Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 21:55:10
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door henk
Vandaag om 21:37:48
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:32
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 319184 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #180 Gepost op: 01 August 2012, 23:53:51 »
Hendrik,

Nee, ligt niet bij mij.
Hij ligt waar hij hoort.

Ik laat hem je binnenkort wel eens zien. We moeten zowieso toch nog eens het een en ander bijpraten. Veel te lang niet van gekomen. Deze week nog druk bezig met het archiefwerk in Behouden Huis. Ik neem nog wel even contact op.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #181 Gepost op: 03 August 2012, 14:39:15 »


Spoorhoogte 7 cm.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #182 Gepost op: 03 August 2012, 22:41:16 »
Probeerde te kijken of ik de omgeving herken, maar das nog lastig.

Maar leuke vondst dat zeker!!!
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #183 Gepost op: 09 August 2012, 21:55:50 »
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Deze keer...iets van beiden.
Hieronder zie je een uitsnede van en foto die in een eerder stadium, ook in dit draadje, al uitgemolken is. Toen ging het om het "kipkarretje" links onder.
Vandaag kwam een veel scherper exemplaar van dezelfde foto binnen (puur toeval) waarop je nu ineens RAILS kan herkennen.

Veel Terschellingers zullen zeggen... dat zijn de opgeslagen stenen voor het aanleggen van de Hoofdweg in 1937. Die stenen liggen echter anders gestapeld en zijn hoekiger. Na overleg binnen het Museum gaan we we er nu van uit dat het turven zijn die bij de bosaanplant gebruikt werden. Aan de reclameborden op het Wakend Oog kan je concluderen dat deze foto tussen 1924 en 1937 genomen moet zijn.

Zeker is...er zal nog veel onderzoek aan deze foto gedaan gaan worden.



Ik zie:
1. rails vanuit het water! Heel bijzonder, want er was geen vaarbare doorgang tot die plek
2. haaks daarop, deels onder het zand, nog meer rails
3. achter aan de stapel "turven" 4 Kipwags, waarvan 2 gekanteld.

Hendrik....kan jij iets over de bussen zeggen?
.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2012, 22:02:32 door FritsT »

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #184 Gepost op: 09 August 2012, 22:40:35 »
Ik vermoed dat de foto na 1930 is genomen gezien naar de voorste 2 bussen... (vermoedelijk cupido 8 en ford-ypma)
En voor 1934 gelet op de achterste van de drie... (verm. cupido 2,3 of 5)
maar zeker weten doe ik dat niet .
ik heb wat lijntjes uitgezet...
ik kom erop terug.

groet hendrik

Toevoeging:

De wagen rechts is de "Ford 8"  (in dienst1931)
de wagen daar links van is de "GMC 1"  (in dienst 1930)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2012, 22:55:53 door cup-druc-han »
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #185 Gepost op: 09 August 2012, 23:40:14 »
Hendrik,
mooie actie

Inmiddels ben ik nog een keertje, met "haviksogen" door de fotobestanden gelopen. Enkele hoopgevende vielen toch weer af...planken, niks rails.
Maar, op een redelijk bekende ansichtkaart zijn de rails ook te zien is, maar ook alleen omdat je het weet.
Deze kaart en de foto zijn niet van dezelfde dag omdat de schepen aan de kade (eerste dok) anders zijn.


cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #186 Gepost op: 09 August 2012, 23:44:26 »
@frits
als je de vorige foto in groter formaat kan toesturen, kan ik die foto nog beter dateren.
de ansichtkaart is moeilijker als staan er wel een paar voertuigen op, zou je hem moeten vasthouden denk ik.
Mijn vader heeft ook mappen vol ansichten, misschien heeft hij nog wat intressants op de haven, zal eens kijken.

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #187 Gepost op: 09 August 2012, 23:50:32 »
kijk maar in je mailbox.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #188 Gepost op: 10 August 2012, 11:13:37 »
N.a.v. de foto in antwoord #183.

kreeg ik deze reactie van Wim:

Na het bekijken van de 100% foto kom ik tot de conclusie dat het inderdaad van rechts naar links de volgende bussen zijn:

Ford 8
GMC 1
T-Ford 2.

Door de aanwezigheid van die laatste bus is gelijk de foto precies te dateren, namelijk 1931.
In dat jaar was de Ford 8 net nieuw en was het dat laatste jaar van T-Ford 2.

groet hendrik

Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #189 Gepost op: 10 August 2012, 14:55:51 »
Hendrik en Wim,

hartelijk dank.

Wat betreft de turven....
In dat jaar zijn er op West, Formerumer bos en Hoorner bos, percelen aangeplant.
(Zie: Aastermiede en Wachthuusplak, Arjen Kok 2006, blz 39).

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #190 Gepost op: 12 August 2012, 00:53:41 »
Spoorhoogte 7 cm.

Dag Frits,

da's vast lager dan je sprongetje, mooie vondst.

Dit jaar ook weer op Oerol en fietsend langs de mij bekende plekken (lang niet het hele eiland!) in dit draadje, steeds de gedachte 'hier moet/kan het geweest zijn'. Schuldig landschap heet dat ergens.

Groet, Sicco Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #191 Gepost op: 15 August 2012, 12:30:24 »
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd,

dus....ook dat kleine stukje rails bij de tonnenloods moet in dit verslag.



De locatie is beter te zien op een luchtfoto.



De fotograaf moet dus op de rand van de draaischijf hebben gestaan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11563
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #192 Gepost op: 23 August 2012, 10:32:35 »
Weer een stukje van de puzzel gevonden.
Gisteren gehoord van een terschellinger die het destijds zelf heeft gezien. Bij werkzaamheden aan de van Hunenplak (rode pijl) en bij het verwijderen van 'Het Dijkje" bij het Groene Strand (gele pijl) is spoor/kipkarren gebruikt om zand te verwijderen en verderop weer te storten.



Dit gegeven wordt binnenkort verder uitgewerkt, maar noteer ik nu gewoon even.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #193 Gepost op: 06 September 2012, 20:09:11 »
Frits,

Op 28 februari van dit jaar heb ik je beloofd om nog eens in de biep op Midsland te speuren naar het boek dat ik ooit in handen heb gehad en waarin sprake was van een spoor op de Dellewal.
Wel, ik ben net terug van Terschelling en ik heb vorige week wat uurtjes doorgebracht tussen de boeken tijdens het wat slechtere weer, maar heb niets kunnen vinden. Jammer maar het is niet anders.

Veel succes met je verdere speurwerk. Ik blijf je draadje volgen.

vr. groet,
Wiebe

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #194 Gepost op: 06 September 2012, 21:39:24 »
Meest interressante draadje van dit forum. Dit is leuk research werk, zouden we voor meer lijntjes kunnen doen.
Bergen- Bergen aan Zee, Santpoort- Ziekenhuis,  Santpoort noord-Ijmuiden. etc

Foto's toen en nu, gegevens, materieel, kan goed in de ency een plaats krijgen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!