Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Met een sik
Vandaag om 17:33:12
Witte spoorstaven in Italie door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:22:30
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 17:13:08
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 17:01:24
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door Sobat Kras
Vandaag om 15:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:32:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:21:46
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 15:13:21
Logo-op-museummaterieel discussie door Bastaard
Vandaag om 15:09:01
Heb ik hier een keerlus? door Wim Ros
Vandaag om 15:08:56
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 14:53:56
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 14:14:44
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door MMTB
Vandaag om 14:05:59
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 13:59:46
Kleine rondjes - grote rondjes door Rondje_HO
Vandaag om 13:49:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 13:43:26
BMB 00-modulebaan, Scenery door Derailed
Vandaag om 13:27:27
Experimenten met scenery door Cottage Railways
Vandaag om 12:50:08
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:46:43
RFID en OV-kaart door Teun60
Vandaag om 12:41:33
Plannen om Fremo Spoor nul groep op te richten door bernhard67
Vandaag om 12:29:14
Wie is Sobat Kras door Wijktrein
Vandaag om 12:13:34
Havenbaantje door Wijktrein
Vandaag om 12:12:08
Advies digitaal gaan rijden door teuntje
Vandaag om 12:05:31
Westlandbaan door T.Spat
Vandaag om 11:57:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 11:52:16
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door GD
Vandaag om 11:20:55
BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen..... door Ventovice
Vandaag om 11:13:20
aansluiten powerpack aan ESU lokpilot 4.0 micro door gotischeboog
Vandaag om 10:50:43
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door MMTB
Vandaag om 10:39:04
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 165752 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 33

steenmeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #211 Gepost op: 10 januari 2013, 19:28:37 »
Het enige smalspoor op Terschelling waar ik van weet, is het spoor van de Firma Groot de Woude. Zij voerden in 1932 en 1933 een dijkverzwaring uit van West tot aan Oosterend, zodat op het laatst het 700 mm smalspoor dus een 14 km lang was. Er werd gereden met lange kipkartreinen en er lagen onderweg wisselplaatsen. Groot had van zichzelf 12 km 700 mm spoor, dus ze zullen spoor bijgehuurd hebben.
Er liepen twee Thiadens tractorlocomotieven (drie versnellingen vooruit en een achteruit). Verder hadden ze een Orenstein & Koppel (RL1a ?), een tweeassige Deutz 8CXIVF en een drieassige Deutz 30CXIVF afkomstig uit Duitse legerbestanden (Heeresfeldbahn). Er draaide een aantal draglines en er waren hele groepen grondwerkers aanwezig. Veel lange treinen liepen in dubbeltractie. De Deutzen konden het wel alleen aan, maar de O&K kreeg vaak een Thiadens mee om te helpen.
Op de tweeassige Deutz reed een ex-machinist van de grote vaart. Zijn loc was altijd keurig gepoetst !
Na de werkzaamheden werd al het materieel en materiaal meegenomen, zodat er niets meer van terug te vinden is. Daarna is er nog eens opnieuw een dijkverzwaring uitgevoerd, ik meen in de jaren 1970. Daar draaide toen een Hitachi dragline (en die waren er toen nog nauwelijks in Nederland)  van de Firma Hogesteger.

Toon Steenmeijer, van het kromhoutboek.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #212 Gepost op: 10 januari 2013, 20:16:16 »
Toon,

bedankt voor je inbreng.
weer een puzzelstukje gevonden.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #213 Gepost op: 10 januari 2013, 20:54:11 »
Hallo Frits,

Ik begrijp dat je vermoeden en onderzoek een bevestiging heeft gekregen. Ga je dit nu ook bouwen in een diorama of module?

@ Toon
Kun je mij het begrip Kromhoutboek eventueel toelichten?
Kromhout link ik met speciaal bouw in zwaar transport en carrosserie werk.
Is dit Kromhoutboek ook online ergens te vinden?
Gave research overigens. Heb zelf zo de origine van een aantal Diema's uitgezocht. 'Stamboom onderzoek' lijkt dat wel. Maar je komt een hoop te weten.

Groet,

Robert Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #214 Gepost op: 10 januari 2013, 21:31:34 »
Robert Jan,

Ik was het wel van plan om in model iets na te bouwen, maar daar is nu 1:1 bij gekomen.
In model (vanzelfsprekend) in schaal 0 en op basis van Fleischman Magic Train. Materieel staat al klaar en foto's daarvan staan ook in het begin van dit draadje. Zie bladzijde 3 van dit draadje over het Terschellinger Spoor.
Kan eventueel een hele maquette van het Tiger Bunkercomplex bijkomen.

Je ziet....genoeg om te gaan doen in de toekomst. Maar eerst de geschiedkundige achtergronden afmaken zodat er ook een verhaal bij de (model)bouw kan worden gepresenteerd.

Over het boek "Kromhout"..
zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9246.0.html

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2013, 21:38:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #215 Gepost op: 12 januari 2013, 12:33:01 »
In afwachting van "het brilletje" alvast dan maar een plaatje van de haven van Terschelling.

De rode lijn is een referentie maat voor de lengte. Deze komt overeen met de kerk aan de Torenstraat en is, ook heden ten dagen, tot op de centimeter na te meten, maar laten we voor het gemak zeggen: 25 meter. Objecten van 5-6 meter zijn dus zeker herkenbaar, ook zonder bril.
Klik de foto aan en zet je beeldschem op 200-400%. Dan zie je pas echt wat.

De gele stippellijn heb ik net iets "boven" het vermoedde spoor getekend om het beeld niet te verstoren.


11 september 1944


je kan mogelijk een aantal achter elkaar geplaatste karretjes herkennen, maar hou er ook rekening mee dat het een langer lading kan zijn.
Op een andere foto , vanuit gewoon standpunt, is op de locatie van de gele lijn, wel degelijk rails te zien, al is het niet meer dan 10 meter.


juni 1945

deze foto is genomen vanaf een aanmerende boot en je kijk ongeveer langs/in de richting van de rode lijn, dus naar het midden van het haventerrein.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2013, 20:23:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #216 Gepost op: 01 februari 2013, 21:00:59 »
Nieuws en wat voor.....

Vandaag de bevestiging wat ik al vermoedde... de verbinding van Paal 8 naar Midsland. (blauw tracee).



Een Terschellinger (Hr.R, 92 jaar) vertelde uit zijn herinnering over de verbinding en draaischijf(en) in Formerum aan Zee.
Onberemd (gesaboteerd dus) liepen de kipkarren hard over de draaischijf en ontspoorden. In een enkel geval bovenop een daarachter geparkeerde Duitse motorfiets.

wordt vervolgd.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #217 Gepost op: 08 februari 2013, 17:46:15 »
Een tweede bron (Klaas Smit) spreekt ook over het spoorlijntje over het fietspad van West aan zee naar Midsland Noord.

http://terschellingfot.forum2go.nl/5-feb-2013-duitse-legerauto-met-huis-op-achtergrond-t1005.html
bericht van 8 februari 2013.

.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #218 Gepost op: 16 februari 2013, 19:45:37 »
Op blz 8, bericht van 6 maart, zien we een Duitse auto voor een huis en daartussen rails. De locatie dacht ik gevonden te hebben, maar er klopte iets niet in het verhaal dat er bij te bedenken viel.


Op de foto kijk je van west naar oost, althans dat dacht ik

Afgelopen week is er hier op het eiland heel wat afgepraat over dit thema en daarbij kwam iemand op het idee..is dit wel de voorkant? Het kan ook de achterkant van het huis zijn.


Dit is hetzelfde huis, maar dan van oost naar west.

bedenk daarbij dat het huis van de "Duitse" foto naar alle waarschijnlijkheid is afgebroken en na de oorlog weer herbouwd (wat kleine detailverschillen verklaard)....dan ineens kom je op een heel interessant resultaat.

Je ziet het spoor van Midsland aan Zee naar Formerum aan Zee. Beschreven op blz. 9 bericht 9 maart.
Als ik op foto 4 achterom had gekeken, had ik hetzelfde plaatje kunnen maken.



Bij de rode pijl lijkt de foto gemaakt.

Alles nog eens goed nalopen, maar het lijkt er zeer sterk op dat er een foto van een stukje spoortracee is gevonden.
.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2013, 19:49:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #219 Gepost op: 16 februari 2013, 21:52:59 »
Tja, en dan denk je iets gevonden te hebben maakt daar triomfantelijk melding van en dan komt er een bericht binnen .... kijk eens naar de schaduw/zonnestand en de richting van het huis.

We zijn weer bij af en ontvangen GEEN 200 gulden..

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #220 Gepost op: 17 februari 2013, 20:29:59 »
Als er dan geen "heel " spoor wordt gevonden, dan toch wel iets anders...



Duidelijk is, het is geen "eenmans" projectje meer.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #221 Gepost op: 23 februari 2013, 22:37:58 »
Vanvond zat ik nog eens wat foto's te bekijken. Ook nog luchtfoto's uit aug.1944 en toevallig viel mijn oog op een zandpad in Midsland Noord.



Nu ik weet dat het tracee over de Midslander Longway naar de Heereweg liep ging er bij mij een lampje branden.
NIET over de Duinweg (gele pijl) met de scherpe bocht naar 'boven" (gele cirkel), maar over het zandpad met afgeronde hoeken (rode pijl). Net zoals in het bos bij West. Kan haast niet missen.

Op onderstaand foto zie je het pad nog wel, maar loop je daar ter plekke (ik was daar vorige week nog met onze schapendoes Floris), dan zie je de aftakking niet door de begroeing.
Als het minder guur weer is, zal ik daar plaatjes gaan maken.
 


De situatie op de Heereweg is natuurlijk eenvoudig te bekijken.
Precies door het naamboord Midsland Noord.

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2013, 22:52:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #222 Gepost op: 24 februari 2013, 11:09:01 »
Vandaag een onverwachte aanvulling op de spoorse activiteiten bij de dijkverzwaring begin jaren 30. Ik heb daar op blz. 5 al melding van gemaakt. Het betreft een Thiadens tractor locomotief van aannemer De Groot

Zie bericht 7 februari 2012
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.60.html


Maar kennelijk hebben de auteur van onderstaande site én de bezitter van de foto én ik zelf toch iets vergeten. Gelukkig heeft een oplettende lezer van dit draadje me er op gewezen.
Jeroen... bedankt.




bovenstaande foto komt van de site Industriespoor:
http://www.industriespoor.nl/Thiadens.htm
Als je iets naar bededen scrollt, dan zie je de loc zelfs in actie. Helaas niet op Terschelling.


Jammer dat er geen herkenning in het landschap is, maar we gaan er hier op het eiland een poging aan wagen om te kijken of er toevallig een Terschellinger op de loc zit. Waarschijnlijk lijkt me dat niet. Het zal eerder een werknemer van de aannemer zijn, maar... niet geschoten is altijd mis.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #223 Gepost op: 27 februari 2013, 18:06:14 »
Ik zou nog wat plaatjes schieten op de locatie in Midsland Noord.

Beginnend aan de westzijde, op de Midslander Longway (fietspad van paal 8 naar Midsland Noord), lopend naar oost.


Bij het bruine bord...links af.







Bij deze splitsing NIET rechts aanhouden, maar RECHTDOOR.




Tegen deze kleine duintjes, 50 meter vanaf de Heerweg, loopt het momenteel dood.


2 meter klimmen en je ziet dat je bij het fietspad langs de Heerweg bent aangekomen.

Bestemming bijna bereikt.
Je moet dan nog door circa 20 meter door dichte bosjes, maar dan sta je echt op de Heereweg.



Bovenstaande tennisbaan lag er in 1944 al. Bij de blauwe pijl.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2013, 18:50:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #224 Gepost op: 27 februari 2013, 19:11:26 »
Beginpunt, tracee , los/laadplaatsen en eindpunt van de smalspoorlijn  in WOII zijn nu dus vastgesteld.

11,4 kilometer.



« Laatst bewerkt op: 27 februari 2013, 19:16:22 door FritsT »