Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 110712 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #165 Gepost op: 22 August 2013, 08:20:35 »
kijk eens bij bart ruim je speelgoed op
of inter tojs
die hebben setjes van metaal mecano met asjes wieltjes enz

Wat je tegenwoordig bij bv. Intertoys koopt, is geen echte Meccano.
Een goedkope copie of zo.
Heeft als voordeel dat het goedkoop is, en (waarschijnlijk) metrisch. Veel onderdelen zijn in onze hobby wel bruikbaar voor een of ander.

De echte Meccano is volgens het Engelse maatsysteem. Op zich hoeft dit geen nadeel te zijn, soms moet je een onderdeeltje wat "verbouwen".
Assortiment verschillende onderdelen is wel veel groter. Meccano is hier en daar nog wel verkrijgbaar, maar niet bepaald goedkoop. Zie bv. de site van het Meccano Gilde.

Vroegere "imitaties" van Meccano waren oa. Märklin (zelfde maatsysteem als Meccano), en Temsi (metrisch, zie je nog wel eens op beurzen).

Nu maar weer on-topic...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #166 Gepost op: 22 August 2013, 09:35:31 »
Verhelderend verhaal over namaak. Heeft er niemand een asje liggen en kan/wil dit even opmeten. Uitkomst hier posten  is voldoende.
Motor van
GM&S ken ik. Deze moet vertikaal onder de baan. Hier heb ik geen ruimte voor. Dus ik moet de hoek om en wil bovendien een stappenmotor gaan gebruiken. Heb ik minder sensoren nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #167 Gepost op: 22 August 2013, 11:11:59 »
Zie deze pagina:
http://www.girdersandgears.com/meccano.html

Een origineel Meccano asje is dus (theoretisch) 4,04 mm in diameter.
In de praktijk krijg je die niet zonder meer in een (metrische) bus van 4 mm (is mijn eigen ervaring).
Die bus zul je dan iets moeten ruimen.

Maar misschien is het toch gewoon een 4 mm asje?



« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 13:00:00 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #168 Gepost op: 22 August 2013, 13:53:32 »
Ga de site eens rustig doorlezen. 4,04 is ongeveer 4mm. De mecano as past er normaal in, dus deze iets ruimer.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 13:56:17 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #169 Gepost op: 29 August 2013, 14:28:07 »
All,

Vakantie gevoel in Holzburg. Even geen foto's van de baan, maar andere zaken.

Leesvoer om te lezen. Alles heeft met vakantie en de site te maken. Gele boeken zijn een toelichting bij de activiteiten in Donsdorf, terwijl het grote boek voor zichzelf spreekt.

Toch nog de gebruikelijk vakantietrein gevonden.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2013, 10:13:52 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #170 Gepost op: 23 September 2013, 12:51:26 »
Zo, terug van vakantie, op de NMF beurs geweest voor de HCC!m. Tijd voor wat vragen.
Na het doorlezen van het boek "So functioniert das Bahnbetriebswerk" blijf ik met wat vragen zitten. In dit boek worden de processen beschreven die nodig zijn om een stoomloc, dieselloc en eloc te onderhouden. Stoomloc is het meeste, daar daar toch echt het meest voor nodig is. In mijn geplande wende-Bw (ja ook in het boek genoemd) zit ik met de vraag of ik de vlampijpen reinigings-installatie ook moet plaatsen. Dit gebeurt ongeveer een keer in de maand en eigenlijk alleen bij Heimat locs of locs die gerepareerd moeten worden. Heimat locs heb ik niet, Holzburg is geen Heimat, maar kleinere reparaties daar komt een loods voor. Als ik dus consequent ben zou er dus een vlampijpen reinigings-installatie moeten komen Dit betekent een extra spoor op een plaats waar dit, volgens het boek, smerige karwei gedaan kan worden. Of zou ik de installatie weg kunnen laten?
Problemen, problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 14:20:52 door gvandersel. Reden: Typefoutje hersteld »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #171 Gepost op: 23 September 2013, 12:56:46 »
Even een krabbeltje om dit topic te volgen en nog een even na te lezen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #172 Gepost op: 23 September 2013, 17:52:21 »
Ik denk dat het plaatsen of weg laten van dit stukje techniek vooral afhangt van je ruimte en hoever het in werkelijkheid gebruikt zou worden in de door jouw getoonde situatie.
Of in hoeverre je tot in details wilt treden op een vaak kleine oppervlakte,ofwel 20 dinge op 10 vierkante cm is ongeloof waardig,dus het hangt denk ik af van hoever je zelf wilt detaileren en of t echt in jouw situatie nodig is geweest.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #173 Gepost op: 23 September 2013, 18:13:35 »
Hoi Gerard,

als jouw Bw alleen maar Wende-Bw is, dus in jouw Bw zijn geen lokomotieven gestationeerd, dan hoef je die pijpenblaasinstallatie niet te plaatsen, dat soort karweitjes worden doorgaans in het Heimat-Bw uitgevoerd, daar kan tevens een vervangende lok worden gesteld indien nodig. Bij mijn weten is het reinigen van vlampijpen en -buizen zelden of nooit een karweitje wat acuut moet gebeuren (dus plotseling, buiten de planning om).
Loks die een Wende-Bw bezoeken restaureren daar (dus slakkentrekken, rookkast leegscheppen, kolen/water/zand nemen) en blijven er eventueel overnachten. Misschien een inspectieput om de boel te kunnen controleren en voor kleinere reparaties, that's it well, als je het mij vraagt.

Wat ik me nu alleen begin af te vragen is, of er wel van dat soort "reine Wende Bw's" bestaan (hebben). Ik dacht dat een Heimat-Bw (zoals Lümmeln), dus met 'eigen' lokomotieven, vaak tevens fungeren als Wende-Bw, (zoals Lümmeln voor loks vanuit bijvoorbeeld Hamm en Hannover, die beide plaatsen zijn dan weer Wende-Bw voor Lümmelner loks).

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #174 Gepost op: 23 September 2013, 19:37:10 »
Jan,

Een reine "wende-Bw" is voorgekomen. Er worden een paar voorbeelden genoemd. Deze zouden aan het einde van van een lijn in een bergachtig traject liggen. Op dit soort trajecten wordt veel kolen/water verbruikt door het stijgen. Dus aan het einde van de lijn loc draaien, vuur verversen en wegwezen. De machinist en stoker van de laatste trein gingen niet meer terug, maar pas de volgende ochtend. Dus ze moesten ergens slapen. en de loc overnachten. Dit gebeurde dan vaak in de loods waar ook kleine reparaties uitgevoerd konden worden. (Heerlijk zo'n boek met achtergrond info uit de praktijk.) Overigens volgens het boek waren er 4 soorten theoretische  Bw's.  Die inderdaad alle 4 in een fysiek Bw ondergebracht konden zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #175 Gepost op: 23 September 2013, 20:31:18 »
Hoi Gerard,

dat boek heb ik notabene zelf. Ik moet toch @#&@# eens beter leren lezen. Tijd voor herscholing dus  ;)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #176 Gepost op: 25 September 2013, 16:37:01 »
Verder met het Bw. Eerst schuiven. Nu net met de rails, maar met de bouwpaketten en een sporenplan op papier.
Eerst een lekker compact BW, waarbij alles tussen elkaar is gestopt.

Het spoor naar de vlampijpen reiniging is overal tussen gefrot.
Tweede ontwerp gemaakt, waarbij dit spoor wat meer naar buiten is geplaatst. Kan dan tevens voor wat moeilijkere reparaties gebruikt worden, daar de bokkraan ook over dit spoor gaat.

Wie heeft er een voorkeur?
De ontbrekende zandinstallatie komt tussen de sporen net als de koleninstallatie, waarbij het gebouwtje voor het drogen aan de buitenkant komt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #177 Gepost op: 25 September 2013, 16:42:57 »
Optie 2 lijkt me leuker..  daarbij heb je zicht op de vlammenpijp reiniger
Is het spoor naar de schijf toe niet iets minder scherp te maken?
groeten,
Auke

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #178 Gepost op: 25 September 2013, 17:09:35 »
optie 1 is logischer
Als de reparatie uitloopt is de vlampijpreiniging niet meer mogelijk
een extra spoor als in 2 is ook mogelijk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #179 Gepost op: 25 September 2013, 17:41:37 »
Zover mijn kennis strekt,zou ik dan ook gaan voor optie 1 evt idd qua sporen iets meer uitgebreid.  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0