Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: (Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland  (gelezen 41079 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #45 Gepost op: 17 February 2012, 13:41:10 »
Kwam het volgende nog tegen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5476397

Martijn Haman heeft er ook een stukje: http://www.martijnhaman.nl/stalend_hoyerswerda.htm over op zijn site. Alleen deze foto's komen uit 2011.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2012, 11:47:36 »
“Ovaleramers” Cd10 rijtuigen in de DDR bij de DR:
7211 -> 204-302 -> Bpw 51 50 82-25 304-5 (een tweedeklasser met bagageafdeling, dus verbouwd!) (1979+)
7220 -> 204-303 -> dienstwagen 820-644 -> 60 50 99-08 616-3 (19??+)
Dirk

Foutje: dit waren geen Ovaleramers, maar voorloorlogse Bolkoppen, toen ook wel Stroomlijnrijtuigen genoemd.

Dirk

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2012, 13:51:46 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2012, 14:17:36 »
Volgens mij is dat allemaal allang geregeld/geschikt/afgeschreven.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #49 Gepost op: 21 February 2012, 15:05:53 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.

Er zijn al zoveel stalen D's bewaard gebleven, waarom veel tijd en moeite steken in nog zo'n bakbeest die bovendien zo te zien in vrij trieste staat verkeert? Zonde van de tijd en het geld...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2012, 15:41:18 »
Gestolen goed , MOET terug! Het zou mooi zijn als deze voormalige NS bagagewagen (NS D6093-mogelijk nummer) weer terug komt en rijvaardig wordt gemaakt.  (y)

Jeroen

Ach ja, nog eentje.
Wie betaalt -- om te beginnmen -- de transportkosten en de stalling ?
Nee hoor, meer dan genoeg Stalen D's bewaard.

Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?


Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #51 Gepost op: 22 February 2012, 15:46:33 »
Dat is inderdaad wel wat spoorwegmaterieel waard.

Maar laten we wel zijn, wat de Polen in WO II hebben betekend voor de geallieerden (en hoe die zijn 'beloond' voor hun inzet) is nauwelijks bekend...

Eelco

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #52 Gepost op: 04 March 2012, 14:17:14 »
Trouwens, zijn we intussen vergeten wat de Polen in 1944/45 voor ONS hebben gedaan (Arnhem, Breda, Achterhoek, Overijssel, Gronngen)?

en het zuid-westen: oa Zeeuwsch-Vlaanderen.

Gr, Marc

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #53 Gepost op: 07 March 2012, 13:24:28 »


Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.

Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #54 Gepost op: 07 March 2012, 13:28:26 »
Prachtig! Leuk dat er nog van alles boven komt drijven. Wie weet wat onze Poolse vrienden nog meer tegen komen!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #55 Gepost op: 07 March 2012, 13:50:24 »
[droommodus]Een rijvaardige 1700 8)en dan bedoel ik een stoom aangedreven variant :P[/droomodus]
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #56 Gepost op: 07 March 2012, 14:01:23 »
Haha, dat zou mooi zijn. Ooit ging het verhaal dat er nog een 3300 ofzo in Polen rondtufte in de jaren '70. Zou leuk zijn als dat met foto's bevestigd kon worden.

Eelco

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #57 Gepost op: 07 March 2012, 14:30:04 »
Een 3300 in de jaren '70? Reken er maar niet op. Ik heb nog nooit een aanwijzing gevonden dat er iets Nederlands heeft gereden bij de PKP qua stoomlocs. En al zou dat het geval zijn, als zelfs grotere series Pruisische locs in de jaren '60 buiten dienst werden gesteld zullen ze zeker geen 3300 in dienst hebben gehouden in de jaren '70. Hooguit kan zo'n ding als fabrieksloc zijn gebruikt, maar dat lijkt me sterk.

Ernst-Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #58 Gepost op: 07 March 2012, 14:37:13 »
Ik heb 't niet bedacht hoor... Maar goed, als historicus hoor ik uiteraard met bronvermelding voor dit verhaal te komen. En daar gaat 't nu even mank. Volgens mij heb ik 't in een oude Railhobby gelezen, begin jaren '90 in een artikel over de vernieuwing van het spoorwegmuseum. Misschien dat ik 'm nog heb.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:(Verdwaald/Verdwenen) Nederlands materieel tot 1960 in het buitenland
« Reactie #59 Gepost op: 08 March 2012, 12:57:45 »
Plaatje van het Poolse forum http://forum.modelarstwo.info/ waarop bakken van een Nederlands treinstel in het Poolse Ostrowie te zien zijn.
In de discussie over deze foto (http://forum.modelarstwo.info/threads/holender-w-ostrowie-zagadka.11965/) wordt geconcludeerd dat het om bakken van een elektrisch stroomlijntreinstel gaat, maar het juiste type lijkt nog niet zeker.
Als ik naar de linker bak kijk (bakovergang, smalle deur, 4 ramen, brede deur, minimaal 1 raam, niet zijnde een toiletraam), dan komen er slechts twee type bakken in aanmerking: een CDk van een mat'36 tweetje of een Bk van een diesel-III. Als ik naar de bak uiterst links kijk, waarvan slechts een klein stukje zichtbaar is, dan lijkt daar een klapraampje aanwezig te zijn en geen deur. Helaas biedt dat geen uitkomst: zowel de CDo (mat'36) als mCD (diesel-III) hadden daar een klapraampje zitten... Het verschil is wel op te maken uit de grootte van de ramen en de afstand daartussen: de ramen van de CDk waren kleiner en zaten dichter op elkaar dan die van de Bk. Iemand die daar een uitspraak over durft te doen?

EDIT: van mat'36 weet ik dat er bakken in Polen beland zijn, als er dus nooit een diesel-III in Polen beland is, dan brengt dat ook de oplossing. :)
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 13:00:01 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271