Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
  

Auteur Topic: Koersborden lezen  (gelezen 3151 keer)

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Koersborden lezen
« Gepost op: 05 February 2012, 09:18:13 »
Ik heb een koersbord waarvan ik niet weet hoe ik het moet lezen en hoe het gebruikt werd.

Foto 1 is de kant waarop Valkenburg staat met een pijl naar rechts. Tevens staat rechts een nummer.



Foto 2 is datzelfde nummer. Wat wil dit nummer eigenlijk zeggen??



Foto 3 is vervolgens de andere kant. Hier staat naast Valkenburg een pijl naar Links.



Heb je bij dit bord te maken met voor en achterkanten? Kortom; werd er in Valkenburg of Kerkrade gedraaid?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Filmpjes op YouTube
Re:Koersborden lezen
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2012, 09:31:18 »
Voor zover ik weet op deze vroege zondagmorgen:

Elk bord hoort aan 1 zijde van de trein, het bord aan de andere kant moet er dus `andersom` uit zien.

Gaat de trein naar Valkenburg, moet aan de linkerkant de pijl naar links wijzen en aan de andere kant de pijl naar rechts. Op deze borden staat dus het station aangegeven waar `gekeerd`wordt. (niet te letterlijk nemen = spoorwegjargon)

wpl = lijnwerkplaats

Mt = Maastricht

54081 = intern artikelnummer

1986 = jaartal van invoering
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 13:01:26 door Arjan6511. Reden: beetje raar tikfoutje »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Koersborden lezen
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2012, 11:25:44 »
Die is voor de pendeltrein Kerkrade-Valkenburg (via Simpelveld dus). Wat valt daar verder aan uit te leggen? De pijl is de kant waar de trein heen rijdt. En die rijdt dus heen en weer. De ene kant op naar de ene bestemming, de andere kant naar de andere bestemming.

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2012, 12:48:37 »
Thanks voor de uitleg Arjan! Waarom werden de lijnwerkplaatsen op deze borden genoemd??

Ik heb via het lezen op internet trouwens gezien dat deze borden in een bak horen. ZIjn er verschillende bakken geweest? Want op sommige van die blauwe bakken zie je maar een gedeelte (vaak de helft) van de plaat die in de bak zit. Terwijl bij deze plaat de hele bak open zou moeten zijn wil je alles kunnen zien wat erop staat...

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Filmpjes op YouTube
Re:Koersborden lezen
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2012, 13:07:33 »
De reden van de vermelding van de werkplaatsen zou kunnen zijn dat deze borden daar in het magazijn liggen, en dat ook daarom het artikelnummer er op staat aangegeven.

Of er verschillende bakken zijn geweest durf ik je niet te zeggen, nooit zo op gelet eigenlijk. Volgens mij was het bij de Wadlopers zo dat daar 3 punten aan de zijwand zaten waar het koersbord aan werd beverstigd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Koersborden lezen
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2012, 17:16:32 »
Reed die niet door tot Heerlen? Meende dat er een (stop)verbinding was Heerlen - Valkenburg via Kerkrade Centrum en Simpelveld. Of vergis ik me grandioos? ;D
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Koersborden lezen
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2012, 18:38:02 »
nee, reed voorheen door naar Maastricht.  Maar het bord is uit de nadagen en het zou best kunnen dat ie toen niet meer verder reed dan Valkenburg. Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.

Grtz,
Niels

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Koersborden lezen
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2012, 19:04:27 »
Voor de electrificatie van Heerlen - Kerkrade werd er inderdaad doorgereden naar Heerlen.
Of er de andere kant op wel eens doorgereden is naar Maastricht, weet ik niet.
Ik ken alleen Valkenburg als eindpunt.

Huub

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Koersborden lezen
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2012, 09:48:06 »
Na de elektrificatie van het traject Heerlen - Kerkrade Centrum in 1986 wordt de treindienst opgeknipt. Vanuit Kerkrade rijdt eenmaal per uur een stoptrein via Heerlen naar Roermond en een stoptrein via Heerlen naar Maastricht. Via Simpelveld rijdt eenmaal per uur een stoptrein naar Valkenburg, aangevuld met enkele spitstreinen. Een jaar later beëindigt NS de treindienst tussen Kerkrade en Simpelveld. Vanaf mei 1994 rijden de stoptreinen Kerkrade Centrum - Roermond tussen Kerkrade en Heerlen alleen nog in de spits.
Bron:www.martijnvanvulpen.nl
Dit bord is dus net 1 jaar in gebruik geweest.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Koersborden lezen
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2012, 19:48:07 »
Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Hij zal bij iemand aan de muur hebben gehangen, vandaar de gaten.
De bak voor deze dienst zal zijn aangepast zodat ie helemaal open was; ik kan het op foto's niet goed zien maar het lijkt erop dat dat voor Heerlen-Aachen ook zo was.

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Koersborden lezen
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2012, 20:52:49 »
Hoe werden die koersbordbakken dan aangepast zodat ze helemaal open waren?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Koersborden lezen
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2012, 22:32:02 »
Dat kan een Limburger die er in de jaren '80 bij was je vast vertellen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Koersborden lezen
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2012, 11:42:46 »
Slijptol :p?