Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 24876 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Gepost op: 23 February 2012, 18:36:49 »
APELDOORN - Marktpartijen zijn zeer geïnteresseerd in de aanleg van een reguliere spoorverbinding tussen Apeldoorn en Dieren via de bestaande VSM-lijn.
Dat blijkt uit de rapportage die mobiliteitsadviseur Goudappel Coffeng opstelde over de diverse varianten voor een snellere verbinding per spoor tussen Apeldoorn en Arnhem. Bij die marktpartijen zou het onder meer gaan om vervoerders als de NS en Syntus, maar ook om nieuwe aanbieders.

Volgens Goudappel Coffeng zijn deze partijen, zowel vervoerders als bouwers, enthousiast vanwege het hoge aantal reizigers dat is te verwachten: tussen de 10.000 en 16.000 op het drukste punt tussen Eerbeek en Apeldoorn-Zuid. Ze zouden daarom ook een integrale aanbieding willen doen op deze zogeheten Koningslijn. Dat betekent dat ze de bestaande lijn willen ombouwen indien er een vervoersconcessie wordt gegund voor een langere periode van maximaal 22,5 jaar.

Bovendien geven de partijen aan te verwachten dat ze de lijn goedkoop kunnen aanleggen: voor 30 tot 40 procent minder dan normaal.
De spoorlijn zou ook een versterking betekenen van het (regionale) openbaar vervoersnet. Apeldoorn krijgt zodoende bijvoorbeeld een goede verbinding met de snelle internationale ICE-treinen die Arnhem aandoen.

Ook de papierindustrie in Eerbeek zou voor de aan- en afvoer van goederen baat kunnen hebben bij het spoor. Met als aantrekkelijke bijkomstigheid dat daarmee de druk op de wegen door het vele transportverkeer in onder meer Loenen zou kunnen verminderen.

Goudappel Coffeng denkt verder dat het toerisme wel vaart door de nieuwe verbinding. De locaties voor dagrecreatie in zowel Arnhem (onder meer Nederlands Openluchtmuseum, Burgers' Dierpark) als in Apeldoorn (Apenheul, Paleis Het Loo, Julianatoren, Klimbos) worden onderling verbonden. Verder worden de mogelijkheden voor fiets- en wandeltochten in de Veluwezoom verbeterd en kunnen de vele voorzieningen voor verblijfsrecreatie in de regio profiteren van de verbinding.

Bron: De Stentor


hierin word niks verteld over de VSM die nu de spoorlijn onderhoud en er met hun materieel over rijd maar ik denk niet dat ze er heel erg blij mee zullen zijn, vooral nu ze vanaf 24-01-2012 bezig zijn met met de bouw van een nieuw station in beekbergen.

Gert1

  • Gast
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2012, 18:54:52 »
Ergens voel ik aan m'n theewater dat het toch nooit gebeurt. En dat is vanwege de VSM nog een goede zaak ook!

mvg,
Gert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2012, 18:57:33 »
Tsja een balletje kan soms raar lopen hoor! Als de politiek er mee te maken heeft dan kan ineens alles. Bij ons in Stadskanaal speelt een zelfde soort verhaal. Je weet het nooit...

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2012, 19:04:55 »
Ik zou zeggen, zet Goudhapper Coffeng eens met beide benen op de -stevige veluwse- grond.

Een verbinding tussen Zwolle /  Apeldoorn en Arnhem (openlucht museum/ burgerszoo) is er in de vorm van de Syntus buslijn 400, en die heeft me toch een bezettingsgraad !

Het spoor-goederenvervoer voor de papierfabrieken in Eerbeek is altijd mogelijk geweest, maar niet meer rendabel geacht rond 1985. Waarom zou dat nu ineens anders zijn.

Luchtkastelen.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 19:23:18 door rvp »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2012, 19:58:25 »
Men denkt 'er ligt rails dus kunnen we rijden' maar vergeet even dat voor een dergelijke exploitatie met hogere snelheden er baanverbetering, beveiliging, aangepaste overwegen ed moeten komen.

Een directe dienst Apeldoorn-Arnhem betekent invoegen op het toch al zo drukke stukje spoor tussen de splitsing bij Westervoort en station Arnhem. Dat zal dus op z'n minst lastig worden. Het alternatief is een overstap te Dieren maar dat maakt de lijn ook niet echt aantrekkelijk...

Inderdaad een hoop lucht... maar goed, vele mensen zijn weer nuttig bezig geweest zullen we maar zeggen  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2012, 13:35:25 »
Tja, de mensen die dit soort ideeën roeptoeteren (dank Lars ;)), hebben vaak zelf nog nooit een trein van binnen gezien. Alleen hun eigene dienstauto met chauffeur...  ::)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2012, 13:43:13 »
Een directe dienst Apeldoorn-Arnhem betekent invoegen op het toch al zo drukke stukje spoor tussen de splitsing bij Westervoort en station Arnhem.
Dan graag wel een volgende particuliere vervoerder, want dan wordt het inchecken op Velperpoort echt een gokspel:
NS, Syntus/Arriva, Breng, en....  :)
De vraag is ook of deze verbinding met Arnhem sneller is dan met de bus via de A50

Groet,
Michel


JK in H0

  • A.K.A. Jasper
  • Offline Offline
  • Berichten: 129
  • NS jaren '90
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2012, 14:02:27 »
Het kost al een aardige koffer met geld om dat traject te moderniseren. Maar qua tijd zou het, denk ik, te weinig schelen in vergelijking met Dieren - Zutphen - Apeldoorn. Het zou een keer overstappen besparen.

En ik weet niet hoe rendabel de lijn Apeldoorn - Zutphen is, maar dat zou er niet beter van worden.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing...

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2012, 18:00:10 »
het is inderdaad niet kansrijk, ik ben vandaag nog langs de spoorlijn geweest en hij licht ongeveer 1 meter van de weg. hier zouden dus allemaal hekken geplaats moeten worden door heel apeldoorn.

Als ze een snelle verbinding willen zoals een Intercity moet er ook nog eens bovenleiding aangelegd worden waar er geen ruimte is voor palen. Een Intercity zou nooit mogelijk zijn op het traject vanwege de afstand met de wegen ernaast.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2012, 18:19:23 »
Ik neem aan dat Goudappel ook niet over één nacht ijs gaat en best wel wat deskundigheid in huis heeft (zei hij die bij de concurrent werkt... ;D). Ik zou het niet zomaar de vuilnisbak ingooien, we kennen het hele rapport niet eens.

Volgens mij is er politiek behoefte aan een betere ov verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem. Als je hoog inzet, krijg je altijd wat...

Grtz,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2012, 18:29:48 »
In Friesland was het de bedoeling om de FStM samen met Arriva gebruik te laten maken van de spoorlijn Sneek-Stavoren. Dat vereist veel afstemming tussen de toeristische ritten en de reguliere reizigersritten. Het probleem is opgelost door de opheffing van de FStM. Ik denk niet dat de VSM zit te wachten op een dergelijke constructie met betrekking tot gebruik van een en dezelfde spoorlijn.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2012, 18:31:36 »
Maar politieke behoeften en maatschappelijke behoeften staan in deze redelijks haaks op elkaar en uiteindelijk weegt de laatste vrijwel altijd zwaarder...

En zolang de VSM eigenaar is van delen van het baanvak lijkt het mij dat het sowieso luchtfietsen is
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2012, 18:33:09 »
Als dat zo zou zijn, hadden we geen Betuwelijn  ;D

Gert1

  • Gast
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2012, 18:35:54 »
Als je daarmee suggereert dat onteigening wel een geëigend middel is, dan ken ik wel een paar VSM-fans die vast bereid zullen zijn om zich vast te laten ketenen aan hun eigen spoorstaven! 

mvg,
Gert

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2012, 18:46:54 »
waarom niet samen werken. dat kan toch ook.
door de week vnsm en weekends vsm alleen.
dan heb je een toeristische aktraktie die je naar de aktrakties brengt.
vsm krijgt hulp bij het bouwen,gebruik trace en voortbestaan.
ns hoeft niet alles opnieuw te bouwen en aan te leggen scheelt weer €
en je hoeft bovenleiding aan te leggen! je hebt de duitste ice ook als diesel.
het lijkt me eens een goed project hoe ze kunnen samenwerken met andere (hobby)spoorwegbedrijven.