Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Modelspoorbaan van Einte door basjuh1981
Vandaag om 17:09:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door phdirk
Vandaag om 16:59:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
  

Auteur Topic: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0  (gelezen 42145 keer)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #60 Gepost op: 01 March 2014, 19:24:43 »
kuch proest pfffff.......... even een berg stof verwijderen.

Inmiddels weer begonnen met bouwen.....

Onder de naam Dutch Iron Works  verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project staat voor alsnog enkel op papier en is voor de A4 Diorama wedstrijd van Modelspoorwijzer.net.


(foto van het diorama Dutch Iron Works)

Omdat ik naast de diorama’s al lang rondloop met het idee een module baan te gaan bouwen met als thema een hoogoven heb ik nu dit draadje weer opgestart. In dit draadje wil ik al mijn projecten bundelen welke te maken hebben met het tot stand komen van de module baan.

Ik ga beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Cornerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf.  Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.

Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.







Na dat alle spanten uit de gietbomen zijn gehaald en de braampjes verwijderd worden in elk van de twee staande delen twee gaatjes van 0.5 mm geboord.  In de kraan liggen aan beide kanten van de kraan rail loop bordessen. Om deze veiliger te maken zal er aan de open kraan rail kant een hekwerkje worden aangebracht van 0.4 mm draad. Deze draad zal later in een keer door alle spanten worden door getrokken om een mooie strakke reling te krijgen.









Zoals gezegd heb ik er voor gekozen om de langste versie (77.5 cm) te maken. Dit betekent dat alle delen voor de kraan worden gebruikt. De voorkant en de achterkant van de kraan waar de staanders van de brug op komen. Daartussen komen beide tussen stukken waarbij in het achterste tussen stuk een technische ruimte moet komen.

Als alle losse onderdelen in elkaar passen worden deze vastgelijmd en vormt het een stevig geheel, in dit geval de achterste sectie waarbij de plaats van de staanders al goed te zien is.





Na de achterste sectie is de voorste aan de beurt.  Deze kenmerkt zich door de schuine kant aan de voorkant en ook op deze sectie is de bevestiging voor de staanders goed te zien.







Op de laatste foto is goed het binnen werk van de kraan te zien en de vrij liggende kraan rail.

In de achterste van de twee tussen delen komt de technische ruimte. Deze komt in de kraan op de spanten te liggen. Hiervoor moeten er drie spanten worden aangepast. Bij een spant word enkel de binnenste delen verwijderd. Terwijl bij de andere twee spanten het bovenste deel wordt verwijderd en enkel de dwars verbinding terug geplaatst wordt.







De zij kanten van het kraan deel samen met de tussen spanten vormen weer een geheel een sectie van de kraan. De achterste van de twee halve spanten kan nog niet worden geplaatst omdat die precies op het punt komt waar twee secties van de kraan samen komen.

Alle spanten van deze sectie waar de technische ruimte in verwerkt wordt naast elkaar:



Aangezien ik ervoor heb gekozen om de twee tussen sectie tegelijk samen te voegen tot een geheel zullen er in totaal 3 van de eerste spanten worden gebruikt. Er zijn dan ook twee afmetingen met zijkanten en  tezamen vormen ze een sectie van de kraan, de midden sectie. Het totaal bestaat dan uit drie losse secties die later samen gevoegd zullen worden.







Op de eerste foto zijn duidelijk de halve spanten te zien. Terwijl op de tweede foto de diepte en ruimte goed te zien is waar de technische ruimte wordt geplaatst.





Om een goed beeld te krijgen van de beschikbare ruimte voor de technische ruimte heb ik uit papier een malletje getekend. Op dit malletje heb ik de ruimte aangegeven en de loop bordessen inclusief die naar buiten de constructie komt voor de trap naar beneden.





Ook de verhouding tot een preisertje is goed.





Twee foto’s om een indruk te geven van de grote van het geheel en de plaats van de technische ruimte in het geheel. De delen zijn hier tijdelijk in elkaar gezet. Dit omdat het anders niet meer in de spuit cabine gaat passen.





Omdat ik een idee wilde hebben over de reling die ik wil aanbrengen aan de binnen kant van de loop bordessen aan de kant van de kraanrail heb ik hiervoor een stukje draad door de spanten gevoerd. Op de foto staat de draad niet zo strak als het zou moeten worden maar het geeft wel een mooi beeld van hoe het er uit komt te zien.



Na het uit tekenen van de plannen op een malletje van papier het geheel overgenomen op een stukje styreen plaat van 0.5 mm.  De ruimte is iets groter geworden en we hebben de bordessen iets verder door laten lopen na de deur.



Na het uit tekenen op het styreen dit uitgesneden. Daarna het stuk gepast in de kraan en direct ook op de onderkant aangegeven waar de spanten van de kraan lopen waarop deze vloer komt te liggen. Dit is straks van belang als we de vloer gaan voorzien van versteviging van H balken.





Daarna ook de wanden van de technische ruimte uitgesneden uit een styreen plaat met een profiel. Voor de foto liggen de delen net verkeer om waardoor het profiel nog niet te zien is.



Nu is het profiel van de wanden wel goed te zien op de foto en ik heb afgetekend waar de deuren en ramen gaan komen.



De deuren en ramen daarna voorzichtig uitgesneden……. Lastig daar de styreen platen met profiel dikker zijn dan de plaatjes die ik normaal gebruik.



Wat we nu kunnen zien is dat daar waar de deuren zijn uitgesneden de wand een beetje krom trekt dus dat moet straks hersteld worden bij het plaatsen van de deuren.

Jeffrey




Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #61 Gepost op: 01 March 2014, 22:26:28 »
Leuk Jeffrey, ik ga dit draadje volgen

Met vriendelijke groet,
Gert van Opbroek
Met vriendelijke groet,
Gert

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #62 Gepost op: 05 March 2014, 13:43:56 »
Thx en tot vrijdag.... (y)

Update 13



De deuren zijn geplaatst. Simpel weg door achter de opening een plaatje styreen te plakken. De deuren draaien allemaal naar binnen open daar er anders gevaarlijke situaties kunnen ontstaan op de loop bordessen.

Detail foto van de raam partij met deur:



De deur klinken moeten nog gemaakt worden maar daarover later meer. Nu kunnen we de wanden aan elkaar gaan plakken. Voor extra sterkte gebruik ik hierbij een styreen hoekprofiel.







Jeffrey

Maikel_1982

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #63 Gepost op: 05 March 2014, 14:38:30 »
Mooi project.  Ik ga dit volgen. Ben benieuwd wat je allemaal gaat maken.

Succes.

 Met vriendelijke groet,

Maikel
Roco Z21 centrale, roco line rails (met zachte bedding), schaal H0.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #64 Gepost op: 05 March 2014, 16:52:21 »
grmpf  >:( het wordt weer veels te mooi........... (y)




eric

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #65 Gepost op: 05 March 2014, 18:45:27 »
Ben benieuwd waar dit naar toe gaat, ziet er geweldig uit  (y)

mvg Joop

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #66 Gepost op: 05 March 2014, 18:49:14 »
Ik geniet ervan Jeff. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #67 Gepost op: 05 March 2014, 18:52:26 »
Blij dat er weer updates volgen  (y)
Maar als je weer stof van dit draadje afblaast, doe dat dan even richting de sahara.
Man man mijn hele computer zat onder het stof  ;D ;D
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #68 Gepost op: 06 March 2014, 09:09:01 »
Hee Jeffrey,

Heb je de nieuwste "Super Anlagen"  van Eisenbahn Journal gezien?  Daarin een hoogovenbaan, wellicht ter inspiratie....

Gr Arnoud
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #69 Gepost op: 06 March 2014, 11:29:25 »
Heren dank voor de aanmoedigingen.... (y)

@ Arnoud, deze ken ik inderdaad nog niet.... nu maar hopen dat VGB deze morgen in de verkoop heeft op Ontrax  ;D

Jeffrey

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #70 Gepost op: 06 March 2014, 21:42:29 »
Update  14

Geen echte update maar een paar foto’s van het geheel na het aan elkaar lijmen van de wanden:
















Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #71 Gepost op: 08 March 2014, 17:56:49 »
Update  15

Nu is de vloer aan de beurt. Deze moet nog voorzien worden van steun balken waarvoor ik een styreen profiel gebruik van Evergreen H colum 282 (2mm).











Aan de onderkant is een ruimte open gelaten waar straks de trap aan wordt bevestigd. Op de foto’s voor het idee een klein stukje van de trap laten zien.









Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #72 Gepost op: 10 March 2014, 18:04:43 »
Update  16

Een paar foto’s waar de wanden en de vloer zijn samen gevoegd. Dit is nog niet gelijmd want dat kan pas op het laatste moment omdat er niet voldoende ruimte is in het spantwerk om ze als geheel te plaatsen. De technische ruimte zou dan veel te laag worden.















Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #73 Gepost op: 12 March 2014, 11:29:38 »
Update  17

Toch maar even snel een dakje op maat gesneden uit 0.5 mm styreen voor een beter beeld.














Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: DUTCH IRON WORKS, een Hoogoven module baan in H0
« Reactie #74 Gepost op: 12 March 2014, 14:08:23 »
Allemaal leuk en aardig, maarrrr....
hoe heb je in vredesnaam dat trapje zo superstrak gekregen ???
Dat is mij nog nooit zo mooi gelukt, dus eh...
vertel es?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly