Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 284987 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #195 Gepost op: 06 september 2012, 22:14:27 »
Dat is een leuk idee Han. Hebben op de Drentse veen gronden ook niet van die leuke dingetjes rondgereden op rails? Er staat me iets van bij...
(Al heeft dit natuurlijk niets met Terschelling te maken....)

Apart onderdeeltje op de site: Verloren spoor?

Groeten,

Edsko

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #196 Gepost op: 06 september 2012, 22:45:16 »
Toevallig vorige week ook ff t eiland rondgeweest voor fotolocaties.(oa doodemanskisten).
en het stukje spoor ook tegen gekomen.
ziet er nog best redelijk uit. mooi voor het museum o.i.d.

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #197 Gepost op: 07 september 2012, 00:57:27 »
Heren,

dit stimuleert het een en ander....mooi.

@Wiebe: het boek van Arjen Kok, Aastermiede en Wachthuusplak, blz 54
http://www.waddenkiosk.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_wad.tpl&product_id=322&category_id=92&option=com_virtuemart&Itemid=82
Hier staan slechts enkele woorden, maar die geven niets anders dan dat er ook over het lijntje wordt gesproken...er liep een smalspoor naar de Tiger tijdens WOII.
Overigens zo maar even een link naar een willekeurig verkoopadres van het boek voor een plaatje.


Vandaag gesproken met een Terschellinger die na het zien van het plaatje van een Thiadens locomotief direct zei... Die ken ik. Daar waren er 4 van. Kan het geluid nog zo horen.
En gisteren gehoord: enkele restanten van dwarsligers en stukken rails liggen er ook nog...(locatie laat ik even in het midden). En op kaarten van de EOD (Explosieven en Opruimingsdienst) staat ook wat getekend.
Kijk, dat zet ook weer aan tot verder zoeken.

@ Hendrik.
In het museum is geen fysieke plaats. Ruimtegbrek. (welk museum niet?) Maar daar vinden we wel wat op.
 

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #198 Gepost op: 01 januari 2013, 23:20:51 »
Hoe is het hiermee eigenlijk? Lange tijd niets gebeurd...  :-[ :)

Gr.

Edsko

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #199 Gepost op: 02 januari 2013, 00:11:11 »
Veel grote stukken van de puzzel zijn gevonden, maar de vele kleine ontbrekende....dat gaat langzaam. Maar dat wil niet zeggen dat ik stil zit. Om verder te komen moet ik wel nieuwe bronnen aanboren en dat is even zoeken. Binnen het Behouden Huis hier op Terschelling is niks nieuws meer te vinden, maar met de sinds een klein jaar opererende "Bunkergroep Tiger" is er weer wat mogelijk.

Inmiddels wel wat luchtfoto's uit 1944-1945 gevonden waarop je wel wat kunt (WILT) zien., maar dat is niet genoeg voor publicatie vind ik.

Over het smalspoor tijdens de ruilverkaveling van 1948-1950 heb ik wel wat gevonden. Mogelijk waren er meerdere tracee's (losliggend in de polder) maar de hoofdader is nu wel bekend. Het ging om zandsuppletie aan de zuidkant bij de dijk nabij Lies en dat zand werd gewonnen aan de noordkant bij de duinen. Van A naar B loopt nu nog een weg/pad, direct langs de melkfabriek.
Foto's enz ontbreken tot nu toe.

Wel nog gehoord van mensen die zelf nog op de trein 1943-1945 hebben meegereden. Gesprekken hoop ik op korte termijn met ze te voeren.

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2013, 00:24:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #200 Gepost op: 05 januari 2013, 11:30:01 »
Afgelopen week kwam bij opgraafwerkzaamheden bij het bunkercomplex Tiger een spoorbiels te voorschijn.


Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #201 Gepost op: 05 januari 2013, 12:49:17 »
Een spoorbiels of stuk rails wil niets zeggen over de aanwezigheid van een spoor. Voor versperringen werden die in ruime maten gebruikt!  Dit is voor mij overigens wel een Interresant topic. Ben namelijk zeer geïnteresseerd in de periode 40-45. Zal eens kijken wat ik kan vinden aan kaart materiaal  en luchtfotos.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #202 Gepost op: 05 januari 2013, 13:45:35 »
Die foto waar rails uit het water komt lijkt me eerder voor het transport van boten in en uit het water, niet voor een trein.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #203 Gepost op: 05 januari 2013, 15:22:14 »
@ Peter: graag.

@ Sven: Het water waar de rails in loopt, is "doodlopend". Kan geen boot in of uit. Tenminste.. toen. Later is de dam weggehaald en nu liggen er boten voor anker. Het heet "de Kom"
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2013, 15:25:26 door FritsT »

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #204 Gepost op: 07 januari 2013, 20:16:12 »
Hmmmm, ... het is minder gemakkelijk om de juiste kaarten te vinden. Ben er wel achter dat er Britse kaarten zijn uit 1944, probleem is dat ze thans niet ter inzage zijn bij het legermuseum in Delft ivm een verhuizing. Kaarten zijn wel te koop maar zijn prijzig en de vraag is of er wel op staat wat we zoeken. Zal morgen nog even bellen met de topografischedienst in Emmen, daar koste het maar een euro of 10 op A1 formaat . Maar misschien hebben ze het archief overgedragen. Het gaat dan om kaart gsgs 4... no 301 en de302..... Alsvb je die al heb dan gaat er nu een belletje bij je rinkelen.Laat het dan even weten.
Een andere mogelijkheid is dat er kaarten zijn van de1942 of er1943 van Duitse  eenheden..Vvolgens mij heeft daar een tijdje de 346e divisie gelegen en daar zijn nog verslagen  van incl kaarten van toen ze op Terschelling lagen en werkte aan de verdedigingswerken.  Kom er nog op terug :-)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #205 Gepost op: 07 januari 2013, 20:56:15 »
@peter,

Ik heb RAF-luchtfoto's van:
10 sept 1944
11 sept 1944
12 sept 1944
25 april 1945.

Dit zijn haarscherpe foto's, maar rails is er niet op te zien. Die zijn dan ook maar 5 cm breed en dat is echt niet te zien vanaf die hoogte. Een donker gekleurd "pad" op de plek waar je spoor verwacht, dat zie je wel, maar dat is geen 100% identificatie.
Op sommige plekken lijk je kipwagentjes te zien, laten we zeggen.. donkere plekken als een snoerketting.
Een locomotiefje van bv 6 meter lengte zou je moeten kunnen zien, maar helaas.
Zoals ik al zei..je wilt iets zien, maar is het dat ook?


kaart van het westelijk gedeelte van Terschelling.

Er zijn ook Duitse (geheim) kaarten van de bunkers op Seinpaalduin, Tiger en Oostbatterie: daar staat veel op, maar geen spoor.
Medio maart komt er iemand naar het eiland en via via hoorde ik dat die kaarten zou hebben MET spoor. Wat voort kaarten dat zouden zijn weet ik nu nog niet.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat en niks zou zijn. Kwestie van zoeken en uiteindelijk vinden.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2013, 21:21:47 door FritsT »

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #206 Gepost op: 09 januari 2013, 20:04:36 »
Hi, sorry voor de vertraging in reageren. Ik zie dat ik het divisienummer niet goed had (346, 347...)...
Kennelijk weet je de juiste wegen te bewandelen om de goede info te vinden!  (y)
De kaart waar het spoor  - als dat er al was voor 1944 - op te zien moet zijn is  de door mij genoemde Britse kaarten. Aan de hand van luchtfoto's werden de kaarten bijgewerkt. Zo staat ook het smalspoor van Wolfheze naar Deelen op de Britse kaarten van 1944 al ingetekend (en is ook op luchtfoto's wel degelijk te zien ondanks dat het vrij smal was). Kwestie is: wanneer werd dat spoor op Terschelling dan aangelegd? Indien laat 1945 - vroeg 1945 dan zal je het denk ik niet tegenkomen op de kaarten. Was het misschien een tijdelijk spoor voor de aanleg van bunkers etc...

Bekijk je zelf de luchtfoto's door een een 'stereo-kijker' ? Ik heb er eentje. Je heb dan wel 2 op één volgende foto's nodig uit dezelfde serie en als je die door de kijker bekijkt dan wordt het 3D (ja dat hadden ze toen al). Je kan dan werkelijk bijna tot in een schuttersputje kijken... Een spoorlijn moet dan ook te vinden zijn mits niet gelegen in de bossen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2013, 20:08:26 door Petertje »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #207 Gepost op: 09 januari 2013, 20:16:07 »
Hoi Peter,

Spoortje dateert, voor zover ik weet, uit 1943 en is inderdaad gebruikt voor aanleg van bunkers. Enkele delen zijn ook weer opgebroken en weer gebruikt bij andere bunkerprojecten op het eiland.

dat van die bril wist ik niet.
Opvolgende foto's zijn er wel, maar die overlappen elkaar niet, dus daar kom ik nu nog even niet verder mee.

Maar belangrijk...Ik ga nu dus weer een nieuw hoofdstuk in de zoektocht binnen.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2013, 20:19:08 door FritsT »

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #208 Gepost op: 09 januari 2013, 20:32:11 »
Ja het moeten op een volgende foto's zijn... het nummer van iedere foto staat op de originele foto zelf...

Hier een foto van 1944 genomen van Wolfheze van overigens vrij grote hoogte (meestal nam men foto's van lagere hoogte) ... rode pijl geeft aan  de lijn Utrecht-Arnhem welke van links naar rechts op de foto loopt, groen het spoortje van Wolfheze naar Deelen. Ik bedenk zo dat  de ondergrond op Terschelling voornamelijk zand zal zijn (geweest) en mogelijk dat het daarom niet zo snel opvalt...


Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #209 Gepost op: 09 januari 2013, 20:38:01 »


zie het soort kijkertjes dat je nodig heb...