Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642676 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10680 Gepost op: 23 July 2016, 23:06:13 »
 :D.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10681 Gepost op: 23 July 2016, 23:27:16 »
Hmmm... leuk, en misschien ooit.
Maar ik dacht meer aan een 2400 met voor het dorpje in kwestie een paar wagens per week met kunstmest, veevoer als biks en lijnzaadkoeken, een keertje een (landbouw)machine voor de smid en een wagenlading kolen voor de kolenboer (die dan een deel weer aan de smid verkoopt).
Voor reizigers een DE I, meer dan genoeg.
En misschien moest ik die 2400 nog inruilen voor een Hippel ook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10682 Gepost op: 23 July 2016, 23:40:18 »
Kan je hem beter inruilen voor een Sik, die kan met 60 over de vrije baan een Hippel maar met 30 en dat gebeurde dan ook maar zelden.
Alternatief is een 450.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10683 Gepost op: 24 July 2016, 08:45:23 »

Het "plankje" was in eerste instantie bedoeld als experimentje, om te proberen hoe ik de "straat" en de bovenkant biels op gelijke hoogte kon krijgen.

Geslaagd experiment dan wat betreft kleurstelling en vervuiling, dit vind ik toch nog één van de lastigste dingen!

Klaas Johannes

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10684 Gepost op: 24 July 2016, 09:52:11 »
De kleurstelling kwam vanzelf voort uit de materialen die ik gebruikt heb. Ballast van ASOA en leem uit de tuin.
Ik geloof dat ik nog een soort "oliespoor" tussen de rails heb gemaakt met een kant en klare wash van Vallejo.

Citaat van: Eric
... beter inruilen voor een Sik, ...

Een Sik! Die kwam ik gister nog tegen bij Perron 3, direct bij de spoorwegovergang in de weg tussen Vries en Tynaarloo. Daar kwam ik langs tijdens mijn fietstochtje gister. Eerlijk gezegd was die Sik de reden om die kant eens op te fietsen, tot nu toe was ik er alleen met de auto langs geweest.
Het ding is wat lastig te fotograferen, en is bovendien getooid met in helder geel geschilderde grote nummers en vissekruisen.  >:(



Citaat van: Eric
Alternatief is een 450.

Nou, dat is ook wat. Bij die Hippel had ik een beetje het Philipslijntje voor ogen (Groningen-Roden-Leek-Marum-Drachten), omdat ik (dacht ik tot nu toe) die daar vroeger veel gezien heb als ik bij m'n neef logeerde (die woonde in Roden en het spoor liep bij hen vlak achter huis langs). Dat nummer kende ik niet, dus opgezocht en, kijk eens aan, weer wat geleerd, en dat nog wel op zondagmorgen. Al is het dan niet een les met een bijzonder stichtelijk karakter.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10685 Gepost op: 24 July 2016, 10:51:51 »
Fietscomputer --> snelheidsmeter

Al met al heb ik er iets langer over gedaan dan Dirk J , maar dat komt omdat ik zelf een houdertje inelkaar moest prutsen.
Nu is het bij mij zo, dat ik me meestal (vrijwel altijd) voorneem om EERST een prototype te bouwen om te kijken hoe het moet, zonder me om vorm of kleur of iets dergelijks druk te maken, om dan vervolgens een werkend exemplaar te maken met een verantwoorde vormgeving. Alleen komt er nooit meer iets van dat laatste als het prototype goed werkt.
Zo ook hier, het ziet er niet uit maar het werkt.

De houder:





Er zijn geen foto's van de koperstrips die op de houder geplakt zijn om de verbinding tussen de contactpuntjes op de fc en het contact op de as van de wagen te bewerkstelligen, dus dat moet je maar even geloven.

Door de draadjes tegen elkaar aan te tikken kun je de fc voor de gek houden en "snelheid" laten aangeven:



En eenmaal het hele gebakje klaar en achter een Kleinlok LgII gehangen:



Dat lijkt de Vmax te zijn die het ding kan aangeven, en bovendien is dat niet stabiel, terwijl de snelheid van het lokje wel constant is.
Het eerste zal een kwestie zijn van instellen, het tweede kan wellicht z'n oorzaak vinden in de hoge flenzen van het stokoude wagentje, dat daardoor over de bielzen ratelt en eventueel "geblokkeerd" wordt.

Dat moeten we dan nog maar eens bekijken.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10686 Gepost op: 24 July 2016, 11:10:20 »
Omdat je de snelheid omhoog schaalt zal de kleinste snelheidafwijking al snel een grote uitslag op de meter geven. Ook het contactmoment op een klein asje kan wel eens afwijkingen geven.

Maar je hebt het in elkaar geknutseld, de fietsenmaker zal tevreden zijn!

Groet, Sicco Jan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10687 Gepost op: 24 July 2016, 11:28:12 »
En vlak ook eventuele contact dender niet uit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10688 Gepost op: 24 July 2016, 12:57:30 »
Citaat
Omdat je de snelheid omhoog schaalt zal de kleinste snelheidafwijking al snel een grote uitslag op de meter geven. Ook het contactmoment op een klein asje kan wel eens afwijkingen geven.

En daar zal het stuiteren van de flenzen op de bielzen zeker geen positieve bijdrage aan leveren.
Maar goed, ik heb de wieltjes afgedraaid, zodanig dat ze vrij van de bielzen lopen, en tevens de fc-instellingen aangepast.
De 'Köf' loopt nu, volgens de fc, de ene kant op zo ongeveer 50 km/h, de andere kant op plm 60 km/h. Dat lijkt er meer op, maar het zal noodzakelijk zijn om het ding te ijken, zodat er in elk geval een beetje betrouwbaar beeld ontstaat.

Citaat
de fietsenmaker zal tevreden zijn!

Als het zover is zal ik 'm zeker een demo geven.  :D

@Eric: een bistabiele flipflop... laat ik dat nou altijd al eens op m'n baan gehad willen hebben!  ;D ;) :P
« Laatst bewerkt op: 24 July 2016, 13:47:41 door 44. Reden: Ducttape »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10689 Gepost op: 24 July 2016, 17:52:48 »
Klinkt een beetje gek, maar ik zit een beetje in een vacuüm wat Lümmeln betreft. Na het avontuur met de fc (die eigenlijk alleen nog geijkt moet worden), het prelbokje dat ook wel min of meer klaar is en nog wel wat meer, is er nog genoeg te doen, maar ik weet niet recht wat als eerste aan te pakken. Er is geen pet die me ergens naar staat, zeg maar, op dit moment.

Ik neig nog het meest naar het in model omzetten van dit gebouwtje:



Maar ik heb niet zoveel zin om van alles uit te gaan zitten rekenen en zo...

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10690 Gepost op: 24 July 2016, 18:05:57 »
Aha EMG faktors in Groningen!

Beno (Hofman) heeft er dit over geschreven, inclusief bouwtekening van die grote loods die er achter staat. Van dit silogebouw op jouw foto geen bouwtekening. Misschien als je verder zoekt op EMG faktors.

En verder is het gewoon wat te warm om nu iets te doen, Jan.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10691 Gepost op: 24 July 2016, 18:20:07 »
Hm, interessant. Wordt er nog een beetje cultuur naar Lümmeln gebracht ook.
Maar ik was niet van plan om 't gebouw exact na te bouwen, Hijlco. Een beetje versimpeld en ietsje kleiner wellicht.

En te warm? Hoor je mij klagen?

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10692 Gepost op: 24 July 2016, 18:20:55 »
Och, de maten van de dixibox staan hier. ;D

Voor zo'n klein gebouwtje is altijd wel een plek te vinden, maar of het in je tijdperk past  :angel:

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10693 Gepost op: 24 July 2016, 18:26:02 »
Die Dixi heb ik al klaar:


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10694 Gepost op: 24 July 2016, 18:51:28 »
Dag Jan,

Sinds de Woningwet (circa 1900) worden bouwtekeningen van gebouwen door de betreffende gemeenten beoordeeld. De gemeente Groningen heeft ofwel de tekening nog zelf beschikbaar, of deze bevindt zich al bij de Groninger Archieven. In principe is die informatie openbaar. Bij de maatvoering van het silogebouw hoef je het dus niet bij een schatting te laten.

Natuurlijk ben ik benieuwd wat je er van maakt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.