Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:59:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:55:59
PB models: koplopers (voorbespreking) door Ben
Vandaag om 08:36:58
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Corné81
Vandaag om 08:14:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 08:09:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:37:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 07:21:02
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door gdh
Vandaag om 06:40:06
Marklin/Trix koploper door Daan!
Vandaag om 06:36:12
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:36:13
Modelspoor enquete door barry1972
Vandaag om 00:24:36
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
23 september 2023, 23:02:09
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door BlauweEngel-fan
23 september 2023, 20:19:54
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
23 september 2023, 19:48:15

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 29110 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2012, 16:12:09 »
Er is niks mis mee, maar je kan er niet mee buiten spelen zeg maar  :)
Ik promoot nou eenmaal graag het Module bouwen, in welke vorm dan ook
Mvg Marty,

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2012, 17:52:11 »
Heb ik wel aan gedacht hoor, alleen is het baanplan niet eenvoudig in modules te vatten ;D Daarnaast speelt er nog wel wat mee, heb al sinds mijn 18e geen baan meer en had voor die tijd een relatief klein baantje op mijn kamer staan. Mijn oom daarintegen had een schitterende grote baan op zolder en van zoiets heb ik altijd gedroomd. Nu het zover is wordt het uitpakken, want ik weet niet of de kans zich nog eens voordoet. Ook weet ik dat ik tegen heel veel mensen in ga die de baan vast veel te breed vinden, maar dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen ;D Dus vandaar een keer deze grote baan. Zal ik ooit verhuizen dan moet wel alles tegen de vlakte, maar dat zien we dan wel weer. Nou ja, eerst maar eens zien dat er ooit wat gaat rijden...
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2012, 18:31:32 door Tomasso »

Ferry As

• Spoor 1
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2012, 18:04:18 »
Hey Tom,

Ik begrijp je enthiosiastme nu je de ruimte hebt. Herkenbaar en ik ben ook zo begonnen met m'n eerste baan na jaren.

Na enige tijd bouwen begon de twijfel toe te slaan. Vooral de moeilijk bereikbare plaatsen begonnen me steeds meer te irriteren. Ook het liggen onder een baan wordt op een gegeven moment echt vervelend.

Begin van rugklachten is zeer aannemelijk met een moeilijk bereikbare baan.

Het is niet om je te ontmoedigen maar denk nog eens goed na. Nu zal je het probleem er niet van inzien maar dat zal over een paar maanden waarschijnlijk anders zijn.

Ook ik bouw met modules / segmenten. Het heeft absoluut voordelen.

Mocht je eens bij mij willen kijken, dan ben je van harte welkom.

De werkelijkheid is dat moeilijk bereikbare banen zelden afgemaakt worden..

Just my thoughts...

Groeten

Ferry

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2012, 18:14:21 »
Het is een mooi idee, maar....
Ferry! en Marty hebben wel een goed punt. Ikzelf heb nu ook
gekozen voor modules. Oke, met kap en de rest van de ellende.
Terwijl ik op de bovenste verdieping een baan zou kunnen maken
van 6x5 meter. En dan nog met gemak rondom. Door de keus van
modules ben ik nu meer flexibel in bouwen. En het is makkelijk
te hanteren. Ik zou er toch eens over nadenken. Je kunt het
eenvoudig in segmenten bouwen, zodat je later altijd dmv een
paar slobbouten de boel uit elkaar schroeft en omzet.

vrgr Steef
Mvh Steef

Henk H

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2012, 18:24:58 »
Hallo Tom,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige opmerkingen, wij zijn recentelijk ook overgestapt op modulair bouwen.
Dit werkt zeer prettig, je kunt gemakkelijk overal bij (y)
Succes.

gr. Henk en Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2012, 21:12:50 »
Goed, even een update. Na jaren een baanplan in de kast te hebben gehad was ik recentelijk begonnen om het uit te tekenen in Busch PC Rail (een ontzettend vervelend programma, maar had het tenslotte al gekocht). Hier een screendump van de baan die gedeeltelijk in PC Rail getekend is:

De eerste verdieping was nog niet in PC Rail gezet, alleen een gedeelte van de 2e verdieping (zwart) en de bovenste verdieping (groen). Maar...

Tussen een plan en uitvoering kan nog wel eens wat anders gebeuren. Aangezien wij een zoon verwachten in juli (en gek genoeg nu al de mooiste zoon ter wereld ;D) veranderd de indeling in huis ook. DUS, de zolder die eigenlijk mijn totalitaire grondgebied was en die met harde hand geregeerd werd, is nu verdeeld in 2 helften. De ene helft is de demilitaire zone waar een logeerbed staat, een kast en een klein bureautje en de andere kant is nog steeds voor mij. Zo gaat het nu altijd met mij, een hoop babbels, maar als mijn vrouw 1 keer fijntjes haar wensen kenbaar maakt heb ik op voorhand al verloren :P ;D Het schijnt in een goed huwelijk zo te werken dat het een kwestie van geven en nemen is, helaas werkt dat altijd alleen maar 1 kant op. Nou ja, dan zal ik mijn vrouw vanavond maar nemen haar zin geven. :-X ;D

How now brown cow? Dat zal ik je uitleggen. Het gedeelte van de L met het kopstation blijft staan, qua afmetingen dan. De rest van de baan ligt nu helemaal op de schop, aangezien ik nu geen idee heb hoe ik het ga inrichten. Modulair bouwen heb ik aan gedacht, maar ik zit met een paar lastige obstakels, zoals de trap die onder mijn baan door loopt. Dus ik snap de argumenten, maar ik ga het niet doen :P

Anyway, de bedoeling van mijn baan was dat ik er treinen kon laten rijden met een maximale lengte van (eh, weet geen centimeters) ongeveer 1 loc en daar achter 7 getrokken rijtuigen (voor het beeld, bijvoorbeeld een 1200 met daarachter 7 plan D's). Ook wilde ik ruime bogen en slanke wissels hebben zodat Philotrain locs er ook over konden rijden. Ik zit nu echter een klein beetje met de handen in mijn net geknipte haar, aangezien ik een baanplanner van niks ben en totaal geen fantasie heb ;D. Ik heb dan ook geen idee wat ik nu moet beginnen. Mijn vraag is dan ook, is er iemand die mij op weg kan helpen?

Voorkeuren: Nederlands landschap, mag wat glooien en eventueel zelfs meerdere verdiepingen hebben, ik rij graag met stoom, maar heb ook wel electrisch spul en ik zou graag wat te rangeren hebben en eventueel een draaischijf (en, en, en :-*).

Makkie toch?

Beached

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2012, 21:35:25 »
Ik ben ook niet de meest creatieve baanplanner, maar onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht duikel ik gewoon een hele hoop emplacementtekeningen op van sporenplan.nl op, en de dingen die mij aanspreken combineer ik dan tot een redelijk realistisch emplacement. En voor de stukken tussen de stations neem je gewoon de kortste route. Het is niet alsof je bergen moet omzeilen in Nederland.

mvg,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2012, 21:42:18 »
Ha Rick,

Als ik dat zie dan schiet ik juist helemaal in de stress. Zoveel informatie kan mijn zeer beperkte brein niet verwerken ;D Maar nee dat is het niet, ik raak gewoon het overzicht kwijt en krijg hier geen ideeën van omdat ik het grotere plaatje niet kan zien, snappie? Toch bedankt hoor (y)

Anyway, is er iemand die een mooi idee heeft (en ja, ik ben het met je eens Rick, beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen :P)?

Ric

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2012, 22:41:43 »
Hallo Tomasso,

Misschien een open deur maar "100 sporenplannen voor kleine en grotere modelbanen. HO, TT, N, Z van auteur Günter & Balcke, Gernot Hill Joachim M. & Fromm " Hierin staan best aardige banen in, die als inspiratie zouden kunnen dienen. Met een beetje fantasie aan te passen voor een Nederlandse baan. De bovengenoemde heren hebben meerdere boeken geschreven, die tweedehands niet duur zijn. Je moet wel even Googlen.

Succes Ric

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2012, 20:26:57 »
Ha Ric,

Geen open deur want ik heb er nog nooit van gehoord. Dus ga meteen eens zoeken! (y)

Thanx,

Tom.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2012, 11:18:31 »
Duurde ff, maar bij deze het boekje gevonden en besteld. Heb me ondertussen suf gezocht naar een leuk baanplan, maar wordt er tureluurs van en zie door de bomen het bos niet meer. Vaak krijg je tijdens het zoeken een baan te zien volgepropt met zoveel mogelijk rails (lelijk) of juist precies het tegenovergestelde, 1 enkel spoortje en een heleboel landschap (mooi, maar te weinig eh "speelruimte" zal ik maar zeggen). Een gulden middenweg zou mooi zijn, maar dat blijkt in de praktijk toch moeilijk te zijn getuige de vele baanplannen die de revue gepasseerd zijn en die bovenstaande eigenschappen vertoonden.

Nou ja, maar even afwachten dan. Het frame is zo goed als klaar, dus er kan straks mooi aangevangen worden met het bouwen, zodra het juiste baanplan zich heeft ontsproten aan mijn dagelijks benevelde brein ;D

Luit

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2012, 13:26:22 »
Om in de buurt te blijven langs de lijn Harlingen-Nieuweschans zijn diverse stationnnetjes geweest met op andere stukken ook nog aardige industrie aansluitingen,karton, suiker ,aardappelen,en natuurlijk de lokale kolenboeren.
Stoom,Diesel,oud vervoer, zelfs nieuw(Ariva,containers). Of je bewekt een oude industrie met moderne wagens. Suiker afvoer,papierwagens of je bewerkt de suiker in graan kun je hele bloktreinen laten rijden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2012, 21:15:42 »
@ Luit,

Bedankt voor de tips, leuk idee om wat industrie te verwerken! Modern is natuurlijk helemaal uit den boze :P ;D

Zo, laatste stukje hout gekocht voor het frame. Probeer het zaterdag helemaal klaar te hebben en zal dan eens wat foto's posten. Heb ook maar eens de maten genomen want het is wel handig om te weten waar je aan toe bent tijdens het plannen. De maten zijn; aan de rechterkant (van voren gemeten) 212 cm breed, aan de andere kant iets smaller, namelijk 185,3 cm breed en de lengte is 4 meter 62 cm. Niet al te groot, maar genoeg om misschien toch iets leuks op te fabriceren.

Ik blijf een beetje nadenken wat ik nou precies wil, heb niet persé het noorden in gedachten (aangezien alleen de namen van de plaatsen doorleven op de baan), maar de scenery moet gewoon onmiskenbaar Nederlands zijn met van alles wat. Wil in ieder geval lange treinen kunnen laten rijden, maar eigenlijk ook een soort lokaalspoorgebeuren hebben waar een leuk boemeltje kan rijden. Wil een aardig station met wat te rangeren, maar aan de andere kant zit je met een beperkte ruimte die ik niet alleen vol wil hebben met 'station' en rails. Dus het gaat zorgvuldig plannen worden. Ik merk ook dat het grootste proces zich in mijn hoofd voltrekt en dat ik daar continu tegen dingen aanloop. Dat is wel eens een nadeel (understatement van de eeuw :P ::) ;D), want daardoor stel ik altijd zoveel dingen uit, alles moet namelijk eerst tot in de puntjes uitgedacht zijn. Vandaar ook dit digitale blog waar ik mijn hart even kan luchten en zo ook alles weer een beetje kan relativeren (namelijk; veel te veel wensen en eisen, een enorme baan in gedachten hebben, maar een beperkte ruimte tot je beschikking hebben, veel te lange treinen willen laten rijden, enorme rijlengtes in gedachten hebben, terwijl kortere treinen ook leuk kunnen zijn, etc... Misschien wordt het tijd om wat reëeler te worden ;D). Ach ja, iedere gek zijn gebrek ;D
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2012, 21:18:59 door Tomasso »

Henry Visser

• Offline Offline
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2012, 22:18:15 »
Hoi,
 Nou je schrijft leuk , ;)dat mag ik wel,ik sluit me bij marty aan,kijk eens naar modulebouw, (ff lekker onrust zaaien),en let op je sporen ,more is less.Ik blijf er bij dat een trein door mooi landschap rijdt, je uiteindelijk (mij in ieder geval),meer blijft prikkelen dan door een berg onrealistische sporen.Als je bijvoorbeeld Goor in model omzet (echt 1 op 87),kom je tot de conclusie dat dat al aardig wat is,terwijl het zo'n trutstationnetje is.Succes !

Henry

Beached

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2012, 05:05:56 »
Zou het baanplan van Assen soms een beginpunt kunnen zijn? Niet al te groot, een aftakking naar de NOLS lijn naar Stadskanaal, wat goederensporen en een draaischijf met locloods en kolenpark.
Tekeningen kun je op deze pagina vinden(effe naar beneden scrollen)
http://www.nols-maatschappij.info/Tekeningen/Tekeningen.htm
Deel van deze site: http://www.nols-maatschappij.info/

mvg,
Rick