Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3414950 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14430 Gepost op: 15 november 2017, 18:47:34 »
Zei iemand Veendam... ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14431 Gepost op: 15 november 2017, 21:06:20 »
Enals  je voor de apk komt met een volle achterbank of blinderende ramen dan hoef je weer geen binnen spiegel te hebben
Uit voerings eisen en apk zijn totaal niet met elkaar in overeenstemming
Banden wettelijk 2,5  mm
apk 1,6 mm
en alles is tegenwoordig (ook rijbewijzen en code 95 en certificaten)RDW

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14432 Gepost op: 15 november 2017, 21:12:14 »
Daar heb jij dan weer verstand van, Jerry. Mijn zestienklepper-met-enkele-uitlaat-en-stuur gaat 1 x per jaar voor de apk en verder hier en daar een beurt voor zover nodig, en voor de rest bekommer ik me bijna nergens om.

Citaat
Zei iemand Veendam...

Ja, twee iemanden zelfs.  8)

In Ruud z'n draadje komen de producten van de voormalige fabrikant Klein ter sprake, met daaraan gekoppeld wat bespiegelingen over Roco-modellen die van die fabrikant afkomstig zouden kunnen zijn.
Dit is er volgens mij ook zo eentje:



Ook door Roco (inmiddels al wel wer even geleden) uitgebracht. Die hierboven is echter nog een originele Klein.
Overigens, soms zie je zo'n wagen langs een laadbordes staan terwijl gesuggereerd wordt dat er koeien of paarden in geladen worden, maar dat is niet correct. Dit soort wagens hebben doorgaans twee laadvloeren voor vee van kleiner formaat: varkens, kalver, schapen en ook pluimvee.
Koebeesten en paarden worden vervoerd in normale gesloten wagens.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14433 Gepost op: 15 november 2017, 21:16:18 »
Is het niet dat ze de naam en mallen hebben overgekocht bij ROCO,om weer wat varianten te kunnen maken

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14434 Gepost op: 15 november 2017, 22:13:59 »
Zoals zo vaak bij dat soort dingen zullen de zaken wel iets ingewikkelder zijn, of in elk geval in detail anders, dan wat er in de kranten staat.
Het onvolprezen Wikipedia weet het volgende te melden:

"Eind 2008 werden [ook] de rechten op delen van het programma van de firma Klein Modellbahn overgenomen." (Zie hier).

En hier is te lezen dat in 2008 door de firma Klein bekend werd gemaakt dat de prouctie gestaakt werd, en dat:

"Delen van het programma door Roco op de markt gebracht worden. Het restant van de firma in Wenen werd als speciaalzaak ingericht waar ook producten van andere fabrikanten werden aangeboden. Op 11 december 2010 verklaarde de firma (Klein) op haar website dat "op grond van juridische problemen met de fa. Modelleisenbahn G.m.b.H. de fa. Klein Modellbahn G.m.b.H. in de komende dagen haar activiteiten definitief zal beëindigen".

Ik twijfel er niet aan dat Roco voor de "nieuwe" modellen de mallen van Klein heeft (her)gebruikt, al zijn er hier en daar wel wat aanpassingen gedaan.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14435 Gepost op: 15 november 2017, 22:57:21 »
Geen afvoer van Haflingers dus :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14436 Gepost op: 16 november 2017, 12:13:33 »
Nee. Die gaan in dit soort wagons:



Als worst. En rookvlees.
Ook een wagen van Klein Modellbahn overigens.

Even iets anders: op DSO is een draadje gaande met als onderwerp: prognoses voor 2018-nieuws.
Uiteraard zuiver speculatief, maar opvallend vind ik dat de ETA150/BR 515 ter sprake komt. Als er nou een fabrikant mee zou lezen en ineens denkt.... nou, dàt zou wel leuk zijn!

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14437 Gepost op: 16 november 2017, 20:24:47 »


Prachtig...

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14438 Gepost op: 16 november 2017, 20:36:15 »
Van Dijk?

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14439 Gepost op: 16 november 2017, 20:38:54 »
Ja...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14440 Gepost op: 16 november 2017, 23:01:26 »
Dacht ik al. Die zit er nog steeds....
Beetje reclame: voor, goeie paardeworst, paardebiefstuk of een mals stukje zadelvlees moet je aan het Damsterdiep zijn. Van Dijk, een begrip.
Ik kan alleen niet garanderen dat je haflinger te kauwen krijgt, al is die kans natuurlijk wel aanwezig.

Dat doet me er aan denken dat ik eigenlijk maar weinig bedrijfswagens heb met de naam van het bedrijf of een merknaam erop. Een daarvan is deze:



Rewe is in Duitsland een bekende supermarktketen, zoals wij hier in Nederland bijvoorbeeld de Nieuwe Weme, Fred van der Werf of de Edah kennen.
De Magirus-Deutz Rundhauber is van Brekina en helaas, ook bij dit model ontbreken de spiegels.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14441 Gepost op: 17 november 2017, 13:32:44 »
Fred van der Werff. Da's een tijd terug. Het was de buurtsuper aan de Hoofdstraat in Hoogezand, krappe winkels waren dat toen in vergelijking met vandaag. Dat was ook in de tijd dat er nog met florijnen afgerekend werd. Ik herinner me een middag dat ik snel iets zou halen maar er een klant voor mij met een munt van 10 gulden wou betalen. Dat kon, maar moest wel eerst via de filiaalchef etc. achterhaald worden. Het zal de tijd zonder 24-uurs geldautomaten zijn geweest, anders beaalde je niet met zo'n luxe en duur tientje. Geld haalde je toen nog van je check of voor 4 uur vrijdagmiddag van de bank.

Groet, Sicco Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14442 Gepost op: 17 november 2017, 13:51:13 »
Zover ik mij kan herinneren waren deze niet in het Gooi aanwezig.

In mijn geboorteplaats Bussum had je https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Gruyter_(winkelketen) en toen ik in 1967 verhuisde met mijn ouders naar Blaricum was er alleen slagerij Stut, Drogisterij Lammers en een bakker en groenteboer en natuurlijke de nodige hobby slagers  ::)

Groetjes

Arthur

PS, in Bussum had je op de Huizerweg vlak naast Radio Velt ook de Speelkamer, heerlijk vertoeven in beide winkels  ;D



Foto van Hans Jakma geleend
 
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 13:53:41 door tuurtje »
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14443 Gepost op: 17 november 2017, 14:00:41 »
Nostalgische moed aan,

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=bussumzuid&num=19

Nostalgische moed uit  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14444 Gepost op: 17 november 2017, 15:16:07 »
Deze foto is schitterend te gebruiken voor de vraag: welke automodellen waren in 1965 erg in zwang? Ook minder courante modellen zie ik, zoals m'n tweede, derde en vierde auto eind jaren zestig, begin jaren zeventig, een Saab 96. Ik heb hem ook in model van Brekina; weer eens opzoeken en een tijdje op de baan zetten.



Deze kleur heb ik niet gehad (wel een jaren zestig/zeventig-kleur, trouwens, die felle signaalkleur). Eerst reed ik in een beige, daarna in een donkergrijze en tot slot in een knalrode.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 15:26:31 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus