Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 24879 keer)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #30 Gepost op: 28 February 2012, 12:03:02 »
Als ik kijk naar de reactivering van de pon lijn van Amersfoort naar Leusden, en in de toekomst via het oude trace, incl herleggen van de rails tot aansluiting de haar ( lijn Utrecht Veenendaal). De vele rapporten die hierover gemaakt zijn en de eind uitkomst. Denk ik dat dit Apeldoorn - Dieren ook als een nachtkaars uit gaat.

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #31 Gepost op: 28 February 2012, 13:07:36 »
Wat een negativiteit allemaal. Lightrail moet toch kunnen? Denk eens na over het inpassen daarvan. Het opmerkelijke is dat geld niet het grote probleem hoeft te zijn voor Gelderland.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #32 Gepost op: 28 February 2012, 14:50:51 »
Waarom zou je met geld moeten smijten om een hele kleine groep mensen een plezier te doen? Er zijn voldoende OV alternatieven te bedenken voor die paar mensen in Eerbeek en omstreken. En aan die alternatieven kleven veel minder nadelen voor zowel de omgeving als bijvoorbeeld de VSM (want het zal altijd uitdraaien op een drama voor de VSM als dit doorgaat)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #33 Gepost op: 28 February 2012, 14:55:51 »
Lightrail kan prima lijkt mij. Er wordt veel kwistiger met geld gesmeten voor soms nóg veel minder resultaat. Drama? Waar ligt het risico voor de VSM? De VSM vangt als het goed gaat meer dan voldoende huur voor het gebruik van hun traject om de infra (overwegen, baan, bovenbouw) commercieel te onderhouden vanwege de beoogde kwaliteit en de aansprakelijkheid bij calamiteiten. De VSM kan een hoop voorwaarden stellen, want zij hoeven niet zo nodig. Mooi toch?
Springende punt is natuurlijk of de politiek dat traject in wil, met bezwaarmakende aanwonenden (paar keer per zaterdag/zondag is heel wat anders dan elke dag van 06.00 tot 00.30), een milieueffectrapportage en de hele rimram. Naasting is tegenwoordig niet echt meer aan de orde; de invloed van één bezwaarmaker kan een procedure al met jaren opschorten, naasting wordt een europabrede rel met als toetje pek en veren voor de betreffende bestuurders.

Voor het Ponlijntje en het doortrekken daarvan ligt het heel anders; vanaf Leusden tot De Haar ligt er geen meter rails meer, omwonenden zijn het niet gewend (lees; bezwaar!) en het viaduct over de lijn Ut-Ah moet(duurduur) worden aangepast met een stel wissels enzo. Verder worden vanuit Amf 'alleen maar' Woudenberg/Scherpenzeel, Veenendaal en Rhenen ontsloten. Wat is die opbrengst? Gering.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #34 Gepost op: 28 February 2012, 15:00:01 »
Ook bij Lightrail zal er een beveiliging moeten komen. Dit betekent iets als een verkeersleidingspost oid, (moderne) seinen, bewaakte overwegen ed.

Het baanvak raakt in een klap een groot deel van de charme kwijt, er is ineens veel minder ruimte om bijvoorbeeld een testritje te maken want er is dagelijks een vaste starre dienstregeling. De vraag is bovendien of de huur wel echt kostendekkend kan/zal zijn, zeker ook gezien het feit dat alles nu 100% professioneel gedaan moet worden (ook voor Lightrail gelden al veel strengere eisen dan voor de huidige vorm van exploitatie)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #35 Gepost op: 28 February 2012, 15:25:45 »
.... De vraag is bovendien of de huur wel echt kostendekkend kan/zal zijn, zeker ook gezien het feit dat alles nu 100% professioneel gedaan moet worden ..
Lees; de VSM heeft hierin een sterke onderhandelingspositie. Die kan vragen wat zij wil, is men niet bereid dat ervoor te betalen, dan maar niet, de VSM zit er niet mee want nu (tbv hun eigen treinenloop) gaat het ook.
Dat het kostendekkend moet zijn is wel het aller-aller-allerminste wat de VSM moet vragen, want die levert een hoop in qua bewegingsvrijheid en moet maar accoorrd gaan met alle veranderingen op en om de lijn. Eerst in de onderhandeling het viervoudige vragen en niet accoord gaan met minder dan de dubbele van de kosten die ze er aan hebben.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #36 Gepost op: 28 February 2012, 15:34:16 »
Je kunt onmogelijk vooraf alle kosten goed op papier krijgen, er zijn altijd tegenvallers en die kunnen soms fors oplopen. Een dergelijk risico lijkt mij levensgevaarlijk voor een organisatie als de VSM.

Feit blijft dat je een organisatie die nu (voor zover ik weet) 100% door vrijwilligers wordt gerund ineens deels in een commercieel keurslijf gaat proppen. Dat kon op diverse vlakken wel eens vervelende gevolgen hebben...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #37 Gepost op: 28 February 2012, 15:45:48 »
De provincie is de vijand niet. De provincie Gelderland heeft zelf ook geïnvesteerd in de VSM, levert nu ook weer een bijdrage aan het station, en heeft geen belang bij desatreuze gevolgen voor de club. Omgekeerd heeft de VSM de provincie nodig voor van alles en nog wat.
Kortom, laten ze maar eens uitzoeken of een en ander valt in te passen. Maar om al bij voorbaat moord en brand te roepen lijkt me wat overdreven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #38 Gepost op: 28 February 2012, 15:49:50 »
Dat valt contractueel vast te leggen. BV de VSM laat op kosten van (wie dan ook) de lijn gereedmaken voor Lightrail en vraagt een huur van (nóg zo'n bedrag). Risico's en tegenvallers zijn dan voor die opdrachtgever. Exploitatie moet je vooral niet door je eigen organisatie willen doen; je perst inderdaad je vrijwilligers in een keurslijf en commercieel valt er geen eer aan te behalen. Dus dat laat je ook aan die spoorvervoerder over.
Zo blijft de VSM een club van vrijwilligers die op zaterdagen en zondagen probleemloos op hun eigen spoortje blijven rijden, maar doordeweeks 'gesloten' zijn. Dan rijdt er een commerciële spoorvervoerder met alle rechten en plichten die bij hém horen.

Uiteraard blijft het moeilijk, zo niet onmogelijk om zeg maar 'tussen de dienstregeling door' de VSM treinen te laten rijden. Je krijgt dan natuurlijk conflicterende beveiligingen enzo. Maar als de lijn primair bedoeld is voor scholieren- en forensenvervoer dan is het in het weekeinde rustig.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #39 Gepost op: 28 February 2012, 16:28:07 »
Ik woon in de buurt van deze lijn...

Als ik in Apeldoorn moet zijn, dan pak ik de auto. Dat is een half uur (deur tot deur) en er staat bijna nooit een file.  Het OV is niet echt een concurrent: de trein via Zutphen doet er 43 minuten over, de snelbus geloof ik 45, maar dan sta je op Apeldoorn station en moet je nog verder. Apeldoorn is een vrij uitgestrekte stad en niet alles is vlot per bus bereikbaar.
Al met al is het OV geen echt aantrekkelijk alternatief. Een trein via Eerbeek zal dan misschien wat sneller zijn maar veel meer dan een km of 10 snoep je niet van de afstand af dus de reistijd is misschien iets als 35 minuten en je staat nog steeds op het station. Voor wie is dit dan nog een aantrekkelijk alternatief? Voor toeristen hetzelfde probleem? De meeste attracties maar ook campings, hotels, enz, liggen behoorlijk buiten de stad. Als je daar met het hele gezin naar toe wil, dan is de auto stukken eenvoudiger.






Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #40 Gepost op: 28 February 2012, 17:51:28 »
Wat een negativiteit allemaal. Lightrail moet toch kunnen? Denk eens na over het inpassen daarvan. Het opmerkelijke is dat geld niet het grote probleem hoeft te zijn voor Gelderland.
Hadden die niet aardig gecashed bij de verkoop van Nuon (voorheen de Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij)?

Henk, ben het wel me je eens, of dat voor al die reizigers uit Eerbeek effectief is?
En kosten, rails liggen er al, ja, maar wat er verder bij komt kijken. Beveiliging, en wat te denken van de overwegen. Nu binnen Apeldoorn met sleutelbediening, dus stoppen, overweg sluiten, doorrijden. Zal een commerciële reizigersvervoerder anders willen.
Snelle(re) verbinding Apeldoorn-Arnhem zou denk ik wel gewenst zijn, maar kan dat niet beter met upgraden huidige lijn Apeldoorn-Zutphen, met boog ten westen van de IJsselbrug om kopmaken/overstappen in Zutphen te voorkomen?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #41 Gepost op: 28 February 2012, 19:03:05 »
Geef de jongens van de VSM een spoortje er bij en een klompentrein. Een goede machinist en conducteur voor door de weeks.  En een grote zak geld om het spulletje te onderhouden. In het weekeind redden ze zich zelf wel denk ik zo.

M.v.g erik

kraansik

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #42 Gepost op: 28 February 2012, 19:06:34 »
toch vind ik het niks ik kom bijna wekelijks bij de vsm

robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #43 Gepost op: 28 February 2012, 21:22:26 »
Hadden die niet aardig gecashed bij de verkoop van Nuon (voorheen de Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij)?

Henk, ben het wel me je eens, of dat voor al die reizigers uit Eerbeek effectief is?

3 miljard geloof ik en dat willen ze liever niet opfeesten - lees de begroting een tijdje mee dichten - maar investeren in infra en dergelijke.
En het gaat niet alleen om Eerbeek, het gaat ook niet alleen om het hier en nu, zoiets ligt er voor lange tijd. Op den duur gaan activiteiten - wonen, werken, diensten, onderwijs - zich meer op zo'n spoorverbinding en mogelijk wat minder op het wegvervoer richten. Als je daarmee zelfs maar een beperkte toekomstige verschuiving teweeg brengt, kan het al de moeite waard zijn. Misschien ook niet hoor, laat ze dat maar lekker uitzoeken, net zoals ze de mogelijke afstemming met de activiteiten van de VSM moeten uitzoeken. De provincie waardeert de activiteiten van de VSM best al was het maar vanwege het economisch belang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mallet96

  • Gast
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #44 Gepost op: 28 February 2012, 21:29:22 »
Snelle(re) verbinding Apeldoorn-Arnhem zou denk ik wel gewenst zijn, maar kan dat niet beter met upgraden huidige lijn Apeldoorn-Zutphen, met boog ten westen van de IJsselbrug om kopmaken/overstappen in Zutphen te voorkomen?

Hallo,

Ik kom zelf uit Zutphen en er is de laatste tijd al een aantal keren ten sprake gekomen met plannen  dat de lijn Apeldoorn - Zutphen geëlectrificeerd zou kunnen worden en dat er een boog zou kunnen komen in de Hoven met een aansluiting naar Dieren-Arnhem. Of dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet, zal de toekomst wel uitwijzen.

Groet,

Marcel