Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Huup
Vandaag
om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
jandcargo
Vandaag
om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw.
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan
door
defender
Vandaag
om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 21:43:07
Randstad
door
Luit
Vandaag
om 21:20:43
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
Vandaag
om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
Vandaag
om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
Vandaag
om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
Vandaag
om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk
door
FritsT
Vandaag
om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad
door
Sylvester
Vandaag
om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 18:34:36
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
R1954
Vandaag
om 16:31:56
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:52:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Koersborden lezen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Koersborden lezen (gelezen 3011 keer)
Rikkie
Offline
Berichten: 19
Koersborden lezen
«
Gepost op:
05 February 2012, 09:18:13 »
Ik heb een koersbord waarvan ik niet weet hoe ik het moet lezen en hoe het gebruikt werd.
Foto 1 is de kant waarop Valkenburg staat met een pijl naar rechts. Tevens staat rechts een nummer.
Foto 2 is datzelfde nummer. Wat wil dit nummer eigenlijk zeggen??
Foto 3 is vervolgens de andere kant. Hier staat naast Valkenburg een pijl naar Links.
Heb je bij dit bord te maken met voor en achterkanten? Kortom; werd er in Valkenburg of Kerkrade gedraaid?
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4731
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2012, 09:31:18 »
Voor zover ik weet op deze vroege zondagmorgen:
Elk bord hoort aan 1 zijde van de trein, het bord aan de andere kant moet er dus `andersom` uit zien.
Gaat de trein naar Valkenburg, moet aan de linkerkant de pijl naar links wijzen en aan de andere kant de pijl naar rechts. Op deze borden staat dus het station aangegeven waar `gekeerd`wordt. (niet te letterlijk nemen = spoorwegjargon)
wpl = lijnwerkplaats
Mt = Maastricht
54081 = intern artikelnummer
1986 = jaartal van invoering
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 13:01:26 door Arjan6511. Reden: beetje raar tikfoutje
»
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2012, 11:25:44 »
Die is voor de pendeltrein Kerkrade-Valkenburg (via Simpelveld dus). Wat valt daar verder aan uit te leggen? De pijl is de kant waar de trein heen rijdt. En die rijdt dus heen en weer. De ene kant op naar de ene bestemming, de andere kant naar de andere bestemming.
Gelogd
Rikkie
Offline
Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2012, 12:48:37 »
Thanks voor de uitleg Arjan! Waarom werden de lijnwerkplaatsen op deze borden genoemd??
Ik heb via het lezen op internet trouwens gezien dat deze borden in een bak horen. ZIjn er verschillende bakken geweest? Want op sommige van die blauwe bakken zie je maar een gedeelte (vaak de helft) van de plaat die in de bak zit. Terwijl bij deze plaat de hele bak open zou moeten zijn wil je alles kunnen zien wat erop staat...
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4731
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #4 Gepost op:
05 February 2012, 13:07:33 »
De reden van de vermelding van de werkplaatsen zou kunnen zijn dat deze borden daar in het magazijn liggen, en dat ook daarom het artikelnummer er op staat aangegeven.
Of er verschillende bakken zijn geweest durf ik je niet te zeggen, nooit zo op gelet eigenlijk. Volgens mij was het bij de Wadlopers zo dat daar 3 punten aan de zijwand zaten waar het koersbord aan werd beverstigd.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Hammondman
Offline
Berichten: 376
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #5 Gepost op:
05 February 2012, 17:16:32 »
Reed die niet door tot Heerlen? Meende dat er een (stop)verbinding was Heerlen - Valkenburg via Kerkrade Centrum en Simpelveld. Of vergis ik me grandioos?
Gelogd
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul.
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #6 Gepost op:
05 February 2012, 18:38:02 »
nee, reed voorheen door naar Maastricht. Maar het bord is uit de nadagen en het zou best kunnen dat ie toen niet meer verder reed dan Valkenburg. Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Grtz,
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
hubertus
Offline
Berichten: 3271
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #7 Gepost op:
05 February 2012, 19:04:27 »
Voor de electrificatie van Heerlen - Kerkrade werd er inderdaad doorgereden naar Heerlen.
Of er de andere kant op wel eens doorgereden is naar Maastricht, weet ik niet.
Ik ken alleen Valkenburg als eindpunt.
Huub
Gelogd
sjef hoenjet
Offline
Berichten: 106
NS
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #8 Gepost op:
06 February 2012, 09:48:06 »
Na de elektrificatie van het traject Heerlen - Kerkrade Centrum in 1986 wordt de treindienst opgeknipt. Vanuit Kerkrade rijdt eenmaal per uur een stoptrein via Heerlen naar Roermond en een stoptrein via Heerlen naar Maastricht. Via Simpelveld rijdt eenmaal per uur een stoptrein naar Valkenburg, aangevuld met enkele spitstreinen. Een jaar later beëindigt NS de treindienst tussen Kerkrade en Simpelveld. Vanaf mei 1994 rijden de stoptreinen Kerkrade Centrum - Roermond tussen Kerkrade en Heerlen alleen nog in de spits.
Bron:www.martijnvanvulpen.nl
Dit bord is dus net 1 jaar in gebruik geweest.
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #9 Gepost op:
06 February 2012, 19:48:07 »
Citaat van: Niels B op 05 February 2012, 18:38:02
Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Hij zal bij iemand aan de muur hebben gehangen, vandaar de gaten.
De bak voor deze dienst zal zijn aangepast zodat ie helemaal open was; ik kan het op foto's niet goed zien maar het lijkt erop dat dat voor Heerlen-Aachen ook zo was.
Gelogd
Rikkie
Offline
Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #10 Gepost op:
06 February 2012, 20:52:49 »
Hoe werden die koersbordbakken dan aangepast zodat ze helemaal open waren?
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #11 Gepost op:
06 February 2012, 22:32:02 »
Dat kan een Limburger die er in de jaren '80 bij was je vast vertellen.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4057
Re:Koersborden lezen
«
Reactie #12 Gepost op:
07 February 2012, 11:42:46 »
Slijptol :p?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Koersborden lezen