Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 303193 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #180 Gepost op: 01 August 2012, 23:53:51 »
Hendrik,

Nee, ligt niet bij mij.
Hij ligt waar hij hoort.

Ik laat hem je binnenkort wel eens zien. We moeten zowieso toch nog eens het een en ander bijpraten. Veel te lang niet van gekomen. Deze week nog druk bezig met het archiefwerk in Behouden Huis. Ik neem nog wel even contact op.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #181 Gepost op: 03 August 2012, 14:39:15 »


Spoorhoogte 7 cm.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #182 Gepost op: 03 August 2012, 22:41:16 »
Probeerde te kijken of ik de omgeving herken, maar das nog lastig.

Maar leuke vondst dat zeker!!!
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #183 Gepost op: 09 August 2012, 21:55:50 »
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Deze keer...iets van beiden.
Hieronder zie je een uitsnede van en foto die in een eerder stadium, ook in dit draadje, al uitgemolken is. Toen ging het om het "kipkarretje" links onder.
Vandaag kwam een veel scherper exemplaar van dezelfde foto binnen (puur toeval) waarop je nu ineens RAILS kan herkennen.

Veel Terschellingers zullen zeggen... dat zijn de opgeslagen stenen voor het aanleggen van de Hoofdweg in 1937. Die stenen liggen echter anders gestapeld en zijn hoekiger. Na overleg binnen het Museum gaan we we er nu van uit dat het turven zijn die bij de bosaanplant gebruikt werden. Aan de reclameborden op het Wakend Oog kan je concluderen dat deze foto tussen 1924 en 1937 genomen moet zijn.

Zeker is...er zal nog veel onderzoek aan deze foto gedaan gaan worden.



Ik zie:
1. rails vanuit het water! Heel bijzonder, want er was geen vaarbare doorgang tot die plek
2. haaks daarop, deels onder het zand, nog meer rails
3. achter aan de stapel "turven" 4 Kipwags, waarvan 2 gekanteld.

Hendrik....kan jij iets over de bussen zeggen?
.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2012, 22:02:32 door FritsT »

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #184 Gepost op: 09 August 2012, 22:40:35 »
Ik vermoed dat de foto na 1930 is genomen gezien naar de voorste 2 bussen... (vermoedelijk cupido 8 en ford-ypma)
En voor 1934 gelet op de achterste van de drie... (verm. cupido 2,3 of 5)
maar zeker weten doe ik dat niet .
ik heb wat lijntjes uitgezet...
ik kom erop terug.

groet hendrik

Toevoeging:

De wagen rechts is de "Ford 8"  (in dienst1931)
de wagen daar links van is de "GMC 1"  (in dienst 1930)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2012, 22:55:53 door cup-druc-han »
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #185 Gepost op: 09 August 2012, 23:40:14 »
Hendrik,
mooie actie

Inmiddels ben ik nog een keertje, met "haviksogen" door de fotobestanden gelopen. Enkele hoopgevende vielen toch weer af...planken, niks rails.
Maar, op een redelijk bekende ansichtkaart zijn de rails ook te zien is, maar ook alleen omdat je het weet.
Deze kaart en de foto zijn niet van dezelfde dag omdat de schepen aan de kade (eerste dok) anders zijn.


cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #186 Gepost op: 09 August 2012, 23:44:26 »
@frits
als je de vorige foto in groter formaat kan toesturen, kan ik die foto nog beter dateren.
de ansichtkaart is moeilijker als staan er wel een paar voertuigen op, zou je hem moeten vasthouden denk ik.
Mijn vader heeft ook mappen vol ansichten, misschien heeft hij nog wat intressants op de haven, zal eens kijken.

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #187 Gepost op: 09 August 2012, 23:50:32 »
kijk maar in je mailbox.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #188 Gepost op: 10 August 2012, 11:13:37 »
N.a.v. de foto in antwoord #183.

kreeg ik deze reactie van Wim:

Na het bekijken van de 100% foto kom ik tot de conclusie dat het inderdaad van rechts naar links de volgende bussen zijn:

Ford 8
GMC 1
T-Ford 2.

Door de aanwezigheid van die laatste bus is gelijk de foto precies te dateren, namelijk 1931.
In dat jaar was de Ford 8 net nieuw en was het dat laatste jaar van T-Ford 2.

groet hendrik

Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #189 Gepost op: 10 August 2012, 14:55:51 »
Hendrik en Wim,

hartelijk dank.

Wat betreft de turven....
In dat jaar zijn er op West, Formerumer bos en Hoorner bos, percelen aangeplant.
(Zie: Aastermiede en Wachthuusplak, Arjen Kok 2006, blz 39).

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #190 Gepost op: 12 August 2012, 00:53:41 »
Spoorhoogte 7 cm.

Dag Frits,

da's vast lager dan je sprongetje, mooie vondst.

Dit jaar ook weer op Oerol en fietsend langs de mij bekende plekken (lang niet het hele eiland!) in dit draadje, steeds de gedachte 'hier moet/kan het geweest zijn'. Schuldig landschap heet dat ergens.

Groet, Sicco Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #191 Gepost op: 15 August 2012, 12:30:24 »
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd,

dus....ook dat kleine stukje rails bij de tonnenloods moet in dit verslag.



De locatie is beter te zien op een luchtfoto.



De fotograaf moet dus op de rand van de draaischijf hebben gestaan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11308
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #192 Gepost op: 23 August 2012, 10:32:35 »
Weer een stukje van de puzzel gevonden.
Gisteren gehoord van een terschellinger die het destijds zelf heeft gezien. Bij werkzaamheden aan de van Hunenplak (rode pijl) en bij het verwijderen van 'Het Dijkje" bij het Groene Strand (gele pijl) is spoor/kipkarren gebruikt om zand te verwijderen en verderop weer te storten.



Dit gegeven wordt binnenkort verder uitgewerkt, maar noteer ik nu gewoon even.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #193 Gepost op: 06 September 2012, 20:09:11 »
Frits,

Op 28 februari van dit jaar heb ik je beloofd om nog eens in de biep op Midsland te speuren naar het boek dat ik ooit in handen heb gehad en waarin sprake was van een spoor op de Dellewal.
Wel, ik ben net terug van Terschelling en ik heb vorige week wat uurtjes doorgebracht tussen de boeken tijdens het wat slechtere weer, maar heb niets kunnen vinden. Jammer maar het is niet anders.

Veel succes met je verdere speurwerk. Ik blijf je draadje volgen.

vr. groet,
Wiebe

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #194 Gepost op: 06 September 2012, 21:39:24 »
Meest interressante draadje van dit forum. Dit is leuk research werk, zouden we voor meer lijntjes kunnen doen.
Bergen- Bergen aan Zee, Santpoort- Ziekenhuis,  Santpoort noord-Ijmuiden. etc

Foto's toen en nu, gegevens, materieel, kan goed in de ency een plaats krijgen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!