BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tothebeach op 25 februari 2012, 17:59:53

Titel: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 25 februari 2012, 17:59:53
Uit een oude verzameling komt deze Tigerli.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4086_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4086_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4087_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4087_5.jpg)

Het motortje zoemt mooi, als je de aandrijving loskoppelt van het onderstel. Is het motortje met het originele wormwiel verbonden met het onderstel, dan doet ie niets. Het onderstel loopt wat zwaar,maar niet wereldschokkend zwaar. Wel lijkt het, na een aantal omwentelingen, dat er net iets meer wijving is, waardoor de boel blokkeert. Maar ik kan niets vinden, noch in het drijfwerk, en eigenlijk ook niet tussen de tandwielen. Er zit wat olie tussen.
Zie ik wat over het hoofd?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4092_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4092_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4093_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4093_6.jpg)

Groet,
Michel

Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: willem7853 op 25 februari 2012, 18:05:52
hoogst waarschijnlijk is een het tandwielen die tussen de drijfwielen zit geknapt.
het is geen doorgaande as, hier zit het tandwiel tussen met een vierkante koppeling aan de wielen.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 25 februari 2012, 18:07:39
kan je die er dan tussenuithalen?

Edit: tandwielen lijken goed. Ik vrees dat het ergens in het drijfwerk zit  :-\
Zojuist knalde aan 1 kant het drijfwerk uitelkaar (ik heb de onderdelen nog). Mooi  :-\ klusje voor morgen vrees ik. Ben nu wat onrustig aan het worden.

groet,
Michel
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: willem7853 op 25 februari 2012, 18:43:05
die bij mij toen wel maar daar bestond het frame uit een linker en een rechter helft, ik heb het tandwieltje geprobeerd te lijmen maar erg lekker loopt het nogsteeds niet.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tinus op 25 februari 2012, 19:14:31
Zit er geen aangekoekt / plakkend  vet tussen de assen en het frame?

Ik heb dit eens gehad bij een Fleischmann.
Deze liep toen ook niet.

Tinus.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Christoffel van Hees op 25 februari 2012, 20:38:29
Ik heb ook zo'n locje en de buitenste (voor en achter) asjes bestaan niet uit één stuk, maar zijn met een kunststof tussen stuk met elkaar verbonden. Dat tussenstuk was bij mij gebarsten en de middelste aandrijfas ook. Daardoor draait het loopwerk niet goed meer rond. Het is mij niet gelukt vervangende onderdelen te vinden.
Christoffel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6275.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6275.jpg)
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: JAB van Ree op 25 februari 2012, 21:50:39
Zijn dat gewoon ronde busjes met een kraagje? Dan een keer een hobbyist met een draaibankje zoeken , half uurtje en je lokje weer als nieuw.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Thowra op 25 februari 2012, 22:38:39
Ik heb exact hetzelfde probleem. De kunststof ronde busjes scheuren na verloop van tijd uit en breken door 2.
Zoals de foto van Christoffel laat zien. Vreemd dat Liliput geen messing heeft gebruikt als materiaal. Ontzettend jammer want nu kan het lokje niet meer rijden.:'( Ik vrees wat Jab ook zegt, dat er inderdaad nieuwe busjes gedraaid moet worden met behulp van een draaibank. Ik denk dat Michel nu ook met bovenstaand euvel te maken heeft. Alle modellen dus ook de nieuwe Tigerli zijn voorzien van kunststof busjes. Ik heb de nieuwe variant.

Jeroen
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: JAB van Ree op 25 februari 2012, 23:20:18
Als iemand een goede tekening kan maken wil ik wel eens kijken wat er te regelen is...
Zolang ik maar geen nieuwe tooling hoef te kopen voor de machine kan het dan nooit zo duur worden. Kleur zal er niet toe doen?
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: prutser op 25 februari 2012, 23:24:21
.... Vreemd dat Liliput geen messing heeft gebruikt als materiaal.....

Dan heb je geheid kortsluiting, misschien nieuwe busjes van nylon draaien?

Stephan.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: JAB van Ree op 25 februari 2012, 23:57:34
Beter nog van PTFE .. nylon reageert teveel met vocht.
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 26 februari 2012, 10:14:03
Het probleem is dat dit lokje plastic tandwielen moet hebben ivb met kortsluiting.
Andre
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Ed K. op 26 februari 2012, 13:06:44
Het probleem met de busjes is dat er een vierkant gat doorheen gaat voor de vierkante as uiteinden.
Ben zelf al jaren opzoek naar deze busjes maar Liliput reageert tot nu toe nergens op.
Dit vindt ik erg jammer want ik heb 2 Tigerli's liggen met kapotte busjes.
Gr. Ed
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: ronald1956 op 26 februari 2012, 13:22:20
Is dit niet iets om in 3D uit te laten printen ?
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 26 februari 2012, 13:59:39
Zit er geen aangekoekt / plakkend  vet tussen de assen en het frame?

Ik heb dit eens gehad bij een Fleischmann.
Deze liep toen ook niet.

Tinus.

Vet of aangekoekte zooi kan ik zo niet ontdekken. 't ziet er allemaal vrij schoon uit van binnen. De binnenkant vanmijn Tigerli ziet er ook anders uit dan die van Christoffel:

[imghttps://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4094_3.jpg[/img] (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4094_3.jpg)

Messing busjes, met, volgens mij ook een metale asje.
Bij mij is het probleem 'opgelost'. Doorsta er aan 1 kant het drijfwerk uitknalde, heb ik het drijfwerk aan de andere kant eens losgehaald. En hij draait in eens weer  :). Nu eens kijken hoe ik het drijfwerk zo terug kan plaatsen dat ie ook blijft rijden. En eens kijken hoe de stroomafname loopt, want door het regelmatige monteren en demonteren is daar kennelijk iets losgeraakt,waardoor dat het niet meer doet. En anders moet ik maar een nieuwe in bouwen.

Na het eerste testdraaien (weliswaar op volle toeren, maar toch) pakte ik het lokje beet bij de motor. Die was gloeiend heet. Is dat normaal bij een lok? Ik wil er later een decoder inbouwen, maar die moet wel tegen deze temperatuur kunnen denk ik zo, toch?

Dank voor het meedenken!!

Groet,
Michel
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Ronald Brandt op 26 februari 2012, 17:21:00
Michiel,

Ik heb ook zo'n tigerli en bij mij werd de motor ook flink heet.
Daar hij bij mij als rangeerlocje gaat rijden is dit niet zo'n probleem, daar de snelheden laag blijven en de wachttijden lang.
Digitaal maken was wel een uitdaging, want de stroomvoorziening liep via slinkse wegen via allerlei elementen van het chassis volgens mij. Hoe precies weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat de ombouw de nodige hoofdbrekens heeft gekost.
Advies : alles meten meten en nog eens meten.
Ook is bij mij de verlichting nog buiten bedrijf omdat ik dat niet goed voor elkaar kreeg, wordt in de toekomst waarschijnlijk LED.

Groetjes Ronald
Titel: Re:Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 27 februari 2012, 15:28:03
Hoi Ronald,

Door het openmaken is er sowieso iets misgegaan bij de stroomvoorziening. Dat het complex was, wist ik al. Misschien dat ik het oude stroomafnamesysteem nog ga activeren, maar het kan ook zijn dat ik een nieuw systeem kan bouwen. Dan is de verlichting ook een minder groot probleem, hoop ik. Een actie voor over een aantal weekjes.
Ben blij dat de hitte niet zo'n probleem hoeft te zijn. Bij mij gaat ie ook niet erg lange afstanden rijden.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 09 november 2014, 17:03:54
Een oud probleem maar weer eens opgepakt. Los leek de motor ok, draaide op volle toeren er rustig op los. Met de aandrijving gekoppeld draaien de wielen even goed, om spontaan te stoppen. Dan gaf ik het motortje een paar zetjes door het anker door te draaien, dan deed het geheel het weer even om weer te stoppen, etc.. In de andere richting hetzelfde verhaal. Het probleem van de aandrijving zit dus ergens in de aandrijving, toen ik de middelste as er tussenuit haalde leek de aandrijving koek en ei. Ergens wurmt een tandwiel. Hoe kan ik deze uit het frame krijgen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4107_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4107_2.jpg)

Aan één kant lijkt de as breder dan aan de andere zijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4108_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4108_2.jpg)

Met een spijkertje er even een tikje tegen geven? Of is er een andere, betere methode?
Daarnaast, klopt het dat je een aandrijving vanaf het wormwiel wel kunt bewegen, maar van uit de tandwielen geen sjoege geeft?
De motor is door al mijn geëxperimenteer ::) minder functioneel, zeker toen ik ernaast een koolborstel aantrof.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4105_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4105_3.jpg)

Nieuw (2e hands) motortje lijkt me dus een oplossing daarvoor.

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Bert van Gelder op 09 november 2014, 18:29:49
Ik vermoed dat je een probleem hebt met het kwarteren van je wielen. Mocht je dat niet kennen: vermoedelijk is één van de middelste wielen iets gedraaid op de as.
Je kunt het testen door de drijfstang en los te maken, als dat kan. En dan kijken of het probleem nog bestaat.
Alhoewel ik ook zie dat de drijfstang en links en rechts een slotgat hebben, dus de drijfstang en kunnen iets compenseren.

Succes, gr,

Bert
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 09 november 2014, 18:51:37
Deze Tigerli is een twee versies gemaakt. Bij de oude versie werd via verschllende tandwielen alle assen aangedreven. Bij de nieuwe versie werd slechts één tandwiel aangedreven terwijl de andere wielen via de koppelstangen en kwartering op de drie assen meegenomen worden. Bij de laatste versie ontstaat dat probleem met gebroken tandwielassen.
Ik heb zelf nieuwe assen kunnen bestellen. Nu is dat niet meer mogelijk! ik probeer samen met iemand anders bij Shapeways zo'n nieuw tandwiel idem busjes te ontwikkelen.
vr gr André
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Ronald Brandt op 09 november 2014, 21:29:20
te zien aan de foto van Michel eerder in dit draadje heeft hij de versie met 3 door tandwiel aangedreven assen. Op de laatste foto lijkt voor mij de meest rechtse as 1 tandje verschoven ten opzichte van de middelste en linkse. misschien eerst dit proberen?

Ronald
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 06:55:30
Als het licht is zal ik een nieuwe plaat maken van de binnenkant. De lok is gisteren helemaal uit elkaar geweest. Misschien dat ik hem nu wel goed geplaatst heb.
Overigens voel ik zelf geen weerstand als ik zonder motor het lokje laat rijden.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 08:16:02
De plaatjes, binnenzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4118_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4118_2.jpg)

En zijaanzicht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4120_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4120_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4121_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4121_2.jpg)

Groet,
Michel


Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 10 november 2014, 10:00:40
Ah, jij hebt de oude versie. (y)
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Besselspoor op 10 november 2014, 10:30:03
Deze versie heb ik ook gehad, met als probleem zwaar lopen en een motor die te heet werd. Bij mij bleek uitgehard vet tussen de tandwielen de hoofdoorzaak. Ik zou hier dan ook de boel goed ontvetten, een oude tandenborstel gebruiken om de tandwielen schoon te krijgen, drupje dunne olie in de lagerbusjes en een likje vet tussen de tandwielen. Eerst monteren zonder drijfstangen en dan checken of alles soepel draait, dan weet je zeker dat er geen beschadigd tandwiel als oorzaak is. Indien de de drijfstangen dan probleemloos kunt monteren en er toch een dood punt ontstaat, is er wat met de kwartering van de wielen: de kans dat dat spontaan ontstaat is echter zo klein dat ik zelf eerder aan vuil of hard vet tussen de tandwielen zou denken.
Motortje is redelijk onverwoestbaar: gewoon ff in de benzine, goed schoonvegen en de koolborstels droog rollen op een papiertje, dan is de meeste verbrande kool er af. Is hij toch stuk, dan is dit formaat motortjes (Fleischmann Anna!) op elke beurs te krijgen, je moet hooguit de as iets inkorten voor de Tigerli.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 10 november 2014, 10:32:59
Bij mij was in het verleden uitgehard vet ook al een probleem bij dit lokje. Heb de decoder specificaties zodanig aangepast dat het locje nu altijd opstart. Dat deed het ding eerst niet.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 10:44:57
Bessel, dank je wel voor je aanwijzingen. Ik zal de boel eens proberen te ontvetten. De drijfstangen loshalen kan ik niet, ik heb geen 6 kantig sleuteltje daarvoor, of is daar ook nog een ander truukje voor?

Motortje is redelijk onverwoestbaar: gewoon ff in de benzine, goed schoonvegen en de koolborstels droog rollen op een papiertje, dan is de meeste verbrande kool er af.
Kan ik het motortje openen aan de voorzijde, daar waar het kunststof zit? Want 1 koolborstel is reeds ontsnapt en die krijg ik er niet meer in.

Is hij toch stuk, dan is dit formaat motortjes (Fleischmann Anna!) op elke beurs te krijgen, je moet hooguit de as iets inkorten voor de Tigerli.
Dat wist ik niet, morgen even kijken bij Peperkamp.

Groet,
Michel


Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Besselspoor op 10 november 2014, 11:31:01
Voor de boutjes kun je een plat tangetje gebruiken, één slag losdraaien en de rest met de hand doen. Zeker met terugdraaien voorkomt dat schade aan de schroefdraad door scheef indraaien wat met sleuteltjes nogal eens voorkomt. Vraag me niet hoe ik dat weet ;D
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 11:44:23
Dank je wel, vanavond eens proberen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 10 november 2014, 12:21:18
Let wel op dat je geen olie gebruikt. Altijd met synthetisch vet olieen. Het plastic van de loc houdt niet van smeermiddelen op aardoliebasis.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Tomasso op 10 november 2014, 15:52:07
Je kan ook ff langskomen, ik heb nog 2 Fleischmann Anna motortjes liggen (gekregen van Gert Arkema), je kan er zo 1 meenemen. Is net zover als Peperkamp (ook in ede ;D)
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 november 2014, 15:53:40
Daarnaast, klopt het dat je een aandrijving vanaf het wormwiel wel kunt bewegen, maar van uit de tandwielen geen sjoege geeft?
michel

Yep, dat is een eigenschap van worm-overbrengingen. De wormoverbrenging heeft een zelfremmend/zelfblokkerend vermogen. De worm kan wel het wormwiel aandrijven, maar andersom is moeilijker/onmogelijk (hangt van de overbrengingsverhouding af).
Ondergetekende heeft een worm-aandrijving aan zijn garage-kanteldeur gemonteerd (komt uit een elektrisch aangedreven rolstoel). De motor-as heeft een worm, en de garagedeur is via kettingen en een as, via een vertragende ketting-overbrenging, verbonden met het wormwiel. Wanneer de motor stilstaat, is de garage-kanteldeur niet met de hand in beweging te krijgen, ofwel de worm-overbrenging blokkeert die beweging.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 16:01:22
@ Fred, dank je wel voor de uitleg.

@ Tom, jij woont wel twee keer zover weg ;D  Ik maak graag van je aanbod gebruik. Je hebt PB.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 20:28:07
zo, mooi motortje via Tom ligt op de tafel. Tom, dank je wel voor het motortje, het spint ontzettend lekker, beter dan het vorige motortje dat de geest nu echt gegeven lijkt te hebben. Ik vond het leuk je gesproken te hebben en je passie mogen proeven. Je verzameling is indrukwekkend (net als je werkplek  :)). Ik hoop je vaker te zien en te spreken.

Mijn werk voor vandaag zit er al weer op. De aandrijving moet worden omgezet. Na even prutsen was het aluminium hoedje er zo af. Het messing buisje zit goed geklemd. Dat buisje is nodig om het hoedje te klemmen. Helaas heb ik de juiste afmeting (2.5mm) niet in huis. Dat wordt morgen toch even naar Peperkamp  ;D
Nu mij even richten op het loshalen en schoonmaken van het onderstel, kan ik van de week weer verder.

Het motortje van Tom van Gert heeft aan twee zijden een asje. Één daarvan moet ik verwijderen. Als ik dat afzaag komt er slijpsel vrij. Dat lijkt me niet gezond als dat in de motor komt wat wel zal lukken met de magneten daar). Kan ik het gewoon afknippen, of zal ik de motor afplakken zodat het (zo goed als) stofvrij blijft tijdens het afzagen?

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 november 2014, 20:37:19
Wil je de as afzagen, dan moet je eerst de motor demonteren. Bij afplakken bestaat er alsnog grote kans dat er zaagsel in de motor komt, en dan moet je deze alsnog demonteren. Afknippen is de beste manier.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 20:40:16
Daar was ik al bang voor. Gelukkig heb ik een zijkniptang ;)

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Floris Dilz op 10 november 2014, 20:43:45
...alleen afknippen, tja, kon weleens een puntje worden met de gemiddelde tang... die asjes zijn knetterhard. Zelfs een ijzerzaag rag je erop kapot is mijn ervaring, slijpschijf dus, en ja, dat geeft magnetisch frut, beetje tape om de motor en je hebt nergens last van.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: guest7823 op 10 november 2014, 20:44:24
Hmmmmm, assen (gehard staal) is in mijn ervaring de beste manier om van een goede kniptang een slechte striptang te maken  :P

Gelukkig was de nationale kittenfrotter me voor  :-[
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 november 2014, 20:56:03
Jawel, maar dat afknippen moet je niet zelf doen, dat moet je laten doen. Ben een jaar of vier geleden met een motorretje naar een zaak gegaan waar ze gereedschap verkochten. Heb toen gevraagd of ze een goede tang hadden om het geharde asje af te knippen. De verkoper pakte een tang uit het rek, waarop ik vroeg of hij het even wilde demonstreren. Was geen enkel probleem. Dus knipte hij de as op de juiste plaats af. Toen vroeg ik hem wat zo'n tang ging kosten. Toen hij het bedrag noemde, zei ik "Da's nog al wat. Moet ik nog ff voor sparen", en liep de winkel uit. Problem solved. :D
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 21:08:58
Nou, schiet mij maar lek. Twee draadjes met stroom van een fleischmanntrafo (+ en -) naar de aansluitpunten van het motortje: het motortje spint. Twee draadjes los, motortje stopt. Tot zover snap ik het.
Dus weer twee draadjes naar het motortje, geen reactie. Nog eens proberen, geen reactie. Nog eens, het ding spint even, ik schrik van het effect. maar daarna krijg ik um niet aan de praat. Metertje erbij gepakt, Er staat gewoon stroom op de draadjes. Oud gammel jouef lokje gepakt, twee draadjes tegen de wielen, en die gaan draaien. Dus aan de trafo en de draadjes ligt het niet. Dan maar weer tegen de aansluitpunten van de motor, goed opletten dat het alleen die punten raakt, geen effect. Nog eens en nog eens, geen effect. Nog eens, dan weer wel.
Morgen ook maar eens twee krokodillen klemmetjes kopen om de draden beter aan te sluiten op de aansluitpunten. Maar ik ben het weer even kwijt  ???
Nog even wezen frutten: Als ik het asje van de motor even handmatig wat draai, verhoog ik de kans van slagen.

 
Jawel, maar dat afknippen moet je niet zelf doen, dat moet je laten doen.
Kom je nu mee, ik had het zelf al gedaan. even wat brute kracht.. Zou het asje nu net een fractie krom zijn ofzo?

groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Floris Dilz op 10 november 2014, 21:24:47
dit soort motortjes hebben nog weleens voze koolborstels, gewoon vervangen (of als je geen vervanging hebt liggen ze iets afvijlen, dat kan tijdelijk even helpen...) en hij wordt al een stuk betrouwbaarder. Deed ik althans standaard bij anna-motortjes.
En ik heb van alles gefrot, maar kitjes... neuh. dan zit je alleen maar gefrustreerd andersmans gedachtenkronkels te proberen te ontwarren. Ontwerp ik t liever zelf.  ;D
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 10 november 2014, 21:30:36
Ach, ik dacht even voordat ik een mooie constructie ga verzinnen voor de X5500 even inspiratie op te doen met een bestaande lok. Koolborstels dus. Morgen echt naar Peperkamp en eens kijken hoe ik die (de borstels, niet Gerie) moet vervangen (ook nog nooit gedaan, we zullen zien :)) Dank je wel Floris.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Silvolde op 10 november 2014, 22:25:46
Over oliën / smeren en kunststof

Zelf had ik destijds 2 Tigerli's uit de Oostenrijkse productie, te weten een Feldschlossen versie en de NS 7851. De laatste heb ik na ombouw voor Märklin verkocht en later een Bachmann versie terug gekregen. Deze constructie is compleet anders. Liliput onderdelen uit de Oostenrijkse tijd zijn nog beperkt te krijgen.
Bij de aandrijvingen gebruikte Liliput destijds een soort flexibele 'bajonet' koppeling waarbij het flexibele gedeelte op de worm as zat. Na verloop van tijd droogde het rubber van het flexibele gedeelte uit waardoor de aandrijving uitviel.

Daarnaast verharste het gebruikte vet en werd het kunststof van de tandwielen aangetast waardoor scheuringen ontstonden. Aan dit euvel lijden veel oude modellen waardoor er naarstig naar alternatieven gezocht moet worden.

Het verdient zoal eerder gezegd aanbeveling om uitsluitend - spaarzaam - goede olie op de lagers te gebruiken. LaBelle heeft hiervoor olie die ook speciaal voor kunststof geschikt is. en ook speciaal teflon houdend vet voor tandwielen. Het is in mijn ogen onbegrijpelijk dat firma's als Märklin nog steeds smeermiddelen verkopen die op den duur verharsen.

Mocht overigens nog iemand een Tigerli uit oude productie willen ombouwen dan heb ik nog enkele onderstellen met originele Liliput puntcontactsleper beschikbaar.

Groet, Rob
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Tomasso op 10 november 2014, 22:29:01
Heb nog een motortje liggen ;D
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Silvolde op 10 november 2014, 22:36:37
@ fred

Een diamantschijfje doet wonderen. Na gebruik van een zij kniptang heb je in de meeste gevalle n een striptang over..

Groet, Rob
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 11 november 2014, 07:34:40
@ Tom, Ik ga eens kijken hoe ver ik kom ;)

Overigens had ik niets hoeven af te knippen, de as stak aan beide zijden uit. Dus een gat in het frame maken was ook een optie (schoot me vannacht binnen(http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/slapen/animaatjes-slapen-94543.gif) (http://www.animaatjes.nl/smileys/)). Maar goed, eerst maar eens kijken hoe we de koolborstels er uit en erin kunnen wurmen.

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 11 november 2014, 09:01:11
Nog even wezen prutsen. De draadjes even goed aangesloten aan en stroom erop. Ik moest het anker een zetje geven en vervolgens spinde het motortje. Andere kant op, even weer een zetje en geen probleem. Even laten draaien en nu lijkt de motor het gewoon te doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4124.jpg)
Wisselen van richting gaat zonder problemen, het dingetje reageert goed op de stroomtoevoer. Raadsels...

En nu voor ik de motor definitief sloop ;), zijn dit de koolborstels??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4125_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4125_1.jpg)

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Gert Arkema op 11 november 2014, 09:14:41
Die draadjes zijn inderdaad de koolborstels en daarmee de zwakste schakel in de verder aardig goede motor. Ik heb ook een stel van deze motortjes, het grootste nadeel is dat de 'koolborstels' bij wat grotere belasting rap in rook opgaan. Of door uitgloeien alles doen behalve stevig tegen de collector aanliggen. Grotere belasting  is helaas niet denkbeeldig voor een loc, dus..

PS: De standaad fleischmann-N-motor is identiek op de koolborstels na,  die zijn namelijk van echt koolborstel-materiaal ipv een dun draadje.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: zuylen op 11 november 2014, 09:15:40
Yep, ik kan ze niet goed zien, maar de pijltjes wijzen in de goede richting. Meestal zijn de koolborstels van koolstof. Maar er zijn goedkopere motortjes die bronzen "koolborstels" hebben. Dit soort motortjes zul je nooit in een Fleischmann Anna vinden. Maar goed, ze bestaan wel!
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 11 november 2014, 09:25:42
ipv een dun draadje.
Dan heb ik het goed gezien. Nieuwe koolborstels lijkt me dan geen optie.

Ik heb ook een stel van deze motortjes
deze komt indirect ook bij jou vandaan ;) Misschien dat in een later stadium ik nog eens ga voor een N-motor. Eerst hier maar eens mee prutsen.

@zuylen: Dit is ook geen Anna-motor naar ik begreep, maar is afkomstig uit een draaischijf, ook van Fleischmann.

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Fred Eikelboom op 11 november 2014, 10:03:00
@ fred
Na gebruik van een zij kniptang heb je in de meeste gevalle n een striptang over..
Groet, Rob

Ja, klopt, daar kwam ik in mijn jeugd (zo'n 48 jaar geleden) al achter.  :(
Maar ik heb nooit gezegd dat iemand het met een zijkniptang moest doen. Ik had het alleen maar over "afknippen is het beste" ;)
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Silvolde op 11 november 2014, 11:06:25
@Fred

Klopt! Ik dacht alleen aan de hobbyisten die geen idee hebben hoe hard asjes kunnen zijn. Dit geldt ook voor zgn. pianodraad.

Gr, Rob
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Floris Dilz op 11 november 2014, 12:07:27
klopt, dit is duidelijk geen anna-motor.
Wat je zegt over "geef een slinger aan het anker en dan doet ie het" geeft wel weer te denken, zet er eens een klein beetje prik op zodat ie langzaam zou moeten draaien en hou de motoras vast, voel of ie kracht geeft. Draai m langzaam iets door, en blijven voelen, en zo een hele omwenteling, steeds een stukje verder en voelen. Als ie een deel van de omwenteling geen kracht levert is een van de spoelen kapot en tenzij je een draadje van de spoel richting collector los ziet zitten dat je nog kunt solderen is het motortje opgeblazen en kun je t wegmikken, wordt m niet meer. Hij draait nog wel als je m op gang helpt omdat 2 van de drie spoelen het nog doen en ie op snelheid wel over dat dode punt van de derde spoel heen komt maar het ding zal vaak niet starten en mist een hoop kracht.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 11 november 2014, 12:48:57
Hoi Floris,

Wat er gisteren gebeurd is weet ik niet. Waarschijnlijk wat te paniekerig bezig geweest. Daardoor de aansluiting niet goed gemaakt waardoor er ergens een kortsluiting was. Of de afgeknipte as had ergens nog een braampje dat nu weg is.
Het voordeel van thuiswerken is dat de opstelling motor en trafo even permanent kan blijven liggen zodat ik af en toe even test. De resultaten zijn positief, de motor start nu elke keer zelf op, terwijl het op tafel ligt. Je hoort het geratel van het anker op het werkblad. Iets waarmee ik rekening moet houden bij het inbouwen, met wat styreen een frame maken waarin de motor geïsoleerd ligt en het anker dus vrij spel heeft.
Het lijkt nu steeds goed te gaan. De motor draait nu vanzelf. Minimum stroomtoevoer in de ene richting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4126_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4126_2.jpg)
En in de andere richting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4127_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4127_1.jpg)
Ik hoef de motor niet meer aan te zwengelen (anders had ik er misschien een losse krukas bijgedaan), deze resultaten lijken mij goed. Het wordt nu tijd om er een messingbuisje op te klemmen en het hoedje weer te plaatsen om vervolgens de aandrijving te gaan testen. Maar dat wordt eind van de week waarschijnlijk.
Dank voor je denkwerk. Mocht het toch nodig zijn dan hoor je meer over de volgende inwendige perikelen van de motor ;).

Groet,
michel

Edit: Overigens heb ik de motor opgepakt, het asje met mijn vingers de nodige weerstand gegeven, en elk spoeltje wil haastig door. Dus daar is niets mis.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Floris Dilz op 11 november 2014, 13:05:32
ah, kijk, als je zo elk spoeltje getest hebt is ie in orde! (y)
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 13 november 2014, 18:11:11
 :-\ Gerie had geen buisje van 2.5mm doorsnee, intern 1.6mm. Conrad weer wel, maar dan betaal ik €6.95 voor een buisje van €3.95  :-\
Volgende week maar eens bij Wentink kijken.
Of zou er een andere mogelijkheid zijn om het wormwiel te verbinden met de motor? Fietsventielslangetje?
hmm :) Vanavond eens proberen.

Groet,
michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Tjalling op 13 november 2014, 19:59:05
locdepot.nl ?

Die hebben ook het nodige spul, en leveren snel.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 13 november 2014, 22:49:06
Hoi Tjalling,

Dank voor de tip, het gaat me minder om de tijd, eerder om de kosten. Ik ga eens kijken bij het locdepot.

Groet,
Michel

Edit: gekeken, maar hebben de maat niet. Ik ga morgen eens contact opnemen met ETS Emmen. Ik zoek ook nog een houder voor een Fleischmann motor van een T3

Edit 2: Wentink geeft aan dat ze dit formaat buis hebben. Volgende week daar even shoppen.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Gert Arkema op 26 november 2014, 10:30:33
Of zou er een andere mogelijkheid zijn om het wormwiel te verbinden met de motor? Fietsventielslangetje?

Pennebuisje? Verschillende fabrikaten = verschillende maten.
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 26 november 2014, 10:47:15
Hoi Gert,

Een pennebuisje is nog niet eens zo raar gedacht. Ik heb vorige week een buis met 2,5mm doorsnee gekocht bij Wentink en het kapje van Liliput past daar op. Alleen is de as een fractie smaller dan de holte in de buis. Er is daar geen grip dus. Als ik de originele Liliput motor bekijk, lijkt het alsof ook daar het buisje gelijmd is aan de motoras. Ik denk dat dat poging 1 gaat worden, om ook het buisje te lijmen. Al ben ik eigenlijk bang dat de lijm daar gaat komen waar ik het niet wil hebben :-\.
Maar gehard staal en soldeer (met een 15W bout) gaat het ook niet worden denk ik. Het lijkt me dat het met de lijm wel moet lukken, mits ik de motor afscherm met een kunststof plaatje.
Gaat het niet werken, dan is die pennebuis een goede optie 2. Dank voor het meedenken.

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 17 mei 2016, 20:42:56
Voordat ik met een nieuw lokproject mag beginnen, zal ik eerst de restjes op moeten ruimen. Afgelopen maanden heb ik wat gefröbelt met wat Anna's van Fl.mann en met een Roco Y8000 (nou ja, de werklokversie). De loks durf ik nu uit elkaar te halen en ik snap waar ik (tot zover) mee bezig ben. Rest mij deze lok nog. De vervangende motor die ik via Tom kreeg heeft toch de geest gegeven, maar viavia kon ik vrij gemakkelijk aan een sloop Anna komen, met werkende motor. Nu blijkt die motor toch minder geschikt voor de Tigerli, maar met wat vijl, schuur en freeswerk (jawel, uiteindelijk toch in bezit van een dremel) kon ik de motor in het frame wurmen.

De koolborstels van dit motortje zitten itt de originele liliput motor aan de andere kant, dus niet aan de aszijde, maar aan de achterkant van de motor. Met wat knippen en vouwen kon ik toch nog de oude motoraansluiting gebruiken. Stroom erop, en het werkt. Geen kortsluiting.

Volgende stap: aansluiten van de wielen op de motoraansluiting. Dat was even een gepuzzel, maar ook dat is gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6943-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6943-1.jpg)


Althans, voor de rechterzijde, deze kant heeft een printplaatje waar dmv lipjes de stroom wordt doorgegeven van de wielen naar de motor. De linkerzijde gaat via het frame naar de uiteindelijke printplaat. Dat is de bedoeling. Maar niet bij dit model. Ik moet in een overgang tussen het frame en de printplaat een buisje/draadje bevestigen voor contact. Op zich geen groot probleem, even meten hoe diep het gaatje in het frame is en vervolgens het buisje aan het printplaatje solderen. Aan het frame zou ook kunnen, al heb ik geen flauw idee van welk materiaal het frame gemaakt is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6937-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6937-1.jpg)
(en ja, de tafel waar aan ik werk is weer dezelfde als die van 4 jaar geleden)

Nog even het asje inkorten en de aandrijving monteren, dan zou die het weer moeten doen. Ware het niet dat het beginprobleem nog steeds een beetje speelt:

Het motortje zoemt mooi, als je de aandrijving loskoppelt van het onderstel. Is het motortje met het originele wormwiel verbonden met het onderstel, dan doet ie niets. Het onderstel loopt wat zwaar,maar niet wereldschokkend zwaar. Wel lijkt het, na een aantal omwentelingen, dat er net iets meer wijving is, waardoor de boel blokkeert. Maar ik kan niets vinden, noch in het drijfwerk, en eigenlijk ook niet tussen de tandwielen. Er zit wat olie tussen.
Zie ik wat over het hoofd?
Dit model is over drie assen aangedreven. Ik heb eerst 1 aandrijving verwijderd (de voorste) en toen bleef het probleem aanwezig (weliswaar licht, maar voelbaar). De voorste aandrijving weer teruggeplaatst en de achterste verwijderd. Het probleem leek opgelost. De aandrijving achter een Anna geplaatst en over de baan laten rijden. Dat ging in eerste instantie goed. Om even later weer te blijven hangen. Weliswaar licht, maar genoeg om met niet draaiende wielen door een Anna over de baan gesleept te worden. Voor deze proef heb ik overigens alleen de koppelstang laten zitten, de rest van het drijfwerk is verwijderd. Ik heb nog niet uitgeprobeerd hoe het gaat met maar 1 as aangedreven. Ik wilde eerst wat stoeien met de aandrijving. Maar ik ben er dus nog niet  :-\

Groet,
Michel
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 19 mei 2016, 22:00:59
De as van de motor is ingekort. Bij het eerste proefdraaien gebeurde er niets. Bleek dat ik de constructie om het wormwiel iets te strak had bevestigd. Het schroefje een slagje losgedraaid en dat probleem wat opgelost. Toen door naar de stroomafname via de wielen. Eerst een stukje buis afgezaagd om het contact tussen het frame en de printplaat te bevorderen. Dat was even gepruts, maar uiteindelijk lukte het wel. Alleen was toe het lipje voor het andere contact (stroomafname aan de rechterzijde van de lok gaat via een ander printplaatje) verbroken. Na een aantal keren schuiven met het printplaatje, het tijdelijke buisje en de contactjes op de koolstofborsteltjes was het moment suprême...... Alles werkte. Het motortje kreeg via de wielen stroom, en alles draaide.(http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-happy093.gif) (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

Toen de baan op. En jawel! Ook daar hetzelfde resultaat! (Met 1 opmerking, de lok rijdt tegenovergesteld dan alle ander loks  ::)) Maar dat is een kwestie van het bewuste printplaatje zodanig bewerken met wat draadjes en een kniptangetje, dat gaat helemaal goed komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6966-1-tile-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6966-1-tile-1.jpg)
(nu nog wat handgrepen monteren, en verfransen  ::))
Vier jaar klungelen, opzij leggen en opnieuw proberen zijn bijna voorbij. Veel geleerd. Dank voor jullie hulp! (http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-love005.gif) (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

Groet,
michel

Edit: vandaag maar een fimpje (https://youtu.be/g3ssiTOfkI4) gemaakt
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: Floris Dilz op 20 mei 2016, 22:03:03
motortje eruit halen en andersom erin leggen zou al moeten helpen qua rijrichting...
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 21 mei 2016, 09:17:52
Dank je wel Floris, dit schoot mij vannacht ook te binnen. Vanochtend even wat zitten prutten en nu heeft ie weer kortsluiting. Maar dat tijgertje heb ik al eens eerder gewassen. Nu eerst boodschappen doen en klussen. Morgen weer verder.

Groet,
Michel

Edit: ik kon het even niet laten, het rijdt alweer :)
Titel: Re: Liliput Tigerli 3340 (NS 7851 oud model)
Bericht door: tothebeach op 23 mei 2016, 07:53:33
De stroomafname wat beter gefixt en het lokje eens in elkaar gezet. Het rijdt, maar maakt wel veel herrie. Ik heb wat kogellagervet tussen de tandwielen gedaan, maar dat heeft weinig effect heb ik zo het idee  :-\. Ook bij de lage snelheden schokt het lokje, ipv dat ze kruipt.
Wat bewegende beelden (https://youtu.be/4xLZV0TDHKI).

Groet,
michel