Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 110139 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #165 Gepost op: 22 August 2013, 08:20:35 »
kijk eens bij bart ruim je speelgoed op
of inter tojs
die hebben setjes van metaal mecano met asjes wieltjes enz

Wat je tegenwoordig bij bv. Intertoys koopt, is geen echte Meccano.
Een goedkope copie of zo.
Heeft als voordeel dat het goedkoop is, en (waarschijnlijk) metrisch. Veel onderdelen zijn in onze hobby wel bruikbaar voor een of ander.

De echte Meccano is volgens het Engelse maatsysteem. Op zich hoeft dit geen nadeel te zijn, soms moet je een onderdeeltje wat "verbouwen".
Assortiment verschillende onderdelen is wel veel groter. Meccano is hier en daar nog wel verkrijgbaar, maar niet bepaald goedkoop. Zie bv. de site van het Meccano Gilde.

Vroegere "imitaties" van Meccano waren oa. Märklin (zelfde maatsysteem als Meccano), en Temsi (metrisch, zie je nog wel eens op beurzen).

Nu maar weer on-topic...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #166 Gepost op: 22 August 2013, 09:35:31 »
Verhelderend verhaal over namaak. Heeft er niemand een asje liggen en kan/wil dit even opmeten. Uitkomst hier posten  is voldoende.
Motor van
GM&S ken ik. Deze moet vertikaal onder de baan. Hier heb ik geen ruimte voor. Dus ik moet de hoek om en wil bovendien een stappenmotor gaan gebruiken. Heb ik minder sensoren nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #167 Gepost op: 22 August 2013, 11:11:59 »
Zie deze pagina:
http://www.girdersandgears.com/meccano.html

Een origineel Meccano asje is dus (theoretisch) 4,04 mm in diameter.
In de praktijk krijg je die niet zonder meer in een (metrische) bus van 4 mm (is mijn eigen ervaring).
Die bus zul je dan iets moeten ruimen.

Maar misschien is het toch gewoon een 4 mm asje?



« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 13:00:00 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #168 Gepost op: 22 August 2013, 13:53:32 »
Ga de site eens rustig doorlezen. 4,04 is ongeveer 4mm. De mecano as past er normaal in, dus deze iets ruimer.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 13:56:17 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #169 Gepost op: 29 August 2013, 14:28:07 »
All,

Vakantie gevoel in Holzburg. Even geen foto's van de baan, maar andere zaken.

Leesvoer om te lezen. Alles heeft met vakantie en de site te maken. Gele boeken zijn een toelichting bij de activiteiten in Donsdorf, terwijl het grote boek voor zichzelf spreekt.

Toch nog de gebruikelijk vakantietrein gevonden.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2013, 10:13:52 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #170 Gepost op: 23 September 2013, 12:51:26 »
Zo, terug van vakantie, op de NMF beurs geweest voor de HCC!m. Tijd voor wat vragen.
Na het doorlezen van het boek "So functioniert das Bahnbetriebswerk" blijf ik met wat vragen zitten. In dit boek worden de processen beschreven die nodig zijn om een stoomloc, dieselloc en eloc te onderhouden. Stoomloc is het meeste, daar daar toch echt het meest voor nodig is. In mijn geplande wende-Bw (ja ook in het boek genoemd) zit ik met de vraag of ik de vlampijpen reinigings-installatie ook moet plaatsen. Dit gebeurt ongeveer een keer in de maand en eigenlijk alleen bij Heimat locs of locs die gerepareerd moeten worden. Heimat locs heb ik niet, Holzburg is geen Heimat, maar kleinere reparaties daar komt een loods voor. Als ik dus consequent ben zou er dus een vlampijpen reinigings-installatie moeten komen Dit betekent een extra spoor op een plaats waar dit, volgens het boek, smerige karwei gedaan kan worden. Of zou ik de installatie weg kunnen laten?
Problemen, problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 14:20:52 door gvandersel. Reden: Typefoutje hersteld »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #171 Gepost op: 23 September 2013, 12:56:46 »
Even een krabbeltje om dit topic te volgen en nog een even na te lezen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #172 Gepost op: 23 September 2013, 17:52:21 »
Ik denk dat het plaatsen of weg laten van dit stukje techniek vooral afhangt van je ruimte en hoever het in werkelijkheid gebruikt zou worden in de door jouw getoonde situatie.
Of in hoeverre je tot in details wilt treden op een vaak kleine oppervlakte,ofwel 20 dinge op 10 vierkante cm is ongeloof waardig,dus het hangt denk ik af van hoever je zelf wilt detaileren en of t echt in jouw situatie nodig is geweest.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #173 Gepost op: 23 September 2013, 18:13:35 »
Hoi Gerard,

als jouw Bw alleen maar Wende-Bw is, dus in jouw Bw zijn geen lokomotieven gestationeerd, dan hoef je die pijpenblaasinstallatie niet te plaatsen, dat soort karweitjes worden doorgaans in het Heimat-Bw uitgevoerd, daar kan tevens een vervangende lok worden gesteld indien nodig. Bij mijn weten is het reinigen van vlampijpen en -buizen zelden of nooit een karweitje wat acuut moet gebeuren (dus plotseling, buiten de planning om).
Loks die een Wende-Bw bezoeken restaureren daar (dus slakkentrekken, rookkast leegscheppen, kolen/water/zand nemen) en blijven er eventueel overnachten. Misschien een inspectieput om de boel te kunnen controleren en voor kleinere reparaties, that's it well, als je het mij vraagt.

Wat ik me nu alleen begin af te vragen is, of er wel van dat soort "reine Wende Bw's" bestaan (hebben). Ik dacht dat een Heimat-Bw (zoals Lümmeln), dus met 'eigen' lokomotieven, vaak tevens fungeren als Wende-Bw, (zoals Lümmeln voor loks vanuit bijvoorbeeld Hamm en Hannover, die beide plaatsen zijn dan weer Wende-Bw voor Lümmelner loks).

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #174 Gepost op: 23 September 2013, 19:37:10 »
Jan,

Een reine "wende-Bw" is voorgekomen. Er worden een paar voorbeelden genoemd. Deze zouden aan het einde van van een lijn in een bergachtig traject liggen. Op dit soort trajecten wordt veel kolen/water verbruikt door het stijgen. Dus aan het einde van de lijn loc draaien, vuur verversen en wegwezen. De machinist en stoker van de laatste trein gingen niet meer terug, maar pas de volgende ochtend. Dus ze moesten ergens slapen. en de loc overnachten. Dit gebeurde dan vaak in de loods waar ook kleine reparaties uitgevoerd konden worden. (Heerlijk zo'n boek met achtergrond info uit de praktijk.) Overigens volgens het boek waren er 4 soorten theoretische  Bw's.  Die inderdaad alle 4 in een fysiek Bw ondergebracht konden zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #175 Gepost op: 23 September 2013, 20:31:18 »
Hoi Gerard,

dat boek heb ik notabene zelf. Ik moet toch @#&@# eens beter leren lezen. Tijd voor herscholing dus  ;)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #176 Gepost op: 25 September 2013, 16:37:01 »
Verder met het Bw. Eerst schuiven. Nu net met de rails, maar met de bouwpaketten en een sporenplan op papier.
Eerst een lekker compact BW, waarbij alles tussen elkaar is gestopt.

Het spoor naar de vlampijpen reiniging is overal tussen gefrot.
Tweede ontwerp gemaakt, waarbij dit spoor wat meer naar buiten is geplaatst. Kan dan tevens voor wat moeilijkere reparaties gebruikt worden, daar de bokkraan ook over dit spoor gaat.

Wie heeft er een voorkeur?
De ontbrekende zandinstallatie komt tussen de sporen net als de koleninstallatie, waarbij het gebouwtje voor het drogen aan de buitenkant komt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #177 Gepost op: 25 September 2013, 16:42:57 »
Optie 2 lijkt me leuker..  daarbij heb je zicht op de vlammenpijp reiniger
Is het spoor naar de schijf toe niet iets minder scherp te maken?
groeten,
Auke

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #178 Gepost op: 25 September 2013, 17:09:35 »
optie 1 is logischer
Als de reparatie uitloopt is de vlampijpreiniging niet meer mogelijk
een extra spoor als in 2 is ook mogelijk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #179 Gepost op: 25 September 2013, 17:41:37 »
Zover mijn kennis strekt,zou ik dan ook gaan voor optie 1 evt idd qua sporen iets meer uitgebreid.  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0