Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
VAM65
Vandaag
om 07:49:13
Her-(her-)beginnen
door
henk
Vandaag
om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Sven
Vandaag
om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc?
door
Pommie
Vandaag
om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West
door
wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0 (gelezen 41459 keer)
Jefftrack
Dutch Iron Works
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
«
Reactie #60 Gepost op:
01 March 2014, 19:24:43 »
kuch proest pfffff.......... even een berg stof verwijderen.
Inmiddels weer begonnen met bouwen.....
Onder de naam Dutch Iron Works verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project staat voor alsnog enkel op papier en is voor de A4 Diorama wedstrijd van Modelspoorwijzer.net.
(foto van het diorama Dutch Iron Works)
Omdat ik naast de diorama’s al lang rondloop met het idee een module baan te gaan bouwen met als thema een hoogoven heb ik nu dit draadje weer opgestart. In dit draadje wil ik al mijn projecten bundelen welke te maken hebben met het tot stand komen van de module baan.
Ik ga beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Cornerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf. Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.
Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.
Na dat alle spanten uit de gietbomen zijn gehaald en de braampjes verwijderd worden in elk van de twee staande delen twee gaatjes van 0.5 mm geboord. In de kraan liggen aan beide kanten van de kraan rail loop bordessen. Om deze veiliger te maken zal er aan de open kraan rail kant een hekwerkje worden aangebracht van 0.4 mm draad. Deze draad zal later in een keer door alle spanten worden door getrokken om een mooie strakke reling te krijgen.
Zoals gezegd heb ik er voor gekozen om de langste versie (77.5 cm) te maken. Dit betekent dat alle delen voor de kraan worden gebruikt. De voorkant en de achterkant van de kraan waar de staanders van de brug op komen. Daartussen komen beide tussen stukken waarbij in het achterste tussen stuk een technische ruimte moet komen.
Als alle losse onderdelen in elkaar passen worden deze vastgelijmd en vormt het een stevig geheel, in dit geval de achterste sectie waarbij de plaats van de staanders al goed te zien is.
Na de achterste sectie is de voorste aan de beurt. Deze kenmerkt zich door de schuine kant aan de voorkant en ook op deze sectie is de bevestiging voor de staanders goed te zien.
Op de laatste foto is goed het binnen werk van de kraan te zien en de vrij liggende kraan rail.
In de achterste van de twee tussen delen komt de technische ruimte. Deze komt in de kraan op de spanten te liggen. Hiervoor moeten er drie spanten worden aangepast. Bij een spant word enkel de binnenste delen verwijderd. Terwijl bij de andere twee spanten het bovenste deel wordt verwijderd en enkel de dwars verbinding terug geplaatst wordt.
De zij kanten van het kraan deel samen met de tussen spanten vormen weer een geheel een sectie van de kraan. De achterste van de twee halve spanten kan nog niet worden geplaatst omdat die precies op het punt komt waar twee secties van de kraan samen komen.
Alle spanten van deze sectie waar de technische ruimte in verwerkt wordt naast elkaar:
Aangezien ik ervoor heb gekozen om de twee tussen sectie tegelijk samen te voegen tot een geheel zullen er in totaal 3 van de eerste spanten worden gebruikt. Er zijn dan ook twee afmetingen met zijkanten en tezamen vormen ze een sectie van de kraan, de midden sectie. Het totaal bestaat dan uit drie losse secties die later samen gevoegd zullen worden.
Op de eerste foto zijn duidelijk de halve spanten te zien. Terwijl op de tweede foto de diepte en ruimte goed te zien is waar de technische ruimte wordt geplaatst.
Om een goed beeld te krijgen van de beschikbare ruimte voor de technische ruimte heb ik uit papier een malletje getekend. Op dit malletje heb ik de ruimte aangegeven en de loop bordessen inclusief die naar buiten de constructie komt voor de trap naar beneden.
Ook de verhouding tot een preisertje is goed.
Twee foto’s om een indruk te geven van de grote van het geheel en de plaats van de technische ruimte in het geheel. De delen zijn hier tijdelijk in elkaar gezet. Dit omdat het anders niet meer in de spuit cabine gaat passen.
Omdat ik een idee wilde hebben over de reling die ik wil aanbrengen aan de binnen kant van de loop bordessen aan de kant van de kraanrail heb ik hiervoor een stukje draad door de spanten gevoerd. Op de foto staat de draad niet zo strak als het zou moeten worden maar het geeft wel een mooi beeld van hoe het er uit komt te zien.
Na het uit tekenen van de plannen op een malletje van papier het geheel overgenomen op een stukje styreen plaat van 0.5 mm. De ruimte is iets groter geworden en we hebben de bordessen iets verder door laten lopen na de deur.
Na het uit tekenen op het styreen dit uitgesneden. Daarna het stuk gepast in de kraan en direct ook op de onderkant aangegeven waar de spanten van de kraan lopen waarop deze vloer komt te liggen. Dit is straks van belang als we de vloer gaan voorzien van versteviging van H balken.
Daarna ook de wanden van de technische ruimte uitgesneden uit een styreen plaat met een profiel. Voor de foto liggen de delen net verkeer om waardoor het profiel nog niet te zien is.
Nu is het profiel van de wanden wel goed te zien op de foto en ik heb afgetekend waar de deuren en ramen gaan komen.
De deuren en ramen daarna voorzichtig uitgesneden……. Lastig daar de styreen platen met profiel dikker zijn dan de plaatjes die ik normaal gebruik.
Wat we nu kunnen zien is dat daar waar de deuren zijn uitgesneden de wand een beetje krom trekt dus dat moet straks hersteld worden bij het plaatsen van de deuren.
Jeffrey
Gert van Opbroek
«
Reactie #61 Gepost op:
01 March 2014, 22:26:28 »
Leuk Jeffrey, ik ga dit draadje volgen
Met vriendelijke groet,
Gert van Opbroek
Met vriendelijke groet,
Gert
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #62 Gepost op:
05 March 2014, 13:43:56 »
Thx en tot vrijdag....
Update 13
De deuren zijn geplaatst. Simpel weg door achter de opening een plaatje styreen te plakken. De deuren draaien allemaal naar binnen open daar er anders gevaarlijke situaties kunnen ontstaan op de loop bordessen.
Detail foto van de raam partij met deur:
De deur klinken moeten nog gemaakt worden maar daarover later meer. Nu kunnen we de wanden aan elkaar gaan plakken. Voor extra sterkte gebruik ik hierbij een styreen hoekprofiel.
Jeffrey
Maikel_1982
«
Reactie #63 Gepost op:
05 March 2014, 14:38:30 »
Mooi project. Ik ga dit volgen. Ben benieuwd wat je allemaal gaat maken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Maikel
Roco Z21 centrale, roco line rails (met zachte bedding), schaal H0.
eric den boer
Einzelganger
«
Reactie #64 Gepost op:
05 March 2014, 16:52:21 »
grmpf
het wordt weer veels te mooi...........
eric
joop100
«
Reactie #65 Gepost op:
05 March 2014, 18:45:27 »
Ben benieuwd waar dit naar toe gaat, ziet er geweldig uit
mvg Joop
Joop Polderbaan
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41453.0.htm
breedspoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45275.0.html
Fantasie baan in 0e
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59636.0.html
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #66 Gepost op:
05 March 2014, 18:49:14 »
Ik geniet ervan Jeff.
Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Klaas Boekema
Lid Friese Modelbaan Club
«
Reactie #67 Gepost op:
05 March 2014, 18:52:26 »
Blij dat er weer updates volgen
Maar als je weer stof van dit draadje afblaast, doe dat dan even richting de sahara.
Man man mijn hele computer zat onder het stof
M.v.g. Klaas Boekema
Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen
decauville_nl
Atelier Bongaards
«
Reactie #68 Gepost op:
06 March 2014, 09:09:01 »
Hee Jeffrey,
Heb je de nieuwste "Super Anlagen" van Eisenbahn Journal gezien? Daarin een hoogovenbaan, wellicht ter inspiratie....
Gr Arnoud
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam
Diorama voor Artitec:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #69 Gepost op:
06 March 2014, 11:29:25 »
Heren dank voor de aanmoedigingen....
@ Arnoud, deze ken ik inderdaad nog niet.... nu maar hopen dat VGB deze morgen in de verkoop heeft op Ontrax
Jeffrey
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #70 Gepost op:
06 March 2014, 21:42:29 »
Update 14
Geen echte update maar een paar foto’s van het geheel na het aan elkaar lijmen van de wanden:
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #71 Gepost op:
08 March 2014, 17:56:49 »
Update 15
Nu is de vloer aan de beurt. Deze moet nog voorzien worden van steun balken waarvoor ik een styreen profiel gebruik van Evergreen H colum 282 (2mm).
Aan de onderkant is een ruimte open gelaten waar straks de trap aan wordt bevestigd. Op de foto’s voor het idee een klein stukje van de trap laten zien.
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #72 Gepost op:
10 March 2014, 18:04:43 »
Update 16
Een paar foto’s waar de wanden en de vloer zijn samen gevoegd. Dit is nog niet gelijmd want dat kan pas op het laatste moment omdat er niet voldoende ruimte is in het spantwerk om ze als geheel te plaatsen. De technische ruimte zou dan veel te laag worden.
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #73 Gepost op:
12 March 2014, 11:29:38 »
Update 17
Toch maar even snel een dakje op maat gesneden uit 0.5 mm styreen voor een beter beeld.
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #74 Gepost op:
12 March 2014, 14:08:23 »
Allemaal leuk en aardig, maarrrr....
hoe heb je in vredesnaam dat trapje zo superstrak gekregen
Dat is mij nog nooit zo mooi gelukt, dus eh...
vertel es?
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6