Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411376 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19005 Gepost op: 21 december 2019, 21:47:00 »
Ja, ook wel, maar de snert is om gewoon op te eten en de rolletjes om vanwege het nieuwe jaar op te eten. Dus eigenlijk mag dat nog niet want het nieuwe jaar is er nog niet. In het oude jaar hoor je eigenlijk kniepertjes te eten, maar die heb ik niet gebakken, hoewel ik sinds kort wel weet hoe het moet. En bij gebrek aan kniepertjes hebben we maar rolletjes gegeten, daarom moet ik morgen of zo maar weer aan het bakken.

Vandaag kwam er ook een leuk speeltje binnen, dat had ik een poos geleden al besteld maar vanwege de kerstpost duurde dat wat langer, zodat ik eigenlijk al vergeten was dat het zou komen. Meteen maar even uitgeprobeerd:

1. Het speeltje: een mal om handgrepen voor bij rangeertrapjes te maken:



2. Als proefkonijn dient een Gltmrhs46. In plaats van handgrepen heeft die een soort vinnen op alle vier de hoeken:



3. Eerst worden de "vinnen" weggesneden:



4. Vervolgens worden er twee gaatjes in geboord (0,45 mm):



5. De afstand tussen de gaatjes wordt gemeten, van een stuk messingdraad wordt het ene einde in een hoek van 90o gebogen, door het met de afstand corresponderende gaatje in de mal gestoken, waarna het andere eind van de messingdraad (ook om 90o) om de mal gebogen wordt. Past feilloos:



Dat is wel even iets anders dan met een tangetje drie of vier van die dingen buigen om er dan de minst slechte uit te kiezen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19006 Gepost op: 21 december 2019, 21:51:30 »
 (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19007 Gepost op: 21 december 2019, 21:55:12 »
Mooi, dat handgreepje. Maar zie je ook dat bij het bovenste deel een uitbraak naar buiten wordt voorbereid? Ik herken het bultje in de ‘plank’ van mijn eigen pogingen. Ik boor tegenwoordig iets schuin naar binnen, waarna de handgreep even gericht moet worden.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19008 Gepost op: 21 december 2019, 22:10:07 »
Je hebt gelijk.
Meteen even de kop indrukken, voordat er meer van dat soort revolutionaire ideeën rond gaan spoken.



Ietsje te hardhandig geweest, zie ik nu. Maar 't valt wat minder op dan zo'n bult.

Dank voor de tip van het ietsje schuin boren, ik zal er de volgende keer om denken  :D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19009 Gepost op: 21 december 2019, 22:12:54 »
Mooi zo, Jan. Dit valt niet meer op, zeker niet na een bescheiden verwering.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19010 Gepost op: 22 december 2019, 14:29:42 »
Die verwering staat voorlopig nog wel even op het "nog te doen lijstje", het zal van de voortgang van enkele andere projecten afhangen wanneer die verwering zal worden aangepakt.

Omdat ik vanmorgen het programma "Vrije geluiden" van de VPRO niet wilde missen, kwam er van de rest van de handgrepen op de Gltmrhs46 niet zoveel, het leek me niet zo handig om die twee activiteiten te combineren.
Het dak daarentegen kon wel worden aangepakt, tenminste, vanwege het tactiele karakter van de daarvoor benodigde handelingen dacht ik dat dat wel zou kunnen. Carstens schreef in GW 1.1 dat er weliswaar dergelijke wagens met daknaden rondreden, maar dat Roco op zijn model die naden verkeerd over het dak verdeeld heeft. C. vervolgt zijn verhaal met een voor mij nog ietwat onbegrijpelijke verhandeling over hoe daknaden in een juiste verdeling op het dak aan te brengen.
Daarom heb ik gewoon maar besloten dat deze wagen er eentje zal zijn met Gewebedeckedach, ofwel gewoon een glad dak. En dat betekent de voorhanden ribbels zo goed mogelijk wegsnijden en vervolgens het dak glad te schuren.

Dat dat wegsnijden al kijkend naar een goed programma niet altijd even goed lukt is wel te zien:



Dat wil zeggen: het wegsnijden lukte best, het heel houden van de vingers iets minder. Het schuren echter ging prima, zoals gezegd lukt het prima om dat op de tast te doen en ik heb dus ook prima kunnen genieten van de diverse musici die in het programma Vrije Geluiden aan bod kwamen. Er werd trouwens gezegd dat het programma gaat stoppen, als ik het goed begrepen heb aan het einde van dit jaar. Jammer, ik zal het beslist gaan missen. Het was voor mij één van de weinige redenen om de televisie aan te zetten.
Een beetje vervelend is dat de kunststof waar het dak van gemaakt is nogal donker blijkt te zijn, waardoor het resultaat wat lastig te fotograferen is. Je ziet de weggehaalde daknaden nog wel een beetje doorschemeren, te voelen zijn ze niet meer.



Eigenlijk vind ik die kleur, hoewel wel nogal donker, niet eens zo raar staan als ik het dak (los) op de wagen zet:



Even aankijken. Misschien dat ik toch het paard nog voor de luchtkwast ga spannen.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2019, 23:25:16 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19011 Gepost op: 23 december 2019, 22:07:30 »
Rangeerdershandgrepen aangebracht en geverfd, dak van een kleurtje voorzien:



Ik heb de neiging om het hierbij te laten (gewoon omdat ik het wel mooi vind), maar het bruin is wel erg bruin en het zwart wel erg zwart. Tenminste een béétje verwering zal toch wel moeten.
Ooit.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19012 Gepost op: 23 december 2019, 22:12:19 »
Dat is goed gelukt, dat ontnaden. En ook op jouw epos zal toch wel minstens één wagen net uit de schilderswerkplaats komen?

Wolter
Moins mais mieux.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19013 Gepost op: 24 december 2019, 08:44:16 »
Ziet er goed uit, Jan. Net wat Wolter schrijft zo laten niets meer aan doen.

Prettige kerstdagen.

Grt. Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19014 Gepost op: 24 december 2019, 14:31:06 »
Tja... die verleiding is er wel degelijk. Maar teveel maagdelijke wagens moet je nou ook weer niet hebben. Net als teveel zwaar vervuilde exemplaren. De meeste wagens moeten er zo'n beetje tussenin zitten, met hier en daar een enkele "nieuwe", net uit de werkplaats gekomen wagen, of juist een extreem vieze.
Maar ook een wagen die sinds de laatste verfbeurt nog maar enkele dagen heeft rondgekard, kan al behoorlijk stof gevangen hebben. Echt helemaal schoon... dat lijkt me eigenlijk niet.

Er zal dus wat aan de kwast getrokken gaan worden. Eerder morgen dan vandaag, dus ga er niet op zitten wachten  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19015 Gepost op: 24 december 2019, 21:24:49 »
Kort geleden nog onderwerp van gesprek geweest hier: de Gmlrs38 (van Kuba Imperial) en z'n Oostenrijkse broertje. Ook hier worden de handgrepen door opstaande vinnen verbeeld. Dat vraagt natuurlijk om èchte handgreepjes van ècht messing...





Nu  is dat niet zo het probleem; die dingen zijn met dat malletje in een handomdraai gemaakt. De echte uitfdaging zit 'm hier meer in de kleur: die is nèt even anders dan RAL8012.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19016 Gepost op: 25 december 2019, 22:02:48 »
En ook dat viel wel mee. Voor de Oostenrijker RAL8012 met een beetje RAL9004 plus een snufje van een of ander bruin. Voor de Kuba lichtgrijs met ietsje zwart.



Dat waren dus drie stuks Dresden waarvan geen enkele dezelfde.

Voorlopige tussenstand:

Gltmrhs46: moet nog verweerd worden
Glmrs38 [P]: idem en de KKK's vastzetten
Glmds: niks meer aan doen.

Nog wel even kijken waar de Bremsecken nog bijgewerkt moeten worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19017 Gepost op: 28 december 2019, 23:43:07 »
Volgens mij moest ik nog ergens een "Dresden" in een doos hebben zitten en jawel hoor: eentje van Fleischmann, met een reclame-opdruk die in het echie ook voorkwam. Tenminste, de cigarettenreclame wel, maar od het ook op een Gl11 heeft gestaan? Op de foto in GW 1.1 is het in elk geval geen Gl11, maar een Glmrs38, net zo eentje als die met de Kuba-Imperial-opdruk dus.
Maar ik heb ooit eens een foto gevonden (toen ik op zoek was maar info over die Zuban-reclame) waarop een stuk of drie "Zuban-wagens" te zien waren, het zou best eens kunnen dat (tenminste één van) die "Zuban-wagens" (een) Gl11 waren (was).



De vraag is ook tot wanneer die wagens in deze livrei hebben rondgereden. Mijn indruk is namelijk dat dat eind jaren vijftig, begin jaren zestig, al niet meer het geval was...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19018 Gepost op: 29 december 2019, 22:19:31 »
De vraag of er wel een Gl11 met Zuban-reclame heeft rondgereden is beantwoord. SC schrijft in GW 1.1, in het hoofdstuk over de Gl11:

"Einige wenige Wagen liefen als bahneigene Wagen mit Firmenwerbung. Bekannt sind Werbewagen für Zuban-Zigaretten und Bähre Mignon-Möbel."

Daar van uitgaande kun je dus zeggen dat de Fleischmannwagen correct is.
De vraag tot wanneer de Zuban-reclame op de wagens bleef is echter nog niet beantwoord.

In de dagen rond de winterzonnewende is het ook dit jaar weer behoorlijk hectisch. Op bezoek gaan bij ouwe mensen om hen een gelukkig nieuw jaar te wensen, en jonge mensen die op bezoek komen om ons een gelukkig nieuw jaar te wensen. Doordeweekse dagen die zich gedragen alsof ze zondagen zijn, en zondagen die voorbijglijden zonder dat je in de gaten hebt dat het geen doordeweekse dag is, nog versterkt door winkelopeningstijden die zich van feest nog heiligheid ook maar een snars aantrekken - best wel desoriënterend allemaal.  Toch is er ook reden tot vreugde: nog even en we hebben het weer gehad en, bovenal, de dagen beginnen weer te lengen  :D

Kortom: van prutsen en creatief bezigzijn op modelbouwgebied komt niet echt veel. Paar onderdelen op een POP-Dm aangebracht. Vooral de handgreepjes waren een crime, ook al wist ik nog dat het lange piefje boven moet en het korte onder - het blijft hannesen. Maar goed, het is volbracht (en op de Dm horen twaalf van die handgrepen):



Nu de ABm en de Bm nog.
En 25 januari is er weer een Railrunnerbeurs in Hanza Plaza, ben benieuwd of er dan wel POPwagens te vinden zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 22:21:12 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19019 Gepost op: 30 december 2019, 22:27:20 »
Citaat
Nu de ABm en de Bm nog

Heb ik gedaan.
Had ik niet moeten doen.
Tenminste, niet na het eten van een paar oliebollen, want ondanks handen wassen toch vieze vingers.



De oliebollen smaakten overigens best. Die haal ik altijd van de kraam op de Grote Markt, die heeft naar mijn idee de lekkerste van Stad.