Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland  (gelezen 31422 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #45 Gepost op: 17 februari 2012, 13:41:10 »
Kwam het volgende nog tegen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5476397

Martijn Haman heeft er ook een stukje: http://www.martijnhaman.nl/stalend_hoyerswerda.htm over op zijn site. Alleen deze foto's komen uit 2011.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2012, 11:47:36 »
“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)
Dirk

Foutje: dit waren geen Ovaleramers, maar voorloorlogse Bolkoppen, toen ook wel Stroomlijnrijtuigen genoemd.

Dirk

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2012, 13:51:46 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2012, 14:17:36 »
Volgens mij is dat allemaal allang geregeld/geschikt/afgeschreven.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2012, 15:05:53 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.

Er zijn al zoveel stalen D's bewaard gebleven, waarom veel tijd en moeite steken in nog zo'n bakbeest die bovendien zo te zien in vrij trieste staat verkeert? Zonde van de tijd en het geld...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #50 Gepost op: 22 februari 2012, 15:41:18 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen

Ach ja, nog eentje.
Wie betaalt -- om te beginnmen -- de transportkosten en de stalling ?
Nee hoor, meer dan genoeg Stalen D's bewaard.

Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?


Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #51 Gepost op: 22 februari 2012, 15:46:33 »
Dat is inderdaad wel wat spoorwegmaterieel waard.

Maar laten we wel zijn, wat de Polen in WO II hebben betekend voor de geallieerden (en hoe die zijn 'beloond' voor hun inzet) is nauwelijks bekend...

Eelco

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #52 Gepost op: 04 maart 2012, 14:17:14 »
Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?

en het zuid-westen: oa Zeeuwsch-Vlaanderen.

Gr, Marc

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #53 Gepost op: 07 maart 2012, 13:24:28 »


Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.

Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #54 Gepost op: 07 maart 2012, 13:28:26 »
Prachtig! Leuk dat er nog van alles boven komt drijven. Wie weet wat onze Poolse vrienden nog meer tegen komen!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #55 Gepost op: 07 maart 2012, 13:50:24 »
[droommodus]Een rijvaardige 1700 8)en dan bedoel ik een stoom aangedreven variant :P[/droomodus]
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #56 Gepost op: 07 maart 2012, 14:01:23 »
Haha, dat zou mooi zijn. Ooit ging het verhaal dat er nog een 3300 ofzo in Polen rondtufte in de jaren '70. Zou leuk zijn als dat met foto's bevestigd kon worden.

Eelco

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2012, 14:30:04 »
Een 3300 in de jaren '70? Reken er maar niet op. Ik heb nog nooit een aanwijzing gevonden dat er iets Nederlands heeft gereden bij de PKP qua stoomlocs. En al zou dat het geval zijn, als zelfs grotere series Pruisische locs in de jaren '60 buiten dienst werden gesteld zullen ze zeker geen 3300 in dienst hebben gehouden in de jaren '70. Hooguit kan zo'n ding als fabrieksloc zijn gebruikt, maar dat lijkt me sterk.

Ernst-Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #58 Gepost op: 07 maart 2012, 14:37:13 »
Ik heb 't niet bedacht hoor... Maar goed, als historicus hoor ik uiteraard met bronvermelding voor dit verhaal te komen. En daar gaat 't nu even mank. Volgens mij heb ik 't in een oude Railhobby gelezen, begin jaren '90 in een artikel over de vernieuwing van het spoorwegmuseum. Misschien dat ik 'm nog heb.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2012, 12:57:45 »
Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.
Als ik naar de linker bak kijk (bakovergang, smalle deur, 4 ramen, brede deur, minimaal 1 raam, niet zijnde een toiletraam), dan komen er slechts twee type bakken in aanmerking: een CDk van een mat'36 tweetje of een Bk van een diesel-III. Als ik naar de bak uiterst links kijk, waarvan slechts een klein stukje zichtbaar is, dan lijkt daar een klapraampje aanwezig te zijn en geen deur. Helaas biedt dat geen uitkomst: zowel de CDo (mat'36) als mCD (diesel-III) hadden daar een klapraampje zitten... Het verschil is wel op te maken uit de grootte van de ramen en de afstand daartussen: de ramen van de CDk waren kleiner en zaten dichter op elkaar dan die van de Bk. Iemand die daar een uitspraak over durft te doen?

EDIT: van mat'36 weet ik dat er bakken in Polen beland zijn, als er dus nooit een diesel-III in Polen beland is, dan brengt dat ook de oplossing. :)
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2012, 13:00:01 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271