Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 105367 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #165 Gepost op: 22 augustus 2013, 08:20:35 »
kijk eens bij bart ruim je speelgoed op
of inter tojs
die hebben setjes van metaal mecano met asjes wieltjes enz

Wat je tegenwoordig bij bv. Intertoys koopt, is geen echte Meccano.
Een goedkope copie of zo.
Heeft als voordeel dat het goedkoop is, en (waarschijnlijk) metrisch. Veel onderdelen zijn in onze hobby wel bruikbaar voor een of ander.

De echte Meccano is volgens het Engelse maatsysteem. Op zich hoeft dit geen nadeel te zijn, soms moet je een onderdeeltje wat "verbouwen".
Assortiment verschillende onderdelen is wel veel groter. Meccano is hier en daar nog wel verkrijgbaar, maar niet bepaald goedkoop. Zie bv. de site van het Meccano Gilde.

Vroegere "imitaties" van Meccano waren oa. Märklin (zelfde maatsysteem als Meccano), en Temsi (metrisch, zie je nog wel eens op beurzen).

Nu maar weer on-topic...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #166 Gepost op: 22 augustus 2013, 09:35:31 »
Verhelderend verhaal over namaak. Heeft er niemand een asje liggen en kan/wil dit even opmeten. Uitkomst hier posten  is voldoende.
Motor van
GM&S ken ik. Deze moet vertikaal onder de baan. Hier heb ik geen ruimte voor. Dus ik moet de hoek om en wil bovendien een stappenmotor gaan gebruiken. Heb ik minder sensoren nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #167 Gepost op: 22 augustus 2013, 11:11:59 »
Zie deze pagina:
http://www.girdersandgears.com/meccano.html

Een origineel Meccano asje is dus (theoretisch) 4,04 mm in diameter.
In de praktijk krijg je die niet zonder meer in een (metrische) bus van 4 mm (is mijn eigen ervaring).
Die bus zul je dan iets moeten ruimen.

Maar misschien is het toch gewoon een 4 mm asje?



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2013, 13:00:00 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #168 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:53:32 »
Ga de site eens rustig doorlezen. 4,04 is ongeveer 4mm. De mecano as past er normaal in, dus deze iets ruimer.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2013, 13:56:17 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #169 Gepost op: 29 augustus 2013, 14:28:07 »
All,

Vakantie gevoel in Holzburg. Even geen foto's van de baan, maar andere zaken.

Leesvoer om te lezen. Alles heeft met vakantie en de site te maken. Gele boeken zijn een toelichting bij de activiteiten in Donsdorf, terwijl het grote boek voor zichzelf spreekt.

Toch nog de gebruikelijk vakantietrein gevonden.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2013, 10:13:52 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #170 Gepost op: 23 september 2013, 12:51:26 »
Zo, terug van vakantie, op de NMF beurs geweest voor de HCC!m. Tijd voor wat vragen.
Na het doorlezen van het boek "So functioniert das Bahnbetriebswerk" blijf ik met wat vragen zitten. In dit boek worden de processen beschreven die nodig zijn om een stoomloc, dieselloc en eloc te onderhouden. Stoomloc is het meeste, daar daar toch echt het meest voor nodig is. In mijn geplande wende-Bw (ja ook in het boek genoemd) zit ik met de vraag of ik de vlampijpen reinigings-installatie ook moet plaatsen. Dit gebeurt ongeveer een keer in de maand en eigenlijk alleen bij Heimat locs of locs die gerepareerd moeten worden. Heimat locs heb ik niet, Holzburg is geen Heimat, maar kleinere reparaties daar komt een loods voor. Als ik dus consequent ben zou er dus een vlampijpen reinigings-installatie moeten komen Dit betekent een extra spoor op een plaats waar dit, volgens het boek, smerige karwei gedaan kan worden. Of zou ik de installatie weg kunnen laten?
Problemen, problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2013, 14:20:52 door gvandersel. Reden: Typefoutje hersteld »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #171 Gepost op: 23 september 2013, 12:56:46 »
Even een krabbeltje om dit topic te volgen en nog een even na te lezen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #172 Gepost op: 23 september 2013, 17:52:21 »
Ik denk dat het plaatsen of weg laten van dit stukje techniek vooral afhangt van je ruimte en hoever het in werkelijkheid gebruikt zou worden in de door jouw getoonde situatie.
Of in hoeverre je tot in details wilt treden op een vaak kleine oppervlakte,ofwel 20 dinge op 10 vierkante cm is ongeloof waardig,dus het hangt denk ik af van hoever je zelf wilt detaileren en of t echt in jouw situatie nodig is geweest.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #173 Gepost op: 23 september 2013, 18:13:35 »
Hoi Gerard,

als jouw Bw alleen maar Wende-Bw is, dus in jouw Bw zijn geen lokomotieven gestationeerd, dan hoef je die pijpenblaasinstallatie niet te plaatsen, dat soort karweitjes worden doorgaans in het Heimat-Bw uitgevoerd, daar kan tevens een vervangende lok worden gesteld indien nodig. Bij mijn weten is het reinigen van vlampijpen en -buizen zelden of nooit een karweitje wat acuut moet gebeuren (dus plotseling, buiten de planning om).
Loks die een Wende-Bw bezoeken restaureren daar (dus slakkentrekken, rookkast leegscheppen, kolen/water/zand nemen) en blijven er eventueel overnachten. Misschien een inspectieput om de boel te kunnen controleren en voor kleinere reparaties, that's it well, als je het mij vraagt.

Wat ik me nu alleen begin af te vragen is, of er wel van dat soort "reine Wende Bw's" bestaan (hebben). Ik dacht dat een Heimat-Bw (zoals Lümmeln), dus met 'eigen' lokomotieven, vaak tevens fungeren als Wende-Bw, (zoals Lümmeln voor loks vanuit bijvoorbeeld Hamm en Hannover, die beide plaatsen zijn dan weer Wende-Bw voor Lümmelner loks).

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #174 Gepost op: 23 september 2013, 19:37:10 »
Jan,

Een reine "wende-Bw" is voorgekomen. Er worden een paar voorbeelden genoemd. Deze zouden aan het einde van van een lijn in een bergachtig traject liggen. Op dit soort trajecten wordt veel kolen/water verbruikt door het stijgen. Dus aan het einde van de lijn loc draaien, vuur verversen en wegwezen. De machinist en stoker van de laatste trein gingen niet meer terug, maar pas de volgende ochtend. Dus ze moesten ergens slapen. en de loc overnachten. Dit gebeurde dan vaak in de loods waar ook kleine reparaties uitgevoerd konden worden. (Heerlijk zo'n boek met achtergrond info uit de praktijk.) Overigens volgens het boek waren er 4 soorten theoretische  Bw's.  Die inderdaad alle 4 in een fysiek Bw ondergebracht konden zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #175 Gepost op: 23 september 2013, 20:31:18 »
Hoi Gerard,

dat boek heb ik notabene zelf. Ik moet toch @#&@# eens beter leren lezen. Tijd voor herscholing dus  ;)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #176 Gepost op: 25 september 2013, 16:37:01 »
Verder met het Bw. Eerst schuiven. Nu net met de rails, maar met de bouwpaketten en een sporenplan op papier.
Eerst een lekker compact BW, waarbij alles tussen elkaar is gestopt.

Het spoor naar de vlampijpen reiniging is overal tussen gefrot.
Tweede ontwerp gemaakt, waarbij dit spoor wat meer naar buiten is geplaatst. Kan dan tevens voor wat moeilijkere reparaties gebruikt worden, daar de bokkraan ook over dit spoor gaat.

Wie heeft er een voorkeur?
De ontbrekende zandinstallatie komt tussen de sporen net als de koleninstallatie, waarbij het gebouwtje voor het drogen aan de buitenkant komt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #177 Gepost op: 25 september 2013, 16:42:57 »
Optie 2 lijkt me leuker..  daarbij heb je zicht op de vlammenpijp reiniger
Is het spoor naar de schijf toe niet iets minder scherp te maken?
groeten,
Auke

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #178 Gepost op: 25 september 2013, 17:09:35 »
optie 1 is logischer
Als de reparatie uitloopt is de vlampijpreiniging niet meer mogelijk
een extra spoor als in 2 is ook mogelijk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #179 Gepost op: 25 september 2013, 17:41:37 »
Zover mijn kennis strekt,zou ik dan ook gaan voor optie 1 evt idd qua sporen iets meer uitgebreid.  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0