Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 00:22:28
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door 72sonett
Vandaag om 00:17:08
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door 72sonett
Vandaag om 00:08:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:07:03
Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:50:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:48:20
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Jan-Peter
26 februari 2020, 23:45:22
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
26 februari 2020, 23:44:40
Diorama in een Billykast door Remco_Nzo
26 februari 2020, 23:23:11
Raadplaatje door GerardvV
26 februari 2020, 23:22:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 februari 2020, 23:19:08
Bremer Lagerhaus-Gesellschaft Flachwaggon der Bauart 100 door Rockerbox2
26 februari 2020, 23:17:40
Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen door prutser
26 februari 2020, 22:54:48
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door Floris Dilz
26 februari 2020, 22:53:24
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 februari 2020, 22:43:04
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door Timo
26 februari 2020, 22:27:28
ESU Lokpilot 4 decoder, verlichting tegengesteld aan rijrichting door Timo
26 februari 2020, 22:18:24
NS 6700 dierenserie etchmodels door Beached
26 februari 2020, 22:08:13
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door NS8714
26 februari 2020, 22:07:47
Segment draaischijf zelf bouwen? door heuvelbaan
26 februari 2020, 22:01:12
NL-baan in Canada door Eric B
26 februari 2020, 21:56:55
Open rijden wissels door johanw
26 februari 2020, 21:50:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
26 februari 2020, 21:49:29
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
26 februari 2020, 21:07:04
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door Overet
26 februari 2020, 20:58:38
Gezocht deze wagon, gezien in Zweden, wie maken 'm en art.nr.? door nighttrain1
26 februari 2020, 20:35:23
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels door Mitchell
26 februari 2020, 20:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
26 februari 2020, 20:15:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Edde
26 februari 2020, 20:12:33
Lima Thalys, kort koppelen mogelijk? door phdirk
26 februari 2020, 19:24:22
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2183382 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4733
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18915 Gepost op: 04 december 2019, 16:05:26 »
 ???
een latje met 2 spijkers kan toch net zo goed

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18916 Gepost op: 04 december 2019, 19:37:12 »
Nou... niet helemaal, Jerry. Je wilt de hoeken wel zo scherp mogelijk hebben en dat lijkt me met spijkers moeilijk voor elkaar te krijgen. Bovendien kost zo'n malletje haast niks. Je moet 'm alleen even kopen om alle maten handgrepen te kunnen buigen.
@Dirkjan: dank u. Daar had ik zelf ook kunnen zoeken, maar niet aan gedacht.
@Patrick: er zijn volgens mij verschillende mogelijkheden. Ik meen me te herinneren dat Trumpeter (een merk dat zich voornamelijk met plastic-modelbouw bezighoudt) ook zoiets heeft, maar het ding dat ik alhier bij de fa. Krikke zag hangen was alleen maar geschikt voor hele korte handgreepjes (max een halve centimeter of zo).

Die dingen zitten erop en de wagen is wel goed zo, vind ik. Tijd voor het volgende project.



Hoewel... ik kan nog wel wat kleine dingetjes voor deze wagen verzinnen...

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18917 Gepost op: 04 december 2019, 20:28:28 »
Niet te ver zoeken, het hoeft niet altijd speciaal te zijn :).

Mvg Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3307
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18918 Gepost op: 04 december 2019, 21:46:31 »
Jan,

Waar ik ineens aan zit te denken, ben je in het bezit van een schuifmaat?
Die kan je toch ook vast zetten op elke mm.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18919 Gepost op: 05 december 2019, 08:59:33 »
Dat is ook een mogelijkheid waar ik zo gauw niet aan gedacht had.
Zal ik vandaag nog eens proberen.
Bedankt voor de tip!  :D

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18920 Gepost op: 05 december 2019, 09:12:59 »
De meetvlakken van meetapparaat gebruiken als mechanisch gereedschap?  ::)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18921 Gepost op: 05 december 2019, 09:56:12 »
Alles is in verhouding ;D
Gebruik dus nooit een schuifmaat 1:87 om 0,3mm messingdraad te buigen. :police:
Bij 1:1 en 0,3mm messingdraad liggen de krachtverhoudingen (en eventuele beschadigingen) in het nadeel van de messingdraad en niet van het meetgereedschap. :P
[/ironie]
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
133*hier
106* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18922 Gepost op: 05 december 2019, 13:02:28 »
Hoewel ik het met Gerard eens ben dat de meetvlakken (heten ze zo?) van een schuifmaat schuifmaat van het relatief zachte messingdraad niet of nauwelijks te lijden zullen hebben, moet ik ook zeggen dat ik Edgar wel gelijk geef. Stel dat het niet bij een stuk of wat handgrepen blijft en er veel meer gemaakt worden, en op een gegeven moment misschien in een onbezonnen (want: ach, één keertje kan geen kwaad) ogenblik zelfs staaldraad in vorm gebogen gaat worden, dan denk ik dat zo'n schuifmaat er op de lange duur niet betrouwbaarder op gaat worden.

Gelukkig heb ik er twee (schuifmaten): eentje voor het echte meetwerk, de andere voor het "ruigere" gebruik. Met die laatste zou ik wel eens een poging kunnen doen, in afwachting van betere alternatieven.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3470
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18923 Gepost op: 05 december 2019, 13:08:01 »
Jan,

Gewoon een houtje van de juiste breedte en daar de draad omheen buigen. Werkt veel gemakkelijker en geeft hetzelfde resultaat en geen kapotte schuifmaat.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18924 Gepost op: 05 december 2019, 16:10:22 »
Ik gebruik wel eens een buigmal voor weerstanden.
[/url
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18925 Gepost op: 05 december 2019, 17:32:05 »
Ha! Daar hebben we het eerder over gehad!
Kortom, er zijn dus legio mogelijkheden, misschien nog wel meer dan de hier in dit draadje genoemde.

Toen ik met het avontuur "versmalde onderstellen" begon, werd er ook een Gms54 opgevoerd als mogelijke kandidaat. Bij nader inzien begin ik daar niet in te snijden en zo, niet zozeer omdat het onderstel wel op maat is (want dat is het niet), maar omdat ik dan eerst kortere assen moet zien te vinden, omdat, als het onderstel versmald wordt en dus de aslagers dichter naar elkaar toe komen te zitten, deze assen niet meer gaan passen.






De mate van verwering en zo vind ik verder ook wel redelijk in orde, mooi zo laten dus.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18926 Gepost op: 05 december 2019, 21:47:41 »
Van de week had ik het met iemand over de Kds54 en Kds56, min of meer de Duitse "bollenwagens". Naar aanleiding van dat gesprek haalde ik mijn voorraadje Kds'en weer eens boven water. Als ik het zo eens bekijk, mag ik wel een een generale inspectie houden, van van het ene wagentje mist een hekje, de volgende het een of andere ornament, weer een ander mag wel wat fatsoenlijker verweerd worden en de meesten hebben nog een GFN 6515 in de koppelingshouder zitten.

Onderstaande wagen bijvoorbeeld, mist één van de vier hekjes die rond het bordes tussen de twee silo's geplaatst zijn:



Terwijl ik de foto zo zat te bekijken, bekroop mij een beetje het unheimliche gevoel dat er iets niet klopt: volgens de opschriften zou het een Kds54 zijn, terwijl ik er toch van overtuigd ben dat het hier om een Kds56 gaat.
Nog een keer goed kijken leert dat de wagen ooit van andere opschriften is voorzien (te zien aan de kleine lettertjes op de zijkanten van de silo's).

Huh? 

Dan begint er langzaam iets te dagen. Was het niet zo dat Roco eerst met een driewagenset Kds54 kwam, en pas later met de Kds56, ook in een pakje van drie? En was dat eerste Kds56-setje niet heel erg EpIV, of zelfs nog later? Met tenminste één wagen waarvan het chassis niet in het zwart maar in de wagenkleur (grijs) gehouden was?
Als dat zo is, dan heb ik, omdat ik toch die Kds56 al in het wagenpark wilde hebben en niet het geduld kon opbrengen om op de EpIII-versie te wachten, zo'n setje gekocht, het grijze chassis overgeverfd en van nieuwe (EpIII) opschriften voorzien.
Alleen die wagen? Of de andere twee ook?

Dat ga ik eens trachten uit te zoeken.
Jemig, wat gaat de tijd snel...

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18927 Gepost op: 06 december 2019, 09:01:04 »
Jan, die grijze cellen van jou maken overuren :angel:

Grt. Richard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13714
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18928 Gepost op: 06 december 2019, 11:45:41 »
Ja, wat moet je er anders ook mee...  :P

Vanmorgen de boel eens op een rijtje gezet:



Dat zijn dus bij elkaar 4 setjes van drie en vier stuks los vanwege de verpakkingen: 2 x 44015 (set à 3 stuks), 2 x 44035 (set à 3 stuks), 3 x 46471 en 1 x 46091.
De Kds56 is het minste probleem, die zeven stuks laten zich gemakkelijk te herleiden tot 2 sets 44015 en één losse wagen, 46091.

De serie Kds56 is iets ingewikkelder en roept meer vragen op dan er beantwoord worden.
De negen stuks Kds56 zouden verdeeld moeten kunnen worden over 2 sets 44035 en drie losse 46471.
In elke set hoort een donkergrijs gekleurde wagen, een lichtgekleurde en een, oorspronkelijk, geheel crèmekleurig wagen, dus met het chassis in dezelfde kleur als de wagen.
Gisteren ontdekte ik zo'n laatste wagen, maar dan overgeschilderd en met (foutieve) EpIII-opschriften.
Een tweede wagen die op die manier aangepast is, was niet te vinden. Wel vier stuks 46471, maar daar heb ik maar drie doosjes van.



Conclusie: ik mis zo'n geheel (al dan niet overgeschilderde) crèmekleurige wagen en heb een 46471 teveel.
Maar hoe dat zo gekomen is snap ik niet. Of, beter gezegd: kan ik me niet herinneren.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12090
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18929 Gepost op: 06 december 2019, 11:51:02 »
Iedere keer als ik die silowagentjes van Roco zie, valt me op hoe mooi en filigraan ze zijn vergeleken met de uitvoering van Trix en Marklin. En dat zeker gezien de vele jaren dat ze ondertussen op de markt zijn. Chapeau Roco (ik zit nog een beetje in de Sinterklaasgedichtenrijmmodus ;D).
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus