Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: Koersborden lezen  (gelezen 3017 keer)

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Koersborden lezen
« Gepost op: 05 February 2012, 09:18:13 »
Ik heb een koersbord waarvan ik niet weet hoe ik het moet lezen en hoe het gebruikt werd.

Foto 1 is de kant waarop Valkenburg staat met een pijl naar rechts. Tevens staat rechts een nummer.



Foto 2 is datzelfde nummer. Wat wil dit nummer eigenlijk zeggen??



Foto 3 is vervolgens de andere kant. Hier staat naast Valkenburg een pijl naar Links.



Heb je bij dit bord te maken met voor en achterkanten? Kortom; werd er in Valkenburg of Kerkrade gedraaid?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re:Koersborden lezen
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2012, 09:31:18 »
Voor zover ik weet op deze vroege zondagmorgen:

Elk bord hoort aan 1 zijde van de trein, het bord aan de andere kant moet er dus `andersom` uit zien.

Gaat de trein naar Valkenburg, moet aan de linkerkant de pijl naar links wijzen en aan de andere kant de pijl naar rechts. Op deze borden staat dus het station aangegeven waar `gekeerd`wordt. (niet te letterlijk nemen = spoorwegjargon)

wpl = lijnwerkplaats

Mt = Maastricht

54081 = intern artikelnummer

1986 = jaartal van invoering
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 13:01:26 door Arjan6511. Reden: beetje raar tikfoutje »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2012, 11:25:44 »
Die is voor de pendeltrein Kerkrade-Valkenburg (via Simpelveld dus). Wat valt daar verder aan uit te leggen? De pijl is de kant waar de trein heen rijdt. En die rijdt dus heen en weer. De ene kant op naar de ene bestemming, de andere kant naar de andere bestemming.

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2012, 12:48:37 »
Thanks voor de uitleg Arjan! Waarom werden de lijnwerkplaatsen op deze borden genoemd??

Ik heb via het lezen op internet trouwens gezien dat deze borden in een bak horen. ZIjn er verschillende bakken geweest? Want op sommige van die blauwe bakken zie je maar een gedeelte (vaak de helft) van de plaat die in de bak zit. Terwijl bij deze plaat de hele bak open zou moeten zijn wil je alles kunnen zien wat erop staat...

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re:Koersborden lezen
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2012, 13:07:33 »
De reden van de vermelding van de werkplaatsen zou kunnen zijn dat deze borden daar in het magazijn liggen, en dat ook daarom het artikelnummer er op staat aangegeven.

Of er verschillende bakken zijn geweest durf ik je niet te zeggen, nooit zo op gelet eigenlijk. Volgens mij was het bij de Wadlopers zo dat daar 3 punten aan de zijwand zaten waar het koersbord aan werd beverstigd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Koersborden lezen
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2012, 17:16:32 »
Reed die niet door tot Heerlen? Meende dat er een (stop)verbinding was Heerlen - Valkenburg via Kerkrade Centrum en Simpelveld. Of vergis ik me grandioos? ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Koersborden lezen
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2012, 18:38:02 »
nee, reed voorheen door naar Maastricht.  Maar het bord is uit de nadagen en het zou best kunnen dat ie toen niet meer verder reed dan Valkenburg. Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.

Grtz,
Niels

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Koersborden lezen
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2012, 19:04:27 »
Voor de electrificatie van Heerlen - Kerkrade werd er inderdaad doorgereden naar Heerlen.
Of er de andere kant op wel eens doorgereden is naar Maastricht, weet ik niet.
Ik ken alleen Valkenburg als eindpunt.

Huub

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Koersborden lezen
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2012, 09:48:06 »
Na de elektrificatie van het traject Heerlen - Kerkrade Centrum in 1986 wordt de treindienst opgeknipt. Vanuit Kerkrade rijdt eenmaal per uur een stoptrein via Heerlen naar Roermond en een stoptrein via Heerlen naar Maastricht. Via Simpelveld rijdt eenmaal per uur een stoptrein naar Valkenburg, aangevuld met enkele spitstreinen. Een jaar later beëindigt NS de treindienst tussen Kerkrade en Simpelveld. Vanaf mei 1994 rijden de stoptreinen Kerkrade Centrum - Roermond tussen Kerkrade en Heerlen alleen nog in de spits.
Bron:www.martijnvanvulpen.nl
Dit bord is dus net 1 jaar in gebruik geweest.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2012, 19:48:07 »
Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Hij zal bij iemand aan de muur hebben gehangen, vandaar de gaten.
De bak voor deze dienst zal zijn aangepast zodat ie helemaal open was; ik kan het op foto's niet goed zien maar het lijkt erop dat dat voor Heerlen-Aachen ook zo was.

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2012, 20:52:49 »
Hoe werden die koersbordbakken dan aangepast zodat ze helemaal open waren?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2012, 22:32:02 »
Dat kan een Limburger die er in de jaren '80 bij was je vast vertellen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Koersborden lezen
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2012, 11:42:46 »
Slijptol :p?