Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Boxtel - Veghel - (Uden)  (gelezen 53283 keer)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Boxtel - Veghel - (Uden)
« Gepost op: 19 februari 2012, 15:21:25 »
Is het niet doodzonde om deze mooie spoorlijn zomaar te laten verwaarlozen? Sinds enkele jaren is deze spoorlijn niet meer in gebruik en daar zal niet veel aan veranderen wanneer men hier geen actie in onderneemt.

Studies van oa gemeente Veghel en provincie Noord Brabant om het laatste stukje spoorlijn met LightRail weer tot leven te wekken hebben tot op heden nog niets opgeleverd. Het door trekken van de spoorlijn richting Oss is ook ter spraken gekomen.

In 2005 is bekend geworden dat de ProRail geen onderhoud meer wilde plegen over het overgebleven treinvak Boxtel-Veghel en werd de aansluitwissel bij Boxtel opgebroken.

Waarom wordt er van deze mooie lijn geen museumspoorlijn opgericht? De omgeving van deze lijn met zijn vele bossen is zeker de moeite waard.

Hier heb ik enkele foto's verzameld met Google Street View;

Veghel, Gasthuisstraat

Veghel, Rijksweg N279

De spoorlijn vanaf de A50

Schijndel, N622

Voormalig Station Liempde

Een museumspoorlijn in die regio zal een stimulans zijn voor de economie en toerisme.

Het nog bestaande stuk spoor is ongeveer 19 km lang (vanaf station Boxtel tot ongeveer Veghel populierlaan)

Een gedeelte uit Wikipedia,
Citaat
In 2004 beëindigde Railion het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel. Uit protest tegen de plannen van ProRail om de aansluiting bij Boxtel te verbreken werden er op Tweede Paasdag 2005 ritten georganiseerd met een stoomtrein van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij en een LINT van Syntus.

Begin mei in dat jaar werd het puntstuk van het aansluitwissel alsnog verwijderd. In een later stadium werden in Schijndel nog overwegen afgebroken. Bij een aantal overwegen is bij de aanleg van nieuw asfalt het wegdek rechtstreeks tegen de spoorstaven aangelegd, waardoor geen ruimte meer is voor de wielflenzen van de treinwielen en het spoor dus onberijdbaar is. Bij één overweg is het asfalt zelfs bovenop het gehele spoor gelegd.

Tot 1995 was er ten noorden van de afslag Boxtel in de Rijksweg 2 een gelijkvloerse kruising met de spoorlijn. De spoorlijn ligt er momenteel (2011) nog, maar de huidige weg gaat nu met een viaduct over de spoorlijn heen.

Kijk hier voor meer informatie.

Met deze actie wil ik de actuele status van deze lijn laten zien en het stimuleren tot het weer ingebruik nemen van het Duits lijntje (in vorm van een museumspoorlijn).

Mvg,
Martijn

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2012, 15:45:39 »
Geloof niet dat er ook maar een kilometer van wat er nog ligt weer in gebruik genomen gaat worden. Volgens mij was de 'studie' van de gemeente Veghel en de provincie ook niet het eerste initiatief wat niks werd. Er staat me nog iets bij dat de gemeente hier ook ooit een iets heeft bedacht. Treinen er weer op laten rijden? Nee joh! We halen het spoor weg en maken er een 'wandelroute' van.  ::) Helaas...

Zou wel leuk zijn als hier in mijn tuin het spoor wel weer terug gelegd gaat worden, en ik zo nu en dan een trein voorbij zie komen i.p.v. zeer zelden een wandelaar.  :P

[edit]
Ohja.. Desondanks hoop ik uiteraard wel op een dergelijk initiatief wat erin slaagt om weer wat spul op de rails te krijgen hier in de omgeving.  ;)
[/edit]

Gr. Dave
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 15:54:16 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2012, 15:57:17 »
Is aanleveren per spoor voor Sligro en Jumbo ooit meegenomen in de onderzoeken ?
Die clubjes zijn de laatste jaren hard gegroeid.
En Exel / DHL stuurt auto onderdelen leveranties voor heel veel grote merken aan.
Misschien hebben die nog iets in hun MARS   8)  ?

Misschien handig om eens een goederenvervoer balletje op te gooien ?

Groeten, Alexander

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2012, 16:09:53 »
Gooi dat balletje maar op zou ik zeggen. :P ;D

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2012, 17:24:41 »
en wat dacht je van de containeroverslag in VeGhel , met zo'n lijntje kan je wel uitbrijden naar containers vechel , net zoals in acht , ook ik zou het wel tof vinden als daar weer wat machines over rolden .
en dan inderdaad het stukje bedreiventerijn in Veghel , waar de jumbo en mars licht is inderdaad een goed idee om ook daar sporen naar toe te leggen , je zou  inderdaad een heleboel kanten op kunnen daar in vechel,

mij lijkt het wel wat  (y)

groet stefan

inderdaad ff foutje hersteld  :-X
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 17:56:47 door nscargo2008 »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2012, 17:47:09 »
Het is VeGhel...

Jumbo en Mars op industrieterrein Acht? Dat is wel wat uit de richting... Noem het maar gewoon Veghel, om precieser te zijn De Dubbelen, De Amert en Dorshout. Daar zijn de meeste bedrijven gevestigd. ;D

De containeroverslag in Veghel is overigens niet echt groot. Mede daarom denk ik niet dat die de komende tijd van een spooraansluiting voorzien zal worden.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2012, 17:51:09 »
nee acht , containers  ;D ,die trouwens ook niet echt groot is , maar zou wel mogelijkheden geven om groter te kunnen worden in Veghel , inclu. aansluiting op de Jumbo en Mars die inderdaad in  VeGhel liggen .

gesnapt  ;D, sorry dat het onduidelijk over kwam  ;)

groet stefan  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 17:55:41 door nscargo2008 »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2012, 18:10:32 »
Begint wel een leuk idee te worden voor een vooralsnog fictief module-baantje. ;D

Ik moet het nog zien gebeuren (de 1:1 variant dan)...

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 18:22:17 »
Zolang ProRail aan de macht is zal er geen trein rijden.

Een paar jaar geleden hebben meerdere bedrijven uit Veghel aangegeven per spoor te willen vervoeren, dat werd door PR prachtig tegengehouden, milieueffect-studies ten spijt.

Moet even kijken of ik het artikel nog ergens vinden kan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2012, 18:26:28 »
Vorige week nog door Veghel gereden. Ben daarbij een overweg gepasseerd. Bomen weg, spoor weg. Gaat het niet meer worden denk ik.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2012, 18:28:03 »
Een spooraansluiting zie ik ook nog niet zo snel komen. En wat moet Jumbo nou met zo'n spooraansluiting? De meest supermarkten van Jumbo worden allemaal per vrachtwagen bevoorraad. Bij Mars is dit misschien een ander verhaal.

Maak er maar een museumspoorlijn van zou ik zeggen.   

Martijn

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2012, 18:31:34 »
Klopt Arjan, in 2008 zou er 1x per dag een containertrein gaan rijden voor deze groep bedrijven. Maar dat was plan zoveel wat van tafel geveegd werd.

Gr. Dave
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 18:33:22 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2012, 18:40:33 »
Eigenlijk is dat toch debiel? Met relatief weinig inspanning had de lijn weer gereactiveerd kunnen worden. Nu kwijnt het allemaal weg, en als men over 10 jaar `wijzer` is geworden zal de investering die nodig is alleen maar groter zijn zodat het er waarschijnlijk al helemaal niet meer van komt.

Museumspoorlijn zie ik niet zo snel gebeuren, de regio lokt niet zo overdreven veel toeristen aan, en alleen met hobbyisten red je het niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2012, 18:53:26 »
Ja dat is inderdaad debiel. Zo lang ik me kan herinneren zijn er diverse pogingen/initiatieven geweest om er wat mee te doen. Maar langzamerhand blijft er steeds minder over en gaat er geen enkele kogel door een kerk.

Met alles wat er de afgelopen jaren gedaan is, wordt het steeds moeilijker om dit stukkie spoor in gebruik te nemen. Er ligt tot Veghel alleen nog maar wat oud ijzer, de rest van de infrastructuur kun je volledig opnieuw aanleggen.

In Schijndel hebben ze - vrij recent zelfs - de asfaltering gewoon over de overweg heen gelegd. ::) Zoveel initatieven zijn er reeds geweest en het wordt steeds lastiger (gemaakt?) om nog wat te maken van dat lijntje. Ik heb die hoop al lang in de diepvries gelegd en ontdooi hem wel weer mocht het er echt nog eens een keer van gaan komen.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2012, 18:58:31 »
Museumspoorlijn zie ik niet zo snel gebeuren, de regio lokt niet zo overdreven veel toeristen aan, en alleen met hobbyisten red je het niet.

Ik denk dat het de toerisme juist stimuleert en niet alleen de toerisme maar ook de werkgelegenheid in beperkte maten. 

Ze kunnen het in ieder geval toch proberen.

Martijn