Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
  

Auteur Topic: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor  (gelezen 6097 keer)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Gepost op: 11 April 2007, 10:29:37 »
Ik ben op zoek naar 2 trafo's. Ik wil iig niet die dingen van fleischmann, nee ze mogen gewoon altijd een bepaalde spanning afgeven. 1 is voor een stuk of 25 (gloei)lampjes en wissels (wisselspanning dus) en de andere is voor de sporen (gelijkspanning) er zullen nooit meer dan 2 treinen (stoomloks) tegelijk rijden en er zullen ook nooit meer dan 2-3 wissels tegelijk omgezet worden.

Nu zie ik op de website van conrad art.nr. 242862 - 8A

is die goed genoeg voor de wisselspanning? Op de conrad site kan ik geen trafo vinden voor de gelijkspanning....
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2007, 10:48:36 »
8A is behoorlijk veel. 25 lampjes gebruiken net iets meer dan 1A, hou je flink over. Voordeel is wel dat je nog eens een wissel kan omzetten zonder dat je dat gelijk merkt aan een korte vermindering van de lichtopbrengst. Desondanks zou ik toch een apart trafootje voor de wissels gebruiken, een stekkernettrafootje van 1A is genoeg en kost een drol. Gelijkstroomtrafo's bestaan niet. Dat is altijd een gewone trafo met een gelijkrichter er achter, ook als dat in één kastje zit. Gelijkrichters kun je ook bij Conrad kopen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2007, 10:54:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2007, 10:54:11 »
Technische specificaties:
Uitgangsspanning 24 V~
Vermogen 1 A
Afm. (lxbxh) 101 x 61 x 51 mm
Voedingsspanning 230 V~.


waar haalt u die 8A vandaan?

Dus als ik 3 van die trafootjes koop, 1 voor de verlichting, 1 voor de wissels en 1 voor de sporen (met gelijkrichter) werkt het prima? ;D

//edit: of kan ik beter art.nr 218494 - 89  nemen aangezien deze 18v levert? Hoeveel A is 30 vA?
« Laatst bewerkt op: 11 April 2007, 10:58:49 door G. van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2007, 10:58:52 »
Oh sorry, ik zag een deel van het artikelnummer aan voor de geleverde stroomsterkte.

1A is weer een beetje klein.  ;D Je moet een trafo liever niet tegen het maximum belasten, dan zakt de spanning in en dat zie je aan de lichtopbrengst. Bovendien weet je nooit of het bij 25 lampjes blijft. Ik zou voor de verlichting een trafo van minstens 3A aanschaffen en ik zou 14 tot 16 volt aanhouden. Voor de wissels en de treinen moet dat zelfs, die zijn niet gemaakt voor hogere spanningen.

VA is de vermenigvuldiging van spanning (volt V) en stroomsterkte (ampère A). Dus bij 15 volt (V) betekent 30 VA 2 ampère (2A) stroom.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2007, 11:03:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2007, 11:05:34 »
... of kan ik beter art.nr 218494 - 89  nemen aangezien deze 18v levert? Hoeveel A is 30 vA?

Bij een trafo 18V en 30VA is de maximale stroom 30VA / 18V = 1,67A

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2007, 11:17:12 »
Bij Conrad is 216465 - 89 een ideaal manusje van alles, in ieder geval heel geschikt voor de verlichting. Voor de treinen eigenlijk ook.

Vorig jaar op de beurs nog een zwik nieuwe Roco trafo's (10718) gekocht die eigenlijk bij de Lokmaus 2 horen. Met 16 volt en 2,5 ampère heel geschikt voor van alles en nog wat. Tientje per stuk voor betaald. Dumpactie van Reyne. Volgens mij vindt je die nog steeds op een beetje beurs.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2007, 11:22:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2007, 12:06:29 »
Een trafo met een gelijkrichter erachter zal je voor je treinen ook niet veel verder brengen. Je moet de spanning voor het rijden toch kunnen regelen tenzij je alleen op volle snelheid wil rijden. 24Volt (= gelijkgericht meer dan 30V) is wel erg veel van het goede. Neem hier toch een gewone trafo met regelaar voor.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2007, 12:09:55 »
daar zijn rijregelaars voor bedacht  ;) (vandaar dat ik dus geen reglaar nodig heb)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2007, 12:15:04 »
24Volt (= gelijkgericht meer dan 30V)

 ??? Bij gelijkrichten gaat de spanning niet omhoog, eerder omlaag. Bij gelijkrichten met een brugcel wordt de spanning 1 tot 2 volt lager. Vandaar dat 16 volt ideaal is, wordt de rijspanning maximaal 14 tot 15 volt.
Als je de gelijkspanning vervolgens gaat afvlakken met een condensator, dan gaat de spanning omhoog, maar dat is hier nergens voor nodig.

Weet je trouwens zeker dat je regelaars gelijkstroom nodig hebben Van Renkum?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2007, 12:16:35 »
van Rekum... zonder de N

jazeker, dat weet ik 100% zeker ;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2007, 12:27:30 »
Wat voor gelijkstroom hebben ze dan nodig? Is gelijkgerichte wisselspanning voldoende, of wordt er ook afgevlakt? In het laatste geval heb je trafo's met een lagere spanning nodig.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2007, 12:47:58 »
Om welke regelaars gaat het eigenlijk heer van Rekum?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2007, 12:51:42 »
Als je dan toch die trafo bij conrad besteld: 216465-89 en je doet er meteen een spanningsregelaar bij: 115967-89 ( voor de locs) dan ben je met één trafo klaar.
Die trafo levert ong. 4 Amp. ruim voldoende voor 2 locs, 25 lampjes en een aantal wissels.
Probleem opgelost denk ik :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2007, 12:58:03 »
toch opvallend dat je begint met de vraag of de keuze voor de trafo goed is en het na een paar reacties al ineens over rijregelaars gaat....  :-|
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: 2 transformatoren, 1 voor verlichting, 1 voor spoor
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2007, 13:03:39 »
Omdat we dan beter kunnen inschatten wat voor trafo je eigenlijk nodig hebt. Zelf dacht je aan 24 volt of 18 volt en dat zijn spanningen waar de meeste losse treinregelaars niet goed tegen kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.