Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.  (gelezen 13039 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Gepost op: 03 maart 2012, 15:00:47 »
Beste Medespoorders,

Ik heb een technisch vraagje.
In mijn nieuw te bouwen treinbaan Project Rhätische Bahn (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40590.0.html)
komt een schaduwstation met 23 wissels. Deze krijgen de aandrijvingen van Peco ( PL-11).
Materieel rijdt digitaal maar de besturing wordt "ouderwets" met relais bestuurd.
Komt er op neer dat ik per wissel een wisselschakelaar heb dus er blijft dan continu spanning een van de spoelen staan.
Dit is natuurlijk niet wenselijk ivm doorbranden.

Deze schakeling heb ik vroeger ook al gebruikt, werkt perfect.

De elco's zijn 2200uf en als weerstand 1K.
Dit is dus eigen al een CDU (capacitor discharge unit).

Nu komt het, aangezien er 23 wissels zijn moeten er dus 2 x 23 = 46 elco's geplaatst worden.
Ben nu eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Bv door maar 1 CDU te gebruiken maar dan moet er dus een soort van momentcontact naar de wisselspoel gaan.

Dit heb ik zelf al bedacht.

Wisselschakelaar boven gaat om, er komt spanning op de linker wisselspoel te staan.
Een fractie van een seconde later wordt het relais bekrachtigd, (elco wordt opgeladen via weerstand tot er genoeg spanning is).
Linker contact R gaat open, rechter contact R sluit.
Nu zijn er natuurlijk nog steeds 46 elco's nodig, alleen zijn deze veel kleiner (bv 470uf).
Is veel makkelijker op een printje te proppen.

Ben benieuwd of iemand nog wat alternatieven heeft.

André


Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2012, 18:55:05 »
André,

Ik heb in lang vervlogen tijden weleens het volgende geprobeerd:
De elco komt in de gemeenschappelijke leiding van de wisselspoel (scheelt dus 23 elco's). Over de elco wordt tevens een weerstand geplaatst, die voor ontlading van de elco zorgt nadat die zijn werk heeft gedaan. Daardoor zal een volgende puls weer het gewenste resultaat geven.
Bijkomend voordeel is, dat als de condensator is opgeladen, er slechts een minimale stroom door de wisselspoel kan lopen, mede bepaald door de grootte van de weerstand over de elco. Effectief is dat een soort "eindafschakeling".
Theoretisch zou je met een grote elco en een passende weerstand zelfs met één elco uitkunnen, mits je slechts 1 of 2 wissels tegelijk schakelt.
Voor waarden van elco en weerstand : uitproberen, of beter nog: vragen aan Fred Eikelboom (redacteur encyclopedie afdeling electronica).

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2012, 10:20:14 »
Dick,

Bedankt voor je snelle reactie.

Heb net even een schemaatje gemaakt van wat jij bedoeld.


Deze situatie werkt volgens mij alleen als men gebruik maakt van momentschakelaars ( handbediend ).
Als er geschakeld wordt dmv een wisselcontact van een relais krijgt de condensator geen tijd om te ontladen.

André


Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2012, 11:46:39 »
Nee, dat is nu juist de grap: een maakcontact via een relais moet goed werken. De stroom door de wisselspoel  hangt af van de weerstand van die spoel en de grootte van de condensator. Zodra die is opgeladen, zal de stroom minimaal worden (bepaald door die weerstand over de elco), en die stroom dient dus klein te zijn, om de wissel niet permanent te bekrachtigen.
Zodra het maakcontact weer verbroken wordt, zorgt de weerstand over de elco voor de ontlading daarvan. Zodra ontladen, kan de wissel opnieuw omgelegd worden. Daarbij moet je er wel van uitgaan dat de ontlaadtijd van de elco korter moet zijn dan de tijd tussen twee wisselomleggingen. Maar je zal toch niet iedere paar seconden dat wissel omleggen?
Maar het is wel van belang dat je voor het relais (dat de drukknoppen kan vervangen) géén exemplaar met wisselcontacten gebruikt, maar elke drukknop vevangt door een relais met maakcontact.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 11:50:52 door Dick van der Knaap »

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2012, 15:24:43 »
Ik heb jaren zo gewerkt (schema Andre64) ook een wisselstraat kan je er mee schakelen ,gebruikte 10.000 uf .
Voor single wissels fleischmann 4.700 uf.
Over de condensator gebruikte ik een lampje ipv een weerstand.
Zeer betrouwbaar.

wil.


hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2012, 16:02:42 »
Ik heb jaren probleemloos met deze schakeling gewerkt.

De spanning was een gestabiliseerde gelijkspanning, die 20 volt was omdat ik een hele partij 25 volt elco's had. Bij de latere banen heb ik 40 volt exemplaren gebruikt en de spanning nog iets hoger naar 24 volt gebracht.
De waarde van de elco was bij de Roco-wissels die ik gebruikte ruim voldoende.
Voor Peco zal die denk ik wat hoger moeten worden.
Eventuele eindafschakeling in de wissels moet wel worden verwijderd.

Huub

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2012, 12:24:48 »
Dick,

Wederom bedankt voor de snelle reactie.

Onderstaande is nu juist mijn "probleem".


Maar het is wel van belang dat je voor het relais (dat de drukknoppen kan vervangen) géén exemplaar met wisselcontacten gebruikt, maar elke drukknop vevangt door een relais met maakcontact.

Ik heb mijn schakeling zo ontworpen dat er een houdtcontact aangeboden wordt, dus spanning naar de ene of de andere spoel.
Nu is er natuurlijk geen man overboord, ik heb al div schema's voorhanden. Ben alleen benieuwd of er een nog simpelere oplossing is. Simpel is goed  ;D




Hubertus,

Ook bedankt voor het meedenken.
Jouw schema is ook ok, had hem al in een andere uitvoering.


Vanmorgen zelfs een nog simpelere uitvoering gevonden.


Nu zullen jullie wel denken, wat is het probleem nou eigenlijk ?

Ik zoek een schakeling om alle 23 wissels dmv 1 CDU aan te sturen.
Dit principe maar dan 23 stuks naast elkaar getekend.


Vindt het zelf ook wel een uitdaging. Als dit toch te omslachtig wordt ga we gewoon een van de ouderwetse schema's gebruiken.

Dus ipv de X moet er iets komen wat tijdelijk een spoel verbind met de plus van de CDU.




Allen alvast bedankt,

André


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2012, 12:07:10 »
Andre,

Waarom niet een "grote" beveiliging. Er zijn simpele schema's, zie oa Klaas Zondervan's bonte verzameling nummer 4 (Condensatorontladingsunit).
Hiermee kun je alle wissels op je baan in een keer beveiligen.
Zo kun je de wissels vanuit een elco voeden en de elco laden in zeer korte tijd als er niet geschakeld wordt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2012, 13:20:34 »
Gerard,

Bedankt voor je reactie.
Wat jij schrijft is ook eigenlijk mijn wens.

Nu komt het, aangezien er 23 wissels zijn moeten er dus 2 x 23 = 46 elco's geplaatst worden.
Ben nu eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Bv door maar 1 CDU te gebruiken maar dan moet er dus een soort van momentcontact naar de wisselspoel gaan.

Het liefst zou ik een centrale CDU gebruiken die alle wissels kan voorzien.
Maar ik zit met het probleem dat er dan altijd 1 van de spoelen van de wissel verbonden is met de CDU.
De aansturing geschiedt dmv relaiscontacten. Dit zou eigenlijk een soort momentcontact ( +/- 1 sec ) moeten worden.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2012, 15:57:02 »
Zo, daar zijn we weer.

Ja, ik laat er geen gras over groeien  :D

Ben net nog even wezen puzzelen en dit is de huidige stand van zaken.

Dit schema staat bij mij nog steeds op nummer 1

5 van de 23 wiisels ingetekend.

Een bezetmelder doet een relais ( wat is eigenlijk het verkleinwoordje voor relais? ) bekrachtigen die een bistabiel relais de ene of de ander kant op stuurd.
Ik wil een bistabiele uitvoering gebruiken omdat deze een "geheugen" heeft, anders zouden de wissels allemaal omklappen als de stuurstroom ( 12v ) uitgeschakeld wordt.
Dit schema is ook het duurst om te maken, ongeveer €3,00 per wissel  ;D

En op nummer 2 staat dit schema

5 van de 23 wissels ingetekend.

Een bezetmelder doet een relais bekrachtigen die op zijn beurt weer 1 van de 2 kleine relais ( A of B ) aanstuurd.
Relais A komt op, verbindt de wisselspoel met de CDU en valt gelijk weer af want elco is vol. Deze puls zou lang genoeg moeten zijn om de wisselspoel te bekrachtigen dmv de CDU.
Als de wisselschakelaar weer omklapt loopt het elco(otje) leeg over de weerstand en is weer klaar voor de volgende missie.

Ik vind dit eigenlijk ook wel een charmante oplossing.
Ook iets goedkoper, ongeveer €2,00 per wissel  (y)

Schema 1
23 x Bistabiel relais 12v 2x wissel
23 x Weerstand +/- 560 ohm
46 x Elco 2200 uf/25v

Schema 2
46 x Relais 12v 1x maak
46 x Elco 560 uf/25v
46 x Weerstand 1k
46 x Diode 1N4001
  1 x CDU Zelfbouw

Tja, en nu?
Schema 1 is recht door zee en foolproof, schema 2 is ook wel leuk met die enkele CDU maar het oogt een beetje overdone.

We gaan er nog even een nachtje over slapen.

André


iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2015, 14:01:05 »
Misschien rijkelijk laat.
Jamie heeft op p1 één van de eenvoudigste oplossingen om wissels om te schakelen.
(= vorig jaar ergens op een beurs, op een baan naar Brits model toegepast gezien. Maar i.p.v. ronde spijkers werden omgekeerde bouten gebruikt en een el. draad met krokodilleklem die op de bout getikt werd)

Een eenvoudige oplossing, zonder gebruik van relais (zoals hier ergens min of meer gemeld) =
het gebruik van dubbelpolige tuimelschakelaars met 2 vaste on-on standen + 1 drukknop:

(tuimelschakelaars:
Laten we voor de voorstelling de contacten van de 1è pool a, b, c noemen, waarbij met contact a bv de spoel van stand rechtdoor bediend, en met stand b de spoel van de stand afbuigend bediend,
en het contact c de 1è P-pool is.
Alle gemeenschappelijke 2è P-polen worden met elkaar verbonden.
De andere 2è contacten worden verbonden met de LED's voor de signalisatie van de wisselstanden
Opgepast! Op deze manier zie je enkel hoe de wisselspoelen zullen aangestuurd worden bij een druk op de drukknop.)


1) Ofwel voorzie je voor elke schakelaar 1 drukknop:
De gemeenschappelijke + gaat naar alle 1è P-polen.
En van de andere 1è contacten gaat het naar de wisselspoelen.
(De 2è contacten worden dus gebruikt om de LED's aan te sturen. Je kan deze LED's ook eventueel volgens het waterval principe aansturen).

2) Ofwel ga je voor het 'waterval effect' en zet je de 1è contacten van de tuimelschakelaars in serie.
Hierbij voorzie je maar 1 gemeenschappelijke drukknop per wisselstraat (schrijft moeilijker dan het is):
De gemeenschappelijke + gaat naar de p-pool van de 1è (hoofdwissel) van het a contact ga je gewoon naar de spoel van de spoor 1 stand. Van het contact b ga je naar de spoel van de aftakstand spoor 2.
En met één draad naar p-pool van de tuimel stakellaar van de opvolgende wissel. Met het a contact van die schakelaar ga je de spoor 2 spoel van die wissel. Het b contact wordt verbonden met de spoel voor stand spoor 3. Indien er nog een wissel na komt herhaal je die stap: contact a naar stand spoor 3; contact b stand spoor 4 enz.
Deze werking is iets minder betrouwbaar, daar er meerdere wisselspoelen gelijktijdig bediend worden.
Bij grotere wisselstraten is een iets dikkere stuurdraad hierbij sterk aanbevolen.

Eventueel kan je 3-polige 2standen schakelaars on-on gebruiken, waarbij je de 3è rij contacten gebruikt voor geïsoleerde stroomvoorziening voor de rijstraat dat je aanlegt. Je schakelt ze min of meer zoals hierboven volgens het 'waterval principe'
(o.a. bij Fleischmann wissels gebeurt dit echter automatisch wanneer je de verbindingsnietjes op de wissels wegneemt)
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2015, 14:26:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2017, 19:13:48 »
Beste Forumgenoten,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb in het hoofdstation aan een kant 7 wissels (Roco) liggen met totaal 9 wisselspoelbedieningen (twee engelse wissels met twee aandrijvingen) dus totaal 18 wisselspoelen.
Aan de andere kant 9 wissels (drie engelse wissels met twee aandrijvingen) met totaal 12 bedieningen en dus 24 wisselspoelen totaal.
In totaal zijn er aan de linker kant 12 wisselstraten mogelijk (enkele twee richtingen) en aan de rechter kant 22 (waarvan ook enkele in twee richtingen).
De straten worden ingesteld via draaischakelaars (3 schakelaars met 12 standen met 1 moedercontact dat verbonden is met  +12 volt) een diodematrix en twee  pulsschakelaars (een links en een rechts) die de – schakelen. 
De stand van de draaischakelaars geven ook de ingestelde wisselstraat door middel van Leds op het bedieningspaneel weer.
Omdat ik problemen met de wissels door een niet goed werkende eindafschakeling wil voorkomen wil ik CDU (condensator discharging units) en een hogere spanning (ca 20 volt) dan gebruikelijk toepassen. 
Aan de linkerkant stuur ik door middel van transistors BC547 en BD680 de wisselspoelen aan.
Omdat ik weinig kennis van transistorschakelingen heb maar wel kan nabouwen leverde dat tot nu toe relatief weinig problemen op, hoewel ik wel een aantal BC547 verknald heb werkt de linker kant goed.
De andere kant levert echter meer problemen op, ik kan ook moeilijk nagaan waar de fout(en) zit(ten).
Ik kwam de schakeling in bericht 2 hierboven tegen en die is in vergelijking met wat ik aan het maken ben wel heel erg simpel.
Ik heb het schakelingetje nagebouwd en het werkt (tenzij ik in de maling wordt genomen door de eindafschakeling van Roco) het enige verschil is dat in plaats van twee pulsschakelaars in de + naar de wisselspoelen ik een schakelaar gebruik in de – naar de condensator.
Mijn vragen zijn: waarom een moeilijke schakeling met transistors gebruiken als met een enkele condensator en weerstand volstaan kan worden en hoe werkt de schakeling, ik heb altijd begrepen dat de condensator opgeladen wordt en die dan bij activering ontladen wordt via de wisselspoel  in dit geval kan naar mijn mening de condensator niet opgeladen worden omdat de schakeling niet gesloten is.
 Moet ik doorgaan met het zoeken naar in fout in de door mij gebouwde transistorschakeling of kan ik ook volstaan met de eenvoudige condensator/weerstand schakeling.
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en dat iemand mij kan adviseren.

Wim
« Laatst bewerkt op: 29 november 2017, 20:43:05 door TEE-RAM »

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2017, 19:18:20 »
Mijn verwijzing naar 234 moet natuurlijk "2" zijn en ik had moeten ondertekenen met

Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2017, 19:39:13 »
Daarvoor is de 'Verander' knop, dan kun je ook wat lege regels tussenvoegen want één grote lap tekst is niet  leesbaar.

Een tekening en een schema zouden ook helpen...
« Laatst bewerkt op: 29 november 2017, 19:40:55 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2017, 20:45:58 »
Ik hoop dat het nu beter leesbaar is. Het schema waarnaar ik verwijs staat een aantal "posten" hoger onder reactie 2.
Wim
« Laatst bewerkt op: 29 november 2017, 20:47:41 door TEE-RAM »