Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42487 keer)

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 03 February 2012, 18:09:03 »
Vandaag weer een toppunt in de combinatie NS-railpro meegemaakt.Was het niet zo dat ze winterklaar waren?

Wat heeft de firma Railpro hier mee te maken???  ??? ???
Of bedoel je soms PRUTSRAIL? Tsja, ik denk dat men daar inmiddels de bureau's aan het leegruimen is.....

Overigens geen problemen bij Keyrail, want in tegenstelling tot het wegverkeer op de naastliggende A15 reden de treinen op de Betuweroute met hoge snelheid voorbij  (y)

Erikvd14

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 03 February 2012, 18:09:43 »
Hierachter ligt nog veel sneeuw.

Ik was ook vandaag nog even op het station en de trein had alweer 20 minuten vertraging..

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #32 Gepost op: 03 February 2012, 18:14:06 »
toch gek dat die mooie stomers in de harz gewoon hun rondjes blijven rijden
hoe doen ze dat toch ??

simpel spul, handbediend, dus als er eens een wissel niet wil staat er meteen iemand naast om er een schop tegen te geven. In nederland is alles zo automatisch en ingewikkeld mogelijk gemaakt, en tja, dan werkt het bij het minste of geringste niet, das altijd zo.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #33 Gepost op: 03 February 2012, 18:15:27 »
Blijft wel een beetje raar, dat ze in Finland met meer meters sneeuw vechten, minder vervoersaanbod hebben, langere periodes van sneeuw en daar door goedkoper uit zijn?
nèh,

Zijn gewoon clowns bij de NS.
Begrijpend lezen is moeilijk, ik snap het, maar voor 3 vlokken sneeuw is het de moeite niet om zeer dure sneeuwbestendige en sneeuwweerende apparatuur te kopen, blijkt maar weer. Ons spoorwegnet is overvol, allemaal vitale in elkaar verwezen schakels. Valt er 1 weg, dan klapt het spul in elkaar. Door een rustiger spoorwegnet met langere afstanden en langer sneeuw, wordt het risico dat je loopt al een stuk kleiner en door die langere periode van sneeuw is het ook veel beter te verantwoorden daar bakken en bakken met geld aan uit te geven. Relatief gezien ben je dus per sneeuwdag goedkoper uit.
En heel Nederland zijn clowns volgens jouw redenatie, want Schiphol ligt ook op zijn gat (mensen die tegen 3en geland zijn en nu nog steeds op een vrije gate wachten!), het halve land staat op de weg vast (rondom Amsterdam: A1, A2, A4, A7, A8, A9 en A10). Ik denk eerder wat wij het niet gewend zijn en het daarom moeilijk inspelen blijft.

Sjonge jonge, het sneeuwt een beetje en alle snelwegen zijn onbegaanbaar, treinen vallen uit. Pro-Rail èn NS moeten eens ib Zwitserland gaan kijken èn winterbanden moeten hier verplicht gesteld worden, wie rijdt er in vooraan in de file? Auto's op zomerbanden! ;D
En wat denkt half Nederland met winterbanden? Joepie, winterbanden, nu kan ik gewoon overal doorblazen, laat en hard remmen en ben ik een godje in mijn auto. Ik ben pro winterband, maar dat is helaas wel hoe half Nederland erover denkt. Verder ben ik paar jaar terug in de sneeuw met een auto op zomerbanden zonder enig probleem naar Oostenrijk gereden.

simpel spul, handbediend, dus als er eens een wissel niet wil staat er meteen iemand naast om er een schop tegen te geven. In nederland is alles zo automatisch en ingewikkeld mogelijk gemaakt, en tja, dan werkt het bij het minste of geringste niet, das altijd zo.
Tja, ga jij alle wissels met de hand omleggen op Amsterdam?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 03 February 2012, 18:30:22 »
@ Laurant

Leuk verhaal, twee keer gelezen. Even een vraagje, waarom gaat het in Scandinavië
dan wel goed? Sinpel, daar hebben ze net als vroeger hier in Nederland, toen de
boel nog niet geprivatiseerd was. Ploegen op elk station die de wissels sneeuwvrij houden.
Maar dat kan niet meer, omdat dat te duur is. Het steekwoord is geld. En dan niet voor
dure systemen, maar mankracht die dat doen. En op de weg is het al niet veel beter.
Dat je op zomerbanden naar Oostenrijk bent geweest is helemaal knap stom. Als je
een ongeval veroorzaakt of slachtoffer van bent kun je naar je centen fluiten. Het strooien
met zout werkt niet, net als in Zweden, Noorwegen en Finland gewoon strooien met grit
en zand. Dat kan namelijk wel, alleen is er weer een geld verhaal. Vroeger werden twee maal
per jaar de straatkolken uitgezogen. Nu nog maar één keer. Dus blijven we lekker met
zout strooien.

Lucy heeft een punt, maar je leest er dwars doorheen. Floris maakt er een
goeie bak van, maar je ziet het niet.

Denk om je hart jongen, kalmte kan u redden.

vrgr Steef

die graag doorkachelt op winterbanden, ook in Duitsland, Denemarken en Zweden.
Mvh Steef

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #35 Gepost op: 03 February 2012, 18:32:38 »
Probleem met de VIRM is op dit moment niet zozeer de sneeuw als wel de kou.
Er rijden nog wel treinen bij Amsterdam, maar met zeer lage snelheid.
Niet omdat de trein niet sneller kan, maar omdat de machinist opdracht heeft gekregen om zijn snelheid aan te passen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #36 Gepost op: 03 February 2012, 18:44:43 »
In Nederland strooien we niet met zout.... ::) maar goed... Het probleem is denk ik dat het in NL zo weinig voorkomt dat het de investeringen die worden doorberekend in de kaartjes niet rechtvaardigde.
Jeffrey

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #37 Gepost op: 03 February 2012, 18:57:05 »
Winterbanden?Waarom maken ze geen banden voor het hele jaar.
Is vast mogelijk,maar zo verdiend het beter.

En er zijn nu toch investeringen gedaan?
Waarom werken die dan niet?

Ik ga weer gouw mooie oude foto's bekijken van de winter van 1979(schaatsen op de stoep (y)),
toen alleen de treinen nog bewogen in het land. ;D

gr Ed.

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #38 Gepost op: 03 February 2012, 19:00:10 »
Als 3 sneeuwvlokken een complete infrastructuur lam legt dan is het zeker wel de moeite waard om te investeren. Want de kosten gaan veel verder dan alleen de uitgaven aan apparatuur en materiaal. Die kosten sijpelen door naar de rest van Nederland. In het begin zal het allemaal wel meevallen, maar als het allemaal langer aanhoudt dan verwacht heb je als gewoon een probleem. Dat Makkelijke denken zoals Laurent dat doet zorgt ervoor dat we er in Nederland nooit klaar voor de winter zullen zijn, ja tenzij we een kwakkelwinter hebben. Maar daar kan je niet vanuit gaan. Je kan immers een weersverwachting maken maar weer valt nooit met 100% zekerheid te voorspellen.

De overheid, Prorail en de NS maken helaas keer op keer grote, en meestal dezelfde fouten. En dat terwijl er genoeg geld ervoor is uit getrokken. Al die beloftes dat ze er klaar voor zijn blijken iedere keer op niets uit te lopen; het geld blijft namelijk op de plank liggen. Het is gewoon tijd dat er gekeken wordt naar landen waar het wel doorrijdt met een meter sneeuw. Ok het helpt niet mee dat het hier heel druk is op het spoor, maar kijk naar Duitsland, en met name het Ruhrgebiet.. Daar is het spoor op sommige plekken nog intenser dan dat bij ons. Maar daar gaat er niet vaak wat mis. 300 km verder, 90 cm sneeuw minder en daar rijdt niets meer. Toch wel frappant als je het mij vraagt.

Zoals het spreekwoord zegt: Beter ermee verlegen dan erom verlegen.

Trouwens, Laurent, dat op de man spelen zoals je tegen Lucy doet hoeft van mij niet hoor. Een discussie kan je ook gewoon voeren.

Mvg,
Roland
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 19:13:34 door C-130H. Reden: Onjuistheid verbeterd. »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 03 February 2012, 19:00:53 »
Ik denk dat de keuze van zout ook te maken heeft met de belangen van Akzo Nobel.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #40 Gepost op: 03 February 2012, 19:01:06 »
NS'je uitlachen is natuurlijk een leuke sport... of in ieder geval een populaire sport... maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wat er precies mis is gegaan.

Wat mankeert die VRIM stellen dan, als het te koud wordt? En wat mankeert er aan de gasbrandertjes bij de wissels?

En dan, wat voor oplossingen had Prorail bedacht toen ze zichzelf 'winterklaar' verklaarden, en wat blijkt er mis met die oplossingen?

(ben net zelf 4 uur onderweg geweest i.p.v. 1, heb mn medereizigers weer eens uitgebreid kunnen bestuderen. Conclusie: heb eigenlijk alleen nog maar respect voor mensen die vrolijk blijven, voor klagers: zero tolerance. Stelletje babies.)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #41 Gepost op: 03 February 2012, 19:08:28 »
Bij Utrecht is de uitleg dat er 2 wissels stuk gingen omdat er ijsblokken op vielen en vervolgens het hele treinverkeer daardoor lamlag volgens NU.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #42 Gepost op: 03 February 2012, 19:15:55 »

Tja, ga jij alle wissels met de hand omleggen op Amsterdam?
nee, maar met een paar sneeuwruimploegen per groot station (in Polen zie je dat altijd 's winters) hoeft dat dus niet. Met minder ruimploegen gaat het ook, je kan misschien niet de hele dienstregeling te handhaven maar dan hoef je in elk geval niet het hele verkeer plat te gooien, want dat is gewoon niet nodig, je kan altijd nog pendelen en je maakt me niet wijs dat je die paar wissels niet met 5 man kan vrijhouden. Maar ja, dan moet je wel wíllen.

en 2 wissels kapot en daardoor ALLES plat? 19 sporen? Lijkt me ook weer een geval van hoe graag wíl je blijven rijden.

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #43 Gepost op: 03 February 2012, 19:18:39 »
Polen, goed idee - maar helaas, Prorail zou ze wel conform de Nederlandse cao moeten betalen... :-)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #44 Gepost op: 03 February 2012, 19:19:33 »
en 2 wissels kapot en daardoor ALLES plat? 19 sporen? Lijkt me ook weer een geval van hoe graag wíl je blijven rijden.

Hola, ik vergat de woordjes; "deels verantwoordelijk" , neemt niet weg dat ze weer lekker bezig zijn.