiven en de cabine, zodat nu de huiven op de cabine aangebracht kunnen worden.



Eerst de aansluitvlakken goed vlak - en schoonmaken. Dan de huiven vast zetten op de cabine door de geleide pennen te torderen of ombuigen in de cabine.
Ik werk met een brandertje. Daarom leg ik, na het soldeerwater, stukjes soldeer aan de binnenzijde in de huif naast de naad, zoals te zien op de foto.
Ik begin bovenin de huiven te verwarmen, daarna, als het smelten begint, een beetje schuin houden, zodat de smelt gelijk naar beneden loopt tot onderin.
Het is een aanrader om de grote koelroosters in de huiven, naast de cabine te koelen met een tissue met water of op hun plaats te houden met klemmen.
Dan kijken of de samenstelling op het chassis/ voetplaat past. Als je het goed gedaan hebt gaan alle pennen moeiteloos door de gleuven in de voetplaat.



Zo niet dan aanpassen, richten. Ook de soldeervlakken van de opbouwsamenstelling vlakmaken en de voetplaat op de soldeerplaatsen goed schoon. Alle naden goed sluitend maken bevordert het moeiteloos solderen.
Dan de opbouwsamenstelling, de huiven met de cabine, op de voetplaat vastzetten door alle pennen, door aantrekken en torderen, aan de onderzijde van de voetplaat. Na soldeerwater leg ik het nodige soldeer aan de binnenzijde langs de naad. En begin van één kant (neus) af te verwarmen. Vooral van onderen af, maar ook van de buitenkant af, waar nodig extra soldeer toevoegend. Helaas geen foto, gaat ook een beetje moeilijk.

Als je rondom klaar bent met soldeer, nog niet direct de uitstekende pennen aan de onderzijde afknippen. Er moet nog meer op de voetplaat gesoldeerd worden: de tranenplaten.
Wel de bovenzijde van de voetplaat rondom de huiven vlak maken en schoon. Uitsteeksel weg bij de chassistrapjes. 

Let op dat de tranenplaten, bij het uitnemen of schoonmaken niet knikken. Dan soldeerwater (verdund fosforzuur) en soldeer aanbrengen, vertinnen. Ik gebruik behoorlijk veel soldeer en doe het met een brandertje en een ijzerdraadje om verspreiden te bevorderen. Ook niet te veel soldeer.



Ijzerdraad (paperclips) gebruik ik ook voor het maken van klemmen. Deze gebruik ik om de tranenplaten gelijkmatig over de voetplaat aan te drukken. En om de chassisbalk onder de voetplaat op zijn plaats te houden.
Ik vind gebruik van klemmen makkelijk want zonder die heb altijd handen te kort. En ze zijn op alle vier de hoeken van de loc te gebruiken.



Ik gebruik de 2 paperclips met de ronde einden (zie foto). En niet de derde paperclip met de hoekige einden, want die zijn van een slapper materiaal welk geen veerkracht houdt.
De grote en kleine klemmen breng ik als volgt aan: zie foto.



Zo ziet er aan de onderzijde uit:



Goed geklemd en goed op zijn plaats, dan gelijkmatig verwarmen. Ik begin bij de cabine en zie je de soldeer smelten, dan naar voren toe verder gaan.




Aan de andere kant van de neus als volgt:



En zo van de onderzijde af gezien:



Let op dat niet te veel soldeer tussen de tranen komt want dat is moeilijk weg te krijgen. En als het klaar is ziet het er zo uit:



Eventueel openstaande naadjes nog opvullen met soldeer.
Het lijkt omslachtig, maar ik vind dat het goed werkt. Ik heb het ook zonder gedaan, maar ik moest ervaren dat op sommige plekken de tranenplaat ging drijven, met het gevolg dat deze er aan oppervlakte niet strak meer uitzag, golvend dus. En dat zie je goed met het tranenpatroon van de plaat.

Je hoeft het natuurlijk niet zo met soldeer te doen. Lijmen kan ook. Maar bij het aanbrengen van de accukist op de voetplaat bij de NS2000 heb je dan ook weer een probleem: moet je die lijmen?  ???
Ik heb het liever allemaal gesoldeerd.
Tot zover weer, wordt vervolgd.
Wim


 

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 21:51:05 door WimM. Reden: Aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #923 Gepost op: 21 januari 2022, 01:38:08 »
Hallo,
We gaan weer verder met de samenbouw. De tranenplaten zitten op de voetplaat en de accubak van de NS2000 kan daar op worden aangebracht.
(Bij de NS600 is er alleen een losse kist uit massief staf met een etsplaatje, als deksel en imitatie sluiting, daar aan te brengen; helaas hiervan geen foto.)
De accubak voor de NS2000 wordt het beste eerst samengesteld uit de wand en het deksel. Daarvoor moet het deksel eerst bewerkt worden: eerst drukt men de klinknagels door in de bovenrand.
Dan kerf ik de buiggroef van de bovenrand.



En zet deze daarna om. Rechts op de bovenstaande foto zit een pen die eigenlijk in de cabinevoorwand zou meten steken. Maar die knip ik af, omdat anders het deksel bijna niet te monteren is als cabine aan de huif vastzit.
Dan buig ik de 2 pennen aan het scharnier om, om ze zo dadelijk in de motorhuif te kunnen steken.



Maar eerst bevestig ik de accubak-wand aan het deksel en dan steek ik het geheel in de zijwand van de motorhuif. Dit is omdat er verder niet veel pennen aan de accubak-wand zitten en het geheel zo goed mogelijk aan de onderkant en aan de cabine passend gemaakt moet worden en vervolgens vast gesoldeerd moet worden. Het deksel houd daarmee de zijwand op zijn plaats. De tranenplaat houd ik voor alle zekerheid op zijn plaats met een klem, zie foto hieronder.
   


Ik was op de bovenstaande foto dus eerst bezig zonder deksel, maar achteraf werk ik nu liever met het deksel tegelijk. Aan deksel zitten uitsteeksels die naar boven toe omgevouwen 2 knevelschroeven (vleugelmoeren) vormen en aan het derde (achterste) deel een hangslotje. De pen aan de voorwand die door het deksel steekt voorzichtig verwijderen. Ook de 2 omgezette draad schroeven aanbrengen en op lengte maken.



De 3 scharnieren onderaan de voorkant van de accubak op de chassisbalk/voetplaat aanbrengen, schroefkoppen onderin. Om ze niet te ver uit te laten steken frees ik eerst een vierkante uitsparinkjes op die plaats met een Dremel, zie foto.



Ook in de accubak-klep in de cabine-buitenwand, naast de buiten-accubak, de scharnieren en omgezette draadschroeven aanbrengen. Let op: bij de NS600 zitten er 2 deuren in, in plaats van de valklep bij de NS2000 en een midden-grendel. Volg daarom goed de bijgevoegde bouwinstructies of kijk naar foto's van het grootspoor. Foto van de NS2000 uitvoering:



Het geheel van de NS2000 accukisten ziet er als volgt uit:



Terloops: op alle grootspoorfoto's zie je de ruitenwissers, rechts vóór en linksachter, naar beneden hangen. Aan de andere hoek van de loc, rechtsvóór, bevind zich een pompbakje. Daarin stond soms een handpomp met een stuk slang, om dieselolie uit een drum te kunnen pompen. Phildie heeft daar nog een gietstuk voor, te zoeken bij delen voor de NS162 op de achterwand.
Het pompbakje is een beetje filigraan onderdeeltje wat je voorzichtig moet behandelen. Op de hoeken, als je die gevouwen heb, kun je het op-geëtste stripje een beetje samenknijpen met een tangetje. Dan gaan de spleetjes op de hoeken dicht en kun je ze solderen, dan de losse uitsteekseltjes uitvouwen.



Deze een beetje omvouwen en het geheel in de hoek tegen de cabinewand voor de bestuurdersplaats solderen.



Daarna lekkerschoonmaken want dat moest hoog nodig eens gebeuren. Tot zover deze aflevering, wordt vervolgd.

Wim

 

 
 

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 22:48:19 door WimM. Reden: verbeterd »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #924 Gepost op: 09 februari 2022, 15:50:18 »
Tussen andere projecten door toch ook wel af en toe wat gedaan aan mijn NS2008  8)

Ik merkte dat de meegeleverde stroomafnemers teveel weerstand opleverden bij het draaien en omdat de wielen met de kogellagers perfect soepel lopen (alles loopt nu zo soepel dat op delen van de baan die niet 100,000000% waterpas liggen, ze al vanzelf weglopen), wilde ik ook de stroomafnemers vervangen. Hiervoor kwamen ‘plunger’ stroomafnemers van Semblat prima van pas; 3 mm gaatjes in de zijkanten geboord en de plungers er in gedrukt. De stroomafnemers maken op alle wielen contact en het geheel loopt nog steeds -en met nauwelijks wrijving- erg soepel; de rolweerstand is minimaal.

Dit is de binnenkant, aansluitdraden moeten er nog aan gesoldeerd worden.



Ik wilde mijn NS2000 voorzien van de originele PIKO SoundDecoder en heb daarom bij PIKO hun SoundDecoder inclusief luidspreker(tje) aangeschaft. Aangezien deze een PluX22 aansluiting heeft, heb ik bij Aliexpress een PluX22 adapterboard besteld. De decoder wilde ik -voor makkelijke toegankelijkheid- onder de cabine (dus in de brandstoftank) aanbrengen. De afmetingen van het adapterboard zijn 16 x 38 mm en zo past het prima in de breedte-opening van het machinistenhuis, de decoder wordt er vanaf de onderzijde (dus de niet-soldeereilandjes-zijde) ingestoken.



In dit stadium zijn alleen nog de motor aansluitingen op de adapterprint aangesloten.
Op het draaistel zelf heb ik ’n zgn. breakout board(tje) gemonteerd waaraan de motor- en stroomafnemeraansluitingen bevestigd zijn. Per draaistel 1 breakout board.



De doorvoer door de bovenplaat van het draaistel wel wat groter gemaakt, zodat bij demontage het hele onderstel inclusief inclusief bedrading en printje verwijderd kan worden.

Uiteindelijk de verlichting brandend gekregen conform de specificaties van de PIKO loc. Om niet alles definitief te bevestigen voordat de loc helemaal klaar is (gestraald en gespoten) heb ik alles demontabel gemaakt m.b.t. stekkerverbindingen (steek 1,0 mm). De frontverlichting heb ik op ’n stukje stroken-exerimenteer-print gemaakt en ook hier een breakout-board op gezet met stekkerverbinding.

Hier alle kabels aangesloten (mijn ‘verlichtingsspin’)



Uit een afgedankte laptop had ik de 2 (zeer kleine) speakertjes gesloopt. Het bij de decoder meegeleverde speakertje leverde te weing ‘lawaai’ op; je kon de motor amper horen, maar met deze speakertjes heb ik het volume wel wat moeten terugschroeven. De speakertjes worden in de huiven bevestigd, zodat er uit beide motorcompartimenten geluid komt. D.m.v. een 4-polige stekkerverbinding blijft de zaak demontabel.

Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #925 Gepost op: 09 februari 2022, 16:56:12 »
Weer een stukje vakwerk Peter! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #926 Gepost op: 10 februari 2022, 11:54:05 »
@Jaap,
Dank je, Jaap.

@Allen,
In de PIKO NS2000 wordt het instrumentenpaneel van binnenuit verlicht.
Ik heb ook ’n foto gezien waar boven aan het instrumentenpaneel een lamp hangt, die -neem ik aan- de meters moet verlichten.

Weet iemand hoe het nou in werkelijkheid zat?
Meters verlicht (zoals in de PIKO loc) of een aparte lamp boven aan het instrumentenpaneel?

Of kon het ook nog per loc variëren?
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #927 Gepost op: 10 februari 2022, 15:14:09 »
In de 620 van de SGB zit de losse lamp, en zijn nog enkele meters origineel.
Het instrumentenpaneel werd alleen door de losse lamp verlicht.
De meters zijn zelf niet verlicht.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #928 Gepost op: 10 februari 2022, 19:23:24 »
Arjen, bedankt.
Volgt de volgende uitdaging: hoe de plafondlamp en de lamp voor het instrumentenpaneel te bevestigen en aan te sluiten, zodat mijn interieur toch demontabel blijft....   :P
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #929 Gepost op: 12 februari 2022, 21:20:32 »
Op een plaatje zwart plastic/kunststof heb ik de contouren van de motor imitatie van Wim Mesu overgenomen, boven en beneden een strip er tussen gelijmd met een zodanige breedte dat hierin het luidsprekertje aangebracht kan worden. Om deze motor imitatie (voor elk motorcompartiment één) te bevestigen, heb ik aan de voorkant een L-profieltje tegen de voetplaat gesoldeerd en de achterzijde wordt met een klein boutje van onderaf vastgeschroefd.



In deze ruimte zit eveneens de bekabeling weggewerkt.
Met vriendelijke groet,
Peter