Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

losse onderdelen door Charles_
Vandaag om 22:29:30
Piko blauwe 1000 door Charles_
Vandaag om 22:20:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:15:38
Lodewickshaven door Sikko
Vandaag om 22:09:57
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
Vandaag om 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
  

Auteur Topic: Spoor met betonnen dwarsliggers  (gelezen 10176 keer)

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Spoor met betonnen dwarsliggers
« Gepost op: 14 April 2007, 20:05:37 »
Al eens opgevallen dat al die fabriekanten elkaar na-apen? Allemaal de zelfde rails met houten dwarsliggers, de een nog lelijker dan de ander. Nu ben ik totaal niet tegen houten dwarsliggers op de modelbaan. Integendeel. Maar... het is wel erg vervelend dat er tegenwoordig meer rails met betonnen dwarsliggers is dan met hout, en dat de modelspoorfabriekanten daar niet op inspelen. Ik ken maar 1 merk dat op zeer beschijden schaal rails maakt met betonnen dwarsliggers. Namelijk PECO. Het gaat hier dan weer uitsluitend om flex-rail in de schalen N en H0.

Is er misschien iemand die weet of er ook fabriekanten zijn die ook wissels e.d. met betonnen dwarsliggers maken? Of is het misschien een idee om iets van een internationale petitie aan te bieden aan al die bedrijven die treintjes belangrijker vinden dan de infra, dezelfde infra die de treintjes nodig hebben om überhaupt te kunnen rijden?

Ik hoor het graag.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

Lvdwerf

  • Gast
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2007, 20:10:16 »
Ik kan het mis hebben maar volgens mij worden er nog niet veel betonnen wissels gemaakt omdat;
Er in het echt ook nog niet zoveel liggen en die er zijn liggen in bijv. in de HSL en de betuwe route, en volgens mij is dit omdat elke wissel iets anders is in het echt en je de dwarsliggers dus soms iets moet aan passen en dit zo rottig gaat met beton.
Als dit niet zo is dan hoor ik het graag.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2007, 20:13:40 »
Roco heeft ook rails (alllen flex) met betonnendwarsliggers: artikelnummer 42401. Ze geven als adviesprijs € 4,41 op hun eigen website.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2007, 20:23:50 »
Sinds begin 2006 wil ProRail geen behandelde (gecreosoteerde) houten dwarsliggers meer toepassen. En er worden al sinds een aantal jaar geen/nauwelijks houten wissels in de hoofdbaan toegepast, alleen nog maar beton. Het is dus een kwestie van tijd voor alles vervangen is.
Het is jammer dat er geen leveranciers zijn die al zover zijn dat er betonnen wissels komen.

De tegenwoordige wissels zijn zoveel mogelijk standaard producten (vaste tekeningen voor elk soort) om zo veel mogelijk standaard materialen te hebben i.v.m. storingen / vervangingen.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2007, 20:50:58 »
Ook Fleischmann maakt tegenwoordig betonnen dwarsliggers, maar ik boots ze zelf na, heel makkelijk, even een betonkleur nemen dan met de spuit erover, en dan heb je dit resultaat.... ;)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27005
    • Pagina van klaas
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2007, 21:53:35 »
.....Er in het echt ook nog niet zoveel liggen ....
Amsterdam CS, Rotterdam CS, Utrecht CS, Industrieterrein Sloe. Vul maar aan wie er nog meer weet.

Erwin, houten dwarsliggers grijs schilderen vind ik niet de meest overtuigende methode. Betonnen dwarsliggers hebben meestal een ander profiel. En je moet de railstoelen natuurlijk niet meeschilderen, die blijven gewoon roestig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2007, 22:01:55 »
Ik vind het er best aardig uitzien eigenlijk.

En vergeet niet, er zijn nog steeds betonnen dwarsliggers die een best "houten biel" profiel hebben
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2007, 22:08:32 »
Woerden ook bijna alles beton. Een paar wissels zijn (nog) hout.
In Utrecht kunnen ze er idd ook wat van, en bij Harmelen is ook alles beton. Maar dat ligt er dan ook pas net ;)

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2007, 22:43:24 »
@Klaas, het is niet de meest gunstige oplossing, akkoord, maar eigenlijk zie je dat niet, of je moet er echt met je neus gaan tegenhangen, over het algemeen sta je wel een stukje van de sporen af en dan valt het echt niet op hoor.
Trouwens het spoor op de bovengaande foto is nog niet helemaal klaar, het moet er zo komen uit te zien... ;)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27005
    • Pagina van klaas
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2007, 13:52:27 »
Inderdaad, dat ziet er al een stuk overtuigender uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2007, 14:09:43 »
Mooi gemaakt hoor Erwin.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2008, 10:21:15 »
wil graag betonrails voor mijn wisselstroombaan gebruiken kan dit?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2008, 11:03:09 »
Bij conrad hebben ze geloof ik rolletjes messing met de
'pukkeltjes' om tussen de rails aan te brengen.

in combinatie met code 100 gelijkstroomrails met betonbielzen... :D

Grtz,

Tis
********

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2008, 11:15:02 »
komt code 100 overeen met de profielhoogte van marklin k-rails? Wil volledig betonrails, met uitzondering van de wissels.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2008, 11:39:30 »
Als het goed is moeten Marklinwielen deze spoorhoogte makkelijk
accepteren, heb net een stukje marklin-c met roco-line vergeleken
en daar is de rocorails wat lager maar code 100 moet goed zijn :D

Grtz,

Tis
********