Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:14:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:36
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 18:36:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3742885 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3690 Gepost op: 27 February 2014, 11:30:49 »
Hoi Tjalling,

die tabel had ik ook gevonden. Schippers rekenen kilo's per hectoliter. Door die lijst kwam ik ook op de plm 3t/m3. Maar omdat in andere bronnen ook andere getallen genoemd worden (hier bijvoorbeeld wordt gesproken over een dichtheid van 5,12 tot 5,3 gram per cm3) wil ik iets meer zekerheid. Volgens mij geldt die "dichtheid" bij massief materiaal. Als brokken van dat materiaal los gestort worden, zal er zich lucht tussen de brokken bevinden, waardoor het gewicht van een kuub losgestort spul minder zal zijn dan een kuub massief materiaal.
Als ik zo'n potje Asoa-erts in handen heb, kan ik het wegen en bij benadering het gewicht van een kuub van dat spul uitrekenen. Bij benadering dan, want de korrelgrootte is (zeg maar) 1:87, en een kuub ervan zou zwaarder zijn dan een kuub van hetzelfde materiaal in grotere brokken (omdat daar meer lucht tussen de brokken zit), maar je moet ergens van uitgaan.

Maar goed, op het wagentje staat dat de inhoud van de laadruimte 56 m3 bedraagt, en dat er max 58 ton in mag.



Als ik uit ga van 3t/m3, mag er dus net iets meer dan 19 m3 erts in het wagentje geladen worden, dus ongeveer een derde. Dat is uit te rekenen, alleen moet je niet vergeten dat er zo'n "zadel" in beide helften van de laadruimte zit.



Voor eventuele leerkrachten onder u: met zo'n som houd je een groep 8 basisschool wel een uurtje zoet  ;)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 February 2014, 12:57:59 door 44. Reden: Waarom wil je dat weten? »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3691 Gepost op: 27 February 2014, 13:28:55 »
Nou dan zijn we met z'n allen nog niet veel verder  ;D. Wij zijn er toch wel 3 dagen mee bezig en hebben het complete internet tot onze beschikking.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Beetje een dejavue gevoel over een discussie over kolen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3692 Gepost op: 27 February 2014, 13:46:32 »
 :D
Waar, Gerard. Het is sowieso een 'gevaarlijke' bezigheid om dat soort gegevens uit te rekenen zodat het allemaal op schaal is. Zo zou je ook kunnen zeggen: dat spul van Asoa is 1 : 87, reken uit hoeveel 56 ton gedeeld door 87 is, en weeg vervolgens het gevonden gewicht af. Maar 56 ton in 1 : 87 is niet 56.000 kg : 87 = 643,67816 kg, dat zou je nooit in dat wagentje kunnen krijgen. Een kuub water in 1 : 10 zou, die redenering volgend, 100 kg moeten wegen. Maar 1 m3 (1000 liter)  is een bak van 1 meter x 1 meter x 1 meter, L:10 x B:10 x H:10 = 1 decimeter x 1 decimeter x 1 decimeter = 1 liter = 1 kg, een duizendste deel van een ton dus, en niet een tiende.
Ik wil dus weten hoeveel kuub erts er in de wagon mag, die hoeveelheid kuubs kun je dan weer omzetten naar het volume in 1 : 87.

Volgt u het nog?

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3693 Gepost op: 27 February 2014, 14:09:58 »
Je hoeft geen U te zeggen, alhoewel dat waarschijnlijk wel door mijn formele aanspreektitel vereist zou zijn.
Je deelt door 87, terwijl je met volumes bezig bent. Dan moet je delen door 87^3.
Dus 56 ton wordt dan 0,08504137414711854008258124868072 kg (Afgerond 85 gram)
Dit past makkelijk in een wagentje.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3694 Gepost op: 27 February 2014, 15:09:02 »
In de scheepsladingentabellen spreekt men dan ook over losgestort dus met tussen ruimtes.Voor ijzererts dus 3,1 tot3,5 ton/m3.
Dat andere is een specifiek mineraal enook veel zwaarder, IJzer(III)oxide of Hematiet (rood ijzeroxide).
Maar gewoon erts levert dus een dun laagje op. 58ton gedeeld door zeg maar 3,2 ton/m3 geeft ruim 18m3.
En dat op de inhoudsmaat 56m3 is dus veel lucht vervoeren.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3695 Gepost op: 27 February 2014, 15:29:55 »
Dan maak ik toch ook een opmerking  ::)

Voor het laden van dit wagentje ben je eigenlijk helemaal niet geĆÆnteresseerd in het gewicht (behalve als je er veel achte je lok hangt  :P) maar uitsluitend in het volume. Het doet dan ook niet echt ter zake wat de dichtheden zijn in het bovenstaande verhaal, maar meer welk volume er gebruikt wordt. Ik heb geen zin en tijd (zit op m'n werk  ::)) om dit uit te rekenen, maar mogelijk is een van de meelezende rekenwonders  8) in staat om dit te doen.

Succes!
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3696 Gepost op: 27 February 2014, 17:48:51 »
Jan, volgens mij is het totaalgewicht bij die C-klasse in de tabel 58 ton,
dus inclusief het gewicht van de wagen zelf,
maar correct my if I'm wrong.

Ben maar een leek  :-\

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3697 Gepost op: 27 February 2014, 18:06:03 »
In elk geval worden de huidige erts wagons ook maar voor ong 1 3e beladen dit i.v.m. het gewicht van het spul.
Is toch erg lullig als je trein hebt die door een loc niet van z'n plek af kan worden getrokken of als de wagons zo vol zitten dat ze topzwaar worden en in een bocht omvallen,om maar te zwijgen van het feit dat niet al het spoor geschikt is om een complete trein te dragen met bepaalde zware wagons.
Ook vroeger zullen zulke dingen wel degelijk mee hebben geteld,voor sommige dingen miss wel meer als dat heden ten dage het geval is als het gaat om de sporen en de tractie.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3698 Gepost op: 27 February 2014, 18:26:43 »
Euh... dat moet ik allemaal nog maar 'ns rustig doorlezen.
Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie allemaal hetzelfde als ik  ;D

In feite doet het gewicht er niet toe, ik moet het volume weten. Maar het volume wordt bepaald door het gewicht: hoeveel volume neemt het maximale te laden gewicht aan erts in?

Volgens mij gaat het zoiets worden:



NB dit is geen erts, maar gewoon steenslag. Even voor de beeldvorming.

@Erich: volgens mij is dat (de tonnages onder A, B en C) het max te beladen gewicht onder bepaalde omstandigheden. Dat komt dus bovenop het eigen gewicht van de wagon, volgens mij, maar ik zal het nog even nakijken!

Groet,
Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3699 Gepost op: 27 February 2014, 18:37:13 »
Over het ABC-verhaal kun je hier wat meer lezen.
No dress rehearsel, this is our life.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3700 Gepost op: 27 February 2014, 18:44:21 »
Ik val vanwege de foto van de 'Lange Heinrich' bij dit draadje binnen. Houden jullie met de bepaling van de vulling er ook rekening mee dat de dichtheidsfactor ook verandert als de lading uit kleinere delen stortgoed bestaat?
Zelf heb ik in de afgelopen jaren een aantal B&K OOt bouwsets kolenwagons bemachtigd en deze stap voor stap in elkaar te zetten om een 'realistische' goederentrein in te kunnen zetten.
De detaillering van de B&K modellen is nog steeds ongeƫvenaard en uitstekend met enkel nitro verdunning te assembleren. Om de wagons een laag zwaartepunt te geven heb ik elk onderstel met een plaatje daklood uitgerust.
Gezien de aanzienlijk kleinere boogstralen is een te groot wagon gewicht niet raadzaam, zeker niet bij een bij spiraal. Stuur een PB als er meer info over deze wagons gewenst is.
Gr, Rob

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3701 Gepost op: 27 February 2014, 20:08:04 »
Het gewicht wat uiteinelijk in het wagentje gaat komen doet er eigenlijk helemaal niks toe, dat zal een piepschuimblokje worden met een laagje erts voor het mooi.

Maar ik wil weten wat het volume is van die max zoveel ton die in het echte wagentje mag, zodat ik weet tot op welk niveau de belading komt, zodat ik dat weer in model kan nabootsen.

Zijn die Bochmann en Kochendorfers nog in de handel, eigenlijk? Alleen ebaai en mp toch?
Wel vreselijk mooi, die dingen...  :P

Gr.J.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3702 Gepost op: 27 February 2014, 22:23:19 »
Voor eventuele leerkrachten onder u: met zo'n som houd je een groep 8 basisschool wel een uurtje zoet  ;)

Hoi Jan,

Dat soort rekenwerk is meer voor een tweede klas middelbare school (havo/vwo) en dat kost ze dan ook enige tijd. Eens kijken of een vergelijkbare vraag vroeg of laat in een toets verschijnt. Dank voor de inspiratie ;).
groet,

Ivo vS

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3703 Gepost op: 27 February 2014, 22:41:36 »
Jan,

Als je de inhoud wil weten, misschien helpt dit je wat  http://www.hhofstede.nl/modules/samengesteldinhoud.htm

Andere methode, jat stiekum een maatbekertje uit het keukenkastje en vul het met water  ;D

Ok ff serieus, je wil weten hoeveel een wagon gevuld mag worden, de enigste constante tussen volume en gewicht is de soortelijke massa. Zuiver ijzer weegt 7,86 kg/dm³

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden