Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Splijtstoftransport  (gelezen 16564 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Splijtstoftransport
« Reactie #60 Gepost op: 09 March 2012, 13:13:07 »
Verder: jazeker kernenergie veroorzaakt altijd heftige discussies; NATUURLIJK zijn er risico's, maar het aantal ongelukken in kerncentrales is aanzienlijk minder dan in de conventionele energie-opwekking. Zéker, als het fout gaat, gaat het goed fout, maar of die angst nou leidraad moet zijn betwijfel ik...

Zullen we nu weer lekker gaan treinspotten en modelbouwen?

Frans (wiens treinen rijden op Atoomstroom  ;) )

Beproefde taktiek. Je mening geven en dan de discussie voor gesloten verklaren.  ;D ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #61 Gepost op: 09 March 2012, 14:04:23 »
Dat splijtstoffentransport begint de meningen ook aardig te splijten.

Zouden ze dit soort discussies ook nog houden in Fukushima? Of Tsjernobyl? Of Sellafield? Of Three Mile Island?
Je raadt het al, mijn treintjes rijden op groene stroom.
Overigens vind ik windturbines geen gezicht....op de modelbaan.
Een atoomtransport op de rails is natuurlijk een mooie gelegenheid om heel veel politie en langharig alternatief volk tegenover elkaar te zetten.
En daar gaat het natuurlijk om op dit forum: treinen en wat ze zoal vervoeren. Zolang de discussie over spoorse zaken mensen maar dichter bij elkaar brengt.

Complimenten aan de deelnemers op dit draadje, voor de beschaafde toon.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 09 March 2012, 16:23:53 »
Sellafield ken ik niet, maar op de overige 3 locaties is volgens mij alleen Fukushima buiten bedrijf. De rest levert nog gewoon stroom van kernenergie.

Dus ook daar is de discussie nog heel erg actueel Zo erg zelfs dat ondanks de incidenten er toch wordt doorgegaan met het produceren van atoomenergie..

* Sellafield even opgezocht. Ondanks de ongelukken, ook nog steeds in bedrijf. *

« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 16:30:49 door Mohy. Reden: Sellafield even opgezocht »
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Iwan

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 09 March 2012, 16:30:04 »
Tsjernobyl doet het ook al een tijdje niet meer  ;)
MVGR. Ivo

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 09 March 2012, 16:34:17 »
Volgens mij is alleen Reactor 4 buiten gebruik en werkten de overige reactoren nog tot 2000, echter nog steeds is de centrale bemand. Maar je hebt gelijk, dat ie al een tijdje geen energie meer levert

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Tsjernobyl
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 16:39:01 door Mohy »
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 09 March 2012, 16:40:25 »
Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren.   ::)

Door nieuwe technologie is aardgas en aardolie voor honderde jaren aanwezig: shale gas en olie.
Zijn samen met kerneenergie en steenkool goedkope en betrouwbare energiebronnen.
En zijn goedkoper en betrouwbaarder dan wind, zonne en andere alternatieve dure energiebronnen.

En mn. kolen zijn weer goed voor spoorwegen en modelspoorwegen.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 16:48:35 door Alexander. Reden: Toevoeging »

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 09 March 2012, 16:51:43 »
Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren.   ::)

Nee, waarom zou dat moeten?

De exploitatie van shale gas en slecht bereikbare oliebronnen is alleen mogelijk omdat fossiele brandstoffen nou juist niet meer goedkoop zijn en dan nog is het aan te raden de enorme schade die dergelijke winning met zich meebrengt niet mee te nemen in de prijs. Kernenergie is nooit goedkoop geweest, tenzij de kosten van het wegwerken van het afval niet wordt meegenomen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 09 March 2012, 18:44:33 »
Sellafield ken ik niet

Dat was ik min of meer de bedoeling. De naam werd veranderd. In het pre-internet-tijdperk had men daar in Groot-Brittanië een handje van. Kijk maar: http://www.corecumbria.co.uk/tour/sellafield.htm

Bij rampen had men er een handje van om gauw namen te wijzigen. Kijk maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise

Ach ja, het was nog geen '1984' geweest en George Orwell was nog actueel...

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #68 Gepost op: 09 March 2012, 18:51:34 »
betrouwbaarder dan wind, zonne en andere alternatieve dure energiebronnen.

Zoals mijn schoonvader jaren her verkondigde in een reclame van zijn energie-werkgever: het is grauw, mistig en toch doen ze het! Dat is het mooie van zonnepanelen!

En die alternatieve energiebronnen zullen nu nog wat duurder zijn, in het tempo waarop nu de fossiele brandstoffen er doorheen gejaagd worden en de steeds hoger wordende prijs om nieuwe bronnen aan te boren, duurt het niet erg lang meer voor er een omslagpunt bereikt wordt.

Het zal op het randje zijn of ik het nog mee maak, maar ik zie zo voor me hoe het laatste vaatje olie geveild wordt en in een museum terecht komt. Ter leringh ende vermaeck, of als bewijs van de absurde spilzucht en ecologische kortzichtigheid van de voorgaande 200 jaar...

Eelco

Gert1

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 09 March 2012, 18:53:39 »
Technologische beschavingen die vér op ons vooruit zijn maken waarschijnlijk ook gebruik van zonne-energie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dysonbol

mvg,
Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 March 2012, 18:56:42 »
Ik heb al wel een Dysonstofzuiger
No dress rehearsel, this is our life.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 09 March 2012, 19:01:21 »
[Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren. ] 

Maar volgens mij worden al die radioactieve middeltjes niet in die vieze centrale van Borsele gemaakt maar in Petten en Groningen(het KernFysische Versneller Centrum?)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 19:04:06 door Luit. Reden: fout geciteerd »

Gert1

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 09 March 2012, 19:07:13 »
Ik heb al wel een Dysonstofzuiger

Hij is leuk!   :D

@Luit: Klopt, komt uit Petten!

mvg,
Gert

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #73 Gepost op: 09 March 2012, 20:32:33 »
 :-[ We gaan, zoals bij deze aanleiding te verwachten was, steeds verder Off-Topic  :-[

Ik ben niet werkzaam in deze branche, mij terdege bewust van de risico's van kernsplijting, maar tóch voorstander van kernenergie...

Ik ga geenszins ontkennen, dat het afval een probleem is, ik zal ook op geen enkel moment de gevaren van radio-actieve straling bagatelliseren, maar ik hoop eerlijk en oprecht, dat de RATIO zal overwinnen: kijk naar de afvalbergen van de kolenwinning, de puinbergen bij de vroegere Wismut-Werke in Gera, realiseer je, dat het door ons zo rijkelijk gebruikte Calciumsulfaat-hemihydraat óók een (volledig natuurlijke) bron van straling is...
Een aantal jaren geleden had ik de mogelijkheid om in de Hoge-Fluxreactor in Petten te kijken. Uiteraard kwam daar ook het stralingsrisico aan de orde: de uiteindelijke concensus was, dat je verreweg het veiligste was IN de koepel van de reactor...

In de Science-Fiction literatuur is kernenergie 'een gegeven', ik weet even niet meer of het Asimov of Clarke was, die ooit een 'short-story' publiceerde waarin dat afvalprobleem werd aangesproken:  een Hogere Intelligentie, die kennelijk dit soort dingen volgt stelt vast, dat De Aarde kernenergie zal gaan gebruiken: daarmee kwalificeren zij zich om als "ontwikkeld" te worden betiteld. Eén van de onderzoekers vraagt wáár de Aardbewoners deze kernenergie gaan toepassen. Als het antwoord is: "op hun planeet", adviseert hij om de upgrade naar 'ontwikkeld' nog maar even uit te stellen...
Nogmaals: het afval (en óók het proces) zijn zéker niet van risico's ontbloot; een "optie": schiet het naar de Zon is misschien niet zo gek, ware het niet, dat die bestaat bij de gratie van kernFUSIE (oftewel het omgekeerde proces)...

En nu wil ik dus écht terug naar die modelbouw en het treinspotten!  8), hooguit als allerlaatste: NEE Henk, ik gebruik geen 'beproefde tactiek', ik heb namelijk "de discussie" niet voor gesloten verklaard! Ik adviseerde alleen om hieraan verder geen (atoom-?)energie meer te verspillen... ???
Op gevaar nu een heel andere discussie op te roepen of zelfs "geveegd" te worden: zoek je eigen rotstreken niet bij een ander!
Ik ga verder in mijn stralende  maar intacte wereld...

Frans

1.Aahhh, ik zie dat een ander geschoold lezertje ook al iets had met Sellafield en dit meldde... (y)
2.Een check bij Wikipedia leerde mij dat "ons hemihydraat" geen Fosfaat, maar een Sulfaat is (chenie is niet mijn sterkste kant... :-X
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 21:31:47 door Frans van Meerwijk. Reden: correctie van fouten »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #74 Gepost op: 09 March 2012, 20:52:45 »
Misschien even melden dat er meer ongevallen gebeuren in de chemische industrie dan in de nucleaire. En we gaan nu toch ook niet allemaal roepen dat we geen chemische energie meer willen? Trouwens, ook in de chemische industrie wordt er afval geproduceerd dat gevaarlijk is...

Gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven