Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Eric B
Vandaag om 01:14:31
Line-up foto's van modellen door Yuri Sloof
Vandaag om 00:36:43
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 00:26:36
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Yuri Sloof
Vandaag om 00:24:54
BNLS-module: "De Kolk" door Tom Z.
Vandaag om 00:12:53
Nieuwbouw container overslag terminal door pallie
Vandaag om 00:02:56
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door b+j
13 december 2017, 23:45:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 december 2017, 23:26:26
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
13 december 2017, 23:16:25
Bouw Tagh0train Conducteurswagen CHD-Dg (spoor 0) door FritsT
13 december 2017, 23:06:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 december 2017, 22:59:53
Starten met digitaal rijden door bink79
13 december 2017, 22:58:46
Bramsburg door Wim Vink
13 december 2017, 22:48:20
3d Printen door jerrytrein
13 december 2017, 22:47:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
13 december 2017, 22:42:07
Modeltreinenbeurs Zutphen, 16-17 december, Zutphen door Martin Hornis
13 december 2017, 22:34:19
Welke modellen staan bij jou boven aan je verlanglijstje (v.h. Neurenberg 2016) door T.Spat
13 december 2017, 22:29:56
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Debvd
13 december 2017, 22:25:45
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000 door naoorlogsNS
13 december 2017, 22:23:45
BNLS Baanbreker - Zelf bouwen. door ruudns
13 december 2017, 22:18:42
Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor) door Waelsteder
13 december 2017, 22:10:03
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
13 december 2017, 22:08:26
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door Tomasso
13 december 2017, 21:42:29
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
13 december 2017, 21:39:19
Railterminal Betuweroute bij Elst door NS264
13 december 2017, 21:36:30
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
13 december 2017, 21:19:39
Sdggmrs S138 door Arnold van Heyst
13 december 2017, 21:09:01
De soap die Fyra heet door Eric B
13 december 2017, 21:08:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
13 december 2017, 20:49:58
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door grove den
13 december 2017, 20:26:26
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 179088 keer)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Ns tijdperk V
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #240 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:24:26 »
personen onbekend tot heden, maar ben wel benieuwd wat je verder ontdekt hebt...
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #241 Gepost op: 05 september 2013, 02:11:25 »
De site van Industriespoor  heeft een aanvulling gekregen, met 2 foto's van Thiadens locomotieven (met trein) op Terschelling..
(zowat op 3/4 van de bladzijde)

http://www.industriespoor.nl/Tractorlocomotieven.htm
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 02:43:25 door FritsT »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #242 Gepost op: 05 september 2013, 06:10:52 »
Wow... errug mooie plaatjes!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #243 Gepost op: 17 september 2013, 23:31:01 »
In het bericht van 26 augustus sprak ik over een doorbraak. Het was  te mooi om waar te zijn maar bij diepgaand literatuuronderzoek bleek dat het niet waar was wat, ook door derden, aangenomen werd.

Het ging er om dat de dijkverzwaring werd uitgevoerd door aannemer Groot en die had destijds heel veel railmateriaal naar het eiland verscheept en daarbij zijn lokomotieven. Er werd gedacht dat dat AL zijn locomotieven waren.
Nou blijkt dat bij de Smalspoor Stichting Nederland in Valkenburgse Meer heden ten dage nog een oude (rijvaardige !) stoomloc van de firma Groot aanwezig te zijn, nummer 5 genaamd Sandra en dat die ook nog eens voor promotionele doeleinden wel eens "op stap" gaat (o.a. Purmerend in Stoom)

Helaas, de literatuur heeft uitgewezen dat deze lok destijds niet naar Terschelling is verscheept. Mocht het ooit tot een "verscheping" naar Terschelling komen, dan is dat leuk, maar niet historisch verantwoord. Jammer jammer jammer.


http://www.nmld.nl/nl/object/1963
« Laatst bewerkt op: 18 september 2013, 14:42:10 door FritsT »

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Ns tijdperk V
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #244 Gepost op: 18 september 2013, 11:42:49 »
jammer frits, had leuk geweest een stukje rijden over het oude spoor wat gevonden is op de tiger.  ;)
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #245 Gepost op: 04 oktober 2013, 15:45:57 »
En toen vond ik wat ik zocht



een smalspoor acculocomotief met daarbij een paar honderd meter rails en toebehoren.
 Het is een BBA B360 mijnlocomotief
-spoorbreedte 60 cm
-gewicht 2350 kilo
-fabrieksnummer 535.50.0000.613
-serienummer 553
-maximale snelheid: 10 kmh
-aandrijving: 40 (2Volt) accu 's drijven 2 electromotoren aan.
-bouw: 1985  bij BBA (onderdeel SDAG Wismuth) in Aue, DDR.

De loc heeft van 1985 tot 1997 dienst gedaan bij een steenfabriek in de DDR. In 1997 is de lok aangekocht door de heer Hijlkema, eigenaar van steenfabiek Filvolmonde in Delfzijl. Daar heeft de loc nooit gereden maar als statisch monument dienst gedaan. Recent heb ik de loc van de steenfabriek overgenomen.

De lokomotief is in grote aantallen (circa 1000) gemaakt, maar de enige in zijn  soort in Nederland. Bij de Gelderse Smalspoor Stichting is een BBA B660 in de collectie opgenomen. Dat is is een soort dubbelloc. Twee gemotoriseerde accueenheden, verbonden door een machnistenhuis. Deze loc is momenteel niet bedrijsfvaardig heb ik begrepen.

Lokomotief en acculader worden op het eiland opgeslagen in een werkplaats en compleet gereviseerd. Aanleggen van spoor is een zorg van later.

Hieronder nog enige foto's van het transport naar Terschelling.













« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 18:27:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #246 Gepost op: 04 oktober 2013, 18:52:18 »
Nog wat meer plaatjes.




accubak


de oplader voor de accu's






Lamp, binnenzijde


Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #247 Gepost op: 04 oktober 2013, 18:56:07 »
Dat is mooi zeg!
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Soms zit ik op zee, en soms aan de wal. Lang leve het zeemansleven!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #248 Gepost op: 04 oktober 2013, 19:04:11 »
Nog meer plaatjes.








handrem


handrem
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 19:06:33 door FritsT »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #249 Gepost op: 04 oktober 2013, 20:02:10 »
Gefeliciteerd!

Geweldig gevoel, je eigen locomotief kopen, en er mee bezig zijn  (y) zie mijn avatar

Zo voel je je weer het 6-jarige jongetje met de startset op zijn verjaardag  ;D

Die machine ziet er goed uit! Nieuwe accu's er in en rijden?

Groet,
Tjalling
**

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #250 Gepost op: 04 oktober 2013, 20:22:36 »
Accu's staan droog en die zullen dus wel overleden zijn, maar eerst nog eens goed naar kijken want een accupak is ook niet goedkoop.

Rijden? Voorlopig niet. Ik ga komende maanden de machine eerst reviseren en van een passende kleur voorzien. Hij heeft tenslotte 15 jaar stilgestaan.
Ik heb wel rails  maar nog geen spoorbaan. Die is wel in de planning opgenomen, maar... nog niet. Geduld.
Maar op een proefstukje  zal de lok zeker gaan rijden.

Planning: geen.

En ik mis nog één knopje....netjes gezegd, voor een waarschuwingssignaal.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 20:26:30 door FritsT »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #251 Gepost op: 04 oktober 2013, 20:33:43 »
Och, dat 15 jaar stilstaan zegt ook niet alles....
Die van mij had 15 jaar onder een eik gestaan. Op de avond van aankoop hebben we hem aangetrokken met een shovel, over het betonnen erf. 3e keer liep hij  (y)

Veel plezier met dit avontuur  (y)

Groet,
Tjalling
**

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Ns tijdperk V
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #252 Gepost op: 04 oktober 2013, 23:53:31 »
Mooi werk Frits.
Ben erg benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet.

groet
Marklin NS tijdperk V

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #253 Gepost op: 05 oktober 2013, 11:26:38 »
Mooie aanwinst (y) Bij het reviseren zou ik ook maar eens kijken of de wielflensen opnieuw in profiel kunnen worden gemaakt want ze zijn nu wel erg stijl.

mvg,
Rick

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #254 Gepost op: 05 oktober 2013, 14:18:49 »
Profiel van de wielen ziet er goed uit voor dit soort materiaal. Vaak zie je als de wielen versleten zijn een "tunnel" naast de flens, dat is hier niet het geval. de hoek komt op mij ook niet echt slecht over.

Voordat je daar wat aan doet is het raadzaam even goed te kijken naar de betreffende normen. Er zijn DIN-normen waarin het profiel van "Feldbahn"-wielen beschreven staat. Die normen wijken wezenlijk af van wat gebruikelijk is bij groter materieel.

Groet,
Tjalling
**