Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42447 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #120 Gepost op: 04 February 2012, 11:35:37 »
Tsja. Mijn auto wilde ook niet starten. En ik was niet de enige, ik stond 10 minuten in de wacht bij de mobiliteitsservice.

Op veel snelwegen geldt nu een lagere maximumsnelheid, omdat het te koud is voor zout.

Het winterweer speelt dus niet alleen de NS parten.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 12:08:17 door WimC »
Grt, Wim

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #121 Gepost op: 04 February 2012, 11:39:48 »

[http=http://www.nu.nl/binnenland/2732473/lagere-maximumsnelheid-aantal-wegen.html]Op veel snelwegen geldt nu een lagere maximumsnelheid[/url], omdat het te koud is voor zout.


Off topic:  verander http= even in url=, dan gaat je link wel goed.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #122 Gepost op: 04 February 2012, 11:48:22 »
Alle (nieuwe) treinen worden/werden toch voor uitlevering aan NS uitgebreid getest in de klimaatkamer in Wenen?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #123 Gepost op: 04 February 2012, 11:49:06 »
De meeste werknemers op de werkvloer doen uitstekend hun best en willen er het beste van maken.

Dat denk ik zeker!


Maar zij worden tegengewerkt staan met hun rug tegen de muur door alle managers en directie die allemaal zo nodig wat te zeggen moeten hebben. (ik zeg niet dat alle managers e.d. slechts zijn er zullen ook genoeg goede zijn, maar die zitten gisteren lekker een dag achter hun bureau en vergaderen, vergaderen en vergaderen)

Wat je beschrijft noem ik geen managers maar control-freaks.

Waarschijnlijk is/zijn die hele grote organisatie(s) rondom het spoor verzand in procedures. Dat is het gevolg van het werken met techneuten en andere specialisten, vooral als ze HBO of WO hebben gedaan.

En als je dan op procedures gaat sturen in plaats van op gewenste resultaten, dan krijg je in iedere organisatie dit soort chaos. #alzovaakgezien

- Cultuurverandering van hierarchisch naar netwerk organisatie
- Leiders benoemen met verstand van zaken en voldoende mandaat (*)
- Resultaatverantwoordelijke teams die in overleg met elkaar de gewenste resultaten moeten boeken
- Hyperige politici buiten de deur houden met hun gejank
- Regelgeving overboord kieperen en nieuwe laten maken door vaklui van de werkvloer

Moet je eens kijken hoe snel een en ander opgelost is als men eenmaal aan deze werkwijze gewend is.


(*) Citaat van Thomas Paine:
"Lead, follow or get out of the way!"

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #125 Gepost op: 04 February 2012, 12:04:08 »
Gerard,

Ik ben het eens met de opsomming die je geeft voor een effectieve bedrijfsvoering.

Echter de werkelijkheid in veel bedrijven is anders, een generatie Excel managers is opgestaan die weinig tot geen binding hebben met de werkvloer.
Management by walking over the floor is hen vreemd....
Ik weet , bovenstaand is generaliserend, gelukkig zijn er ook uitzonderingen  8)

In combinatie met langzaam maar zeker binnensluipen van de Angel Saksische werk cultuur heeft niet een positieve invloed op de efficiency.

Ok, misschien wordt ik oud, maar ik zie het steeds meer om me heen (werk zelf bij een amerikaans bedrijf  overigens)

In dit licht is het boek "Stop de Amerikanen" , zeer verfrissend  ;)

Maar we dwalen af....  :)

Gr.

Ferry

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #126 Gepost op: 04 February 2012, 12:40:16 »
Het wordt steeds erger met de verstoringen bijna 24 uur later en half Nederland ligt plat voor wat betreft het treinverkeer.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #127 Gepost op: 04 February 2012, 13:34:52 »
Zonder de klachten te bachataliseren even het volgende;
Een trein komt een aantal keren per jaar binnen voor onderhoud
Als die binnenkomt vind er een vooropname plaats.
Daar komt een lijst uit met dingen die aan het treinstel mankeren.
Een onderhoudsteam krijgt hooguit twee dagen de tijd om het treinstel te repareren, ongeacht wat er aan mankeert.
daarnaast krijgt het treinstel in diezelfde twee dagen ook nog het reguliere onderhoud.
Als het treinstel klaar is volgt er een test, Is die goed dan gaat het treinstel weer de dienst is.
Stel je dan even de volgende situatie voor, overigens is dit echt gebeurd.
Op een dag zonder regen en/of sneeuw komt een treinstel  binnen.
Bij de vooropname ,reparatie ,onderhoud en eindtest heb je ook een ventilator getest.
Ding geeft geen problemen, werkt prima.
Wat je niet weet, is dat de rubber pakking van het aansluitblok van de electro motor aan zn eind is.
je weet dat niet omdat de ventilator prima werkt.
Er is immers geen water ingekomen en de ventilator wordt dan ook als ok bevonden
Nu gaat het regenen en sneeuwen.
Door de kou begeeft de pakking het nu helemaal.
Er komt nu regen en stuifsneeuw in het aansluitblok, en er onstaat kortsluiting.
Motor van de ventilator gaat stuk, je hebt dan een defect.
Die trein moet opnieuw binnenkomen en gaat dus opnieuw uit de dienst.
Deze situatie is zoals gezegd echt gebeurd en is domweg niet te voorkomen.
Daarom heb je bij sneeuw en kou plotseling zoveel problemen.
Nu gaat het hier over 1 ventilator , maar er zitten natuurlijk veel meer op en ook andere zaken en onderdelen op die het bij kou gewoon begeven
Harm
« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 13:53:19 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #128 Gepost op: 04 February 2012, 13:36:32 »
Wij hebben in onze treinen een dikke bezem en een metalen stang om ons zelf te kunnen helpen. Uit een verhaal over winterdienst dat ik hier    http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25566.msg390107.html#msg390107
ooit eens hier heb geschreven:

"Kort voor Frutigen de Fahrdienstleiter. Het spoor waarop ik moet binnen rijden is niet te gebruiken doordat het wissel niet in de eindstand komt. Of ik het even kan kontroleren. Komt voor elkaar...Frutigen is "Einfahrt offen" en ipv de 90 km/h die ik normaal zou mogen gaan rijden sukkel ik remmend naar binnen. Het remmen gebeurd op dezelfde manier als al beschreven en zo zorg ik ervoor dat ik bij de eerste wissel tot stilstand kom. Ik zeker de trein, trek de handrem aan, trek mijn jas en oranje vest aan en wil uitstappen. Helaas geeft de deur niet echt mee. Alle kracht en een paar onvriendelijke woorden komen eraan te pas om deze te openen. Dan sta ik naast de lok tot mijn knieen in de sneeuw. Bezem in de hand en onderweg om het wissel te bekijken. Met de bezem poets ik aan beide kanten sneeuw weg en bel de Fahrdiensleiter op en vraag of hij het wissel kan stellen. Ik zie het wissel omgaan en denk dat het in orde is. Hij zegt echter dat de eindstand weer niet bereikt wordt. Dan open ik het dekseltje waar het stelmechanisme verstopt zit. Vol met vliegsneeuw en helemaal verijst. Met de andere kant van de bezem waar een stuk metaal opzit die als stootijzer gebruikt kan worden sla ik de bevroren sneeuw weg. Nog eens proberen en nu werkt het...het wissel bereikt de eindstand en kan weer bereden worden"

Ik zeg...dat doen we zelf als het moet   ;)

Groeten

Bas

Lees: http://www.telegraaf.nl/buitenland/11444433/__Zwitserse_treinen_ook_stil__.html?sn=binnenland,buitenland

 ;D  ;) Grtz Marco.
Gr Marco.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #129 Gepost op: 04 February 2012, 13:48:12 »
Idd...en als je nou ook zou weten wat de oorzaak is:

http://www.bahnonline.ch/wp/43137/fahrleitungsstoerung-sion-martigny-unterbrochen-2-2-12.htm

Er werd een brug gebouwd over het spoor. Door de kou wilde het cement niet uitharden of zo, in ieder geval is de hele constructie naar beneden gekomen en daardoor kunnen er geen treinen rijden.

http://www.videoportal.sf.tv/video?id=76a11e33-6106-468d-8941-7f554a46fad0

Kijk hier vanaf seconde 0:18

http://www.20min.ch/ro/news/romandie/story/Le-trafic-ne-reprendra-que-vendredi-soir-15566085

Of hier voor een fotootje...


maw: telegrof wil ook ff wat melden, maar weet niet wat de oorzaak is. Verder loopt alles hier nog steeds prima, en idd, soms wel eens problemen met vastgevroren wissels...maar je weet hoe wij dat hier kunnen oplossen. Is de wisselverwarming defekt, komt er binnen de kortste keren een team op af. De grotere stations hebben eigen mensen hiervoor.

Bas
« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 13:55:42 door Lokführer Bas »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #130 Gepost op: 04 February 2012, 13:54:38 »
@ Harm.

Dus met andere worden: Ook de pakkingen tijdig vervangen kan veel ellende voorkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #131 Gepost op: 04 February 2012, 13:54:59 »
Precies, in CH zijn ze er beter op voorbereid dan hier in NL; dat was mij al bekend! kon het niet laten om het linkje naar de Gele Raaf te posten... ;D

Gr Marco.
Gr Marco.

janspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #132 Gepost op: 04 February 2012, 14:14:34 »
het probleem licht bij de politiek  die hoor je als er problemen zijn maar dan staan wij in de kou
pro rail wordt door de overheid gecontroleerd en betaald.
De NS moet hier dan weer aan betalen om te mogen rijden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8473
  • Spoor N
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #133 Gepost op: 04 February 2012, 14:15:57 »
@Rick: Hangt van de investeringskosten af en de gederfde inkomsten als je de investering niet doet. Als je bij wijze van spreken zonder de investering ca. €1 mln aan inkomsten derft, maar de investering €2 mln is, dan is het (bedrijfsmatig) niet zinnig om de investering te doen. De kosten zijn dan hoger dan de opbrengsten.
Dat weet ik, ik was even vergeten dat de NS natuurlijk geen mensen hoeft te vervoeren maar alleen op geld moet letten.

Ik denk het niet.
Dus de NS moet geen investeringen doen die ervoor zorgen dat er zeer dure sneeuwbestendige en sneeuwweerende apparatuur is die ervoor zorgt dat de dienstregeling niet in elkaar klapt bij sneeuw? Het lijkt me juist van wel. Al zorgen ze ervoor dat er tussen de knooppunten gependeld kan worden, dat is nog altijd beter dan gisteren en nu. Voorbereiden op een meter sneeuw is natuurlijk niet nodig, maar de hoeveelheid die er nu ligt mag geen probleem zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #134 Gepost op: 04 February 2012, 14:21:40 »
Het grootste probleem aan hun systeem van 'pendeltreinen tussen knooppunten' is dat ze tijdens het testen daarvan het al meerdere weken van te voren hadden aangegeven. Dus ze hadden veel tijd om zich voor te bereiden. Gisteren moest het op snelle sprong en dat bleek onmogelijk.

Ook doet mij dit denken aan de opmerking van ene Prail directeur "We hebben meer dan 7000 wissels in Nederland. Dit kan makkelijk worden teruggebracht naar 4000, zonder in te boetten op de dienstregeling". Als ze dit uitvoeren, zullen de problemen echt niet minder worden. Als dan eens een wissel kapot is, rijdt echt niks meer, daar ze dan geen alternatieve routes meer hebben.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden