Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3639613 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9795 Gepost op: 30 March 2016, 17:28:22 »
Dank je!  :D
Het zal straks voor een groot deel ook af van het verfjasje af gaan hangen hoe het uiteindelijk gaat ogen. Maar voorlopig ben ik ook wel tevreden.  :)

Citaat
of een touwtje door het oogje

Euh... ik weet niet of ik wel zulke dunne touwtjes heb. Maar inderdaad, ik heb op die manier al wel 0,2 mm koperlakdraad gebruikt. EN:

Citaat
een kartonnen doosje achter het te
knippen object

Prima idee ook!

Dan even naar het hoofdstukje nuttig gereedschap:



Behalve de "Reibahlen", ruimers heten die in ons dialect geloof ik, is de aanschaf van een nagelknipper zeer lonend. Ten eerste kun je die gebruiken om bijvoorbeeld braampjes van plastic onderdelen zuiver mee te verwijderen, maar wat zachtere metalen, zoals messing en koper, kun je er ook prima mee knippen.

Dan, in het besef dat ik DirkJan (alias Falkenberg) nogal op z'n ziel heb getrapt met mijn opmerkingen over de Porsche die achter de DKW-Junior was te zien, wil ik enige compensatie voor het aangedane leed bieden met behulp van onderstaande foto:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9796 Gepost op: 30 March 2016, 21:41:44 »
Leuk modelletje, moet ik zeggen. Mooi gedetailleerd, maar dat kun je van Brekina haast niet anders verwachten.







Puntje van kritiek vind ik wel de scherpte, of liever gezegd, de onscherpte, van de "POLIZEI"-opdruk op de klep van de kattebak.
En nog iets wat me niet helemaal lekker zit - van welk bouwjaar is deze automobiel eigenlijk?

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9797 Gepost op: 30 March 2016, 21:50:03 »
Lijkt me de oer-911 type F
Past prima in tijdperk  (y)
gr. Ed

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9798 Gepost op: 30 March 2016, 22:00:40 »
Aha! Dank je. Ik heb niet zo heel veel verstand van auto's, en normaal gesproken kan ik met behulp van internet wel aardig uitvissen hoe en wat, maar al die verschillende types 911 lijken (in mijn ogen) als twee druppels water op elkaar.
Wel had ik al uitgevist dat dit apparaat in gebruik was bij de Autobahn-Polizei, en da's dan weer minder, want in '67/'68 was er van Autobahn nog maar weinig sprake in de buurt van Lümmeln. Die kwam pas begin zeventiger jaren.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9799 Gepost op: 31 March 2016, 09:34:55 »
Citaat
wil ik enige compensatie voor het aangedane leed bieden met behulp van onderstaande foto:

En dat doe je met de enige Porsche die je NIET in je achteruitkijkspiegeltje wilt zien  ;) ;D

dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9800 Gepost op: 31 March 2016, 11:14:45 »
@Falkenberg:
Citaat
En dat doe je met de enige Porsche die je NIET in je achteruitkijkspiegeltje wilt zien  ;) ;D

dirkjan
Das toch alleen als je dingen doet die niet mogen   ???
Anders aan de kant gaan , en erachter gaan rijden
Maar volgens mij zie ik liever geen Volvo of opels met 2 mannen achter me met in de grille verborgen blouwe leds
« Laatst bewerkt op: 01 April 2016, 22:36:07 door NS264. Reden: citaat verwijdert »

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9801 Gepost op: 31 March 2016, 16:17:34 »
De A2 is volgens mij knap oud. En die gaat kort langs Bielefeld en Bad Oeynhausen. Dat is toch bij jou om de hoek?

Bovendien vond Herr Nahsvoran nog een krantenbericht terug die hij voor de sloop van de Holthäuser Textilfabrik Kamphues uit een van de kantoren viste.

In Das Holthäuser Abendblatt  ergens uit augustus 1967 wordt gewag gemaakt van het bezoek van een Arabische delegatie aan de fabriek. Die delegatie was vijf dagen er voor in Berlijn aangekomen. Met auto's, onder begeleiding van de Autobahnpolizei, ging het via de A2 richting met hoog tempo richting Alt-Holthausen en Wuppertal. Maar niet eerder dan dat de delegatie nog een bespreking en overnachting had in Hotel Arminius te Lümmeln.

Zo, jij ook weer gered.  :angel:
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9802 Gepost op: 31 March 2016, 20:50:57 »
Citaat
...de enige Porsche die je NIET in je achteruitkijkspiegeltje wilt zien

Citaat
...zie ik liever geen Volvo of opels met 2 mannen achter me met in de grille verborgen blouwe leds

Daarom heb ik altijd een washandje bij me in de auto.

Citaat
De A2 is volgens mij knap oud

Je hebt gelijk, de BAB 2 was ik even vergeten, ik had meer de BAB 30 (Hengelooo - Osnabrück - Bad Oeynhausen, aansluiting op BAB 2 aldaar) in gedachten. Die was in mijn tijdvenster nog niet zover.

Wat betreft die Arabier: ik meen me te herinneren dat die ter gelegenheid van het één of andere theologische dispuut in Lümmeln bivakkeerde. Maar misschien was dat wel gecombineerd met zakelijke beslommeringen, wie weet?  ;)
Hoe dan ook verklaart zijn aanwezigheid veel met betrekking tot de Polenten-Porsche.

Citaat
Zo, jij ook weer gered.

Mijn dank is groot! Dank akhbar, zogezegd.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9803 Gepost op: 01 April 2016, 11:57:22 »
Nahsvoran meende zich te herinneren dat de onderzoeksafdeling van Kamphues in die tijd bezig was met de ontwikkeling van een speciaal soort sterk en zéér licht garen voor tapijten.

Dat had te maken met één van de concurenten, Glanzstoff uit Bemberg(3e foto). Die gingen de lucht in met hun stoffen. En dat wilden ze bij Kamphues natuurlijk ook.
Ongetwijfeld zal de Arabische delegatie de nodige kennis hebben meegebracht omtrent draagvermogen en knoopsterktes.

En bovendien was Alt-Holthausen een mooie stad in het groen en altijd een bezichtiging waard.
Helaas is daar in 1987 weinig meer van over. Het groen nog wel, dankzij de ergernissen van de bewoners over die Behörden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9804 Gepost op: 01 April 2016, 21:17:54 »
Citaat
Ongetwijfeld zal de Arabische delegatie de nodige kennis hebben meegebracht omtrent draagvermogen en knoopsterktes.

Misschien wel, hoewel de ware kennis daaromtrent nog iets oostelijker gezocht moet worden, volgens mij. Meer richting India en zo.
Daar is door diverse luchtmachten al een aantal proefnemingen uitgevoerd.



Onlangs kreeg ik door een toeval een seinpaaltje van Viessmann onder ogen, en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt die eens grondig te bekijken. Wat detaillering betreft zijn ze nog niet eens zo erg slecht, al halen ze het bij lange na niet bij die van Weinert:



Alleen de lengte, of anders gezegd, de hoogte is mij een raadsel, en tevens -voor mij- de reden waarom ze in geen geval in aanmerking komen om op de modelbaan dienst te gaan doen. Het Viessmann-mastje is 98 millimeter hoog, omgerekend zo'n 9,5 meter. In het echt meten seinpalen ofwel 8, ofwel 10 meter (of twaalf, dat kan ook maar komt relatief weinig voor), als je tenminste even afziet van de zgn 'dwergseinen' die je hier en daar wel tegenkomt (Rheine bijvoorbeeld).
« Laatst bewerkt op: 01 April 2016, 21:32:12 door 44. Reden: Laatst bewerkt op: Eergister om 21:21:48 »

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9805 Gepost op: 01 April 2016, 22:32:22 »
De nieuwere seinen van Viessmann zien er al weer heel anders uit door het gebruik van smd leds.  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9806 Gepost op: 01 April 2016, 22:41:26 »
Met zo'n detailfoto zie je de verschillen wel, ja. De Viessmann die je gefotografeerd hebt is er trouwens eentje met dunne armen, de normale versie heeft dikkere plastic armen.

In ieder geval de bouwpakket-versie (eurootje of 12 meen ik) van de armseinen heeft die dikkere plastic armen. Hm. Zo'n Weinert is wel mooi! Over drie jaar zou dat best eens een leuk "upgrade" project voor m'n baan kunnen worden. (Tot dan toe hou ik het zelf bij de budget-vriendelijke viessmannetjes).

Je zou korting moeten krijgen bij Weinert voor al die begerige blikken voor die mooie spullen die je hier op het forum oproept :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9807 Gepost op: 02 April 2016, 17:30:23 »
Citaat
De nieuwere seinen van Viessmann zien er al weer heel anders uit...

Die heb ik nog niet van dichtbij bekeken, ben benieuwd!

Citaat
...eentje met dunne armen, de normale versie heeft dikkere plastic armen.

Die vleugels die er nu op zitten, zijn te koop als zgn "upgrade", om de plastic vleugels te vervangen. Persoonlijk zou ik, als ik zou moeten kiezen, de voorkeur geven aan de plastic exemplaren. De metalen vervangers hebben wel erg veel reliëf, scheelt niet veel of ze zouden met goed fatsoen als dakgoot dienst kunnen doen.

Citaat
Zo'n Weinert is wel mooi!

Ja, hoewel dat voor een deel ook van je bouwkunsten afhangt. Er komt een ietsiepietsie meer bij kijken dan een bouwpakketje van Viessmann.



't Is dat ik nog met die 41er bezig ben, anders zou ik wel zin hebben om weer eens zo'n ding in elkaar te jassen.
Hoewel... ik heb er toch geen emplooi voor...  :-\

Over 41er gesproken, soms moet je echt de tijd nemen om dingen te laten bezinken, hoe ga ik iets aanpakken? Het is niet altijd een kwestie van een dingetje gewoon vastplakken en er maar van uitgaan dat het dan goed zit. Als je dat doet, en dan vooral met de stelstangen en dergelijke, heb je gerede kans dat er het één en ander scheef zit, niet parallel loopt of op half zeven hangt:



Gewoon kalmpies aan... geduld kost niks.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 17:48:14 door 44. Reden: Laatst bewerkt op: 30 februari 1957 om 17:44:00 door 44. Reden: Laatst bewerkt op: Overmorgen om 17:44:00 door 44. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9808 Gepost op: 02 April 2016, 21:08:00 »


Bij de betrokken autoriteiten kwam een melding vanuit het Jottaweh binnen dat een wel heel bijzonder voorwerp was aangetroffen op de werkvloer. Wat de zaak nog vreemder maakte was het feit, dat op geen enkele wijze achterhaald kon worden waar het voorwerp, dat als voorlopige classificatie de term "Buitengewoon Grote Kartonnen Doos" (BGKD) kreeg toebedeeld, vandaan kwam, noch waartoe het diende of eventueel gediend had.
Mede gezien het feit dat niet met volledige zekerheid kon worden vastgesteld dat de BGKD gevaarloos kon worden benaderd, meenden de genoemde betrokken autoriteiten er goed aan te doen de plaatselijke politiemacht op de hoogte te stellen, dewelke dan ook met groot machtsvertoon binnen de kortste keren ter plaatse was.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9809 Gepost op: 02 April 2016, 22:59:52 »
 ;D

Dat eendje (y)
********