Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)  (gelezen 19539 keer)

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2012, 17:21:00 »
Michiel,

Ik heb ook zo'n tigerli en bij mij werd de motor ook flink heet.
Daar hij bij mij als rangeerlocje gaat rijden is dit niet zo'n probleem, daar de snelheden laag blijven en de wachttijden lang.
Digitaal maken was wel een uitdaging, want de stroomvoorziening liep via slinkse wegen via allerlei elementen van het chassis volgens mij. Hoe precies weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat de ombouw de nodige hoofdbrekens heeft gekost.
Advies : alles meten meten en nog eens meten.
Ook is bij mij de verlichting nog buiten bedrijf omdat ik dat niet goed voor elkaar kreeg, wordt in de toekomst waarschijnlijk LED.

Groetjes Ronald
Ronald Brandt

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2012, 15:28:03 »
Hoi Ronald,

Door het openmaken is er sowieso iets misgegaan bij de stroomvoorziening. Dat het complex was, wist ik al. Misschien dat ik het oude stroomafnamesysteem nog ga activeren, maar het kan ook zijn dat ik een nieuw systeem kan bouwen. Dan is de verlichting ook een minder groot probleem, hoop ik. Een actie voor over een aantal weekjes.
Ben blij dat de hitte niet zo'n probleem hoeft te zijn. Bij mij gaat ie ook niet erg lange afstanden rijden.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #17 Gepost op: 09 november 2014, 17:03:54 »
Een oud probleem maar weer eens opgepakt. Los leek de motor ok, draaide op volle toeren er rustig op los. Met de aandrijving gekoppeld draaien de wielen even goed, om spontaan te stoppen. Dan gaf ik het motortje een paar zetjes door het anker door te draaien, dan deed het geheel het weer even om weer te stoppen, etc.. In de andere richting hetzelfde verhaal. Het probleem van de aandrijving zit dus ergens in de aandrijving, toen ik de middelste as er tussenuit haalde leek de aandrijving koek en ei. Ergens wurmt een tandwiel. Hoe kan ik deze uit het frame krijgen?



Aan één kant lijkt de as breder dan aan de andere zijde:



Met een spijkertje er even een tikje tegen geven? Of is er een andere, betere methode?
Daarnaast, klopt het dat je een aandrijving vanaf het wormwiel wel kunt bewegen, maar van uit de tandwielen geen sjoege geeft?
De motor is door al mijn geëxperimenteer ::) minder functioneel, zeker toen ik ernaast een koolborstel aantrof.



Nieuw (2e hands) motortje lijkt me dus een oplossing daarvoor.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 10 november 2014, 20:32:02 door guest7823 »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2014, 18:29:49 »
Ik vermoed dat je een probleem hebt met het kwarteren van je wielen. Mocht je dat niet kennen: vermoedelijk is één van de middelste wielen iets gedraaid op de as.
Je kunt het testen door de drijfstang en los te maken, als dat kan. En dan kijken of het probleem nog bestaat.
Alhoewel ik ook zie dat de drijfstang en links en rechts een slotgat hebben, dus de drijfstang en kunnen iets compenseren.

Succes, gr,

Bert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #19 Gepost op: 09 november 2014, 18:51:37 »
Deze Tigerli is een twee versies gemaakt. Bij de oude versie werd via verschllende tandwielen alle assen aangedreven. Bij de nieuwe versie werd slechts één tandwiel aangedreven terwijl de andere wielen via de koppelstangen en kwartering op de drie assen meegenomen worden. Bij de laatste versie ontstaat dat probleem met gebroken tandwielassen.
Ik heb zelf nieuwe assen kunnen bestellen. Nu is dat niet meer mogelijk! ik probeer samen met iemand anders bij Shapeways zo'n nieuw tandwiel idem busjes te ontwikkelen.
vr gr André

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #20 Gepost op: 09 november 2014, 21:29:20 »
te zien aan de foto van Michel eerder in dit draadje heeft hij de versie met 3 door tandwiel aangedreven assen. Op de laatste foto lijkt voor mij de meest rechtse as 1 tandje verschoven ten opzichte van de middelste en linkse. misschien eerst dit proberen?

Ronald
Ronald Brandt

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2014, 06:55:30 »
Als het licht is zal ik een nieuwe plaat maken van de binnenkant. De lok is gisteren helemaal uit elkaar geweest. Misschien dat ik hem nu wel goed geplaatst heb.
Overigens voel ik zelf geen weerstand als ik zonder motor het lokje laat rijden.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2014, 08:16:02 »
De plaatjes, binnenzijde:



En zijaanzicht:





Groet,
Michel


Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 10 november 2014, 20:32:24 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2014, 10:00:40 »
Ah, jij hebt de oude versie. (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2014, 10:30:03 »
Deze versie heb ik ook gehad, met als probleem zwaar lopen en een motor die te heet werd. Bij mij bleek uitgehard vet tussen de tandwielen de hoofdoorzaak. Ik zou hier dan ook de boel goed ontvetten, een oude tandenborstel gebruiken om de tandwielen schoon te krijgen, drupje dunne olie in de lagerbusjes en een likje vet tussen de tandwielen. Eerst monteren zonder drijfstangen en dan checken of alles soepel draait, dan weet je zeker dat er geen beschadigd tandwiel als oorzaak is. Indien de de drijfstangen dan probleemloos kunt monteren en er toch een dood punt ontstaat, is er wat met de kwartering van de wielen: de kans dat dat spontaan ontstaat is echter zo klein dat ik zelf eerder aan vuil of hard vet tussen de tandwielen zou denken.
Motortje is redelijk onverwoestbaar: gewoon ff in de benzine, goed schoonvegen en de koolborstels droog rollen op een papiertje, dan is de meeste verbrande kool er af. Is hij toch stuk, dan is dit formaat motortjes (Fleischmann Anna!) op elke beurs te krijgen, je moet hooguit de as iets inkorten voor de Tigerli.
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2014, 10:32:59 »
Bij mij was in het verleden uitgehard vet ook al een probleem bij dit lokje. Heb de decoder specificaties zodanig aangepast dat het locje nu altijd opstart. Dat deed het ding eerst niet.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2014, 10:35:35 door zuylen »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2014, 10:44:57 »
Bessel, dank je wel voor je aanwijzingen. Ik zal de boel eens proberen te ontvetten. De drijfstangen loshalen kan ik niet, ik heb geen 6 kantig sleuteltje daarvoor, of is daar ook nog een ander truukje voor?

Motortje is redelijk onverwoestbaar: gewoon ff in de benzine, goed schoonvegen en de koolborstels droog rollen op een papiertje, dan is de meeste verbrande kool er af.
Kan ik het motortje openen aan de voorzijde, daar waar het kunststof zit? Want 1 koolborstel is reeds ontsnapt en die krijg ik er niet meer in.

Is hij toch stuk, dan is dit formaat motortjes (Fleischmann Anna!) op elke beurs te krijgen, je moet hooguit de as iets inkorten voor de Tigerli.
Dat wist ik niet, morgen even kijken bij Peperkamp.

Groet,
Michel



Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2014, 11:31:01 »
Voor de boutjes kun je een plat tangetje gebruiken, één slag losdraaien en de rest met de hand doen. Zeker met terugdraaien voorkomt dat schade aan de schroefdraad door scheef indraaien wat met sleuteltjes nogal eens voorkomt. Vraag me niet hoe ik dat weet ;D
RETROBAHN A.G.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2014, 11:44:23 »
Dank je wel, vanavond eens proberen.

Groet,
Michel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
« Reactie #29 Gepost op: 10 november 2014, 12:21:18 »
Let wel op dat je geen olie gebruikt. Altijd met synthetisch vet olieen. Het plastic van de loc houdt niet van smeermiddelen op aardoliebasis.