Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps  (gelezen 27521 keer)

guest7823

• Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #30 Gepost op: 03 April 2012, 10:02:57 »
Ook al last gehad van een injecteur die te heet wordt ::)

Nope, maar ik moet nog steeds lachen als ik denk aan die UK mainline locomotief een aantal jaren terug die door een goedbedoelende waterboer een tender vol warmwater kreeg, omdat die waterboer dacht daar iedereen een plezier mee te doen, door op die manier wat kolen te besparen  (y)

Net zo goed als iemand die op een NL miniatuur forum een 1:8 (uit mijn hoofd) 23-er gebouwd had (iets wat ik hem ABSOLUUT niet na kan doen) en zich op dat forum afvroeg waarom z'n injecteur het niet deed toen hij met perslucht z'n ketel aan te testen was  :P

Beached

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 03 April 2012, 13:16:32 »
Arme stoker. Eentje is al erg genoeg, maar als beide het vertikken om te werken :-\ Dat werd dus zeker een emmertje water over de injecteur gooien elke keer dat het nodig is.

Die injecteur op perslucht is ook een mooie. Zal het eens proberen volgende keer dat we lucht in de ketel hebben ;D

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 03 April 2012, 22:25:32 »
Om dit topic nog een beetje on-topic te houden ook maar een update uit de werkplaats.
Het volgende ondereel was het dak. Na een beetje zorgvuldig buigen en soldeer ziet het er zo uit;

De verhoogde kolenbak, door de NS ingebouwd om de loc een grotere actieradius te geven is ook opgevouwen en gesoldeerd, samen met de watervulpijp.

Het witte residu is trouwens geneutraliseerd fosforzuur, en de loc ziet er zo donker uit omdat de loc na het solderen in een badje soda verdwijnt om overtollig fodforzuur te neutralizeren. Na een goede poetsbeurt zal de loc er weer als nieuw uitzien.

Daarna volgden meer details op de kap, zoals wasluiken, de stoombel en afsluiters. De veiligheid en de dom zijn ook gepoetst, al is de dom nog wat meer werk nodig vanwege wat kleine putjes in het gietstuk. Beide onderdelen komen pas op de loc nadat het is gespoten.
En dan ziet het er zo uit als alles in elkaar zit:

Alles zit nog niet vastgeschroefd, vandaar de grote kier. Ik wacht nog op een paar onderdelen uit Nederland, waaronder de schroefjes.
Dat was hem weer voor vandaag,

mvg,
Rick

guest7823

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 03 April 2012, 22:34:06 »
Arme stoker. Eentje is al erg genoeg, maar als beide het vertikken om te werken :-\ Dat werd dus zeker een emmertje water over de injecteur gooien elke keer dat het nodig is.

Nope rit werd halverwege (bij de waterbevoorradig) dus opgeheven.
  • bij warme injecteur (met koud voedingswater) helpt inderdaad een emmertje koud water
  • bij warm voedingswater kan je de injecteur koelen tot je een ons weegt, maar dan krijg je hem echt niet bij (je "aandrijfstoom" condenseert domweg niet meer en kan daardoor z'n snelheid niet overdragen aan het omringende water). Dat is OOK de reden dat je met "trommellen" erg terughoudend moet zijn, zeker bij loc's met een relatief kleine watervoorraad
Kortom ze kregen domweg geen water meer in de ketel. enige optie had  geweeest om de waterbak volledig leeg te laten lopen en opnieuw te vullen met gewoon koud water, maar dat was ter plekke dus niet voorradig want daar hadden ze nu juist die tankwagen voor ingeschakeld

Die injecteur op perslucht is ook een mooie. Zal het eens proberen volgende keer dat we lucht in de ketel hebben ;D

Wat me daarin verbaasde dat iemand de kennis en ervaring had om een 23-er 1:8 helemaal zelf te maken, maar op dat detail niveau niet wist waar hij mee bezig was. Deels vind ik het ook wel eng. Ook een 1:8 ketel kan erg hard van BOEMMMM doen

Wat ver off-topic, maar toch...., en hoewel geen "modelbouw, wel "miniatuur"

Beached

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 April 2012, 04:03:05 »
Om nog even offtopic te blijven,
Je hebt inderdaad dan weinig keuze als beide injecteurs het niet willen doen. Jammer van de rit maar daar kan je niks aan doen als locpersoneel.

Zo'n miniatuur loc bouwen is inderdaad knap werk, maar als je die kennis van het gebruik van ketels niet hebt :-\ Hier is laatst ook vanwege een remdefect een livesteamer uit de bocht gevlogen, met een paar verwondingen. Dan rijd ik maar liever achter een echte loc met minstens twee man op de bok.
Bij ons wordt erg veel nadruk op het waterniveau gelegd, grotendeels omdat we hier een steile klim direct gevolgd door een stuk steil heuvelaf hebben. Regels en instructies hebben ze nier ook voor elkaar(ben ze nu aan het bestuderen) (y)

En meer lol met perslucht:
How to find a leak

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 17 April 2012, 12:47:45 »
Langzamerhand komen er meer details op de loc.
Handgrepen uit 0,45mm nikkelzilver zijn aangebracht op de bunker. Ook is een stoomfluit uit messing gedraaid met mijn accuboor, omdat ik geen zin had om te wachten op het gietdeel.

Aan de voorkant is de rookkastdeur opgebouwd. De deur is rond gebogen door middel van een pepermolentje met een ronde kop en een sok. De grendel voor de rookkastdeur is ook gemaakt op mijn accuboor-draaibank, omdat ik vond dat ik het beter kon doen nan het geleverde gietstuk. Het scharnier op de rookkastdeur is ook enigzins gesuperd, deel van de ets is er uitgesneden en vervangen door een stukje messing staf.

De bufferbalken zijn ook opgebouwd, alleen de meegeleverde bufferhulzen zijn het verkeerde type voor de 5301. Nieuwe bufferhulzen ga ik maken uit wat messing buis, maar daarvoor moet ik eerst naar de hobbywinkel.

De bufferbalken en rookkastdeur worden pas na het spuiten aangebracht, maar om de loc een beetje toonbaar te maken zijn ze met een beetje strategisch geplaatst blu-tack op de loc geplakt 8)

Ook in de cabine heb ik nog een ganghandel aangebracht, gemaakt van wat overgebleven etswerk en een geplet stukje draad.

mvg,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 17 April 2012, 14:44:23 »
Mooie loc Rick! Wat een superleuk model is het toch... Ben benieuwd naar hoe het toont als hij gespoten is! (y)
Spoor 0 adept

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2012, 18:12:29 »
Begint al een echte loc te worden. (y)

Maar even een vraagje , maak jij je loc ook elke keer schoon na een soldeersessie ?
(bv. met een oude tandenborstel en JIF , soda iod )

Beached

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 18 April 2012, 11:03:46 »
Bedankt Tomasso en Ronald.

Ik heb een potje soda naast mijn werkbank staan, en daar doe ik het model in na het solderen. Ik haal het de dag erna weer uit. Dat is ook de reden warom het messing zo donker is op de loc. Voor het spuiten zal de loc nog eens grondig met Jif schoongeboend worden.

mvg,
Rick

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 18 April 2012, 11:22:34 »
Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik op chemisch gebied een leek ben.
Ik gebruik altijd een sodabad om de gebruikte zuren op te lossen en doe dat hooguit 15 minuten. Daarna spoel ik de boel goed af en laat hem drogen,
Is het niet zo dat soda een etsende werking heeft op zowel het messing als het soldeer? M.a.w. span je het paard niet achter de wagen door hem zo lang in de soda te laten liggen?
In navolging van Karst maak ik hem ook wel eens schoon met Cillit Bang, maar daar heb ik mijn twijfels bij.
Kortom ik weet het niet en leer op dat punt graag wat van anderen.

Groet, Gerrit

joop100

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 April 2012, 11:52:33 »
Gerrit,

Na het solderen maak ik het schoon in een bakje met afwasmiddel.

Voor het spuiten doe ik dat met kokend water en azijn.

mvg Joop

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 April 2012, 12:24:12 »
 (y) Dat afwasmiddel moet dan wel groene Dreft zijn (wordt ook gebruikt door goud/zilver en edelsmeden om hun spullen schoon te laten weken nadat ze na het hardsolderen in het zuurbad geweest zijn). Mijn vrouw gebruikt het namelijk ook in een vuurvaste schaal op een kookplaatje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

joop100

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 April 2012, 12:28:32 »
Ruud,
Helemaal goed  :) (y)

Joop

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #43 Gepost op: 18 April 2012, 12:39:25 »
Moet dat kokend water zijn Joop? Ik bedoel; dat vindt mijn lowmelt niet leuk. Ik spoel het werkstuk inderdaad ook met soda af en was 'm daarna met afwasmiddel, dan spoelen en snel laten drogen met de föhn.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

joop100

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 April 2012, 13:09:04 »
gert,

Tja daar vraag je me wat, misschien dat het met 70 graden ook lukt,dat moet je zelf maar even uitproberen.

Ook ik maak het model eerst schoon met jif en een borstel en daarna in de azijn.

mvg Joop